Mbp 2019 och extern display 4k 60hz?

Permalänk
Medlem

Mbp 2019 och extern display 4k 60hz?

Fick en mbp 2019 från jobbet som jag vill använda med min Benq 4k 60hz skärm. Köpte en hyper x dongle eftersom det uttryckligen står att den ska fixa 2x 4k 60hz, men så verkar inte vara fallet. Får bara 4k i 30hz. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Är det att köpa ytterligare en dongel som gäller?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör displayport

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den klarar 60hz? Jag kan inte hitta info om det på produktens sida. Nämns bara på Dustin. Jag har inte lyckats få mer än 30hz med adapter. Kör jag däremot kabel usb3 till displayport så får jag 60hz.
Denna använder jag. Dock kör jag bara 2k.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Permalänk
Medlem

hyper-adaptrarna är heeelt värdelösa. Bortkastade pengar i min mening. Dom går sönder, glappar i kontakter mm.
Sålt kanske 20 st i jobbet och jag tror ingen av dom fortfarande används efter ett år.

Köp en usb-c till displayportkabel, ingen adapter mao. Då kommer det nog fungera. Det är vad jag använder själv på jobbet och det funkar alltid, medans kollegans hyper-adapter gör att från att inte visa bild till att ge macen en kernelpanic/sponantkrash om den kopplas ur. Sen funkar den inte med alla skärmar heller, vissa konferansystem visar bara grön bild.

Permalänk
Medlem

Kör du BigSur 11.1?
Detta är en bugg och det finns i dagsläget ingen lösning.

Jag har haft detta problem sen uppdateringen kom i december. Apple vet om det, har pratat med dom och de är medvetna om problemet och säger att det ska lösas i en framtida uppdatering som de inte vet när den kommer.
Det är heller ingen idé att nedgradera till en tidigare version för det är antagligen en firmware-uppgradering som strulat till det och det finns ingen möjlighet att nedgradera firmware.

Finns mer att läsa här:
https://forums.macrumors.com/threads/after-updating-to-11-1-e...

Jag är helt förbryllad över hur detta inte kan vara löst än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Kör du BigSur 11.1?
Detta är en bugg och det finns i dagsläget ingen lösning.

Jag har haft detta problem sen uppdateringen kom i december. Apple vet om det, har pratat med dom och de är medvetna om problemet och säger att det ska lösas i en framtida uppdatering som de inte vet när den kommer.
Det är heller ingen idé att nedgradera till en tidigare version för det är antagligen en firmware-uppgradering som strulat till det och det finns ingen möjlighet att nedgradera firmware.

Finns mer att läsa här:
https://forums.macrumors.com/threads/after-updating-to-11-1-e...

Jag är helt förbryllad över hur detta inte kan vara löst än.

Jag är också drabbad. Funkade finfint via Thunderbolt 3 till min externa 32" 4K-skärm innan Big Sur 11.1, efter det funkar det _stundtals_. Majoriteten av gångerna landar det i 4K 30Hz, ibland FullHD @ 60Hz.

Riktigt störigt och extremt dåligt att de inte prioriterat detta högre...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Igår släppte Apple 11.2 och dom har enbart åtgärdat problemen med externa skärmar på deras m1-modeller..