1080ti övervärderade på begagnatmarknaden?

Permalänk
Medlem

1080ti övervärderade på begagnatmarknaden?

Hej!

Jag sitter och tittar efter ett bättre grafikkort och har funderat lite på ett 1080ti.

Men min känsla är att de är väldigt övervärderade på marknaden? Jag har sett budgivningar som slutar över 4000:- och idag finns det nya kort med samma prestanda från AMD för samma pengar. Om man verkligen vill ha nVidia så finns det också både 2070 och 2070 Super för ungefär samma pengar.

Men det är helt nya kort, med kartong, med garanti, köpta från butik med ångerrätt och kanske också utan att behöva betala frakt.

Med stundande lansering av 3000-serien så borde väl även dessa priser gå ner snart och således även begagnatpriserna på ett 1080ti?

Vad är ett rimligt värde på ett 1080ti idag?

Permalänk
Medlem

Skulle säga max 3000kr.

Permalänk
Medlem

Håller helt med att 4000:- för ett 1080Ti är verkligen för mycket men visst hittar säljarna dumma köpare som är villiga att betala så är det tyvärr inte mycket man kan göra åt saken.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Men så har det alltid varit med GPu, marknaden styr priset då efterfrågan varit hög. Jag köpte mitt 1080TI för 6 tkr för ca 1-2 år sedan när efterfrågan var jättehög. Fick med kvittot som visade att den var billigare när man köpte det nytt. Eftersom 2070 super enligt dig går få tag på samma pengar så satsa på det. Köpare tvingar knappast någon köpa kortet till överpris. Kortet är värt det priset en person vill betala för, sedan att vissa tycker det är för dyrt är en helt annan sak. Det blir ännu värre med dem som har 2080 ti nu efter lanseringen. Deras kort kostade väldigt mycket mot Nvidias nya lansering där du får så mycket mer prestanda för mindre pengar och nytt kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vanliga 1080 brukar ligga strax under 3k på marknaden så är väl kanske inte så konstigt med ett önskat pris på runt 4k. Och att kortet presterar mellan ett 2070 super / 2080 super.

Nu efter utlovandet av prestanda och prisinformationen gällande 3000 serien så borde det dock bli lite billigare, men det gäller ju alla kort.

Skrivet av Damir2d:

Jag köpte mitt 1080TI för 6 tkr för ca 1-2 år sedan när efterfrågan var jättehög. Fick med kvittot som visade att den var billigare när man köpte det nytt.

Köpte mitt för 8k nytt, därefter gick priset bara uppåt (11-12k), måste vart rejäl personal rabatt eller liknande om han hade köpt det för under 6k.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag betala 2500-3000:- för ett 1080 TI. Jag tycker det är en rimlig prislapp även med den stundande lanseringen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Med tanke på att vanliga 1080 brukar ligga strax under 3k på marknaden så är väl kanske inte så konstigt med ett önskat pris på runt 4k. Och att kortet presterar mellan ett 2070 super / 2080 super.

Nu efter utlovandet av prestanda och prisinformationen gällande 3000 serien så borde det dock bli lite billigare, men det gäller ju alla kort.

Köpte mitt för 8k nytt, därefter gick priset bara uppåt (11-12k), måste vart rejäl personal rabatt eller liknande om han hade köpt det för under 6k.

Kan säkert vara så med rabatten. Tänkte inte så mycket på det utan jag ville köpa ett kort och priset var 6 tkr på den tiden då efterfrågan var stor.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

4000kr lät mycket för det kortet. Man får ju ha i åtanke att man får ett RTX3070 FE för 5600kr från Nvidia i oktober. Det har ju hänt en del sedan Pascal släpptes och nya features i mjukvara stöds inte av äldre grafikkort.

Spara pengar i två månader och köp ett nytt 3070 istället!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Om några veckor kommer 3070 finnas att köpa för 6000kr med bättre prestanda än 2080ti (Enligt Nvidia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om några veckor kommer 3070 finnas att köpa för 6000kr med bättre prestanda än 2080ti (Enligt Nvidia)

Ja, blir nog ett 3080 (om inte TI't verkligen är sjuuuukt mkt snabbare och skulle vara värt pengarna, men har svårt att tänka mig det) och ge sonen det gamla 1080TI kortet, borde han ju klara sig på ett bra tag som bara kör i 1080p

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om några veckor kommer 3070 finnas att köpa för 6000kr med bättre prestanda än 2080ti (Enligt Nvidia)

Många som blir lurade av det där. På deras grafer och dom spel dom hade med och om man har RTX enabled så kan det hända i nån titel.

Annars, not so much, tror inte jag.

Däremot har jag sett att man kan få tag på 2080ti för 6000-7000 begagnat med bra tredjepartskylare. DET tror jag är bland dom bästa köp man kan göra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Många som blir lurade av det där. På deras grafer och dom spel dom hade med och om man har RTX enabled så kan det hända i nån titel.

Annars, not so much, tror inte jag.

Däremot har jag sett att man kan få tag på 2080ti för 6000-7000 begagnat med bra tredjepartskylare. DET tror jag är bland dom bästa köp man kan göra.

Det låter som ett väldigt dåligt köp istället för att vänta på prestandatesterna, om du kan få ett nytt 3070 som är snabbare än 2080 TI för samma peng.

Skulle inte köpa något beggat kort nu när det är så nära anstående med nästa generation.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Kort är värda det som köparen är villig att betala, det är så begagnatmarknaden fungerar.

Det är även så lägenhet- och husköp fungerar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Priser på begagnade 1080 Ti kommer sjunka när 3000-serien släpps. Många följer inte presskonferenser så dom kommer upptäcka vid releasen att korten är övervärderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kort är värda det som köparen är villig att betala, det är så begagnatmarknaden fungerar.

Det är även så lägenhet- och husköp fungerar.

Ja så är det ju såklart, det gäller ju allt.

Men baserat på inläggen i denna tråd så är ett rimligt pris någonstans kring 3000 kronor. De som köper för mer pengar är de då lurade?
De som annonserar och hoppas på 4000 hoppas de på att sälja till någon som inte har koll?

Finns det en tröghet i marknadens uppfattning av prisbilden som vissa utnyttjar? Alltså hela marknaden inte värderar varan på samma sätt som entusiasterna gör?

Edit: Jag valde att citera just ditt inlägg, men det är flera som har svarat med vad som gäller för en marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ja så är det ju såklart, det gäller ju allt.

Men baserat på inläggen i denna tråd så är ett rimligt pris någonstans kring 3000 kronor. De som köper för mer pengar är de då lurade?
De som annonserar och hoppas på 4000 hoppas de på att sälja till någon som inte har koll?

Finns det en tröghet i marknadens uppfattning av prisbilden som vissa utnyttjar? Alltså hela marknaden inte värderar varan på samma sätt som entusiasterna gör?

Edit: Jag valde att citera just ditt inlägg, men det är flera som har svarat med vad som gäller för en marknadsekonomi.

Det finns även en tröghet hos säljarnas värdering. Förra veckan kunde man säkert få 4000kr för ett 1080Ti, men efter lanseringen av 3000-serien så kanske det inte längre är rimligt.

Om Nvidias påstående att RTX 3070 är snabbare än 2080Ti i spel utan RayTracing, så kommer ju 2080Ti vara väldigt dyrt oavsett och inte så värdefulla på andrahandsmarknaden, källa Nvidia via TechPowerUp: Prestandajämförelse utan RayTracing

Priset 5625kr för RTX 3070 FE står längst ned på sidan

MEN innan man köper allt detta utan en skopa salt, så ska man vänta in recensionerna från exempelvis Sweclockers

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det finns även en tröghet hos säljarnas värdering. Förra veckan kunde man säkert få 4000kr för ett 1080Ti, men efter lanseringen av 3000-serien så kanske det inte längre är rimligt.

Om Nvidias påstående att RTX 3070 är snabbare än 2080Ti i spel utan RayTracing, så kommer ju 2080Ti vara väldigt dyrt oavsett och inte så värdefulla på andrahandsmarknaden, källa Nvidia via TechPowerUp: Prestandajämförelse utan RayTracing

Priset 5625kr för RTX 3070 FE står längst ned på sidan

MEN innan man köper allt detta utan en skopa salt, så ska man vänta in recensionerna från exempelvis Sweclockers

Ja vi får helt enkelt vänta och se recensioner.
Presentationsslides från stora företag brukar oftast vara best-case och inte riktigt nära verkligheten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag inte hade betalat mer än 2000 kr för 3-4 år gammal hårdvara. Men Grafikkortsmarknaden är ju helt absurd. 1080ti med trasiga fläktar som går för 3000 kr plus efter 30x0 lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det finns även en tröghet hos säljarnas värdering. Förra veckan kunde man säkert få 4000kr för ett 1080Ti, men efter lanseringen av 3000-serien så kanske det inte längre är rimligt.

Om Nvidias påstående att RTX 3070 är snabbare än 2080Ti i spel utan RayTracing, så kommer ju 2080Ti vara väldigt dyrt oavsett och inte så värdefulla på andrahandsmarknaden, källa Nvidia via TechPowerUp: Prestandajämförelse utan RayTracing

Priset 5625kr för RTX 3070 FE står längst ned på sidan

MEN innan man köper allt detta utan en skopa salt, så ska man vänta in recensionerna från exempelvis Sweclockers

Vart står det att den där prestandajämförelsen är utan raytracing? Sa de det?

Sist jag slog på raytracing med mitt 2080ti så kapades mina frames med hälften, så man kan ju tycka att de borde jobbat ganska hårt med det och passa på att visa upp den prestandavinsten med andra generationens kort.

Själv tror jag 2080ti spöar 3070 raytracing OFF pga. ovanstående.
Men jag har gärna fel om detta, underbart om priser och prestanda går åt detta hållet.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Ja så är det ju såklart, det gäller ju allt.

Men baserat på inläggen i denna tråd så är ett rimligt pris någonstans kring 3000 kronor. De som köper för mer pengar är de då lurade?
De som annonserar och hoppas på 4000 hoppas de på att sälja till någon som inte har koll?

Finns det en tröghet i marknadens uppfattning av prisbilden som vissa utnyttjar? Alltså hela marknaden inte värderar varan på samma sätt som entusiasterna gör?

Edit: Jag valde att citera just ditt inlägg, men det är flera som har svarat med vad som gäller för en marknadsekonomi.

Ja någonstans går ju såklart gränsen för att någon blivit lurad

Men när man är i spannet 2000-5000 kr är den svår att definera.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

det är ju inte säljaren som är dum ...
jag skulle säga max 2500kr för ett fint exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Vart står det att den där prestandajämförelsen är utan raytracing? Sa de det?

Sist jag slog på raytracing med mitt 2080ti så kapades mina frames med hälften, så man kan ju tycka att de borde jobbat ganska hårt med det och passa på att visa upp den prestandavinsten med andra generationens kort.

Själv tror jag 2080ti spöar 3070 raytracing OFF pga. ovanstående.
Men jag har gärna fel om detta, underbart om priser och prestanda går åt detta hållet.

I övriga slides med RayTracing påslaget så skrev de ut RT i grafikkortsnamnet i prestandajämförelsen. Nvidia kanske berättar vad som avsågs i Jensens presentation, men jag har inte sett hela så kan inte svara på det.

PS. Det som talar för att det stämmer är att RTX 3070 har 20 TeraFLOPS (källa Nvidia) beräkningskraft för shaders medan 2080Ti har motsvarande cirka 14 TeraFLOPS beräkningskraft (källa Sweclockers).

@SKaKIG: Uppdatering: Mer detaljer från Nvidia angående 3070-prestanda

"GeForce RTX 3070
tldrdoto – Please clarify if the slide saying RTX 3070 is equal or faster than 2080 Ti is referring to traditional rasterization or DLSS/RT workloads?
Very important if you could clear it up, since no traditional rasterization benchmarks were shown, only RT/DLSS supporting games.

[Justin Walker] We’re talking about both. Games that only support traditional rasterization and games that support RTX (RT+DLSS). You can see this in our launch article here https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/introducing-rtx-30-...
"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Hade ett väldigt väldigt fint exemplar av ASUS ROG STRIX 1080ti OC.
Fick 4200kr för det igår via blocket.

Permalänk

Kan ju flika in att jag köpte ett 1080TI Strix för 3500 för några månader sen här
Då ett väldigt bra pris, och anledningen till ett 1080TI över ett 5700 var för att 1080TI har bättre och jämnare VR prestanda

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag vet att jag inte hade betalat mer än 2000 kr för 3-4 år gammal hårdvara. Men Grafikkortsmarknaden är ju helt absurd. 1080ti med trasiga fläktar som går för 3000 kr plus efter 30x0 lanseringen.

Extremt oförtjänt hype kring 1080 Ti, antagligen delvis för att det finns många som tror att Ti-kort har någon icke kvantifierbar kvalitet som på något mystiskt sätt gör att kortet inte blir värdelöst lika snabbt som alla andra, trots att de sällan är speciellt mycket snabbare än den vanliga modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Vart står det att den där prestandajämförelsen är utan raytracing? Sa de det?

Sist jag slog på raytracing med mitt 2080ti så kapades mina frames med hälften, så man kan ju tycka att de borde jobbat ganska hårt med det och passa på att visa upp den prestandavinsten med andra generationens kort.

Själv tror jag 2080ti spöar 3070 raytracing OFF pga. ovanstående.
Men jag har gärna fel om detta, underbart om priser och prestanda går åt detta hållet.

Men vem bryr sig om några procent hit eller dit? Om 3070 ens är i närheten av 2080ti för mindre än hälften av pengarna kan vi väl alla bara applådera prisvärdheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Extremt oförtjänt hype kring 1080 Ti, antagligen delvis för att det finns många som tror att Ti-kort har någon icke kvantifierbar kvalitet som på något mystiskt sätt gör att kortet inte blir värdelöst lika snabbt som alla andra, trots att de sällan är speciellt mycket snabbare än den vanliga modellen.

När det släpptes hade det extremt bra pris och prestanda, dessutom kopplat med mycket minne. Många har sålt sina kort begagnat för mer pengar än de kostade nya (för att Nvidia var rädda för Vega). Nu för tiden är det bara flera år gammal hårdvara som kanske stått på dygnet runt... nej jag skulle inte ens fundera på 1080ti idag, men med det sagt så är det inte alls oförtjänt hype. Det kostade för lite helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kostade för lite helt enkelt

Japp, tror även att det var en av förklaringarna till 20-seriens prissättning. Alla som köpte vanliga 1080 var nog måttligt nöjda med att Nvidia släppte ett Ti-kort för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vem bryr sig om några procent hit eller dit? Om 3070 ens är i närheten av 2080ti för mindre än hälften av pengarna kan vi väl alla bara applådera prisvärdheten?

Ja? Vi hoppas väl alla att de nya korten ska vara så bra som möjligt till så lågt pris som möjligt?

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vem bryr sig om några procent hit eller dit? Om 3070 ens är i närheten av 2080ti för mindre än hälften av pengarna kan vi väl alla bara applådera prisvärdheten?

Skrivet av SKaKIG:

Ja? Vi hoppas väl alla att de nya korten ska vara så bra som möjligt till så lågt pris som möjligt?

Kolla min uppdatering i tidigare inlägg, finns nya detaljer om detta från Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12