Koppla trådad dator till chromecast ultra i tv:n?

Permalänk

Koppla trådad dator till chromecast ultra i tv:n?

Så funderar på att köpa chromecast ultra, men har några problem,

1. Min dators moderkort har inte trådlöst nätverk (Asus B450-f) och är ansluten till router med nätverkskabel. Kan man koppla den till chromecast genom routern på något sätt så att routern skickar datorns ljud&bild till tv:n? Måste man ha någon bra router för detta?

2. Eller finns det någon adapter man kan köpa till datorn för att ge den trådlöst nätverk? Usb-nätverkskort? https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=399 Sådana här? Vilka är bra och billiga för chromecast ultra?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

om båda enheterna är kopplad till samma router trådat eller trådlöst bör det ej vara något problem

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad du vill göra. Men ja du kommer kunna strömma saker som t.ex Youtube till den. Men vill du skicka hela bilden så vet jag inte om det går

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

@lord_dubbdäck: Vill bara kunna se en film/spel/bilder på tvn från datorn, man kanske inte behöver en chromecast? Kan man spegla skärmen från datorn genom routern till tvn tro? Dålig på sånt här. Lite krångligt när datorn inte har trådlöst inbyggt bara.

Permalänk
Medlem

Okay ja då har jag inte en aning. Jag tror inte det är den tilltänkta funktionen för en chromecast.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Rekordmedlem

Chromecast är ju främst tänkt för casting och inte för att spegla skrivbordet trådlöst, för det är Miracast mer lämpat och det stöds direkt i win. (Microsoft Wireless Display)
Jag antar att det finns enheter som stödjer både Miracast och Chromecast om man kollar hos oberoende tillverkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

@lord_dubbdäck: Vill bara kunna se en film/spel/bilder på tvn från datorn, man kanske inte behöver en chromecast? Kan man spegla skärmen från datorn genom routern till tvn tro? Dålig på sånt här. Lite krångligt när datorn inte har trådlöst inbyggt bara.

Ladda ner Chrome. Klicka på dom tre punkterna högst upp i högra hörnet. "Casta". Välj källa, exempelvis "Skrivbord" eller "Fil" och så slår du på filmen via VLC (eller vad du nu vill kolla på)

Länk för hur man gör

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Ladda ner Chrome. Klicka på dom tre punkterna högst upp i högra hörnet. "Casta". Välj källa, exempelvis "Skrivbord" eller "Fil" och så slår du på filmen via VLC (eller vad du nu vill kolla på)

Länk för hur man gör

Tack för tips! Testade detta utan framgång, när jag klickade cast i chrome så stod det "source not supported" oavsett om jag valde tab, desktop eller file. Googlade lite på detta och verkar vara så att man behöver chromecast för denna funktion, och båda enheter ska vara kopplade över wifi. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

Tack för tips! Testade detta utan framgång, när jag klickade cast i chrome så stod det "source not supported" oavsett om jag valde tab, desktop eller file. Googlade lite på detta och verkar vara så att man behöver chromecast för denna funktion, och båda enheter ska vara kopplade över wifi. Tack ändå!

Skumt, jag har en chromecast som lätt har 3+ år på nacken som jag gav 400 spänn för och jag castar material från google chrome hela tiden utan problem. Klickar på tre punkterna i chrome > cast > sen fullscreenar jag innehållet, fungerar klockrent.

Datorn är trådansluten och chromecasten går på wifi. Får ut normalt sett ut ~470mbit/s trådlöst på telefonen så wifiet är stabilt men vetefan vad chromecasten har för standard så den går antagligen i betydligt lägre hastighet.

Edit: Castar alltid via tab!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mushroomcar:

Tack för tips! Testade detta utan framgång, när jag klickade cast i chrome så stod det "source not supported" oavsett om jag valde tab, desktop eller file. Googlade lite på detta och verkar vara så att man behöver chromecast för denna funktion, och båda enheter ska vara kopplade över wifi. Tack ändå!

Du skriver först att du har en Chromecast men här att du inte har det ?
Datorn behöver inte ha wifi utan prylar på samma lan ser varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av kheldan:

Skumt, jag har en chromecast som lätt har 3+ år på nacken som jag gav 400 spänn för och jag castar material från google chrome hela tiden utan problem. Klickar på tre punkterna i chrome > cast > sen fullscreenar jag innehållet, fungerar klockrent.

Datorn är trådansluten och chromecasten går på wifi. Får ut normalt sett ut ~470mbit/s trådlöst på telefonen så wifiet är stabilt men vetefan vad chromecasten har för standard så den går antagligen i betydligt lägre hastighet.

Edit: Castar alltid via tab!

Testade precis det Har ingen chromecast, men bör fungera ändå sägs det i tråden, måste vara någon windows 10 setting som blockerar då.

Skrivet av mrqaffe:

Du skriver först att du har en Chromecast men här att du inte har det ?
Datorn behöver inte ha wifi utan prylar på samma lan ser varandra.

Oh nej, menade inte det, har ingen chromecast. Hmmm då kanske det är någon windows setting som blockerar att jag inte kan ansluta till TV:n? Kör windows 10, några funderingar kring vad man ska kolla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mushroomcar:

har ingen chromecast.

Har du ingen Chreomecast är det väl inte underligt att det inte fungerar ? Jag tycker du ska skaffa en Chromecast i så fall för du kan ju inte casta till nått som inte existerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du ingen Chreomecast är det väl inte underligt att det inte fungerar ? Jag tycker du ska skaffa en Chromecast i så fall för du kan ju inte casta till nått som inte existerar.

Hörde mig för i tråden för olika sätt att ansluta trådad dator till trådlös tv, och chromecast fungerar inte tror ja de andra sade om man har en endast trådad dator, eller så är hdmi bästa valet, men här har jag bra långt mellan tv och dator som står i varsitt rum. Har en hdmi kabel på 10 meter som dock gör att bilden flimrar när man ser film på TVn från datorn så det fungerade inte heller. Datorn väger 20kg + också så segt att flytta den varje gång. Riktigt i-lands problem alltså haha.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mushroomcar:

Hörde mig för i tråden för olika sätt att ansluta trådad dator till trådlös tv, och chromecast fungerar inte tror ja de andra sade om man har en endast trådad dator, eller så är hdmi bästa valet, men här har jag bra långt mellan tv och dator som står i varsitt rum. Har en hdmi kabel på 10 meter som dock gör att bilden flimrar när man ser film på TVn från datorn så det fungerade inte heller. Datorn väger 20kg + också så segt att flytta den varje gång. Riktigt i-lands problem alltså haha.

Chromecast fungerar om datorn är i samma lan, den behöver inte ha wifi för du castar ju via lan och inte specifikt via wifi.
Min dator är kabelansluten och det fungerar att casta för mig, jag har provat. (Ett par snygga 802or i bakgrunden också )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Chromecast fungerar om datorn är i samma lan, den behöver inte ha wifi för du castar ju via lan och inte specifikt via wifi.
Min dator är kabelansluten och det fungerar att casta för mig, jag har provat. (Ett par snygga 802or i bakgrunden också )
https://i.imgur.com/KlDAqPC.png

Oooo Trevligt värre! Då kanske man får köpa sig en då! Är den vanliga tillräckligt bra eller behöver man ultra? Flyter det på bra när du ser film (full hd/4k?) samt om du spelar? Tack för hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mushroomcar:

Oooo Trevligt värre! Då kanske man får köpa sig en då! Är den vanliga tillräckligt bra eller behöver man ultra? Flyter det på bra när du ser film (full hd/4k?) samt om du spelar? Tack för hjälp!

Jag spelar inte men att strömma film funkar fint, men köp ingen Ultra utan den nya med fjärr eller en Stadia för då får du en ultra på köpet, att köpa en lös ultra är dyrare och sämre än den nya och en Stadia med ultra kostar inte mer än en ensam Ultra.
https://store.google.com/se/config/stadia_premiere_edition
Inet säljer den nya för de som inte vill vänta på att den släpps officiellt
https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Om du har en 4k display är det väl dessa som är intressanta men vill du spara nån hundring så är ev 1080 versionen intressant men jag tror att den försvinner för den nya med fjärr är ju bättre oavsett då den också fungerar utan att man måste casta till den.
Personligen så castar jag egentligen inte mycket utan jag talstyr via Google Nest men är väldigt sugen på att prova den nya med fjärr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.