Stationära Ryzen 4000 "Vermeer" uppges få 10‑kärnig variant

Permalänk
Melding Plague

Stationära Ryzen 4000 "Vermeer" uppges få 10‑kärnig variant

Skaparen av mjukvaran Ryzen DRAM Calculator gräver fram information ur BIOS kompatibla med nästa generations AMD-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte lika gärna kunna vara 6+4 kärnor? Eller finns det någon fördel med eller krav på att båda klustren är lika stora?

Permalänk
Medlem

Känns som att motsvarigheten till 3800X ska sluta bli nonsens. Först när Zen2 släpptes var jag helt övertygad om att 3800X var tiokärnig sett till priset, men nop, var en 3700X som klockade 25mhz högre i genomsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Känns som att motsvarigheten till 3800X ska sluta bli nonsens. Först när Zen2 släpptes var jag helt övertygad om att 3800X var tiokärnig sett till priset, men nop, var en 3700X som klockade 25mhz högre i genomsnitt.

För oss som spelande är det tyngsta vi gör med datorn är ju 3800X(T) det bästa AMD har att erbjuda rentav. På förhand så är nog den snabbaste 8c/16t det jag kommer satsa på när 4000 serien kommer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av meanh:

Skulle det inte lika gärna kunna vara 6+4 kärnor? Eller finns det någon fördel med eller krav på att båda klustren är lika stora?

Alla modeller så här långt har haft endera N+0 eller N+N konfiguration mellan CCX, så ingen djärv gissning att så även kommer vara fallet framöver.

Har för mig att AMD i något läge sagt att det just nu måste vara symmetriskt. Alla 3900X är ju 3+3, inte 2+4.

Fördelen med symmetri är: att programmera multicore system på ett korrekt och effektivt sätt är svårt nog, att programmera assymetiska multicore-system är ännu svårare. Se bara på bit.LITTLE, där är det ändå rätt uppenbart hur man bäste utnyttjar designen och har ändå tagit väldigt mycket kraft att få till Linux och MacOS/iOS, Windows försöker än...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

För mig kändes 10 kärnor som ett konstigt steg att ta. Då jag ser att kostnaden öknar genom att inte hålla ner på produkterna, men så kom jag tänka på Intels 10 core. Tillverka några få modeller, beroende på kvalite så kan man låta vissa klocka högre och sälja dem med ett nytt namn.
Fast det lär nog ändå bli AMD 12 core som blir den stora konkurrenten emot Core i9-10900K.

Permalänk
Avstängd

Men gu' va' gött med Ryzen 4000 snart! Vad tror ni Ryzen 4900X kommer att gå på?

Funderar på en sådan för grym videoproduktionsdator med 64 GB ram och en GTX3080 eller GTX3090 för 4K Videoredigering samt VR-spelskapande (eller behövs mer videoram för sånt?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En 16 kärnig 4000 serie och sen 2x3090 sen är man på banan igen 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det enda viktiga är att en av deras nya processorer klår 10900k i spelprestanda. 3800xt är ju inte långt ifrån enligt vad jag sett.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som har några guesstimates för när Zen 3 lanseras? Vet att det isf bara är rykten, men rykten & spekulationer är ju nästan halva grejen med nya lanseringar 🤓
Är supertaggad på ny build & byta ut min gamla i5 2500k efter många års trogen tjänstgöring! 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Är det någon som har några guesstimates för när Zen 3 lanseras? Vet att det isf bara är rykten, men rykten & spekulationer är ju nästan halva grejen med nya lanseringar 🤓
Är supertaggad på ny build & byta ut min gamla i5 2500k efter många års trogen tjänstgöring! 🥳

Hur orkar du sitta kvar på den? Satt också på 2500k till Jul förra året. Fick bli temporär 3600 och x570 just för att vara förberedd för 4000 serien. 10 Kärnor kan ju vara lagom för gaming, behöver absolut inte 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Är det någon som har några guesstimates för när Zen 3 lanseras? Vet att det isf bara är rykten, men rykten & spekulationer är ju nästan halva grejen med nya lanseringar 🤓
Är supertaggad på ny build & byta ut min gamla i5 2500k efter många års trogen tjänstgöring! 🥳

Jag har hört oktober flyta runt vilket hade varit trevligt men ingenting är bekräftat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Det enda viktiga är att en av deras nya processorer klår 10900k i spelprestanda. 3800xt är ju inte långt ifrån enligt vad jag sett.

Ja, uppenbarligen krävs det, även om extremt få som köper Intel för att "Intel är bäst i spel" köper en 10900K, och dessutom har en kombination av upplösning och grafikkort där det spelar roll. Men folk är ju inte så smarta och tror ofta att halp-produkten speglar hela segmentet, så om det är vad som krävs för att folk ska börja tänka utanför den extrema förenklingen "X är bäst på Y, oavsett vilken produkt jag köper", så är det bara bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gashemi:

Hur orkar du sitta kvar på den? Satt också på 2500k till Jul förra året. Fick bli temporär 3600 och x570 just för att vara förberedd för 4000 serien. 10 Kärnor kan ju vara lagom för gaming, behöver absolut inte 16.

Har under ganska många år bara spelat ganska lite och då framförallt enklare spel, då har den fungerat perfekt.
Nu har jag börjat dock med bl.a. Warzone, då orkar den inte riktigt med även om man pressar upp frekvensen 😅

Permalänk
Medlem

Har det inte pratats om CCX med 8 kärnor? 10 kärnor skulle i så fall kunna vara ett chip med 3+3 kärnor avstängda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Jag har hört oktober flyta runt vilket hade varit trevligt men ingenting är bekräftat.

Hade varit perfekt med lansering i oktober så man kan bygga nytt lagom till årets tråkigaste månad (november)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Har det inte pratats om CCX med 8 kärnor? 10 kärnor skulle i så fall kunna vara ett chip med 3+3 kärnor avstängda.

Jo, det är högst troligt CCX med 8 kärnor, dock kommer det nog bara vara en CCX per chip, så detta är två chip med 3+3 kärnor avstängda eller 5+5 kärnor aktiverade beroende på hur man ser det, tidigare version har ju bara haft 4 cores/CCX så det inte funnits någon balanserad kombo för att få 10 kärnor.
Känns även möjligt att det kan komma en modell med 14 kärnor (7+7).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv

Härligt, se om det blir 60-70% sänkning på 3000 serien då här på forumet som det är på grafikkorten 😊

Permalänk
Medlem

@anon298854:
Knappast, folk betalar ju fortfarande 1500-2000:- för en i7 7700K . Folk har inte riktigt fått den Eureka tanken än trots att dagens processorer är mycket snabbare sett till prestanda och pris/prestanda.

Men det är ju PGA att ribban inte riktigt höjts av annat än 10700K och 10900K. Det enda man kan jämföra med är R5 3600 som kostar runt 2000:- och inte är särskilt rolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Är det någon som har några guesstimates för när Zen 3 lanseras? Vet att det isf bara är rykten, men rykten & spekulationer är ju nästan halva grejen med nya lanseringar 🤓
Är supertaggad på ny build & byta ut min gamla i5 2500k efter många års trogen tjänstgöring! 🥳

Samma här, haft min i 12 år, ändå sjukt stabil och bra surfdator fortfarande 🤪

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja, uppenbarligen krävs det, även om extremt få som köper Intel för att "Intel är bäst i spel" köper en 10900K, och dessutom har en kombination av upplösning och grafikkort där det spelar roll. Men folk är ju inte så smarta och tror ofta att halp-produkten speglar hela segmentet, så om det är vad som krävs för att folk ska börja tänka utanför den extrema förenklingen "X är bäst på Y, oavsett vilken produkt jag köper", så är det bara bra.

10900K är just nu världens snabbaste CPU i lite fler saker än spel. SweClockers m.fl. borde kanske omvärdera sin fördelning av icke-spel-fall man testar, nuvarande fördelen där ~40 % utgörs av någon form av 3D-rendering (en nisch och en nisch där all-core CPU prestanda blir allt mindre relevant p.g.a. GPGPU) kanske inte är helt optimalt.

Hur förklarar man annars att 10900K i genomsnitt är snabbare än 3900X hos TechPowerUp och Phoronix, en av de få där man faktiskt har en rejäl bredd på sina icke-spel tester (Phoronix testade >380 fall, inget är spel). I Phoronix-testet har man gjort del-resultat, 3D-rendering på CPU är ett relativt avvikande värde sett till helheten (vilket borde förvåna få, det är just de fall som avviker på detta sätt som utförs betydligt mer effektivt på GPU).

TechPowerUp och Phoronix genomsnittliga resultat för icke-spel-tester

Tittar man på 80:20 regeln borde majoriteten (80-delen) enbart bry sig om enkeltrådprestanda då än i dag går det även applicera den regeln på den programvara vi kör: majoriteten av allt skalar fortfarande inte förbi ens en handfull kärnor.

Ryzen 3000 var inte så bra för att man klämde till med 16 kärnor i en konsumentprodukt (en produkt som samtidigt höjde pristaket för "konsumentprodukt" från ~$500 till ~$750), Ryzen 3000 var bra för att man för första gången sedan Athlon åter är i nivå (typ <20 %) ifrån Intel i prestanda per kärna.

AMD behöver fin IPC-ökning i Zen3 givet vad vi sett från Sunny Cove, där klarade sig AMD på att kretsen inte kunde klockas på något vettigt sätt. Mycket tyder på att Rocket Lake S kommer nå i alla fall 5,0 GHz och allt pekar på att det är Sunny Cove på 14 nm (18-20 % högre IPC än Skylake).

På serversidan ser man indikation på att AMD är fullt medveten om hur viktig prestanda per kärna är. För Zen3 kommer man därför långt mer satsa på 32 kärnor och färre i form av att skruva upp absolut prestanda per kärna. Modellerna med fler kärnor kommer optimeras primärt för perf/W då väldigt få utanför HPC har någon nytta av de modellerna idag, för HPC är perf/W det kritiska då man är kapabel att skala till tusentals kärnor.

Får se om man gör något liknande för konsumenter. Tyvärr lär man ta sig både en och två funderare, en 10 kärnig Zen3 krets som har högre frekvens i praktiken än en 12 kärnig Zen3 kommer göra den senare irrelevant för i princip hela kundbasen.

AMD vet om detta, Intel vet om detta. Är därför man anstränger sig så hårt att toppmodellen även ska vara den med högst maximal turbo. Om så inte är fallet blir toppmodellen poänglös för nästan alla, även om man ignorerar prislappen.

80:20 regeln på SweClockers: 80 % lär inte göra något annat på sin dator än just spelande där dagens desktop CPUer gör något relevant skillnad.

Övriga 20 % lär inse att genomsnittlig värde i ett CPU-test inte är speciellt relevant för dem, Phoronix-testet är väldigt illustrativt på just detta: vill man ha en byggserver, håller på med simuleringar på molekylnivå eller kör retro 3D-rendering på CPU är Ryzen 3000 toppvalet, jobbar man med linjäralgebra/AI, spelar eller fnular i Python är Comet Lake toppvalet (för just linjäralgebra/AI bör man fundera på en CPU med AVX512 + fet Nvidia GPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tänk om någon kunde komma på hur man låser upp inaktiverade kärnor. Hade en Phenom II X2 som jag enkelt låste upp till 4 kärnor utan problem

Permalänk
Medlem

Spännande! Antar att även 14 kärnor kommer att kunna bli ett alternativ, om nu kärnorna i arkitekturen Zen 3 hanteras individuellt och inte i par?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Är det värt att vänta på Ryzen 4000 serien?

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer någon ny G-modell för vanliga konsumenter så blir jag nöjd

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Låter som att du är redo för Microsoft Flight Simulator.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Det var ungefär 25 stycken härinne som påstod att denna skulle komma ut i slutet på augusti.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

På tal om information från Yuri Bubliy - X670 chipset kommer inte att lanseras i år:

https://twitter.com/1usmus/status/1302986375512428545

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hade varit perfekt med lansering i oktober så man kan bygga nytt lagom till årets tråkigaste månad (november)!

Cyberpunk 2077 dyker ju upp under November. Så inte är det bara moppemuschen som ska renrakas.

Skrivet av Yoshman:

10900K är just nu världens snabbaste CPU i lite fler saker än spel. SweClockers m.fl. borde kanske omvärdera sin fördelning av icke-spel-fall man testar, nuvarande fördelen där ~40 % utgörs av någon form av 3D-rendering (en nisch och en nisch där all-core CPU prestanda blir allt mindre relevant p.g.a. GPGPU) kanske inte är helt optimalt.

Hur förklarar man annars att 10900K i genomsnitt är snabbare än 3900X hos TechPowerUp och Phoronix, en av de få där man faktiskt har en rejäl bredd på sina icke-spel tester (Phoronix testade >380 fall, inget är spel). I Phoronix-testet har man gjort del-resultat, 3D-rendering på CPU är ett relativt avvikande värde sett till helheten (vilket borde förvåna få, det är just de fall som avviker på detta sätt som utförs betydligt mer effektivt på GPU).

TechPowerUp och Phoronix genomsnittliga resultat för icke-spel-tester

Tittar man på 80:20 regeln borde majoriteten (80-delen) enbart bry sig om enkeltrådprestanda då än i dag går det även applicera den regeln på den programvara vi kör: majoriteten av allt skalar fortfarande inte förbi ens en handfull kärnor.

Ryzen 3000 var inte så bra för att man klämde till med 16 kärnor i en konsumentprodukt (en produkt som samtidigt höjde pristaket för "konsumentprodukt" från ~$500 till ~$750), Ryzen 3000 var bra för att man för första gången sedan Athlon åter är i nivå (typ <20 %) ifrån Intel i prestanda per kärna.

AMD behöver fin IPC-ökning i Zen3 givet vad vi sett från Sunny Cove, där klarade sig AMD på att kretsen inte kunde klockas på något vettigt sätt. Mycket tyder på att Rocket Lake S kommer nå i alla fall 5,0 GHz och allt pekar på att det är Sunny Cove på 14 nm (18-20 % högre IPC än Skylake).

På serversidan ser man indikation på att AMD är fullt medveten om hur viktig prestanda per kärna är. För Zen3 kommer man därför långt mer satsa på 32 kärnor och färre i form av att skruva upp absolut prestanda per kärna. Modellerna med fler kärnor kommer optimeras primärt för perf/W då väldigt få utanför HPC har någon nytta av de modellerna idag, för HPC är perf/W det kritiska då man är kapabel att skala till tusentals kärnor.

Får se om man gör något liknande för konsumenter. Tyvärr lär man ta sig både en och två funderare, en 10 kärnig Zen3 krets som har högre frekvens i praktiken än en 12 kärnig Zen3 kommer göra den senare irrelevant för i princip hela kundbasen.

AMD vet om detta, Intel vet om detta. Är därför man anstränger sig så hårt att toppmodellen även ska vara den med högst maximal turbo. Om så inte är fallet blir toppmodellen poänglös för nästan alla, även om man ignorerar prislappen.

80:20 regeln på SweClockers: 80 % lär inte göra något annat på sin dator än just spelande där dagens desktop CPUer gör något relevant skillnad.

Övriga 20 % lär inse att genomsnittlig värde i ett CPU-test inte är speciellt relevant för dem, Phoronix-testet är väldigt illustrativt på just detta: vill man ha en byggserver, håller på med simuleringar på molekylnivå eller kör retro 3D-rendering på CPU är Ryzen 3000 toppvalet, jobbar man med linjäralgebra/AI, spelar eller fnular i Python är Comet Lake toppvalet (för just linjäralgebra/AI bör man fundera på en CPU med AVX512 + fet Nvidia GPU).

Det finns ju vad som är bäst för mig... sen kan man ju välta på tanken att rösta också med plånboken sin. Kanske får en lite kortare i rocken till produkt(AMD) för mina ändamål men, det är la en pixelknäpp på snoken åt Intel.

Egentligen är väl känslan att Intel står lite stiltje och släpper en nysminkad gammal produkt. Medan AMD tågar på framåt, vilket är kul och bra för oss också! I slutändan hade det nog räckt med bara en större uppgradering av RAM-minnet, typ 128GB så Chrome får nå att bita i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På serversidan ser man indikation på att AMD är fullt medveten om hur viktig prestanda per kärna är. För Zen3 kommer man därför långt mer satsa på 32 kärnor och färre i form av att skruva upp absolut prestanda per kärna. Modellerna med fler kärnor kommer optimeras primärt för perf/W då väldigt få utanför HPC har någon nytta av de modellerna idag, för HPC är perf/W det kritiska då man är kapabel att skala till tusentals kärnor.

Det har väl redan påbörjas i våras med EPYC 7Fxx-CPU:erna där de vred upp frekvenserna rätt mycket, får hoppas det kommer från start med nästa generation för en av svagheterna med EPYC har varit de låga frekvenserna även om det inte varit något jätteproblem. Scenarion som license per core eller applikationer som skalar dåligt så är höga klockfrekvenser och prestanda per core att föredra.
Sen är ju TDP ett problem också, det är inte alla bladservrar som klarar av att kyla 2*250W CPU:er så det blir en avvägning om man vill t.ex. köra 1U-servrar med många CPU-kärnor eller blad med mindre antal kärnor. Vattenkylda blad är en lösning men det kräver infrastruktur som oftast inte finns på t.ex. co-location.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards