1440P VA-skärm urvattnad/dålig färg

Permalänk
Medlem

1440P VA-skärm urvattnad/dålig färg

Har precis köp ny skärm då jag inte klarade av den tidigare 1440P skärmen (Voxicon 1440P IPS) p.g.a. huvudvärk (flimmer troligtvis).

Skärmen är en AOC Q27G2U/BK (144Hz 1440P VA) som direkt ur förpackningen känns väldigt blek i färgerna och klarheten är inte alls som jag väntade mig av en 1440P skärm (pillat runt i OSD-menyn och inte direkt fått det till att bli bättre). Det är nästan som om det vore urvattnat. Hittar inte heller några förslag på nätet då det inte verkar vara många som kör med den här skärmen..

Ökar jag kontrasten via Nvidias kontrollpanel till t.ex. 100% så ser det mycket bättre ut, men då blir det istället omöjligt att särskilja färger... Någon som har några ideer om hur jag ska gå tillväga? Värt att tillägga är kanske att den tidigare IPS-skärmen hade samma symptom.

Kanske är jag bara helt förstörd av de oerhört dåliga färgerna i min tidigare TN-skärm, så jag tror att det är fel nu? 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Pamudas:

Vad ansluter du med till skärmen samt vilken upplösning och uppdateringsfrekvens?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Pamudas:

Vad ansluter du med till skärmen samt vilken upplösning och uppdateringsfrekvens?

DisplayPort, skärmen är 1440P 144Hz vilket även är inställt i Windows.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Möjligt att HDR är påslaget i windows?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Möjligt att HDR är påslaget i windows?

Skärmen stödjer inte HDR och kan inte heller hitta något i Windows som tyder på att det är aktiverat.. Det enda som nämner HDR är:
"Skärmfunktioner - Använd HDR: Nej"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har du olika RGB-omfång inställt på grafikkort och skärm? Standard på datorskärmar brukar vara 0-255, men grafikkort verkar göra lite hur de vill beroende på gränssnitt, tillverkare och andra dumheter så man alltid tvingas justera det. Jag kör Nvidia och DisplayPort till min skärm och grafikkortet väljer 16-235 som standard...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från IPS till VA då jag bytte upp mig till 144hz panel och upplevde samma sak. IPS har bättre färger. Däremot så är svärtan mycket bättre på min VA. Du vänjer dig efter ett tag.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jag bytte från IPS till VA då jag bytte upp mig till 144hz panel och upplevde samma sak. IPS har bättre färger. Däremot så är svärtan mycket bättre på min VA. Du vänjer dig efter ett tag.

Upplever däremot att det är lite samma sak på både IPS och VA. Det kan mycket väl vara en vanesak då jag bara pillat i någon timme med den nya skärmen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du olika RGB-omfång inställt på grafikkort och skärm? Standard på datorskärmar brukar vara 0-255, men grafikkort verkar göra lite hur de vill beroende på gränssnitt, tillverkare och andra dumheter så man alltid tvingas justera det. Jag kör Nvidia och DisplayPort till min skärm och grafikkortet väljer 16-235 som standard...

Vart hittar jag detta? Har också Nvidia men kan inte hitta något liknande i kontrollpanelen, bara att det är RGB utdata som används.

Edit:
Hittade, det är "Utdata dynamiskt område" som du menar? Den är satt till 0-255 (Fullständig). 16-235 (Begränsad) ser identiskt ut vad jag kan se..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

VA är troligen anledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vart hittar jag detta? Har också Nvidia men kan inte hitta något liknande i kontrollpanelen, bara att det är RGB utdata som används.

Edit:
Hittade, det är "Utdata dynamiskt område" som du menar? Den är satt till 0-255 (Fullständig). 16-235 (Begränsad) ser identiskt ut vad jag kan se..

Ja, det är rätt inställning. 0-255 och 16-235 ska inte se likadant ut.
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det är rätt inställning. 0-255 och 16-235 ska inte se likadant ut.
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Märkligt 🤔 Sån där skillnad är det verkligen inte.. jag kunde se 0 skillnad mellan begränsad och full.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skärmen stödjer inte HDR och kan inte heller hitta något i Windows som tyder på att det är aktiverat.. Det enda som nämner HDR är:
"Skärmfunktioner - Använd HDR: Nej"

Hört att om man kör HDR på saker som inte stöder blir bilden grådaskig.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Har du kikat på http://www.lagom.nl/lcd-test/

Där kan man iaf få ett hum om hurvida färger och kontrast m.m. verkar vara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag går igenom AOC Q27G2U i den stora AOC-genomgången: https://www.sweclockers.com/test/29698-aoc-del-4-cq27g2u-och-...

AOC Q27G2U har ett färgomfång som är är större än sRGB och närmar sig 95% av omfånget av P3-färgrymden. Men den i stort problemfri vitbalans på exemplaret.

Färgerna borde tvärtom alltså upplevas starkare än vad som observerats då ytterst få TN-spelskärmar når över sRGB-omfång. Snarare att de har ett mindre omfång men har eleverade luminansnivåer, alltså ger pastellfärger.

Skrivet av Pamudas:

Ökar jag kontrasten via Nvidias kontrollpanel till t.ex. 100% så ser det mycket bättre ut, men då blir det istället omöjligt att särskilja färger... Någon som har några ideer om hur jag ska gå tillväga? Värt att tillägga är kanske att den tidigare IPS-skärmen hade samma symptom.

Kanske är jag bara helt förstörd av de oerhört dåliga färgerna i min tidigare TN-skärm, så jag tror att det är fel nu? 😅

Du är förmodligen förklaringen på spåret här. Det är ganska många som reagerar likadant efter alla tusentals timmar med en felaktig TN-spelskärm. Just detta att dra på galna nivåer gjorde tillverkarna från början på många TN-spelskärmar eftersom de inte har någon vidare färgåtergivning från början. Då får man en ljus pastellkaraktär som klipper bort nivåer istället. Så lär man sig fel efter alla åren med spel i pastell.

Så se istället din AOC Q27G2U som en god förutsättning för att programmera om din hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag går igenom AOC Q27G2U i den stora AOC-genomgången: https://www.sweclockers.com/test/29698-aoc-del-4-cq27g2u-och-...

AOC Q27G2U har ett färgomfång som är är större än sRGB och närmar sig 95% av omfånget av P3-färgrymden. Men den i stort problemfri vitbalans på exemplaret.

Färgerna borde tvärtom alltså upplevas starkare än vad som observerats då ytterst få TN-spelskärmar når över sRGB-omfång. Snarare att de har ett mindre omfång men har eleverade luminansnivåer, alltså ger pastellfärger.

Du är förmodligen förklaringen på spåret här. Det är ganska många som reagerar likadant efter alla tusentals timmar med en felaktig TN-spelskärm. Just detta att dra på galna nivåer gjorde tillverkarna från början på många TN-spelskärmar eftersom de inte har någon vidare färgåtergivning från början. Då får man en ljus pastellkaraktär som klipper bort nivåer istället. Så lär man sig fel efter alla åren med spel i pastell.

Så se istället din AOC Q27G2U som en god förutsättning för att programmera om din hjärna.

Ah, ja det kan nog förklara saken Tack för ett utförligt svar!
Börjar vänja mig mer och mer nu då jag även använder skärmen för arbetet.. det är helt klart en vettig skärm - speciellt för priset! Märker inte direkt av någon ghosting alls med overdrive på Strong heller.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra färgformat i Nvidias kontrollpanel ?

Permalänk

@TechWolf: Funkar för mig iaf. Trodde först det var något med att min Dell U2414H upptäcktes som en TV när jag körde med HDMI. Ändrade sedan till Displayport (vet fortfarande inte vad som är bäst), men i vart fall behölls grådasket i färgerna, och jag fick göra som tidigare - använda Nvidias lösning på fliken "upplösning" och ändra till fullt dynamiskt omfång.

Men märkligt att man behöver göra detta. Men nu upptäcks skärmen i vart fall som en bildskärm och inget annat!

Är detta någon Nvidia-special?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Detta är något som börjat ske för mig sedan igår, ''ny'' begagnad dator.
Den ändrar lite fritt mellan 0-255 och 16-235, ofta när jag kliver in i ett spel eller tabbar in och ur ett spel då uppstår det som min IPS skärm blir helt urvattnad i färgerna och typ jättehög gamma.

Har HDR OFF
har ändrat till full-range i Nvidia.
Någon som vet vad det handlar om?

Byter jag runt på upplösningen och sedan tillbaka till native 2560x1440 så blir det bra!
Skärmen är kalibrerad och har fungerat ypperligt till flera datorer, vill helst inte reseta detta.

Visa signatur

FULL COUNTER