Från stutter till flyt - Vad var lösningen?

Permalänk

Från stutter till flyt - Vad var lösningen?

Har haft problem med typ konstant microstutter i mina spel. Gjorde lite ändringar. Numer ingen klockning på min Ryzen 1600, och även nollställt bios med undantaget av minnena som nu är satta till 3000. Allt annat på AUTO. Hade tidigare minnena på DOCP och fick då 3000 mhz med. Kör numera även Ryzen balanced istället för high perf i win 10.

MEN...nu flyter allting mycket bättre.

Klurar på om det var för jag drog ner klocken (temp och volt låg bra innan), eller om det var för att jag ändrade inställningen med minnena.

Men testbräda har varit MS FS2020.

Vad tror ni? Kör även min GTX 1070 Dual OC stock. Hade tidigare även OC't med OC scanner i Afterburner eller GPU Tweak II (oc mode). Hackade dock både med och utan dessa GPU inställningar förut.

Fattar liksom inte vad som hänt. Trevligt är det, men...ja knepigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har haft problem med typ konstant microstutter i mina spel. Gjorde lite ändringar. Numer ingen klockning på min Ryzen 1600, och även nollställt bios med undantaget av minnena som nu är satta till 3000. Allt annat på AUTO. Hade tidigare minnena på DOCP och fick då 3000 mhz med. Kör numera även Ryzen balanced istället för high perf i win 10.

MEN...nu flyter allting mycket bättre.

Klurar på om det var för jag drog ner klocken (temp och volt låg bra innan), eller om det var för att jag ändrade inställningen med minnena.

Men testbräda har varit MS FS2020.

Vad tror ni? Kör även min GTX 1070 Dual OC stock. Hade tidigare även OC't med OC scanner i Afterburner eller GPU Tweak II (oc mode). Hackade dock både med och utan dessa GPU inställningar förut.

Fattar liksom inte vad som hänt. Trevligt är det, men...ja knepigt.

Det är väl om inte annat en rätt bra illustration av varför man inte bör göra en massa ändringar på samma gång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Onekligen! Men efter att ha testat var för sig under mängder av tillfällen och inte kommit fram till något, så gjorde jag ännu ett försök - på detta vis - och det funkade ju. Men det är lite knepigt, för även om man har en klockade R1600 och den ligger på 3.8 stabilt och med bra volt och värme och inga krasher, så kan väl den göra ett sämre jobb ändå, likväl som minnen och övriga delar i en dator. Inte alltså så himla lätt att hitta fel, även om man går minutiöst till väga. Ibland funkar det - ibland inte. Ska testa att OC'a CPUn och även GPUn och se om förbättringen kvarstår. Då vet jag! Men att gå från DOCP till AUTO och sen skriva in 3000mhz manuellt - det trodde jag inte skulle göra någon skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma