Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Huawei storsatsar på egna operativsystemet Harmony OS 2.0 redan år 2021

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Huawei storsatsar på egna operativsystemet Harmony OS 2.0 redan år 2021

Det kinesiska bolagets satsning på ett egenbyggt operativsystem går snabbare än väntat, med bred utrullning redan nästa år.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Undrar hur mycket folk dom har som jobbar med det, måste vara en arme med utvecklare bakom som bara köttar på, verkligen imponerande! Jag håller mig till iOS dock

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz all cores ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 125Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3800MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩ SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

’Redan nästa år’

Men de har ju inget annat val?

Varför ska man vara förvånad att de kör på sin nya plan som annonserades iom handelskriget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

”Den unika egenskapen med Harmony OS ställt mot Android är att det är ett så kallat "distribuerat system", och enheter med mjukvaran kan kommunicera och dra nytta av varandra dynamiskt.”

Låter som en spännande och bra funktion.

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@medbor: när de lanserade version 1.0 förra året, enbart för den kinesiska marknaden, var väl den gängse tanken att de skulle använda den kinesiska marknaden som testbädd under några år för att sedan växla upp internationellt. Jag hade inte väntat mig att de skulle börja släppa kommersiella produkter och till och med telefoner nästa år. Visst, det är sannolikt inte produkter vi ser av i Sverige, men det är ändå en oväntat snabb expansion utanför Kina.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Blir intressant att se vad de mynnar ut till

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Det mest spännande är vad alla på XDA kommer tycka om det.
Dom lär gå igenom det i minsta detalj.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Vet inte vad USA vill ha ut av handelskriget, men rent spontant känns det som Kina kommer vara självförsörjande framöver, på alla fronter, bra eller dåligt, tja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Bra. Det behövs konkurrens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Granis_1980:

”Den unika egenskapen med Harmony OS ställt mot Android är att det är ett så kallat "distribuerat system", och enheter med mjukvaran kan kommunicera och dra nytta av varandra dynamiskt.”

För Kinesiska staten ja!

Men är det kina telefonerna som kommer ha öppen källkod eller de utanför Kina?

Om jag fattade det rätt så är den egna kärnan för Kina och kommer inte vara öppen källkod, men det kommer givetvis den linux/google baserade vara som ämnas att finnas i telefoner internationellt.

Internationell lansering så är Kineserna korkade om de inte banlyser Apple och Google, kan bli spännande det här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Nice, då får jag bojkotta Kinesiskt OS också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
källarn!
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Granis_1980:

Låter typ som definitionen av ett botnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
🌍
Registrerad
Mar 2017

Härligt med alternativ till Android, kommer följa utvecklingen med spänning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av eXim:

Låter typ som definitionen av ett botnet.

Det är sant, Folding@Home passar också in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av medbor:

’Redan nästa år’

Men de har ju inget annat val?

Varför ska man vara förvånad att de kör på sin nya plan som annonserades iom handelskriget?

Jodå, dom kan ju skeppa Android utan Google play tjänster som dom gjort med vissa telefoner som testats av användarna här bland annat.Finns ju både bankid och swish om jag minns rätt i deras egna butik.

Ryzen 1700x @ Corsair 32gb 2666mhz @ 512gb M2 pcie/1Tb && Fuzedrive @ Asus 1070 @ asus mg278 @fractal r5
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 8tb+ ZFS server
c2d e4400 @ 4gb patriot @ 128gb ssd @ pfsense router

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Undra om svenska folket kommer älska deras OS lika mycket som deras telefoner? Man önskar att svenskarna hade mer sug att bojkotta allt vad kinesiska företag heter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

USA kanske gräver sin egen grav pga handelskriget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

@requiro: Kina har alltid haft som mål att bli självförsörjande på bl.a. elektronik, t.ex. genom "Made in China 2025" (https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2025)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av sleepyoh:

Jodå, dom kan ju skeppa Android utan Google play tjänster som dom gjort med vissa telefoner som testats av användarna här bland annat.Finns ju både bankid och swish om jag minns rätt i deras egna butik.

Det är väl exakt det som det här är? Harmony är väl Huaweis namn på Android Open Source Project?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av medbor:

Det är väl exakt det som det här är? Harmony är väl Huaweis namn på Android Open Source Project?

Nej det är ett helt nytt OS

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av medbor:

Du hade ju kunnat läsa artikeln också Det förklaras väldigt grundligt där.

Citat:

Huawei satsade därför på att utveckla ett eget operativsystem vid namn Harmony OS, vars första version släpptes under år 2019. Målet med det egna systemet är att täcka in en rad olika typer av produkter, där allt från telefoner till uppkopplade enheter (IoT) och TV-apparater ingår. Den unika egenskapen med Harmony OS ställt mot Android är att det är ett så kallat "distribuerat system", och enheter med mjukvaran kan kommunicera och dra nytta av varandra dynamiskt.

Citat:

I dagsläget använder Huawei den öppna versionen av Android vid namn AOSP, och kombinerar detta med den egna mjukvarubutiken App Gallery som i dagsläget huserar cirka 81 000 applikationer. En övergång till Harmony OS på internationell skala blir dock en utdragen sådan då systemet är baserat på en egenutvecklad mikrokärna som inte är kompatibel med Androids Linux-baserade kodbas, och mjukvaruutbudet kommer därmed vara begränsat inledningsvis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Sebbepojken:

Du hade ju kunnat läsa artikeln också Det förklaras väldigt grundligt där.

Jag ska ta på mig skäms-hatten!

Vet inte hur jag blandat ihop allt, men jag trodde verkligen deras nya app-butik skulle fungera på nya oset... jaja då blev det i alla fall lite mer spännande kanske? Något som kan spräcka duopolet om de kan lura över några andra tillverkare kanske? Blir nog svårt med att få stöd hos utvecklare dock...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av medbor:

Jag ska ta på mig skäms-hatten!

Vet inte hur jag blandat ihop allt, men jag trodde verkligen deras nya app-butik skulle fungera på nya oset... jaja då blev det i alla fall lite mer spännande kanske? Något som kan spräcka duopolet om de kan lura över några andra tillverkare kanske? Blir nog svårt med att få stöd hos utvecklare dock...

Känns inte värst lockade för mig som kund tbh, jag norpade deras "sista?" modell med Google tjänster (nova 5t med kirin 980) och har fått regelbundna uppdateringar från Android 9 till 10 och nu väntas även Android 11. Har aldrig varit så nöjd med en telefon, speciellt med priset 3500 och flaggskepps prestanda.

Tycker det är oerhört synd att Huawei ställs utanför. Dom gör synnerligen bra produkter. Pratar vi 5g och infrastruktur på internet så kan jag påstå att deras switchar också är högt rankade. Det sitter Huawei switchar lite överallt, många ISP använder dom både som accessswitch (sista till kund) Och som distrikts switch (Försörjer en stadsdel/ett område). Dom är ju populära där av en anledning, sällan man behöver pilla på dom..

Ryzen 1700x @ Corsair 32gb 2666mhz @ 512gb M2 pcie/1Tb && Fuzedrive @ Asus 1070 @ asus mg278 @fractal r5
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 8tb+ ZFS server
c2d e4400 @ 4gb patriot @ 128gb ssd @ pfsense router

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2020

Ironisk nog så är det tråkigt att USA kör med sin bolsjevik-kommunist taktik mot Huawei och andra kinesiska företag (rasism), då kinesiska bolag har inte på något sätt brutit mot någon internationell lag, inhemska lagar samt att USA snackar massa skit utan att bevisa något!

Men kul med mer konkurrens och nya tekniska innovationer. Kommer bli spännande med nytt system!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av LordAlgar:

@requiro: Kina har alltid haft som mål att bli självförsörjande på bl.a. elektronik, t.ex. genom "Made in China 2025" (https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2025)

"Alltid" är en extrem överdrift. Det har inte ens varit deras mål i 10 år än

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020

De är bara att bojkotta, igen.
De lugnt. Vi pratar ju om handeln och företagare här så de ingen fara att förklara varför det leder till det och varför del företagare/land har förlorat förtroende när de kommer till Kina produkter att satsa på.
Om några kinesiska företag har något att klaga på! Dom då bör klaga direkt till kommunist Kina partiet (CCP) och Xi dåliga ledarskap. Inget förtroende till CCP längre i dags läget! Därför blir de så inom företags handeln också. Allt leder tillbaka till dess eget trasiga och repressiva system! Därför är det svårt för även utländska företag att kanske satsa på Kina i framtiden.
Alltså tillit går ju hand i hand inom handeln också. Speciellt när de kommer till folks mänskliga rättigheter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Någonting säger mig att detta OS kommer ligga i framkant inom några år bara. Inga goda nyheter för Google och Apple , bra för konsumenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Det går undan får ja säga. Ja tror de kommer fixa detta.

Skrivet av dmutm:

Härligt med alternativ till Android, kommer följa utvecklingen med spänning.

Tänkte ja me 😁

Skrivet av Infiniti:

Undra om svenska folket kommer älska deras OS lika mycket som deras telefoner? Man önskar att svenskarna hade mer sug att bojkotta allt vad kinesiska företag heter.

Varför skulle vi det?

Skrivet av requiro:

USA kanske gräver sin egen grav pga handelskriget?

Ja tror det.

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Campaigner:

Varför skulle vi det?

Av samma anledning vi inte ska sälja vapen till Saudi Arabien, eller ha handel med Nordkorea, eller importera gas från Ryssland?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av flashen:

Undrar hur mycket folk dom har som jobbar med det, måste vara en arme med utvecklare bakom som bara köttar på, verkligen imponerande! Jag håller mig till iOS dock

PRC Militären, med finansiering av CCP.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE, W10: Surface Book 3 15" [32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand