Huawei storsatsar på egna operativsystemet Harmony OS 2.0 redan år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ron driver ingen Youtubekanal, han har två videos producerade varav den senaste är tre år gammal. Däremot är han inte riktigt min favoritjournalist på Ars då han har en något raljerande stil inom vissa ämnen och tenderar att fastna på vissa detaljer som jag inte lägger någon större vikt vid. Men Ars är i mina ögon en av de absolut bästa tekniksidorna på nätet och denna artikel är ju faktabaserad som det mesta de producerar. Ron gjorde en större effort än vad jag hade brytt mig om, skickade in en kopia av sitt pass och sitt kreditkort till Huawei för att få åtkomst till deras beta-bygge och verktyg.

Poängen är ju att Huawei säger att de har något eget som inte är Android eller ens likt Android, sen visar det sig att det i princip är ett rent Android med några Huawei-appar som de också har till deras telefoner med Android (vilket inte är konstigt då det ju är Android), med texten Android utbytt här och där. Och att deras utvecklingsverktyg i princip är en kopia av Android Studio.

Jag säger inte att det är fel strategi. Android finns så varför lägga en massa tid på att bygga något eget från grunden liksom? Men Huawei påstår ju att de har gjort det, och där har vi ett problem. De har forkat ett OSS-projekt, utan att följa licensvillkoren eller ens erkänna att de har gjort det och hävdar att de själva har byggt det.

Hittade en från Kina som gått igenom detta lite men ska varna att han är långdragen & först från 22.34 han går på det tekniska som jag är intresserad av & även Ark compiler så det känns lovande att när dom kommer längre fram i utvecklingen kommer Harmony Os verkligen vara det dom lovat ett helt nytt OS. @snajk

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Hittade en från Kina som gått igenom detta lite men ska varna att han är långdragen & först från 22.34 han går på det tekniska som jag är intresserad av & även Ark compiler så det känns lovande att när dom kommer längre fram i utvecklingen kommer Harmony Os verkligen vara det dom lovat ett helt nytt OS. @snajk

https://youtu.be/4ZBQeMXrmzY

Tveksamt, men oavsett så är det Android idag och inget annat, vilket är motsatsen till vad det marknadsförs som. Om det nu är så att de har tänkt att bygga ett eget OS på riktigt så är det en väldigt konstig metod, att ta Android och göra minimala ändringar i frontend liksom. Skulle jag bygga ett helt nytt Office-paket så hade jag inte tagit ner Libre Office och börjat ändra namnen eller ikonerna liksom, hur skulle det hjälpa mig längre fram? Är det något konstigt nytt koncept med baklänges-utveckling? Trickle down development?

Sen har jag varit med om projekt där man har suttit med källkod till ett annat liknande projekt bredvid, för att exempelvis återanvända koncept och så, men poängen med det är ju just att inte använda grundprojektet, oftast för att det är så dåligt eller gammalt att man bedömer det som snabbare att bygga det från scratch istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tveksamt, men oavsett så är det Android idag och inget annat, vilket är motsatsen till vad det marknadsförs som. Om det nu är så att de har tänkt att bygga ett eget OS på riktigt så är det en väldigt konstig metod, att ta Android och göra minimala ändringar i frontend liksom. Skulle jag bygga ett helt nytt Office-paket så hade jag inte tagit ner Libre Office och börjat ändra namnen eller ikonerna liksom, hur skulle det hjälpa mig längre fram? Är det något konstigt nytt koncept med baklänges-utveckling? Trickle down development?

Sen har jag varit med om projekt där man har suttit med källkod till ett annat liknande projekt bredvid, för att exempelvis återanvända koncept och så, men poängen med det är ju just att inte använda grundprojektet, oftast för att det är så dåligt eller gammalt att man bedömer det som snabbare att bygga det från scratch istället.

Ännu lite mer information har äntligen kommit med Emui 11.1 som förhoppningsvis kommer i mars kommer Huawei att ändra Kernel från Android till Harmony Os & detta som varit största kritiken från alla artiklar. @snajk
https://www.huaweicentral.com/emui-11-1-will-be-the-last-emui...

Just detta som är svårigheter med beta testning att man utvecklar lite i taget & först efter massa olika versioner & dom är nöjda kommer skarp version.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

25 Mars öppnar Huawei Harmony os 2.0 Developers beta för första gången så nu är den i skarp version enligt Huawei. @snajk

Så planerar du att utveckla appar till plattformen är det smart att anmäla sig.
https://www.huaweiupdate.com/huawei-harmonyos-2-0-phone-devel...

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

2 Juni 14.00 Cest kommer Huawei ha ett event för Harmony Os.

Kommer följa detta & hoppas jag kan få uppdateringen snart till min telefon.

Micro Kernel design är det ända jag vet & utseende är en Mix mellan ios & Android från beta testning i Kina som folk delat på Youtube.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Första ryktena har varit Kina först och sedan Global launch i september och har inte ens fått April security patch till min P40 Pro.

Sedan lansering av Watch 3 serien och MatePad Pro 2.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Huawei presentera Watch 3 & Watch 3 Pro på eventet och själv sugen på pro varianten stor uppdatering, E sim support med individuella samtal utan telefon, Appgallery direkt i klockan, Nfc support, styra mobilkamera från klockan eller smarta hem devices som robot dammsugare. Streama Music direkt i klockan utan nerladdning.

Huawei MatePad Pro 2 lanserades också & Freebuds 4 visades & Huawei nya dator skärmar.

Sedan genomgång av Harmony Os och funktioner inklusive kontroll panelen.

Dom hinta P50 i slutet men ville inte lova något pga kretsbristen men att dom jobbar på att lösa detta

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Ars har lagt upp en ny artikel efter detta event också: https://arstechnica.com/gadgets/2021/06/huaweis-harmonyos-wil...

Citat:

So to recap: yesterday, Huawei was shipping smartwatches using LiteOS, and today, it's shipping smartwatches with "HarmonyOS," which is based on LiteOS. Yesterday, it was shipping phones and tablets using a forked version of Android without Google services. Today, Huawei is shipping "HarmonyOS" on phones and tablets, which is forked Android without Google services. Did anything actually change here?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ars har lagt upp en ny artikel efter detta event också: https://arstechnica.com/gadgets/2021/06/huaweis-harmonyos-wil...

Dock skriver han i artikeln också att han inte testat Harmony Os på telefon, sufplatta eller smartklocka efter artikeln som kom ut i Februari från Ars Technica och att dom då använde en Emulator för att testa Developers Beta 2 som släpptes i december 2020.

Efter detta har Developers Beta 3 kommit och sedan gårdagen släpp för den officiella versionen i Kina ibörjan.

Tänk om Sweclockers skrev ett produkt test på en mjukvara 5 månader senare från en Beta version när det gäller den officella versionen som släppts.

Hade du verkligen tyckt att detta är seriöst och trovärdigt?

XDA Forum skrev också en artikel i februari att det kan finnas bakomliggande saker inne i Koden som är omöjligt att veta utan att granska koden och om den bygger på Micro Kernel som Huawei hela tiden sagt.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Dock skriver han i artikeln också att han inte testat Harmony Os på telefon, sufplatta eller smartklocka efter artikeln som kom ut i Februari från Ars Technica och att dom då använde en Emulator för att testa Developers Beta 2 som släpptes i december 2020.

Efter detta har Developers Beta 3 kommit och sedan gårdagen släpp för den officiella versionen i Kina ibörjan.

Tänk om Sweclockers skrev ett produkt test på en mjukvara 5 månader senare från en Beta version när det gäller den officella versionen som släppts.

Hade du verkligen tyckt att detta är seriöst och trovärdigt?

Läste du artikeln? Det är inte ett produkttest på något sätt, bara ett konstaterande att deras tidigare slutsatser inte har ändrats och att Huawei har lagt locket på, bland annat genom att inte tillåta "overseas" utvecklare att ladda ner SDK:t längre, ens efter den komplicerade processen föra tt bli godkänd som utvecklare. The Verge testade MatePad Pro med detta OS och installerade ("sideloadade") WhatsApp utan problem.

Citat:

XDA Forum skrev också en artikel i februari att det kan finnas bakomliggande saker inne i Koden som är omöjligt att veta utan att granska koden och om den bygger på Micro Kernel som Huawei hela tiden sagt.

Svårt att veta när deras öppna källkod verkar så pass stängd. Allt tyder på att de har forkat Android, utom en del av företagets egna kommentarer, dock inte alla för de säger emot sig själva hela tiden. Kompatibiliteten med Android-appar utan anpassningar eller införlivandet av funktioner från nyare versioner av Android exempelvis. Att de ska pusha ut detta OS till över hundra befintliga modeller som idag kör Android är också ett ganska tydligt tecken på att det är Android.