Detaljer om AMD:s Zen 3-arkitektur hittar ut på webben

Permalänk
Cyberman

Detaljer om AMD:s Zen 3-arkitektur hittar ut på webben

Ett AMD-dokument gör nu gällande att processorerna med "Vermeer"-stämpel får åtta kärnor per CCX-kluster och behåller chiplet.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Let the games begin

Permalänk
Medlem

Vilken otroligt intressant höst detta är!! Nvidia's nya grafikkort, Zen 3, nytt playstation, och ny Xbox. Min plånbok gråter redan!

Permalänk
Medlem

5ghz 16 kärnor. Ja tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

5ghz 16 kärnor. Ja tack

Kommer inte att hända. 4.5 Ghz kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

5ghz 16 kärnor. Ja tack

Skrivet av cyklonen:

Kommer inte att hända. 4.5 Ghz kanske.

OPN: "100-000000061-06_49/37_Y" är ett ingenjörsexemplar med:
16 kärnor, basfrekvens 3,7 GHz, turbo 4,9 GHz

Permalänk
Medlem

Gött det rullar framåt med nya data komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vilken otroligt intressant höst detta är!! Nvidia's nya grafikkort, Zen 3, nytt playstation, och ny Xbox. Min plånbok gråter redan!

Eller hur

Jag kan trösta den

Permalänk
Medlem

Var AMD tvungen att visa upp sina RDNA2 kort så tätt inpå releasen av Cyberpunk. Måste ha ett kort till spelet och känns som det är för tight att kunna ta ett beslut om man ska ha Nvidia eller AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Var AMD tvungen att visa upp sina RDNA2 kort så tätt inpå releasen av Cyberpunk. Måste ha ett kort till spelet och känns som det är för tight att kunna ta ett beslut om man ska ha Nvidia eller AMD.

Lagret bestämmer

Permalänk
Medlem

Kom här Intel, pappa kan trösta.

😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Gött det rullar framåt med nya data komponenter

DATOR komponenter om man ska vara petig

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: Detta är trösten för Corona-helvetet. Det finns en rättvisa i kosmos.

Permalänk
Medlem

@mame:

rättivsa för att kinesiska bnp (dvs landet som släppte ut viruset) var den enda som öka medan alla andra sjönk i en lågkonjunktur. det är rättvisa enligt svensk syn på saken ? några nya cpu och gpu ?

Permalänk
Medlem

Men vad... Sluta nu! Zen2 har precis anlänt till bärbart och så kommer zen3. Nu vill jag ju inte köpa en sketen zen2
Jaja, har väntat två år på köp så kan gott vänta ett år till.

Permalänk
Medlem

Så det bekräftar det vi redan visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, men det betyder ju inget. Att man får några millisekunder turbo till den nivån med en kall processor är av tveksam betydelse. Min processor har väl 4.6 som angiven boostfrekvens, men stadig nivå är ungefär 4.1 under gynnsamma förhållanden.

Permalänk
Medlem

Sänkta latenser är nog vad kommer gynna AMD mest tror jag, speciellt spelprestandan ska bli intressant att se, tror det finns gott om hopp att åtminstone landar de på ungefärlig 10900K spelprestanda om man kan få upp turbo till stil med 4.7 ~ 4.8GHz åtminstone. 4.9GHz för top SKU:n låter väl inte omöjligt men det är väl väldigt sällsynta fall i en core typ under optimala förhållanden men det att man lär ska kunna ge olika vcore åt olika kärnor är intressant för de som mig som alltid har otur med att en core klockar betydligt sämre och drar ner överklockningsresultaten pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Eller hur

Jag kan trösta den

Jasså? Vill du ha mitt swish nummer eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Men det är ju single core turbo. Den kommer ju inte göra det på alla 16

Permalänk
Medlem

16 kärnor till dekstop i 4ghz+ all core och med sänkta minneslatenser så är i alla fall jag såld. Men det tror jag bara inte på.

Om detta stämmer så bekräftar det ju bara hur dålig Zen2 egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

intels boost har inte heller varit "all core". eller ja, kommer ihåg att vi mätta ju med 2 olika mått när det kommer till intel och amd.

Permalänk
Medlem

Om de också klarar att öka frekvens och/eller ipc med totalt ~20% så är de ikapp eller förbi, då blir det spännande tider. 8 cores/ccx var nog det viktigaste dock.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara om man spelar Cinebench man vill ha all-core turbo, föredrar assymetrisk turbo efter last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men det betyder ju inget. Att man får några millisekunder turbo till den nivån med en kall processor är av tveksam betydelse. Min processor har väl 4.6 som angiven boostfrekvens, men stadig nivå är ungefär 4.1 under gynnsamma förhållanden.

Då skulle jag kollat upp vad som är orsaken till att där är ett 500 MHz gap, moderkortet som du har har extremt bra PWM, så dety borde borga för att CPU'n borde komma närmare max turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jasså? Vill du ha mitt swish nummer eller?

Om det behöver tröstas så

Man ska ställa upp för medmänniskor

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

16 kärnor till dekstop i 4ghz+ all core och med sänkta minneslatenser så är i alla fall jag såld. Men det tror jag bara inte på.

Om detta stämmer så bekräftar det ju bara hur dålig Zen2 egentligen är.

Snarare hur snabbt AMD utvecklar nu när de fått lite vind i seglen, att ens antyda att Zen 2 på något sätt skulle vara dålig är skrattretande

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

DATOR komponenter om man ska vara petig

Datorkomponenter om man ska vara ännu petigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då skulle jag kollat upp vad som är orsaken till att där är ett 500 MHz gap, moderkortet som du har har extremt bra PWM, så dety borde borga för att CPU'n borde komma närmare max turbo.

Inget fel alls, det är samma för alla. Några millisekunder boost till 4.5-4.6 GHz, sen stadigt runt 3.9-4.1 vid långvariga belastningar.
Jämför med en senare Intel som i princip kan sättas till att köras konstant all-core på den angivna boost-frekvensen. Det är inte jämförbart.

Visst, denna nya kanske kan nå 4.9 GHz i 10 millisekunder innan processorn hunnit bli varm, men det har ingen praktisk betydelse. Det intressanta är vad processorn klarar under mer stadig belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Självfallet!

Vet inte om någon CPU som standard kör all core på 5 GHz, eller 4,9 GHz.

Så förutsatte att det gällde singel core...