Detaljer om AMD:s Zen 3-arkitektur hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Den säljs som det.

Att den inte alltid klarar det vet jag med. Jag har inte orkat ställa in så min klarar det heller. Men det går säkert trixa så den klarar det om man orkar testa sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Den säljs som det.

Att den inte alltid klarar det vet jag med. Jag har inte orkat ställa in så min klarar det heller. Men det går säkert trixa så den klarar det om man orkar testa sig fram.

Höja strömbudget?

Kräver en bra kylning

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om det nu är sant att en CCX är 8 kärnor och det är en CCX per chip, så tror jag att den där beryktade 10-kärniga modellen blir möjlig men ganska meningslös. Enda sättet att göra den är att aktivera 5 kärnor per chip. Det är rätt mycket avstängt, och medel-latensen för kommunikation mellan två kärnor går upp massor jämfört med den 8-kärniga modellen. Visst blir det mer cache också, men det blir ett dyrt chip att producera för en tämligen minimal prestanda-vinst. Bättre att sälja en 12-kärnig modell med lite reducerad basfrekvens istället.

Antar att du menar latens mellan två CCX, samtidigt så kommer då 10 kärnor totalt att få 64 MB cache fördelat på 32 MB per 5 kärnor och CCX.
På en 12 kärnig blir det 32 MB fördelat på 6 kärnor per CCX, eller på en 8 kärnig så delar 8 kärnor på endast 32 MB totalt på ett CCX... Även mängden cache per kärna påverkar IPC.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om det nu är sant att en CCX är 8 kärnor och det är en CCX per chip, så tror jag att den där beryktade 10-kärniga modellen blir möjlig men ganska meningslös. Enda sättet att göra den är att aktivera 5 kärnor per chip. Det är rätt mycket avstängt, och medel-latensen för kommunikation mellan två kärnor går upp massor jämfört med den 8-kärniga modellen. Visst blir det mer cache också, men det blir ett dyrt chip att producera för en tämligen minimal prestanda-vinst. Bättre att sälja en 12-kärnig modell med lite reducerad basfrekvens istället.

Känns vettigt ja!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

Ska bli väldigt intressant att se lite tester av kommande Zen 3 cpu:er! Speciellt de 8-kärniga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om det nu är sant att en CCX är 8 kärnor och det är en CCX per chip, så tror jag att den där beryktade 10-kärniga modellen blir möjlig men ganska meningslös. Enda sättet att göra den är att aktivera 5 kärnor per chip. Det är rätt mycket avstängt, och medel-latensen för kommunikation mellan två kärnor går upp massor jämfört med den 8-kärniga modellen. Visst blir det mer cache också, men det blir ett dyrt chip att producera för en tämligen minimal prestanda-vinst. Bättre att sälja en 12-kärnig modell med lite reducerad basfrekvens istället.

Jag tror du har helt rätt, anledningen till att 10-core finns i AGESA är nog ’ifall att’ de skulle vilja släppa den, svårare att lägga till stöd efteråt och behöva uppdatera alla kunders bios. Men jag ser inte heller någon logik i just en 10-core. Samam som att det inte fanns någon 8-core med två chiplets

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur läser man av den där grafen? Svarta är frekvenserna och den tjocka röda tempen? Heh, har ingen aning, både temp och frekvens på Y axeln och beskrivningen på färgerna är en kylare. Antar man ska gissa sig till det hela?

Gissar på att max fan speed = frekvensen processorn håller, vilket i detta fall är en rak linje på 5ghz någonting. Minimum fan speed den röda linjen vilket betyder att processorn börjar throttla pga värmen. Den tjocka är temperaturen processorn håller vid min fan speed. Korrekt?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det. Blir ny burk i höst med Nvidia 3000 serien och antingen Ryzen 4000 eller intels senaste.

Ska bli så kul med ny burk igen. Ens 6700 + 1070 börjar bli väldigt trött.
Samtidigt blir det en 1440p 27" 240hz IPS till vinter antagligen när LG släpper sin egna panel med dessa specs.

POG vinter

Permalänk
Medlem

Låter jävligt bra! Rent produktmässigt hoppas jag de kan presentera en åttakärnig för så bra pris som möjligt, typ ca 2500kr. Matchar rimligtvis kraften i nya konsolerna så gamers kan känna sig lugna i magen, och resten av pengarna kan gå till grafikkort och RGB.

Nu får gärna RDNA2 "läcka". De har ett par dagar på sig

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur läser man av den där grafen? Svarta är frekvenserna och den tjocka röda tempen? Heh, har ingen aning, både temp och frekvens på Y axeln och beskrivningen på färgerna är en kylare. Antar man ska gissa sig till det hela?

Gissar på att max fan speed = frekvensen processorn håller, vilket i detta fall är en rak linje på 5ghz någonting. Minimum fan speed den röda linjen vilket betyder att processorn börjar throttla pga värmen. Den tjocka är temperaturen processorn håller vid min fan speed. Korrekt?

Temperatur i Celsius är tjock Röd, dom andra är klockan...

Vad behövs gissas? Visas ju klart under grafen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Fan då, vill bara veta om ryzen 4000 (zen 3) kommer bli bättre än intel 10th gen eller inte >:C

Exakt samma här...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Höja strömbudget?

Kräver en bra kylning

Jo, har bara "Noctua NH-D15 chromax.black" vilken är för liten. Får prova aio, men är inte så sugen på vatten i datorn.

Permalänk
Medlem

Blir bra detta. Effektivitet och IPC är good stuff. Men det är klart att 5,0ghz på boxen skulle öka säljvolymen hos de som inte går på djupet.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66