Lära sig Microsoft Azure från grunden

Permalänk

Lära sig Microsoft Azure från grunden

Hej!

Är intresserad av att lära mig Azure men när jag kollar igenom deras dokumentation finns det på gott och ont, hur mycket guider som helst. Detta är extremt förvirrande för någon som inte hållt på med moln tidigare. Vart börjar man? Vad är relevant?

Jag vill väl egentligen doppa tårna i alla Azures områden och se vad jag vill fokusera på senare och frågar därefter efter råd på hur man bäst går till väga. Det mest logiska är väl att gå igenom en path i taget hos MSFT men det känns inte som det smidigaste om man bara vill doppa tårna lite. Dessutom är där mängder med alternativ, hade gärna tagit konkreta tips.
Just nu är tanken att sikta på Azure Fundamentals därefter Azure Administrator för att ha en riktlinje och grenar att greppa efter.
Är det någon här som jobbar med Azure som kan komma med lite tankar på hur ni hade gjort?
Finns det några relevanta Discord/communities?
Hur upplever ni Azure generellt, trivs ni med det? Verkar vara sanslöst roligt att jobba med!

Jag jobbar redan med Linux, nätverk, säkerhet och kan grunderna i python, så ser det ut just nu.
Det bästa alternativet jag hittat hittills till MSFT Learn är Cybrary som erbjuder videokurser med praktiska labbar. Dock månadskostnad för prenumeration men på någon månad hinner man avverka mycket.

Är det enbart DevOps som är attraktivt för kunder eller? Dvs om man inte är anställd på ett företag. Verkar som det är det de flesta söker av vad jag sett i annonser osv.

Värt att nämna: Det är alltså just Azure jag efterfrågar och vill inte gå in på AWS eller Google. Är även medveten om att ”kan man en kan man i princip de andra med”.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk

Tack! Har som sagt kikat på Fundamentals och just de länkarna så det kändes bra att få bekräftat Har även sett YT!

Vet du om det är rimligt för ensam företagare att köra Azure eller blir det för dyrt? Vad jag sett hittills känns det som för litet och man skall helst iaf ha kontorsstorlek för att det skall vara värt det. Vad tycker du om det påståendet?
Inte för min egen del, men har en del kompisar som driver eget där allt blir mer och mer online.

Permalänk
Medlem

Här lite info för att komma igång:
#18571690

Kostnader är relativt, men alla moln tjänster är ju pay-as-you-go, så man betalar för det man använder och just få till allt med drift, övervakning, uppgraderingar, backuper är initialt väldigt dyrt plus att man behöver ha kompetensen för det. Det är ju molnens fördelar, enkelt att komma igång och enkelt att få det att rulla och man betalar bara för det man använder. Så absolut, startar man en enmansföretag idag skulle jag inte ens tänka på att sätta upp infrastrukturen jag behöver själv utan hellre börja med office365 o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

@Nigindraux: Azure behöver inte vara dyrt, du kan även betala i förväg och få ner priset med 50-80% på maskinen om du låser dig 1-3år.
Sen kan du köpa Windows licensen på subscription och få ner priset även där.

Börja med AZ-900 och sedan AZ-104 dom har "rea" på dessa cert nu Microsoft.

Kan för övrigt rekommendera Pluralsight dom har riktigt riktigt bra videos (kurser) för endast 249kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Kan för övrigt rekommendera Pluralsight dom har riktigt riktigt bra videos (kurser) för endast 249kr/mån.

Kompletterar med rekommendation om udemy som är billigare:
https://www.udemy.com/course/az900-azure/

Scott Duffy är bra, har gått igenom hans AZ-103/104 kurs själv.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

@Mindfighter: Ja, udemy är också bra. Själv är man "informations-junky" så man kollar på x antal kurser per månad.

Här är en lista utav dom cert som har rabatt nu med.
Note: Eligible participants must schedule the discounted exam before December 31, 2020.

Microsoft Certified: Azure Fundamentals Exam AZ-900: Microsoft Azure Fundamentals
Microsoft Certified: Azure Data Fundamentals Exam DP-900: Microsoft Azure Data Fundamentals
Microsoft Certified: Azure AI Fundamentals Exam AI-900: Microsoft Azure AI Fundamentals
Microsoft Certified: Power Platform Fundamentals Exam PL-900: Microsoft Power Platform Fundamentals
Microsoft 365 Certified: Fundamentals Exam MS-900: Microsoft 365 Fundamentals
Microsoft Certified: Azure Administrator Associate Exam AZ-104: Microsoft Azure Administrator
Microsoft Certified: Azure Developer Associate Exam AZ-204: Developing Solutions for Microsoft Azure
Microsoft Certified: Azure Security Engineer Associate Exam AZ-500: Microsoft Azure Security Technologies
Microsoft Certified: Power Platform App Maker Associate Exam PL-100: Microsoft Power Platform App Maker
Microsoft 365 Certified: Teams Administrator Associate Exam MS-700: Managing Microsoft Teams
Microsoft 365 Certified: Security Administrator Associate Exam MS-500: Microsoft 365 Security Administration
Microsoft 365 Certified: Developer Associate Exam MS-600: Building Applications and Solutions with Microsoft 365 Core Services
Microsoft Certified: Data Analyst Associate Exam DA-100: Analyzing Data with Microsoft Power BI

Källa:
https://docs.microsoft.com/en-us/learn/certifications/skillin...

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Kompletterar med rekommendation om udemy som är billigare:
https://www.udemy.com/course/az900-azure/

Scott Duffy är bra, har gått igenom hans AZ-103/104 kurs själv.

Ah, Udemy tänkte jag inte ens på men du har helt rätt. Bra omdöme och du lyckades t.o.m tipsa om den medans den har 43% rabatt, jag tackar ödmjukast! =D

Skrivet av anon300311:

@Mindfighter: Ja, udemy är också bra. Själv är man "informations-junky" så man kollar på x antal kurser per månad.

Här är en lista utav dom cert som har rabatt nu med.
Note: Eligible participants must schedule the discounted exam before December 31, 2020.

Microsoft Certified: Azure Fundamentals Exam AZ-900: Microsoft Azure Fundamentals
Microsoft Certified: Azure Data Fundamentals Exam DP-900: Microsoft Azure Data Fundamentals
Microsoft Certified: Azure AI Fundamentals Exam AI-900: Microsoft Azure AI Fundamentals
Microsoft Certified: Power Platform Fundamentals Exam PL-900: Microsoft Power Platform Fundamentals
Microsoft 365 Certified: Fundamentals Exam MS-900: Microsoft 365 Fundamentals
Microsoft Certified: Azure Administrator Associate Exam AZ-104: Microsoft Azure Administrator
Microsoft Certified: Azure Developer Associate Exam AZ-204: Developing Solutions for Microsoft Azure
Microsoft Certified: Azure Security Engineer Associate Exam AZ-500: Microsoft Azure Security Technologies
Microsoft Certified: Power Platform App Maker Associate Exam PL-100: Microsoft Power Platform App Maker
Microsoft 365 Certified: Teams Administrator Associate Exam MS-700: Managing Microsoft Teams
Microsoft 365 Certified: Security Administrator Associate Exam MS-500: Microsoft 365 Security Administration
Microsoft 365 Certified: Developer Associate Exam MS-600: Building Applications and Solutions with Microsoft 365 Core Services
Microsoft Certified: Data Analyst Associate Exam DA-100: Analyzing Data with Microsoft Power BI

Källa:
https://docs.microsoft.com/en-us/learn/certifications/skillin...

Jag lade märke till att cert priserna kändes lite väl billiga när jag tittade, det här förklarar varför. Tyvärr har ju ens lokala cert kontor stängt pga Corona men det här med hemmatest hos MSFT verkar smidigt. Med tanke på sista datum menar jag, då hinner man ändå med en del.

Känns som jag fått ett hum om hur spelplanen ser ut nu, har dessutom fått igång min labb miljö så nu kör jag på med Fundamentals och ser vart jag hamnar.
Tack för tips!

Skulle fortfarande vara kul att höra från nån som t.ex jobbar med AI delarna hur det är och app utvecklingen som skall vara så smidig.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

@sh333p: Azure behöver inte vara dyrt, du kan även betala i förväg och få ner priset med 50-80% på maskinen om du låser dig 1-3år.
Sen kan du köpa Windows licensen på subscription och få ner priset även där.

Börja med AZ-900 och sedan AZ-104 dom har "rea" på dessa cert nu Microsoft.

Kan för övrigt rekommendera Pluralsight dom har riktigt riktigt bra videos (kurser) för endast 249kr/mån.

Mycket bra, tack! Det där med betalningen i förväg låter lovande. Då har man dessutom koll på utgifterna i god tid.

Kollade in Pluralsight men det verkar inte som att de erbjuder några labbar som Cybrary. Men tror man kan få en test period där så skall spana in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Ah, Udemy tänkte jag inte ens på men du har helt rätt. Bra omdöme och du lyckades t.o.m tipsa om den medans den har 43% rabatt, jag tackar ödmjukast! =D

Jag lade märke till att cert priserna kändes lite väl billiga när jag tittade, det här förklarar varför. Tyvärr har ju ens lokala cert kontor stängt pga Corona men det här med hemmatest hos MSFT verkar smidigt. Med tanke på sista datum menar jag, då hinner man ändå med en del.

Udemy är en sån där site som alltid har rea, så är man intresserad av en kurs som inte är på rea så väntar man någon dag också är det en _fantastisk_ rea som är tidsbegränsad... ...men det hindrar dom inte från att ha en hel del bra kurser.

Kör certning hemifrån, fungerar supersmidigt! (bara du har en webbkamera).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nigindraux:

Ah, Udemy tänkte jag inte ens på men du har helt rätt. Bra omdöme och du lyckades t.o.m tipsa om den medans den har 43% rabatt, jag tackar ödmjukast! =D

Jag lade märke till att cert priserna kändes lite väl billiga när jag tittade, det här förklarar varför. Tyvärr har ju ens lokala cert kontor stängt pga Corona men det här med hemmatest hos MSFT verkar smidigt. Med tanke på sista datum menar jag, då hinner man ändå med en del.

Känns som jag fått ett hum om hur spelplanen ser ut nu, har dessutom fått igång min labb miljö så nu kör jag på med Fundamentals och ser vart jag hamnar.
Tack för tips!

Skulle fortfarande vara kul att höra från nån som t.ex jobbar med AI delarna hur det är och app utvecklingen som skall vara så smidig.

Jag har arbetat flera år med hypet-v och även Azure dock infrastruktur och serversdelen så där kan jag svara.
Arbetar i vSphere nu och Horizon.

Skicka pm till mig har en del material.
Kan dock inte skriva pm från mobile .

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat kring Azure i ett drygt år, framförallt sen årsskiftet. Har inte så mycket att jämföra då det är mitt första jobb efter examen men jag tycker om det extremt mycket. Har inte certat mig än men Fundamentals är väl en bra start. Det ska finnas bra quizz på whizzlab som är väldigt likt själva provet enligt kollegor. Jag jobbar med integrationer via Azure functions, gör ARM templates för build & release via Devops och lite annat. Microsoft dokumentation är guld jämfört med annan dokumentation jag har erfarenhet av. Har du några frågor så kan jag försöka svara!

Permalänk
Skrivet av Zoegas22:

Jag har jobbat kring Azure i ett drygt år, framförallt sen årsskiftet. Har inte så mycket att jämföra då det är mitt första jobb efter examen men jag tycker om det extremt mycket. Har inte certat mig än men Fundamentals är väl en bra start. Det ska finnas bra quizz på whizzlab som är väldigt likt själva provet enligt kollegor. Jag jobbar med integrationer via Azure functions, gör ARM templates för build & release via Devops och lite annat. Microsoft dokumentation är guld jämfört med annan dokumentation jag har erfarenhet av. Har du några frågor så kan jag försöka svara!

Låter spännande!
Du har planer på cert då eller? Kanske känns överflödigt om du redan jobbar med det och trivs där Tog själva några i början och det var kul men jag tyckte kunskapen man får genom förberedelserna var det bästa med hela processen.
Antar att det är mestadels kodknackande för din del?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nigindraux:

Låter spännande!
Du har planer på cert då eller? Kanske känns överflödigt om du redan jobbar med det och trivs där Tog själva några i början och det var kul men jag tyckte kunskapen man får genom förberedelserna var det bästa med hela processen.
Antar att det är mestadels kodknackande för din del?

Generellt är cert bra att ha om du inte har meriter sedan innan. Efter de är de endast bra fall om du ska hyras ut eller liknande.

Kunskapen sitter inte i certen;) men absolut dom är bra att ha.

I usa är dom som galna i CompTIA A+ Cert osv.

Permalänk

Jag har jobbat något år med Azure nu, har lärt mig under arbetstid då vi haft flytt till molnet i olika faser. Skulle säga att det vettigaste sättet att lära sig är att ha ett projekt med ett tydligt mål och sedan testa sig fram med hjälp av dom tutorials/best practices som finns i Microsofts dokumentation. Kan du redan "drift" av infra så har du mycket gratis, typ nätverksdelarna.

Ett exempel som någon skrev är att testa sätta upp bygg/release-pipelines i Azure Devops och prova ARM-templates mot Azure, "infrastructure as code"-tänk. Riktigt kul och lärorikt. Går att skriva bygg-pipelines i YAML nu vilket är ganska smut.

Vill du lära dig mer devops så kanske testa sätta upp CI/CD i azure devops och deploya någon kod till en VM, App service, Function eller dylikt.

Permalänk

@anon300311:
Jo, även jag tvingades på Network+ från CompTIA. Gillade inte det alls, mestadels bortkastad tid då allting var så utdaterat. Jag tänkte dock vara självgående och ha cert som bekräftelse på att jag kan de delar av produkten som jag påstår

@bovinejoni:
Läst lite om "infrastructure as code" och det låter helt klart intressant, har dock ingen koll på det du nyss nämnde så skall söka runt lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Låter spännande!
Du har planer på cert då eller? Kanske känns överflödigt om du redan jobbar med det och trivs där Tog själva några i början och det var kul men jag tyckte kunskapen man får genom förberedelserna var det bästa med hela processen.
Antar att det är mestadels kodknackande för din del?

Ja jag tänkte börja med AZ-900, fundamentals certet. Jobbet betalar och det ser väl alltid bra ut att ha några cert på cvt, även om az-900 är ett intro.
Ja nästan iallfall, kod och bygga arm templates för ci/cd är väl en rätt stor del av mitt jobb. Har du inte sysslat med det innan så kommer man långt på dokumentationen. Skapar du upp infrastruktur direkt i Azure så finns möjligheter att exporta templates som kan hjälpa dig på rätt väg också
Många tycker logic app är en enkelt start också, mer drag & drop liknande funktioner. Kan vara kul om du bara vill testa på något enkelt och sen sätta upp en arm template för den så får du testa ci/cd mot azure också!

Permalänk

@Zoegas22:
AZ intro passar iaf mig perfekt
Håller på att gå igenom msft kursen för fundamentals, alla övningar hittills har varit både bra och roliga så ser fram emot att få lite mer kött på benen och börja experimentera på egen hand. Börjar bli mer och mer nyfiken på ci/cd så blir kul när jag kommer till det.
Stort tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

@Zoegas22:
AZ intro passar iaf mig perfekt
Håller på att gå igenom msft kursen för fundamentals, alla övningar hittills har varit både bra och roliga så ser fram emot att få lite mer kött på benen och börja experimentera på egen hand. Börjar bli mer och mer nyfiken på ci/cd så blir kul när jag kommer till det.
Stort tack för din input!

Kul att höra!
Microsoft Ignite pågår just nu, microsofts event som fokuserar på azure. I år är allt digitalt och gratis så om du har tid och lust så kan du kolla om det finns några seminare som känns intressanta för dig!

Permalänk

@Zoegas22:
Microsoft Ignite har jag missat helt! Tack för det, reggat mig nu och det ser ut att ha varit i rätt tid. Lyckligtvis verkar det som att man skall kunna se en del i efterhand efter ca 24-48h, kul även med alla testerna, de får man kika närmre på

Tack än en gång =D