16tb NAS-disk men Ironwolf pro, exos, WD gold men förstår inte prissättningen?

Permalänk
Medlem

16tb NAS-disk men Ironwolf pro, exos, WD gold men förstår inte prissättningen?

Jag letar efter 4st diskar till ett 10GbE system i RAID6 som ska sitta i en NAS

Priserna skiljer lite men samtidigt så kan jag lägga lite till om de är bättre.

NAS-sen ska stå i ett skåp i ett hemmakontor.

Jag har kokat ner det till 4 olika diskar men jag blir inte riktigt klok. Vad skulle ni välja och varför ?

https://www.dustinhome.se/product/5011196518/gold-enterprise
Hur kan denna ha samma pris som ultrastar

https://www.dustinhome.se/product/5011197497/ultrastar-dc-hc5...
Två till TB men denna är billigare än gold fast ska vara bättre?

https://www.webhallen.com/se/product/314551-Seagate-Exos-X16-...
Denna är deras finaste men billigaren än ironwolf pro?

https://www.webhallen.com/se/product/312683-Seagate-IronWolf-...
Gratis dataräddning, dyraren är exos?

Permalänk
Medlem

Jag använder själv 10TB diskarna av IronWolf PRO. Som jag förstår det ska det vara CMR och inte SMR.

Min egen uppfattning av IronWolf Pro när jag kopierat filer på flera TB är att det flyter på stabilt med ca 200 - 250MB/sek.

https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/hdd/ironwo...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Men frågan är varför exos är 911kr då exos som jag förstår det ska vara deras toppdisk alltså bättre specifkationer i hållbarhet än ironwolf, 180-terabyte mot 300 terrabyte skrivning per år och mindre felmarginal. Och något snabbare men däremot dra mer ström. Den saknar också recoverytjänst.

Jag kan tänka att recoverytjänsten är värd 911kr för tre år för vissa.

Däremot så gör WD ungefär samma sak med deras fast gold har inget mera att ge än ultrastar

Permalänk
Medlem

Enligt en bild jag ser så ser det ut såhär:

Tittar man på den som har SAS anslutning så kostar den 4.950 kr hos webhallen.

För mig ser det ut som att detta är ett pris som avgörs mer av efterfrågan och konkurrens vilket kan göra att priset ser ut som det gör.

Den mest intressanta skillnaden är MTBF och Optimized for. Vet du att du kommer skriva enorma mängder så är Exos intressant. då 300TB per år är knappt 1TB per dag och 550TB per år är 1,5TB per dygn.

Jämför man SATA och SAS versionen av Exos så är skillnaderna bara intressanta på en sådan nivå att du ändå inte hade frågat eller redan har en sådan maskinpark där en SATA eller SAS disk avgör prestanda.

Det största avgörandet för din del skulle antagligen vara om någon av diskarna är CMR eller SMR, där CMR är att föredra.

Se denna PDF också

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Man saknar ju onekligen storagereview.com's glansdagar då varenda disk var testad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Enligt en bild jag ser så ser det ut såhär:

https://www.tweaktown.com/images/content/9/1/9101_2_seagate-16tb-ironwolf-pro-exos-x16-hdd-review_full.png

Tittar man på den som har SAS anslutning så kostar den 4.950 kr hos webhallen.

För mig ser det ut som att detta är ett pris som avgörs mer av efterfrågan och konkurrens vilket kan göra att priset ser ut som det gör.

Den mest intressanta skillnaden är MTBF och Optimized for. Vet du att du kommer skriva enorma mängder så är Exos intressant. då 300TB per år är knappt 1TB per dag och 550TB per år är 1,5TB per dygn.

Jämför man SATA och SAS versionen av Exos så är skillnaderna bara intressanta på en sådan nivå att du ändå inte hade frågat eller redan har en sådan maskinpark där en SATA eller SAS disk avgör prestanda.

Det största avgörandet för din del skulle antagligen vara om någon av diskarna är CMR eller SMR, där CMR är att föredra.

Se denna PDF också

Det enda negativa jag kan hitta med exos är strömförbrukningen och ev ljudnivån men för övrigt ser jag då ingen anledning att köpa ironwolf pro ( om man nu inte tycker recovery är värt) över exos.

Har hittat samma med WD

https://www.dustinhome.se/product/5011196519/gold-enterprise
WD gold 18TB kostar 5 730 kr

https://www.dustinhome.se/product/5011197497/ultrastar-dc-hc5...
WD Ultrastar DC HC550 - 4 899 kr

Kollar jag specifikationerna så verkar de vara exakt samma. Men skiljer 900kr

Gold ska väl vara den "billigare" serien medans Ultrastar ska vara deras enterprice. Möjligtvis att någon lite saker skiljer men tveksamt om det är värt som mindre användare i en NAS

Här ser jag noll anledningar att välja WD gold för 900kr mer eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det enda negativa jag kan hitta med exos är strömförbrukningen och ev ljudnivån men för övrigt ser jag då ingen anledning att köpa ironwolf pro ( om man nu inte tycker recovery är värt) över exos.

Har hittat samma med WD

https://www.dustinhome.se/product/5011196519/gold-enterprise
WD gold 18TB kostar 5 730 kr

https://www.dustinhome.se/product/5011197497/ultrastar-dc-hc5...
WD Ultrastar DC HC550 - 4 899 kr

Kollar jag specifikationerna så verkar de vara exakt samma. Men skiljer 900kr

Gold ska väl vara den "billigare" serien medans Ultrastar ska vara deras enterprice. Möjligtvis att någon lite saker skiljer men tveksamt om det är värt som mindre användare i en NAS

Här ser jag noll anledningar att välja WD gold för 900kr mer eller?

Är det en hemma-NAS du ska ha disken i, avråder jag faktiskt från en "enterprise-version". Gold är som jag förstår gjord för att sitta i servrar i rack. Sägs låta "högt som fan". Jag har min NAS i sovrummet, valde därför en tyst WD Red+. (CMR). Denna

Man behöver mer tystnad snarare än högljudd snabbhet i en hemma-NAS. NAS ska ändå funka som filförråd, så snabbheten räcker och blir över. Ska ju inte köras som systemdisk..

Permalänk
Medlem

aldrig mer seagte.... fy satan vad ofta jag fått byta diskar i servarna när jag körde dessa (testade många olika enterprice modeller) visst man fick det på 5 års garantin men inte fan blir man lyckligare för det när två diskar lägger av i en raid5. eller än värre den andra disken la av under återskapandet av raiden, numera kör jag uteslutande wd reed, och gjort så dom senaste åren, hittills har ingen disk lagt av. visst jag vet det finns delade uppfattningar men personligen skulle jag inte använda dom i 24/7 system som är tungt belastade.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Är det en hemma-NAS du ska ha disken i, avråder jag faktiskt från en "enterprise-version". Gold är som jag förstår gjord för att sitta i servrar i rack. Sägs låta "högt som fan". Jag har min NAS i sovrummet, valde därför en tyst WD Red+. (CMR). Denna

Man behöver mer tystnad snarare än högljudd snabbhet i en hemma-NAS. NAS ska ändå funka som filförråd, så snabbheten räcker och blir över. Ska ju inte köras som systemdisk..

Det är en hemma-nas men ändå till ett hemmakontor och kommer stå i en Ikea garderob.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det är en hemma-nas men ändå till ett hemmakontor och kommer stå i en Ikea garderob.

Då kanske det kvittar om hårddisken låter?
WD Red+ kan jag rekommendera. Då WD gjorde bort sig rejält med just WD Red, så har de efter de förlorat i rättegången stylat om sina hårddiskar: WD Red+ är den som INTEär shingled, alltså den "man ska ha". WD REd+ är väldigt tyst. GOLD är en mer "servervariant" där man kan förvänta sig mer störande oväsen. (Ingen stör sig på en högljudd hårddisk i en serverhall, där det ändå låter som "fan").

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det(kan ha fel) så köpte WD upp HGST och deras diskar och tillverkning.
WD ville byta namn på Ultrastar till Gold men det gick inte som planerat och försäljningen gick dåligt eftersom att märket HGST var så starkt etablerat.

Så efter mycket fram och tillbaka så står vi med två diskar som i princip är samma hårddisk fast med två namn. Ultrastar och Gold.
Gold går under sitt ID som bara byts ut vid större förändringar, alla små förändringar rullas ut tyst under samma namn.
Ultrastar får nytt ID vid minsta lilla förändring som bara en liten firmware uppdatering.
Ultrastar kan ibland ha några extra mjukvarudetaljer som inte Gold får.

Jag skulle alltid ta Ultrastar före Gold om priset var bättre.
Jag kan ha fel, om någon vet bättre så rätta mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Som jag förstått det(kan ha fel) så köpte WD upp HGST och deras diskar och tillverkning.
WD ville byta namn på Ultrastar till Gold men det gick inte som planerat och försäljningen gick dåligt eftersom att märket HGST var så starkt etablerat.

Så efter mycket fram och tillbaka så står vi med två diskar som i princip är samma hårddisk fast med två namn. Ultrastar och Gold.
Gold går under sitt ID som bara byts ut vid större förändringar, alla små förändringar rullas ut tyst under samma namn.
Ultrastar får nytt ID vid minsta lilla förändring som bara en liten firmware uppdatering.
Ultrastar kan ibland ha några extra mjukvarudetaljer som inte Gold får.

Jag skulle alltid ta Ultrastar före Gold om priset var bättre.
Jag kan ha fel, om någon vet bättre så rätta mig!

https://www.dustinhome.se/product/5011197497/ultrastar-dc-hc5...

https://www.dustinhome.se/product/5011196519/gold-enterprise

Kollar man där så är ultrastar mycket billigare och då finns det väl ingen anledning och köpa gold?

Permalänk
Medlem

Fan missade denna ultrastar 18TB låg på dustin för 4 899 ink moms nu har den gått upp till 6 995 kr. AH skulle slagit till.....

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss ett gäng Exos X16 16TB som förhoppningsvis levereras inom kort. Med lite tur kommer resterande delar till den nya filservern också strax så jag kan sätta igång med "burn-in" och tester. Kan försöka komma ihåg att pinga tillbaks när allt är uppsatt om det är något specifikt du undrar över då.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman Så här någon månad efter ditt inlägg, har du fått iordning på allt? Nöjd med Exos-diskarna?

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Köpte själv nyligen 2 Seagate X16 16tb diskar som sitter i en raid 1.
Är positivt överraskad av hur tysta de är dock sitter de med gummidämpning i chassit (Fractal Node 804).
Prestanda har jag inte testat.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

@Blubben Trevligt att läsa, funderar på dessa diskar och vill gärna höra flera synpunkter/åsikter :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Fan missade denna ultrastar 18TB låg på dustin för 4 899 ink moms nu har den gått upp till 6 995 kr. AH skulle slagit till.....

https://www.dustinhome.se/product/5011197497/ultrastar-dc-hc5...
WD Ultrastar DC HC550
18TB 3.5" Serial ATA-600
4 995 kr

Nu är det bra pris! 16 st i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

https://www.dustinhome.se/product/5011197497/ultrastar-dc-hc5...
WD Ultrastar DC HC550
18TB 3.5" Serial ATA-600
4 995 kr

Nu är det bra pris! 16 st i lager

Slog till på 4 st tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag beställde nyss ett gäng Exos X16 16TB som förhoppningsvis levereras inom kort. Med lite tur kommer resterande delar till den nya filservern också strax så jag kan sätta igång med "burn-in" och tester. Kan försöka komma ihåg att pinga tillbaks när allt är uppsatt om det är något specifikt du undrar över då.

So far so good! Det första jag gjorde var att köra lite smart-tester + badblocks. Samtliga diskar klarade det galant. Efter det laddade jag ner Seagates SeaChest-verktyg och ställde om sektorstorleken från 512e till 4kn. Hade lite initiala problem efter det, kunde inte längre boota upp min gamla FreeNAS-installation. Det funkade dock finfint i nya servern (SuperMicro-moderkort med inbyggd Atom C3758, 32GB DDR4 EEC, Node 804). I retrospekt hade jag nog skippat att pilla på sektorstorleken, det var lite nervösa timmar där.

Jag kör två spegelpar som stripas (motsv RAID10) i TrueNas Core. Prestandan verkar bra so far, har inte använt den allt för mycket om jag ska vara ärlig, har för mycket projekt igång med renovering osv :/

Ljudnivån är ändå helt OK skulle jag säga, det brummade rätt ordentligt i Node804-chassit innan jag ställde chassit på skumgummi-bitar. Nu är det förvånansvärt tyst

Annat som är värt att notera ang just Seagate-diskar är att de rapporterar sina SMART-värden lite annorlunda. Är man inte med på det så kommer man sätta kaffet i halsen

(Jag gav 3800 exkl. moms/disk från Dustin)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman Tackar för inlägget om dina erfarenheter hittills :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon som förstår varför Exos 16TB är billigare än Ironwolf Pro 16TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Finns det någon som förstår varför Exos 16TB är billigare än Ironwolf Pro 16TB?

Jag tror att det handlar om efterfrågan(=volymer).

Har något svagt minne att Ironwolf hade CCTV som målgrupp en gång, men det kan vara mitt minne som blandar ihop saker.

Exos lär sälja mer då det är den gamla ES serien men bara omdöpt. Det är dessa som brukar sitta i vanliga lagringsservrar om vi pratar Seagate.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror att det handlar om efterfrågan(=volymer).

Också säljkanaler - dvs mot privatpersoner till stor del (som webhallen, Inet mfl.) och konsumentköplagen gäller eller mot företag och server-köpare (Dustin, Mullet mfl.) där när man köper diskar så är det i bulk.

Har man burk med LSI SAS92xx -kort eller dess OEM-motsvarigheter från Dell, IBM, Lenovo och Fujitsu och därmed har SAS-anslutning så skall man inte glömma att kolla på SAS-diskarna för modeller som har både SAS och SATA - det händer ibland att SAS-modellerna är billigare än SATA-diskar (tex. Exos-diskar, Ultrastar-diskar etc.) av just anledningen stora volymer och WD-gold är plötsligt en överprisat konsument-disk (och är ändå en HGST Ultrastardisk i botten med annan klisterlapp och annan firmware) som inte ens finns i SAS-version. - skall man prata riktig 'pro' och 'Enterprise' så är det SAS-gränssnitt som gäller och i Enterprise-fallet också dual port SAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Också säljkanaler - dvs mot privatpersoner till stor del (som webhallen, Inet mfl.) och konsumentköplagen gäller eller mot företag och server-köpare (Dustin, Mullet mfl.) där när man köper diskar så är det i bulk.

Har man burk med LSI SAS92xx -kort eller dess OEM-motsvarigheter från Dell, IBM, Lenovo och Fujitsu och därmed har SAS-anslutning så skall man inte glömma att kolla på SAS-diskarna för modeller som har både SAS och SATA - det händer ibland att SAS-modellerna är billigare än SATA-diskar (tex. Exos-diskar, Ultrastar-diskar etc.) av just anledningen stora volymer och WD-gold är plötsligt en överprisat konsument-disk (och är ändå en HGST Ultrastardisk i botten med annan klisterlapp och annan firmware) som inte ens finns i SAS-version. - skall man prata riktig 'pro' och 'Enterprise' så är det SAS-gränssnitt som gäller och i Enterprise-fallet också dual port SAS.

Mina nya diskar kommer dessvärre att bli SATA. Har haft SAS sedan 2011 och dom har fungerat bra, men är besviken på deras näst obefintliga S.M.A.R.T data som man får tillgång till. I korta drag så får man i SAS världen reda på om det är dags att byta disken eller ej, men i SATA världen så får man mera detaljer. Och jag har inte hittat en SAS<--->USB docka för att jobba med diskarna vid skrivbordet vid felsökningar, rensningar, prepareringar m.m.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

Såg att 16TB Exos diskar kostar 3500 på Amazon. Tänkte att jag ska köpa 2 och para ihop de med en 4bay-NAS. Ni som är insatta. Vad skulle ni rekommendera, Synology eller Qnap? Jag vill kunna köra Storj på den så Docker är ett måste.

Permalänk
Medlem

Har Du kikat på 18TB HGST Ultrastar? 3919:- via CDON.com.
Tänkte själv köpa hem en på prov.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5650447

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har Du kikat på 18TB HGST Ultrastar? 3919:- via CDON.com.
Tänkte själv köpa hem en på prov.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5650447

Från Xstra Digital Storage. Läs recensionerna och sök lite här på SweC innan du beställer så sparar du nog en hel del irritation på att köpa från danskarna istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Från Xstra Digital Storage. Läs recensionerna och sök lite här på SweC innan du beställer så sparar du nog en hel del irritation på att köpa från danskarna istället.

Jag tackar för tipset!

Den ligger just nu i varukorgen hos CDON, men jag har ännu inte matat in kortuppgifterna.
Beställer den nog under kvällen, men får se om jag skall chansa via CDON eller via danskarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

En D920+ är beställd. Ville köra med 4st 16TB Exos, men 3600 * 4 är lite för mycket på ett bräde. Nu har jag 2 st Zyxel NSA326 med 2 * 4TB och 2*6TB. Har 2 * 4TB på min stationära. Tanken är att köra antingen 4,4,6,6 i en SHR, effektiv 14TB eller köra 4,4,4,4 och få 12TB. Men hur eller hur så blir det en SHR på 4,4 först och sen bygga ut arrayen. Några tips eller tricks ni kan rekommendera.