Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hur stsbilitetstestar du din oc? Jag brukar anse min oc 100% stabil om den klarar prime över natten. Sen kan den ju vara "stabil nog" om du klarar spela, rendera eller vad du nu gör. Men din låter inte riktigt som om den är där

Första gången jag startade datorn så startade den om sig 3-4 gånger innan den gick igång (då var allting på stock). Sedan fick jag höra att jag skulle koppla in 2 kablar för ström till CPU och det är nu gjort.

Det jag funderar på är om det är fel på CPUn rent generellt eller om det initiala problemet kan ha berott på avsaknad av extra strömkabel.
Jag kommer ställa allting i stock nu och prova prime/spel. Bävar lite för att vad man kan göra om det är fortsatt problem redan där, men det får jag ta då.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Första gången jag startade datorn så startade den om sig 3-4 gånger innan den gick igång (då var allting på stock). Sedan fick jag höra att jag skulle koppla in 2 kablar för ström till CPU och det är nu gjort.

Det jag funderar på är om det är fel på CPUn rent generellt eller om det initiala problemet kan ha berott på avsaknad av extra strömkabel.
Jag kommer ställa allting i stock nu och prova prime/spel. Bävar lite för att vad man kan göra om det är fortsatt problem redan där, men det får jag ta då.

Låter som en bra idé. Viktigt att få systemet att fungera ordentligt innan du börjar överklocka 😉

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Låter som en bra idé. Viktigt att få systemet att fungera ordentligt innan du börjar överklocka 😉

Jo, men det var ju så enkelt att bara trycka på en knapp och den klockade CPU & RAM åt en

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jo, men det var ju så enkelt att bara trycka på en knapp och den klockade CPU & RAM åt en

Haha visst är det! Akta dig dock för Auto oc på cpu. Ofta fläskar den på med mycket spänning. För ram brukar xmp fungera bra. Vill du göra Manuel oc så beror det lite på vilken typ av minnen du har. Samsung b die klarar högre spänning än vad andra kretsar gör.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Haha visst är det! Akta dig dock för Auto oc på cpu. Ofta fläskar den på med mycket spänning. För ram brukar xmp fungera bra. Vill du göra Manuel oc så beror det lite på vilken typ av minnen du har. Samsung b die klarar högre spänning än vad andra kretsar gör.

Jag ska prova allt i stock nu ett tag och se hur det blir. Jag återkommer gärna till dig för mer frågor om OC sedan om du orkar svara på det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nämnde det tidigare i tråden att jag fick problem med XMP aktiverat på mitt Gigabyte X570 mb med Ryzen 3700.
Har nu bytt till 3600Mhz stickor som ska vara speciellt bra för AMD Ryzen, men fortfarande ville den bara köra 2666Mhz på minnena.

Så jag aktiverade XMP igen, och fick då 3600Mhz. Men lite då och då, så kraschar datorn och bootar om. Det kan dröja upp till 10-12 timmar innan det händer.

Tror ni att det hjälper att öka DRAM voltage till 1.4V från 1.35V?

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.