Köpråd stationär gamingdator max 6000kr + uppgadering till en annan för samma summa

Permalänk

Köpråd stationär gamingdator max 6000kr + uppgadering till en annan för samma summa

Döttrarna ska få varsin dator då dom beslagtagit min och det fungerar ju inte

Just nu spelas bara enklare spel och det mest krävande är Sims 4, men dom börjar även vilja spela t ex CS:GO och liknande spel ibland, så den bör väl klara av en del tyngre saker men absolut inte på tyngsta grafiken

Går det att få något vettigt för 6000kr, var ett tag sedan jag byggde nytt och har inte full koll på det lite billigare segmentet om det är bra eller skräp, så behöver lite tips.

Jag har för närvarande 1 chassi som jag kan använda mig av och bygga själv om det inte finns färdiga som är bra till rätt pris. Men att bygga ihop datorerna själv är inga bekymmer och det lär väl sänka priserna en del får jag hoppas

Jag behöver alltså 1 nytt chassi med alla komponenter. Och sedan har jag 1 chassi som har detta i sig

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4GHZ eller i5 2500k, osäker då det var länge sen jag köpte, men tror det är 3570k
Processorkylare: Be quite
Moderkort: ASRock Z77 Extreme6
Minne: 4x4 GB DDR3 Corsair (16GB)
Grafikkort: Asus GTX1060 3gb
Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W

Jag är osäker om grafikkortet i den burken är helt 100 eller om det strulade innan jag uppgradera min burk, men tänkte att jag kan byta grafikkort, moderkort, processor, minne samt sätta i en SSD disk i den där eventuellt om det finns något bra för 5-6000kr

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Keeper of the Bamse

Burken du har verkar ju vettig, stoppa in en SSD bara så duger den väl?

Burk2 kanske något sånt här? Lägg på en sticka ram till så får AMD-processorn sträcka på benen då de gillar dualchannel:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14150976

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Varför både inbyggd grafik och ett grafikkort som inte är mycket bättre?

@Dece_Grillen:

Lite över budget men du kan nog hitta en mindre SSD och ett billigare chassi.
Till den gamla kan du sätta i en SSD och kanske ett likadant grafikkort om det gamla 1060 int är reko.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack för tipsen, såg denna igår när jag snabbt kollade kompletta datorer då det ändå är smidigaste lösningen även om den blir dyrare.

https://itsale.se/shop/speldatorer/gamer-quad/?utm_source=pri...

Vad skiljer den mot era alternativ, processorn känns ju bättre då det är version 5 mot 3, men jag har ju ingen aning om AMD då jag bara kört intel tidigare, sen är väl grafikkortet något sämre då det inte är överklockat antar jag? Men priset verkade ju riktigt bra för en komplett speldator, om den fungerar bra för det.

Vad har ni för tankar om den, är det värt ca 1000kr extra att köpa era delar löst och montera eller kan jag satsa på denna.

Tänkte byta upp grafikkortet till ett 1650 i den jag har eller ett ännu bättre då jag kan använda dom komponenter som är i, samt sätta i en ny SSD disk i den för att snabba upp.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

Satte ihop denna och tänker nog köra på den, en extra SSD till den dator som jag har komplett och resten hamnar i nya burken
Men innan jag beställer så funderar jag på om det inte behövs en CPU kylare eller klarar den sig utan? Annars vad behöver jag köpa till den där för att det ska fungera, gärna med länk till Inet om det finns något vettigt som inte är onormalt dyrt där då allt annat fanns till vettigt pris på Inet så smidigast om jag köper allt därigenom.

Tänkte mest om det kanske följer med en standardkylare till amd's cpu's eller om man måste köpa till detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14221156

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

Slängde in en Be Quite pure rock 2 också, den borde väl klara av jobbet bra nog?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Slängde in en Be Quite pure rock 2 också, den borde väl klara av jobbet bra nog?

Det ingår en kylare till den där processorn så vitt jag vet

Permalänk
Skrivet av Krillec:

Det ingår en kylare till den där processorn så vitt jag vet

såg ut som det när jag läste på i informationen sen.
Men fungerar den bra om jag inte ska överklocka, eller bör jag satsa på en annan cpukylare som t ex Be quiet! Pure Rock 2 som jag tänkte lägga till, eller är det bara bortkastade pengar?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Den duger fint till fabriksinställningarna och ditt ändamål. den andra kylaren kanske är något tystare men i min mening är det bortkastade pengar

Permalänk
Medlem

3300X har knappt någon överklockningspotential rätt meningslöst att köpa en extra kylare till den.