AMD ger smakprov på Radeon RX 6000 – nya kylaren visas upp på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast är väl ändå en jävla stor skillnad iom att Nvidia går till en helt ny nod som är rätt mycket mer avancerad än deras tidigare. AMD går ju bara från 7nm, till 7nm+. Spelar väl mindre roll att dom har en "bättre" nod, för du pratar väl ändå om skillnaderna mellan Navi1 och Navi2?

Sen kan väl absolut navi2 vara ett bra kliv, men det kommer ju inte lika mycket från tillverkningsprocessen som i Nvidias fall. Dock så har dom ju fördelen i att deras tidigare krets inte var speciellt stor, så dom har ju ganska mycket kiselutrymme att använda sig av.

Nvidias nuvarande kretsar (GA100) på TSMC har ca 65 miljoner transistorer per kvadratmilimeter. Deras nuvarande kretsar på Samsung 8nm har 44,5 miljoner transistorer per kvadratmilimeter. Det innebär att TSMC klämmer in 46% fler transistorer på samma yta jämfört med Samsung. Så det kommer fortfarande vara ganska stor skillnad i tillverkningsteknik till AMD's fördel.

Som referens är TSMC 12nm ca 24,7 miljoner per mm2, så det kommer såklart vara en förbättring men Nvidia tar definitivt inte in hela AMD's tillverkningstekniska fördel.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Ska tydligen prestera marginellt sämre än ett 3080, men dra mycket mindre ström.

Okej att dra mindre ström är kanske inte det jag tänker på.

Mitt 5700 kort har bra prestanda förutom Hotspot problemet när den tyglas så kommer kortet till sin rätt.

Om den här kyler bättre i den fronten så är jag mer för amd. Men ska nog vänta tills jag ser benchmarks innan. Kanske blir gröna laget in den ger bättre prestanda för pengarna

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Hjälpsam

https://www.youtube.com/watch?v=MLXXVpaWkz4&feature=youtu.be&...
https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-6000-3-fan-and-2-fa...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av djdennistm:

Okej att dra mindre ström är kanske inte det jag tänker på.

Mitt 5700 kort har bra prestanda förutom Hotspot problemet när den tyglas så kommer kortet till sin rätt.

Om den här kyler bättre i den fronten så är jag mer för amd. Men ska nog vänta tills jag ser benchmarks innan. Kanske blir gröna laget in den ger bättre prestanda för pengarna

Hotspotproblemet beror enbart på att vi numera får ta del av Junction Temperature, den har alltid funnits, vi har bara inte vetat om det, finns även på Nvidia men de är smartare och håller den hemlig från användarna.
Och nej det är inget problem för korten, bara för oroliga användare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Nvidias nuvarande kretsar (GA100) på TSMC har ca 65 miljoner transistorer per kvadratmilimeter. Deras nuvarande kretsar på Samsung 8nm har 44,5 miljoner transistorer per kvadratmilimeter. Det innebär att TSMC klämmer in 46% fler transistorer på samma yta jämfört med Samsung. Så det kommer fortfarande vara ganska stor skillnad i tillverkningsteknik till AMD's fördel.

Som referens är TSMC 12nm ca 24,7 miljoner per mm2, så det kommer såklart vara en förbättring men Nvidia tar definitivt inte in hela AMD's tillverkningstekniska fördel.

Min poäng var ju att han kan inte jämföra vad nvidia lyckas göra mellan turing och ampere, och applicera det på navi1 och navi2, då det dels är andra förutsättningar när det kommer till klivet man gör i tillverkningsteknik mellan generationerna. Inte att AMD inte skulle ha en "bättre"* nod.

* Jag vet för lite för att faktiskt säga om den är bättre eller inte även om det är rätt troligt, ja vi vet att den är tätare. Men vi vet inte om den är billigare per transistor för det, eller vilken som lämpar sig bäst för höga frekvenser vid GPU-designer.

Permalänk
Medlem

Såg Jay2Cents video om rx6000 och han höll upp ett rtx2080ti founders edition.
Amds kort är ju en kopia på detta kort. Enda skillnaden är att amd har en fläkt till i mitten.
Men strömkontakter sitter på samma ställe etc

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg Jay2Cents video om rx6000 och han höll upp ett rtx2080ti founders edition.
Amds kort är ju en kopia på detta kort. Enda skillnaden är att amd har en fläkt till i mitten.
Men strömkontakter sitter på samma ställe etc

Eh, kylaren har ju snott designspråket rakt av ja, men vad menar du med strömkontakterna, de sitter ju där på typ alla kort??
Har suttit i det hörnet på alla i princip alla AMD och Nvidias referenskort sedan urminnes tider, och de flesta partnerkort med?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Hotspotproblemet beror enbart på att vi numera får ta del av Junction Temperature, den har alltid funnits, vi har bara inte vetat om det, finns även på Nvidia men de är smartare och håller den hemlig från användarna.
Och nej det är inget problem för korten, bara för oroliga användare.

Fast jag håller nog inte med. Mina fps går ner så fort Hotspot höjs. Och jag vet den ska klara 110grader men spelet håller inte konstant 60fps o dippar ner som en sinuskurva. Ja det har alltid funnits I know men ändå

Styr man Tempen ordentligt så håller den konstant 60fps

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av djdennistm:

Fast jag håller nog inte med. Mina fps går ner så fort Hotspot höjs. Och jag vet den ska klara 110grader men spelet håller inte konstant 60fps o dippar ner som en sinuskurva. Ja det har alltid funnits I know men ändå

Styr man Tempen ordentligt så håller den konstant 60fps

Intressant! det var nytt för mig.
Har du någon uppfattning, vid vilken temperatur det börjar trottla?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

missat att de visade upp en tidig variant på kylaren i mars. Frågan är om de då tänkte att två-fläktarn skulle räcka till top-end och sen ångrade sig eller om de av nån anledning hellre teasade en mid-range kylare.

Den var röd i kanterna redan då så Jays bild på en utan är kanske bara en slarvig rendering.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Intressant! det var nytt för mig.
Har du någon uppfattning, vid vilken temperatur det börjar trottla?

Normalt fall brukar det vara vid 80 grader vilket den ska palla men fpsen dippar just då. När Tempen går ner är det inte fps drop

Ska för övrigt säga jag har referens varianten

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som ett klassiskt case av fomo.
Fear of missing out.

Rädslan istället för förnuftet får stå för beslutsfattandet. Grafikkorten tar inte helt slut även när första batchen gått åt. Det kommer fler batcher av grafikkort -i promise 😉.

Hur va det nu med att kunna få ett kort enkelt ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hur va det nu med att kunna få ett kort enkelt ?

Står väl inget om att det ska gå att få tag på ett kort enkelt på release-dagen? Jag tycker det står klart och tydligt att det kommer produceras fler kort och det inser väl du att så är det eller tror du att de har stäng ned produktionen och inga mer 3080 kommer att tillverkas än de som fanns igår vid 15.00?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Hur va det nu med att kunna få ett kort enkelt ?

Ja nä tillgången kommer vara dålig initialt. Något annat har jag inte påstått. Nuvarande brist förvånar mig inte.
Poängen i mitt förra inlägg var ju något annat.
Anledningen att köpa ska inte grundas i rädslan för att missa att vara med. Beslutet ska ju fattas utifrån behov.

Risken är ju att man blir triggad att köpa grejer för att det är ont om det. Lite som toappershysterin vi såg i våras. Alltså att folk får för sig att köpa utan att behöva för säkerhets skull.
Ja - nu är det mer reell brist på tillgång på grafikkort än det var på dasspapper, men även detta är ju temporärt.

Om nu intresset fanns att vänta på vad AMD kommer erbjuda - vilket ju var en del av frågeställningen så är ju de recensionerna fortfarande inte släppta heller. Vänta tills AMDs kort kommit ut är väl en del av det hela här också. Kanske är det lite skralt med utbudet även då. Who knows.

Oavsett så kan man skydda sig själv från att fastna i köphets baserat på rädsla om man funderar en vända till. Det var min poäng.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Står väl inget om att det ska gå att få tag på ett kort enkelt på release-dagen? Jag tycker det står klart och tydligt att det kommer produceras fler kort och det inser väl du att så är det eller tror du att de har stäng ned produktionen och inga mer 3080 kommer att tillverkas än de som fanns igår vid 15.00?

Klart fler kommer tillverkas men kommer det vara samma pris?

Förmodar du har följt debatten/teorin?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

+ /* Sienna_Cichlid */
+ {0x1002, 0x73A0, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73A2, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73A3, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73AB, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73AE, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73BF, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},

Sienna Cichlid = Navi 21 aka. Big Navi

Källa: [PATCH 4/4] drm/amdgpu: add device ID for sienna_cichlid (v2)

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

+ /* Sienna_Cichlid */
+ {0x1002, 0x73A0, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73A2, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73A3, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73AB, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73AE, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},
+ {0x1002, 0x73BF, PCI_ANY_ID, PCI_ANY_ID, 0, 0, CHIP_SIENNA_CICHLID},

Sienna Cichlid = Navi 21 aka. Big Navi

Källa: [PATCH 4/4] drm/amdgpu: add device ID for sienna_cichlid (v2)

Tyvärr vet vi ju inte om det kommer släppas så många varianter, eller om det är place holders.

Med tanke på Nvidias fuck-up med 3080 (och snart 3090) lanseringen tror jag det hade varit smart av AMD att börja släppa lite information om vilka modeller man tänker släppa vid lanseringen, så man kan börja få en idé om vad man försöker konkurrera med. Man kan ju släppa lite tekniska detaljer utan att presentera benchmarks exempelvis.

Permalänk
Medlem

@ddelin: Det är fasta ID i drivrutin och där brukar alla varianter vara spikade.
Troligen så är inte alla AMD referens, utan varianter som OEM kommer att släppa med variationer som klockhastighet, minnestyp (läs minnesfabrikat), VRM m.m.
Mindre variationer som kräver olikheter i bios för att fungera gällande GDDR timing, drivning av VRM osv.

Tanken bakom posten var, är folk medvetna om ID så finns möjligheten att någon kan hitta mer information.

Var lugn, det kommer att vara lite småläckor/hint, som säkert kommer tätare ju närmare den 28/10 vi kommer

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!