Ny SSD, inte hängt med i utvecklingen

Permalänk
Medlem

Ny SSD, inte hängt med i utvecklingen

Halloj!
Har inte hängt med så mycket i vad som hänt på datormarknaden senaste typ 5-7 åren.
Sitter fortfarande på samma burk i signaturen och det funkar fint förutom att lagringen börjar ta slut och min hårddisk gör lite lustiga ljud ibland.
Skulle vilja ha en ny SSD men vet inte vad man ska passa sig för och vad som är en bra deal längre.
Har ju bara en PCI plats och där sitter grafikkortet så det är ju SATA-disk som gäller för mig.
Minns att när de kom för länge sedan så hade SSD en del barnsjukdomar, kunde inte ladda OS och försvann från bios helt random, är alla sånna problem lösta idag?
Är det bara ta en disk i den storleken man vill ha och allt funkar?
Tack för hjälp!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Halloj!
Har inte hängt med så mycket i vad som hänt på datormarknaden senaste typ 5-7 åren.
Sitter fortfarande på samma burk i signaturen och det funkar fint förutom att lagringen börjar ta slut och min hårddisk gör lite lustiga ljud ibland.
Skulle vilja ha en ny SSD men vet inte vad man ska passa sig för och vad som är en bra deal längre.
Har ju bara en PCI plats och där sitter grafikkortet så det är ju SATA-disk som gäller för mig.
Minns att när de kom för länge sedan så hade SSD en del barnsjukdomar, kunde inte ladda OS och försvann från bios helt random, är alla sånna problem lösta idag?
Är det bara ta en disk i den storleken man vill ha och allt funkar?
Tack för hjälp!

Nu hänger jag inte med, enligt din signatur har du ju redan en SSD (OCZ Petrol 256gb), så nog borde du kunna besvara frågan själv?

Men njä, har kört med min SSD i kanske 5 år jag med, och har aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Är det bara ta en disk i den storleken man vill ha och allt funkar?

I princip, ja. Olika diskar har ju olika prestanda och livslängd, men i stort sett alla har "tillräckligt bra" prestanda såväl som livslängd.

Permalänk
Medlem

Se till att SSD:n har DRAM, går att googla sig till eller kanske se på Prisjakt.

Permalänk
Medlem

Jag installerade en SSD i förmiddags (https://www.inet.se/produkt/4300774/kingston-a400-960gb-2-5).
Tog mindre än tio minuter. Senaste gången jag installerade en hårddisk var 2016, då tog det mer än en timme.
Allt var inte bättre förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

@Efta: Jo man kan ju tycka det! Har haft problem några gånger med att den inte dyker upp i bios, men brukar funka efter omstart. Händer någon enstaka gång per år.

@Saddl3r: Antar att du menar den bör ha DRAM Cache?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

@Mr.Azum: Ja, den ska ha DRAM!

Permalänk
Medlem

@Mr.Azum:
Samsung 860 Evo är "go-to" bog-standard SSDn med utmärkt prestanda med pålitligt track-record. I alla former från SATA till nvme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Samsung 860 Evo är "go-to" bog-standard SSDn med utmärkt prestanda med pålitligt track-record. I alla former från SATA till nvme.

860 EVO finns bara som SATA i olika formfaktorer, för NVMe får man välja t.ex. 970 EVO (vilket dock inte fungerar på TS moderkort). Men 860 EVO är som du säger ett säkert val om man vill ha 2.5" SATA, om än något dyr.

Kingston A400 är ett budgetalternativ som saknar DRAM cache, men som brukar fungera ok så länge man inte pressar den för hårt. Annars finns t.ex. klassiker som Crucial MX500 som ligger någonstans mittimellan. Marknaden för 2.5" SATA har tyvärr stagnerat ganska mycket de senaste åren när utvecklingen gått allt mer mot M.2 PCIe SSDer.

Permalänk
Medlem

@perost:
Tack för rättning :), håller inte mycket koll heller, efter Samsung 830 släpptes var allt bara, ok! Inga konstiga firmware problem, inga prestandaproblem, inga kvalitets eller livslängdsproblem.

Det enda man bör undvika är Samsungs QVO och andra stackade minnen. Då dessa har lägre prestanda till högre pris. Ironiskt nog är tanken tvärtom att stackade minnen ska vara billigare men pga lägre kvantiteter landar priset högre.

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit:
Om du skall använda SSD:n som OS-disk eller speldisk så bör du satsa några hundringar extra och köpa en med DRAM och TLC
Exempel är Kingston KC600 (inte A400), Crucial MX500 (inte BX500), Samsung EVO (inte QVO)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

@Mr.Azum: Tittar man på specifkationerna på moderkortet i din signatur så ser man följande för lagring:

Citat:

Intel® Z77-kretsuppsättning :
2 x SATA 6 Gb/s port(ar), grå,
2 x SATA 3 Gb/s port(ar), blå,

2 x eSATA 3 Gb/s port(ar), röd
Stöd för RAID 0, 1, 5, 10
Stöd för Intel® Smart Response, Intel® Rapid Start och Intel® Smart Connect *3

Med andra ord är ditt moderkort begränsningen då endast 2 av platserna har 6Gbit / per sekund (vilket praktiskt är 500 - 600 MB/sek) för en SSD.

Dom andra två platserna med 3Gbit per sekund (vilket tangerar 300 MB/sek) slår nästan i taket med dagens hårddiskar då bättre diskar som IronWolf PRO redan tangerar 200 - 250 MB/sek vid kopiering.

Med det sagt så är ditt moderkort ett "större problem" än vad en ny disk är. Det finns ingen inkompatibilitet mellan ditt moderkort och en ny SSD/HDD.

Monterar du en SSD på dom en av dom blå portarna kommer du i värsta fall få halva hastigheten. Så rent praktiskt borde du ha SSD på dom grå platserna och HDD på dom blå.

Ett nytt moderkort + CPU + RAM skulle ge mer prestanda än vad en ny disk ger.

En nuvarande SSD skulle även ge mer prestanda på ett nytt moderkort än vad en ny disk kan ge på nuvarande moderkort.

Det andra som du skriver om disken, som att det försvinner i BIOS etc. låter som ett direkt hårdvaruproblem. Här kan det vara svårt att avgöra om det verkligen är disken som är det direkta problemet, eller om det är en annan faktor som avgör och är svårt att identifiera.

Har själv varit med om saker som spårlöst försvunnit ibland på grund av värme, trasiga elkablar, trasiga portar, trasiga minnen etc.
Det mest sjuka jag varit med om var en DVD-spelare som försvann om man använde port 4 och bootade med en kvarglömd USB-sticka på baksidan av moderkortet.

En bärbar dator jag hade tidigare fick metervara med fel i memtest86 när en nätverkskabel satt i.

Kan även vara logikfel (vanligen partitionstabellen eller filsystemet) på disken vilket åtgärdas med en omformatering eller secure erase av disken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer:

Tack för utförligt svar!
Är medveten om portbekymret men tänker att jag flyttar min lagringsdisk till en 3Gb/s port och har de två SSDerna på de snabba.

Är inte heller direkt på jakt efter en uppgradering, jag behöver bara mer lagring helt enkelt. Nu när hela skolan har blivit digital så är det mycket mjukvara man behöver ha på sin egen dator.
Det mest beräkningstunga jag gör är Matlab och kanske lite bf3 ibland. CAD:en drar väl en del också men jobbar inte med så stora assemblys så inget jag oroar mig för. Min lilla sandy-bridge tuggar på ett tag till.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Som andra skrivit:
Om du skall använda SSD:n som OS-disk eller speldisk så bör du satsa några hundringar extra och köpa en med DRAM och TLC
Exempel är Kingston KC600 (inte A400), Crucial MX500 (inte BX500), Samsung EVO (inte QVO)

Tack för bra tips vad man vill leta efter. Har följt denna tråd då jag själv behöver en större OS-disk.

Kingston KC600 (1 TB) är just nu på rea hos inet och är bara ett par hundralappar dyrare än Kingston A400 (1 TB) som jag tänkte köpa innan jag såg denna tråden.