Permalänk

DP no signal helt plötsligt

Hej på er!

Jag ska fatta mig kort, jag satt och lirade för drygt en timma sen och skulle iväg en snabbis så satte datorn i strömsparläge (som jag alltid gör), kommer hem igen och då säger skärmen "no signal" med DP.

Vad kan ha hänt under den tiden jag varit borta?
Detta är ju helt otroligt, aldrig varit några problem så händer detta.

Problemet nu är att jag inte har andra kablar att testa, eller skärmar. Så tänkte kolla snabbt med er innan jag sticker till netonnet med den om det finns nåt jag kan göra?

Snabba svar uppskattas 🙏

Mvh.

Permalänk
Medlem

Har hänt min monitor två gånger nu. Fick smått panik första gången... Lösningen för mig (som jag läste mig till) var att dra ur DP-sladden och strömsladden och vänta typ 5-10 min. Sen koppla in så funkar det igen

Permalänk
Medlem

Som tidigare har svarat. Testa att dra ur och stoppa i sladden igen. Jag har inte ens behövt vänta utan det är bara att dra ur och stoppa tillbaka sladden.

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Har hänt min monitor två gånger nu. Fick smått panik första gången... Lösningen för mig (som jag läste mig till) var att dra ur DP-sladden och strömsladden och vänta typ 5-10 min. Sen koppla in så funkar det igen

Testat det där alltså :/ ut och in med kablar och stängt av allt och på igen, testade med en hdmi kabel också i både grafikkortet och i moderkortets egna uttag men inget har gett bild.

Då är det gpu eller skärm det är fel på, får väl åka och lämna tillbaka den 🙄

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara problem med start efter energisparläge men det kan kanske även vara så att du har en felkopplad kabel, har du läst denna tråden ?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Bildexpert 📺

Låt skärmen stå strömlös ett tag. Komplettera med en HDMI-kabel som du kan köra när det krånglar. Ofta räcker det med att fippla runt så blir det bild till slut.

Permalänk

Det var kabeln. Underbart hur något kan fungera en stunden och sen 45 minuter senare bara lägga av av sig självt. Har haft liknande problem med DP innan, riktig dynga ju.

Permalänk
Moderator
Skrivet av drakelito:

Det var kabeln. Underbart hur något kan fungera en stunden och sen 45 minuter senare bara lägga av av sig självt. Har haft liknande problem med DP innan, riktig dynga ju.

Låter som att du ska köpa bättre kablar. Har aldrig haft sådana här problem, men köper inte heller billigaste kablarna.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt detta problemet med mina två PG279Q och jag följde tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi... och köpte 2st https://www.webhallen.com/se/product/303845-Deltaco-DisplayPo... men ändå visar det sig vara problem. Visst löser det med att dra in och ut men ibland fungerar det inte ens så jag måste dra ut strömkabeln och låta den stå strömlös i några minuter innan den drar igång(när den väl gör det, kanske 2 av 3 gånger). Har uppdaterat BIOS och kollat igenom vad som kan vara fel samt googlat ordentligt men det känns snart som att man ger sig.

Kanske kan det vara fel på mitt GPU, tyvärr har man ingen möjlighet att testa mot ett annat GPU :/

Ni som hade problemet, vad hade ni för skärmar?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Låter som att du ska köpa bättre kablar. Har aldrig haft sådana här problem, men köper inte heller billigaste kablarna.

Icke, köpte en dyrare när jag byggde datorn som tydligen skulle vara "bättre" än en vanlig DP kabel, nu sitter jag här med en fullt fungerande skärm och använder en DP kabel för 99kr istället