Apples smarta klockor utökas med billigare modellen Watch SE

Permalänk
Melding Plague

Apples smarta klockor utökas med billigare modellen Watch SE

Utöver de väntade uppgraderingarna i klockan Watch Series 6 tillför höstens nyheter även instegsmodellen Watch SE.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer denna produktkategorin någonsin ta fart?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer denna produktkategorin någonsin ta fart?

Det kan man nog säga att den redan har gjort.

Permalänk

Grymt ful klocka, men billig.

Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer denna produktkategorin någonsin ta fart?

Har väl redan gjort det på sätt och vis. Jag köpte min första runt 2013 då var det ovanligt, nu känner jag väldigt många som ej skulle klara sig utan den. Vi även dem jämnt, bara en sådan sak som läsa mailet är så jobbigt att göra på telefon. Men träning är såklart huvudfokus.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen:

Just för slippa ladda varje 24 timmar valde jag en Garmin.
Betalade mer men vilken skillnad i kvalitet, i batteritid, i prestanda.

Min fru hade sin apple watch 2 series i nästan 3 år innan hon också gick över till garmin.
Dock så gillade hon inte hela smartwatch konceptet, syftet var mer träningsinriktat och därav passar garmin också henne bättre. Smaksak ^^

Kan tänka mig att utvecklingen har gjort detta till en bättre klocka rent generellt över senaste serierna.

Permalänk
Medlem

SE känns ändå relativt prisvärd trots det ganska usla urvalet av armband.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit | ASUS ROG STRIX B550-A GAMING | AMD
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC WHITE V2 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 | Corsair Hydro H150i PRO RGB 360

Permalänk
Medlem

@Redstrom: Man kan väl byta som vanligt eller missade jag något?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Skrivet av Cxod:

@lillaankan_i_dammen:

Just för slippa ladda varje 24 timmar valde jag en Garmin.
Betalade mer men vilken skillnad i kvalitet, i batteritid, i prestanda.

Min fru hade sin apple watch 2 series i nästan 3 år innan hon också gick över till garmin.
Dock så gillade hon inte hela smartwatch konceptet, syftet var mer träningsinriktat och därav passar garmin också henne bättre. Smaksak ^^

Kan tänka mig att utvecklingen har gjort detta till en bättre klocka rent generellt över senaste serierna.

Laddproblemet är störande helt klart. Men ju mer man använder mobilen ju mer tänker man på att ladda den. Jag har dessutom dubbla laddare (standard trådlös). Så skulle jag ha glömt ladda och kommer till jobbet så fixar jag där med.
Garmin har några svindyra klockor, men det finns dyra smartklockor. Min Galaxy 3 gick på 7000kr inkl armband och styling. Armbandet kostade runt 1000kr, det finns dyrare armband och köpa för de som vill ha lite kvalite.
Min klocka ser inte på något sätt ut som en billig smartklocka. (vill ej outa mig, men nästan 1500kr har jag lagt på att bygga om den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laddproblemet är störande helt klart. Men ju mer man använder mobilen ju mer tänker man på att ladda den. Jag har dessutom dubbla laddare (standard trådlös). Så skulle jag ha glömt ladda och kommer till jobbet så fixar jag där med.
Garmin har några svindyra klockor, men det finns dyra smartklockor. Min Galaxy 3 gick på 6500kr inkl armband och styling.

Så klart att man kan lösa det genom att vara mer förberedd, men jag tar sällan av mig klockan som det är.
Mobilen är för mig personligen en annan typ av pryl, tränar jag och har inte den i närheten är det ok. Klockan behöver inte påvisa alla dessa notiser, även om att den klarar av dem.

Jag laddar min Garmin fenix 6x Sapphire Carbon DLC var 14 dagar.
I detta ingår notiser, konstant blåtand , 10-13 timmars träning i veckan, steg, pulse-ox under sömn. Sömn, stress nivå mätare, HR sensor och allt igång.
Gps används när jag cyklar och när jag joggar, kan bli 11-13 dagar batteritid beroende på hur mycket man använder gpsen.
Gav dock 8300kr för min med safir glas och diamond coating.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag ett Mii Band 4... 299kr, batteriet håller i en månad, och den har all "smart funktionalitet" jag behöver. notifieringar(samtal/meddelande från självvalda appar). alarm, timer, tidtagarur, klocka, väder, träningsprofiler, puls, steg, "find my phone" etc, visst är det trist att den inte har inbyggd GPS. Men jag tycker att batteritiden väger upp. Dessutom går det att hitta sätt att ha med sig mobilen på, även vid träningspass.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Hade en smartklocka i ett år innan jag tröttnade, förpassade den till en låda och återgick till min Certina-kronograf. Så viktigt är det inte att kunna läsa SMS på handleden eller se hur många steg jag tagit under dagen. Skulle jag börja träna mer seriöst skulle jag nöja mig med ett aktivitetsarmband på gymmet.

Det dröjer nog några år till innan smartklockan är tillräckligt smart för att vara mer än en gimmick.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

@Miljon3: Jo det är ju givet, tyckte bara man kunde ha levererat åtminstone ett stilfullt alternativ vid lansering

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit | ASUS ROG STRIX B550-A GAMING | AMD
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC WHITE V2 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 | Corsair Hydro H150i PRO RGB 360

Permalänk
Medlem

Är sugen på en apple watch. Men kommer troligen inte köpa innan den håller i 7 dagar utan laddning.

Permalänk
Medlem

Blir nog äntligen en uppgradering från min gamla Series 1. Den har funkat ypperligt, om än lite långsam ibland.

Permalänk
Medlem

Analoga klockor for the WIN!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Stör mig på att de tog bort 38 mm Series 3 med 4G. Ungen skulle ju ha en sådan hade jag tänkt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Enligt Apples sida har inte SE den nya syremätningen (och inte EKG heller).

Verkar vara en del förvirring kring det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

@lillaankan_i_dammen:

Just för slippa ladda varje 24 timmar valde jag en Garmin.
Betalade mer men vilken skillnad i kvalitet, i batteritid, i prestanda.

Min fru hade sin apple watch 2 series i nästan 3 år innan hon också gick över till garmin.
Dock så gillade hon inte hela smartwatch konceptet, syftet var mer träningsinriktat och därav passar garmin också henne bättre. Smaksak ^^

Kan tänka mig att utvecklingen har gjort detta till en bättre klocka rent generellt över senaste serierna.

Har själv en Fitbit Versa 2 och den håller också väldigt väl, ca 1 vecka. Då använder jag den rätt flitigt, inklusive träningspassen.

Funderar dock på att gå över till Garmin då jag märkt att pulsmätaren är otroligt skräp, jämfört med en polar H10 är den inte ens i närheten av att mäta korrekt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

är det bara jag som inte ser poängen med en klocka när man har en mobil telefon.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

är det bara jag som inte ser poängen med en klocka när man har en mobil telefon.

Betydligt enklare att slänga ett öga på armen istället för att gräva upp telefonen ur fickan, särskilt när man sitter ner. Om telefonen ligger på laddning behöver man inte missa några notifikationer heller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

är det bara jag som inte ser poängen med en klocka när man har en mobil telefon.

Tyckte så ända till jag skaffade en galaxywatch active2 nyligen.
Grymt smidigt att kunna ta samtal, styra musikuppspelning, snabbt titta på meddelanden osv när man är i farten. Mest gillar jag dock aktivitetsfunktionerna som verkligen motiverat mig till att röra på mig och träna.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på Spotify Offline-läge innan jag köper en Apple Watch. Hopplöst att det inte ännu finns :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

är det bara jag som inte ser poängen med en klocka när man har en mobil telefon.

Jag tror det.

Permalänk
Medlem

Billigare än Samsung, se där!

Skrivet av jolu:

Tyckte så ända till jag skaffade en galaxywatch active2 nyligen.
Grymt smidigt att kunna ta samtal, styra musikuppspelning, snabbt titta på meddelanden osv när man är i farten. Mest gillar jag dock aktivitetsfunktionerna som verkligen motiverat mig till att röra på mig och träna.

Håller verkligen med dig där. Kör iofs en Active 1 men den räcker för mig och har den ytterst värdefulla GPS funktionen vilket gör att jag lämnar mobilen hemma när jag tar en löprunda. Visst, det ultimata hade varit versionen med LTE men då blir det riktigt dyrt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Synd att batteritiden är så dålig på klockorna!

Gick ifrån AppleWatch 4 till Garmin Fenix 6 pro.
Var tvungen att ladda Applewatchen varje natt. Laddade senast min Garmin i Torsdags har 54% kvar. Och då löptränar jag 5 dagar i veckan!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fattar inte att det måste vara så dålig batteritid. Det är för min del den stora stoppern.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

För en person som uppskattar riktiga klockor så är detta verkligen botten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Snart kan de väl slopa fokus på nya funktioner som drar mycket batteri. Kommer uppgradera min watch 3 först när batteriet får ett större fokus.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag tror visserligen inte att jag kommer köpa den oavsett.

Men måste jag ha en Iphone för att kunna ha en Apple Watch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

För en person som uppskattar riktiga klockor så är detta verkligen botten.

Jag känner samma sak för spisar. För en som uppskattar en spis är en microvågsugn verkligen botten. <3

Förstår inte varför folk klagar på batteritiden, även om det heter smartwatch så är det ingen klocka. Det är en dator man har på handleden, med alla fördelar som det innebär. Det man får tänka på att det är svårt att göra mycket med batteritiden med dagens batteriteknik, framförallt i en sånt litet format som en smartwatch. Klart det hade varit underbart med 7 dagars batteritid, eller 2 år, men i ärlighetens namn känns det inte ens jobbigt att ladda klockan. Den dubblar som väckarklocka på nattduksbordet där den laddas trådlöst.

Den största fördelen med klockan är att man känner sig som..

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz