Apple stöper om Ipad Air i Pro-skrud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Varför ens bekymra sig om att sakna ett 3,5mm jack? Sladdar är och förblir värdelöst. Jag hatar dom.
Mm man blir möjligt av med lite ljudkapacitet i och med bluetooth men skillnaden för normala öron är så liten idag med senaste bt-tekniken gentemot sladd.
Haters gonna hate. Lovers gonna love.

Blir en air till mig och 8 gen till barnen. Så kan vi njuta i tre, fyra år innan vi byter upp oss igen.

Tycka vad man vill om sladdar, men värdelösa är de inte. Även DACen i mina over-ear lurar kan inte mäta sig med den i telefonen. Det är väldigt tydlig skillnad om den är kopplad med sladd eller kör via Bluetooth. Ännu viktigare är pålitlighet. Det är ofta när jag är ute och rör mig i stan som de tappar kontakten i några hundradelar när jag kör Bluetooth. Kan vara galet störigt ibland.

Med det sagt så ser jag smidigheten i Bluetooth, och använder det själv ofta. Men att säga att det är strikt bättre än slad är inte sant.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av deltascu:

Det skulle man kunna tro, men de är i det närmaste identiska. "Air" är 3% lättare men också 3% tjockare.

Lurigt.

Det är nästan som att man kunde tro att det bara är marknadsföring som är helt substanslöst!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ser helt klart ut att var en nice surfplatta. Men det känns som om de flesta människor skulle klara sig med standard iPad:en för 3500-4000:-
Den borde funka ypperligt om man mest surfar på nätet, kollar sociala medier, youtube och diverse enklare arbetsuppgifter.
IPad Air:en kanske passar dem som kör mer på tyngre videoredigering, skapar musik i nått program.
Sen när det kommer till design är vi nog överlag helt grundlurade idag. Alla vill nog ha det senaste vare sig det gäller större skärmar och mindre döyta på sidan eller om det är en facelift på en bil, eller tv, eller klocka.
Hur som helst verkar iPad Airen vara en trevlig, kompetent surfplatta.

Permalänk
Medlem

Det verkar bara vara två högtalare istället för 4 men de är på varsin sida så ljudet är nog ok ändå.

Edit: Apple har ändrat texten från 2 till ”Speakers Stereo speakers”

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så iPad Air blir i princip IPad Pro 11"? Vad är det som gör den "air"? Förvirrande.

Nej iPad Pro har dubbelt så bred minnesbuss, dubbelt så många starka CPU-kärnor, dubbelt så många GPU-enheter, högre skärmrefresh, högre ljusstyrka, LIDAR, ....
För att inte tala om att vi fortfarande inte (för helvete Apple!) vet hur mycket RAM den nya iPad Air har, vilket gör åtminstone mig misstänksam.

iPad Pro piskar den nya Air överallt utom maskininlärning, och single core prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej iPad Pro har dubbelt så bred minnesbuss, dubbelt så många starka CPU-kärnor, dubbelt så många GPU-enheter, högre skärmrefresh, högre ljusstyrka, LIDAR, ....
För att inte tala om att vi fortfarande inte (för helvete Apple!) vet hur mycket RAM den nya iPad Air har, vilket gör åtminstone mig misstänksam.

iPad Pro piskar den nya Air överallt utom maskininlärning, och single core prestanda.

Med allt de har sagt tror jag att iPad Air kommer att ha väsentligt bättre batteritid också. Pro har fler kärnor som drar mycket energi och en skärm som drar mer, men de är i princip identiska i yttermåtten, så batteriet bör vara lika stort.

Vad gäller RAM... det kommer att vara 3GB eller 4GB. Det skulle förvåna mig mycket om det vore 6GB men det är väl möjligt, antar jag. Mer är det inte. Anledningen är att den gamla Air har 3GB medan den gamla/nuvarande Pro har 6GB. Eftersom Apple aldrig vill backa på en sådan spec, men inte heller lägga prylarna så att en Air har mer minne än en Pro, måste det bli mellan de värdena.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tycka vad man vill om sladdar, men värdelösa är de inte. Även DACen i mina over-ear lurar kan inte mäta sig med den i telefonen. Det är väldigt tydlig skillnad om den är kopplad med sladd eller kör via Bluetooth. Ännu viktigare är pålitlighet. Det är ofta när jag är ute och rör mig i stan som de tappar kontakten i några hundradelar när jag kör Bluetooth. Kan vara galet störigt ibland.

Med det sagt så ser jag smidigheten i Bluetooth, och använder det själv ofta. Men att säga att det är strikt bättre än slad är inte sant.

Förväntade mig inga andra svar än sådana här egentligen på min kommentar. Jag erkände att man får sämre ljudkvalitet men sladdar är och förblir värdelöst enligt mig eftersom dom är just sladdar.
Trassel. Bök. Ivägen.
Nej inte om man är bror duktig och sitter och rullar upp dem fint och snyggt varje gång. Jag är inte bror duktig. Och ja min kommentar var högst subjektiv.
Jag har en Marantz-förstärkare och b&w-högtalare och sub med suprakablar enbart. Men det är ju för ljud du sitter stilla och lyssnar på. Man kan aldrig använda öronen på samma sätt när man är i rörelse och därför igen, subjektivt, så tycker inte jag att det finns en endaste anledning i världen att ha sladdar någon annanstans än där de inte ska röra sig - i en kabelkanal bakom en hifi-lösning eller en stationär PC tillexempel.

Men det är jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja verkligen. Tycker andra också borde börja bojkotta Apple med alla fula grejjer de håller på med.

Jag älskar mycket av Apples prylar. Skulle gärna köpa denna! Verkar som en grymt trevlig uppgradering.

Det som håller mig tillbaka är att Apple hindrar mig från att kunna streama spelkonsoler/spelstömmar som Stadia och Xcloud.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Har varit bra sugen på iPad länge nu och den här ser ut att vara det jag vill ha. Det enda jag vill att de fixar, som är helt oförståeligt att det fortfarande inte finns är multi user support... Jag vill liksom att jag och sambon ska kunna dela på en platta utan att behöva använda samma konto. Jag fattar såklart att Apple vill sälja fler iPads, men kom igen liksom!

Håller med. Något jag alltid saknat på mina/våra iPads i familjen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Tycka vad man vill om sladdar, men värdelösa är de inte. Även DACen i mina over-ear lurar kan inte mäta sig med den i telefonen. Det är väldigt tydlig skillnad om den är kopplad med sladd eller kör via Bluetooth. Ännu viktigare är pålitlighet. Det är ofta när jag är ute och rör mig i stan som de tappar kontakten i några hundradelar när jag kör Bluetooth. Kan vara galet störigt ibland.

Med det sagt så ser jag smidigheten i Bluetooth, och använder det själv ofta. Men att säga att det är strikt bättre än slad är inte sant.

Vet ej vilka lurar du hänvisar över. Finns många lurar som har bra DAC i sig. Vet ej vilken som sitter i Apple. Kan säkert lova dig att det är en billig Realtek historia. Sedan när Apple har valt sådan lösning att ljudet får ej vara högre än rekommenderad standard så kan jag lova dig att det är dåligt. Före Apple var tvungen att sänka ljudet så var de bra.
Vore ju fint om man fick se hur det ser ut på insidan. Har haft Apple ifall du vill hoppa på mig att jag inte vet vad jag pratar om vilket många gillar på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Förväntade mig inga andra svar än sådana här egentligen på min kommentar. Jag erkände att man får sämre ljudkvalitet men sladdar är och förblir värdelöst enligt mig eftersom dom är just sladdar.
Trassel. Bök. Ivägen.
Nej inte om man är bror duktig och sitter och rullar upp dem fint och snyggt varje gång. Jag är inte bror duktig. Och ja min kommentar var högst subjektiv.
Jag har en Marantz-förstärkare och b&w-högtalare och sub med suprakablar enbart. Men det är ju för ljud du sitter stilla och lyssnar på. Man kan aldrig använda öronen på samma sätt när man är i rörelse och därför igen, subjektivt, så tycker inte jag att det finns en endaste anledning i världen att ha sladdar någon annanstans än där de inte ska röra sig - i en kabelkanal bakom en hifi-lösning eller en stationär PC tillexempel.

Men det är jag.

Det är ofta jag sitter stilla och kan uppskata bra ljud, och ändå bara har telefonen tillgänglig. Har själv en telefon med bara usb-,och jag saknar 3.5mm porten med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Hur bra är batteritiden om 5 år? Går det att byta batteri på ett enkelt sett? Eller har Apple gjort en iPod-igen med medveten dålig design (batteri höll max 18 månader) för att deras kunder skulle konsumera mera?

Blir inte många kronor per timme i kostnad om jag använder den 2-4 timmar per dag i 5 år...

Jag skulle känna mig nöjd om de håller i 2 år.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är trist att de saboterat sitt eget air-koncept och går mot tjockare och tyngre enheter i alla segment. Ipad blir helt överflödig för min del om den inte är lätt och smidig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Blir inte många kronor per timme i kostnad om jag använder den 2-4 timmar per dag i 5 år...

Jag skulle känna mig nöjd om de håller i 2 år.

Bägge mina iPad Air, (2013 respektive 2014) kör fortfarande. Och döttrarna misshandlar batterierna.
(De kör den brända jordens taktik - kör en i botten och drar vidare till nästa som de kör i botten, till det inte finns fler att komma åt.)

Om du behandlar en iPad vettigt håller den väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om när i oktober ipad air släpps? Har det sagt om det är i slutet av oktober eller när?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ELITE
PSU: Corsair RM750X V2 750W CPU: Intel Core i5-9600K CPU Kylare: Noctua NH-D15 Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC SSD: 120GB Intel 330 HDD: 2TB