Vad skiljer Philips 8105 från 8505?

Permalänk

Vad skiljer Philips 8105 från 8505?

Kollar efter ny tv och det verkar som att Philips ger rätt mycket för pengarna när man tittar i de lägre prisklasserna.
Gäller en apparat på 50".
Vet att 8505 är en väldigt bra skärm, undrar om någon här vet skillnaden mellan den och 8105 eller har erfarenhet av dessa modeller?

Förtydligade rubriken från "Philips tv"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på detta, då jag köpte en 8105 på Komplett igår

Permalänk
Skrivet av newander:

Okej, då är det väl så dags om du redan har beställt den.
Visserligen har de ju öppet köp men ändå 😉

Permalänk
Medlem

Inte säker men tror pus8105 har Saphi smarttv och 8505 har androidTV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Kollar efter ny tv och det verkar som att Philips ger rätt mycket för pengarna när man tittar i de lägre prisklasserna.
Gäller en apparat på 50".
Vet att 8505 är en väldigt bra skärm, undrar om någon här vet skillnaden mellan den och 8105 eller har erfarenhet av dessa modeller?

Verkar som att 8505 har Android TV, medans 8105 har Philips egna mjukvara för appar. Fanns några snå skillnader till.
https://www.philips.se/etc/philips/b2c/compareproducts.html?l...

Permalänk
Skrivet av newander:

Vore intressant att få höra vad du tycker om den nu efter ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Från @ezah länk så verkar den största skillnaden vara:

70PUS8105/12 har 1700 PPI (Inte DPI)
och
70PUS8505/12 har 2200 PPI (Inte DPI)

Hur dom nu räknar det? Får uppriktigt inte ihop det med vad man förväntar sig....

Hursom så verkar det mesta vara samma förutom då OS (som flera har påpekat) och att det är olika skärmpaneler.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bengt-Arne: PPI är helt påhittade siffror för något i stil med "Picture Perfomance index" eller liknande. Det har samma värde som monopol-pengar.

...eller egentligen sämre värde än monopol-pengar. Hittepåsiffrorna brukar öka varje år. Även om modellen som ersätter rent objektivt har sämre egenskaper får den i alla fall lite bättre kuckelikupoäng.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Från @ezah länk så verkar den största skillnaden vara:

70PUS8105/12 har 1700 PPI (Inte DPI)
och
70PUS8505/12 har 2200 PPI (Inte DPI)

Hur dom nu räknar det? Får uppriktigt inte ihop det med vad man förväntar sig....

Hursom så verkar det mesta vara samma förutom då OS (som flera har påpekat) och att det är olika skärmpaneler.

Efter att ha undersökt lite mer så verkar 8505 ha bättre ljusstyrka och det kan vara en rätt viktig faktor för en bättre bildkvalitet.