Nätverk till flera hus på gården?

Permalänk
Medlem

Nätverk till flera hus på gården?

Har fått fiber (Telia / IP-Only) till boningshuset på fastigheten.
Vill nu dela den uppkopplingen till en stuga som hyrs ut, samt till verkstad/garage, enligt bilden:

Vill helst slippa gräva ner kabel.
Vad finns det för lösningar?
Någon som har gjort något liknande och kan rekommendera specifika produkter?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kabeldragning är ju alltid bäst, men om du inte vill göra det så kan man köra radiobrygga.
Då kan jag rekommendera Ubiquiti NanoBeam, fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Går det på samma el? Funderar på om nätverk över powerline kan vara en idé

Permalänk
Medlem

Jag hade grävt kabel alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av en sån lösning.
Men för att köra NanoBeam behöver du en nätverkskabel från din router till en PoE injector (som man får med) sedan ström till den, sedan en nätverkskabel till NanoBeam

Permalänk
Medlem

UniFi Building-to-Building Bridge är klart bättre produkt än NanoBeam. Får lätt ut gigabithastigheter, och ingår i UniFi-ekosystemet (vilket Nanobeam inte gör). Kostar ett par tusen förstås.

Permalänk
Medlem

Jo det är helt klart bättre, visste inte hur mycket han ville spendera mest. NanoBeam är ju rätt billig och helt ok.

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit ned fiber mellan kåkarna, i mina ögon finns inget annat vettigt alternativ

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kostnaden för att köpa in ev. extra utrustning i form av olika sorters trådlösa bryggor kommer vara högre än att låta någon gräva en liten ränna och slänga ner ett rör med en sladd i backen. Röret kan du sen använda till andra saker också.
Du behöver bara lägga rör mellan huset i nedre vänstra hörnet och huset i nedre högra hörnet. Sen en mellan nedre högra hörnet och övre högra hörnet. Så totalt 60m

Permalänk
Medlem

@TheJo: Gräv Ethernet Cat6 kabel som är anpassad för utomhusbruk och dra den igenom en slang te.x vattenslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

@TheJo: Gräv Ethernet Cat6 kabel som är anpassad för utomhusbruk och dra den igenom en slang te.x vattenslang.

Eller så lägger man korrekta rör direkt istället för att tramsa

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Såklart

Permalänk
Medlem

Du har ingen granne med en liten grävare som du kan låna? I så fall är det ju värt att gräva kabel för då får du köra grävmaskin också

Permalänk
Rekordmedlem

Radiobrygga eller så hyr du en kabelplog eller annan lämplig maskin för säg 2000kr/dygn och fixar ett spår i marken som du lägger ner slangen i och så fyller du igen det för hand.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/vi/84205108.htm grävmaskin uthyres i uppsala

Permalänk
Medlem

hej! har samma problem. Flera stugor på samma tomt. Telia som leverantör. Tänkte ev skaffa mig telias AirTies men inte säkert att det fungerar.
Fick rekommendation av installatör (som har installerat på flera hus) att i stället prova detta paket på ett av stugorna.
TP-link TL-WPA4220KIT Trådlös homeplug-paket N300.
Varför just detta skulle vara bra har jag ingen aning. Det går via elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

Egentligen rekommenderas väl fiber mellan byggnader för att undvika problem med olika jordpotential.

Permalänk
Medlem

@teejee: Ja, men Ethernetkabel fungerar också. Sen kan man såklart dra fiber själv om man vill det och om man har det stödet i sina switchar.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Vill som sagt helst slippa att gräva.
Men kanske får överväga det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ASG_:

Kabeldragning är ju alltid bäst, men om du inte vill göra det så kan man köra radiobrygga.
Då kan jag rekommendera Ubiquiti NanoBeam, fungerar bra.

Det ska jag titta på

Skrivet av Zeedarn:

Går det på samma el? Funderar på om nätverk över powerline kan vara en idé

Ja, det är samma el. Visste inte att det funkade över så stora avstånd.

Skrivet av _ASG_:

Har ingen erfarenhet av en sån lösning.
Men för att köra NanoBeam behöver du en nätverkskabel från din router till en PoE injector (som man får med) sedan ström till den, sedan en nätverkskabel till NanoBeam

Tackar för infon!

Skrivet av superapan:

UniFi Building-to-Building Bridge är klart bättre produkt än NanoBeam. Får lätt ut gigabithastigheter, och ingår i UniFi-ekosystemet (vilket Nanobeam inte gör). Kostar ett par tusen förstås.

Får titta på det också.
Hur mkt dyrare blir ett sådant system?

Skrivet av JRE:

Precis en sådan lösning jag vill ha! Tackar.