Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Youtube-filmer startar inte sen en dryg timme - protokollskillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Youtube-filmer startar inte sen en dryg timme - protokollskillnad?

För en dryg timme sen dök min internetanslutning. När den återvände efter kanske fem minuter kunde jag inte längre se videor på Youtube. De startar helt enkelt inte.

På datorn är det dock fortfarande, 90 minuter senare, stendött på Youtube. Sidan laddar, jag kan se preview-bilden, alla kommentarer, komma åt inställningar, och kan klicka mig vidare till andra videor, men ingen spelas upp. Jag kan "skrubba" genom och se lågupplösta stillbilder från själva videon, men inget spelas upp.

På mobilen (i YT-appen) kan jag ibland få fram det vanliga gränssnittet och försöka starta en video, utan att den spelas upp, men ibland laddas inte ens gränssnittet in, utan jag ser bara en stor cirkel som snurrar...

På surfplattan får jag fram gränssnittet (i YT-appen) men ingen video börjar spelas upp.

Allt annat på datorn funkar fint, sidor laddar som de ska, och det går att strömma video utan problem från t ex SVT Play och Vimeo.

Har testat i tre webbläsare: Firefox, MS Edge (pre-Chromium) och Chrome. Edge är helt "ren", dvs utan några insticksprogram eller liknande. Exakt samma beteende i alla tre.

Datorn, routern och bredbandsmodemet (fiber) är alla omstartade minst tre gånger var, i olika inbördes ordning.

Jag har aldrig tidigare varit med om att nåt så specifikt slutat fungera. Enbart uppspelning av video på Youtube!
Det får mig att fundera på om det hänt nåt hos min internetleverantör (Bahnhof via iTux fiber Gbg) som så snävt kan drabba enbart Youtube. Vilket protokoll använder YT för att överföra video? Kan det vara nåt protokoll som blivit blockerat av misstag nånstans?

Tacksam för hjälp, tips och råd!

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2013

Jag har varit med om precis samma sak i eftermiddag och har aldrig varit med om något liknande tidigare. Problemet ligger någonstans i iTUX nät enligt support på Bahnhof. Jag fick tipset att stänga av min fiberrouter i 15 minuter för att tilldelas nytt IP och sedan skulle det röra på sig igen. Dessutom fick jag ett SMS kl 17:46 som lyder:

"Hej!

Efter ett arbete inom Göteborg iTux så har det uppstått ett problem med tjänster som transporteras igenom dem. Du är en av de kunder som möjligen kan vara drabbad.
Detta problem ska vara åtgärdat, men du behöver starta om både stadsnätets fiberfördelare och din egen router eller anslutna enhet, så den gör en ny förfrågan på IP-adress.
Efter detta så bör din anslutning komma igång igen.

Vi beklagar detta problem, men önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

MVH,
Bahnhof"

Dock har jag inte fått det att funka genom att göra enligt ovan. Jag får köra WiFi-hotspot från mitt mobilabonnemang tills vidare.

P.S. Får inte italics att funka på hela sms:et från Bahnhof. Förstår ej varför.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Jag borde ha länkat in den andra tråden om detta här...

Jag har redan varit i kontakt med Bahnhof och fått veta detta.

Däremot har jag inte startat om fibermodemet än.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

Samma problem här, itux göteborg.
Har dessutom startat om både router och fibermodem utan resultat. Maxar min anslutning, men INGEN stream från youtube

Skrivet av cyklonen:

Jag borde ha länkat in den andra tråden om detta här...

Jag har redan varit i kontakt med Bahnhof och fått veta detta.

Däremot har jag inte startat om fibermodemet än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Jag har startat om rubbet nu, enligt instruktioner, och det är fortfarande dött på YT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2020

Har själv inte fått YT att fungera. Testat alla webbläsare och inget fungerar. Däremot kan jag använda YT via TOR. Konstigt eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av adamizzz:

Har själv inte fått YT att fungera. Testat alla webbläsare och inget fungerar. Däremot kan jag använda YT via TOR. Konstigt eller?

Fortfarande dött hos mig också, men visst går det via TOR, och det är inte så konstigt. Detta är ju nåt fel i hur iTux hanterar anslutningar mot vissa av Googles tjänster (bl a Youtube), men via TOR sker ju anslutningen på helt annan plats, på ett helt annat nätverk, så där finns inte felet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005

@cyklonen: Japp, Tor fungerar och såg att andra fick de att fungera med VPN också verkar de som.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2019

Hej, jag har precis samma problem som er andra. Jag har med startat om routern utan framgång. Kan bekräfta att med VPN fungerar YT precis som det ska.

Någon berörd som fått ordning på YT?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

Funkar för mig idag och antar att det funkar för alla andra också. Nån kunnig som vet hur det kan bli så här?