Veckans fråga: Lever Geforce RTX 3080 upp till dina förväntningar?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hypen med detta kort, som jag ser det kör man 2080ti så kan man hoppa över 3080 alt. ta 3090? Jag väntar nog hellre och ser vad amd kommer med.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Jag hade för höga förhoppningar. Nu byter hype-tåget spår med destination AMD där besvikelsen förmodligen fortsätter. Visst, man skulle kunna sänka sina förväntningar till en rimlig nivå men det är ju inte lika roligt.

Varför säger du så. Kan AMD´s nya kort lägga sig prestandamässigt strax under 3080 men till ett pris av 3070 så är det ju super. Kommer det bara upp i 3070-prestanda så får man hoppas de lägger sig på 3060´s prisnivå. Så länge man får mer prestanda för pengen än vad Nvidia kostar så borde man väl inte bli besviken.

Om man är naiv och tror att AMD ska plocka fram ett kort som matchar Nvidias toppkort till typ halva priset, ja då lär man bli besviken.

Du måste ju förstå att Nvidia har betydligt större kapital att röra sig med och jag har svårt att tro att AMD hyrt in snubbar med trollspön.

Permalänk
Medlem

Det överträffade mina förväntningar. Mest på grund av mina lågt ställda förväntningar efter 2000-serien dock. Ett steg i rätt riktning, men det är tydligt att Nvidia behöver konkurrens för att vi ska få mer vettiga GPU-priser igen.

Nvidia täljer guld med smörkniv just nu, det visar väl det faktum att de kan hosta upp 40 miljarder dollar för att köpa ARM :]

Permalänk
Medlem

För mig var det lite meh och åh samtidigt. Problemet att jämföra det med 2080 är att ett 2080 i princip är ett 1080 ti och då är prestandaökningen inte så imponerande. Visst man kan jiddra om priset etcetera och där är det lite åh mot turing. Tekniskt så känns det fortfarande lite meh då det i princip har samma prestanda/watt som Turing. Hade kortet dragit mindre än ett 2080 ti men levererat 25%-ig ökning så hade även jag slitit på f5:an när det släpptes.

Edit:
Det får bli en ny processor istället. Hoppas zen 3 levererar.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Jag fattar inte hypen med detta kort, som jag ser det kör man 2080ti så kan man hoppa över 3080 alt. ta 3090? Jag väntar nog hellre och ser vad amd kommer med.

Hypen är väl att du får ett monster kort till vad som verkar vara ett bra pris. Jämför vad 2080ti kostade/kostar och 3080.

Många förväntade sig nog mycket högre priset bland annat.

Sen är det alltid hype vid ny hårdvara