Första datorbygget, köpråd!

Permalänk

Första datorbygget, köpråd!

Hej! Håller just nu på att välja delar till min nya dator och har ett par delar kvar jag inte bestämt mig inom. Jag har redan köpt chassit och power supply, samt grafikkort. Det som jag tänkte köpa förutom det är det som är kvar i listan men hur verkar det? Vill inte spendera mer pengar än det jag redan gjort och har lyckats få ihop det sammanlagda priset till ungefär 6200 kr om man räknar med det jag redan köpt plus delarna på listan, genom att hitta produkterna på lite billigare ställen! Är det något man borde ändra på? Vill tillägga att priset på grafikkortet inte är det som är på listan, fick det för 1400 ungefär.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En Ryzen 5 3600 för typ 400-500kr mer gör +10 fps i snitt i spel vid upplösning 1080p.
Det kan spela stor roll vad det gäller livslängd på burken i fråga och i fall du når 60 fps överhuvudtaget i vissa spel.
När du ändå investerar skulle jag råda att lägga den lilla slanten extra, annars har du nog pressat fram vad du kan för budgeten.

Permalänk
Medlem

Titta på en lite dyrare SSD, just den modellen (och andra väldigt billiga) saknar DRAM Cache, så de kan bli olidligt sega om man belastar dem mycket.
CPUn som ni valt är inte värt det i och med att du har ett grafikkort. Antingen gå ner till en Ryzen 3 3100/3300X eller upp till en Ryzen 5 3600. De billigare har samma antal kärnor och den uppåt har fler kärnor, en annan fördel med dem är att de är Zen2 medans den ni valt är Zen+ (bara för att det är en APU), så det finns en del prestanda att hämta där.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3100 är ca 5 % och 3300x ca 15% (senare finns dock ej i lager) snabbare än en 3400G så hade valt någon av dom om budget ej tillåter 3600

Permalänk
Skrivet av loefet:

Titta på en lite dyrare SSD, just den modellen (och andra väldigt billiga) saknar DRAM Cache, så de kan bli olidligt sega om man belastar dem mycket.
CPUn som ni valt är inte värt det i och med att du har ett grafikkort. Antingen gå ner till en Ryzen 3 3100/3300X eller upp till en Ryzen 5 3600. De billigare har samma antal kärnor och den uppåt har fler kärnor, en annan fördel med dem är att de är Zen2 medans den ni valt är Zen+ (bara för att det är en APU), så det finns en del prestanda att hämta där.

Tack så mycket! Man kanske förslagsvis ska byta till en billigare CPU och en dyrare SSD då?

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Ryzen 3100 är ca 5 % och 3300x ca 15% (senare finns dock ej i lager) snabbare än en 3400G så hade valt någon av dom om budget ej tillåter 3600

Tack! Jag tror jag väljer en Ryzen 3100 istället då

Permalänk
Skrivet av saturn5:

En Ryzen 5 3600 för typ 400-500kr mer gör +10 fps i snitt i spel vid upplösning 1080p.
Det kan spela stor roll vad det gäller livslängd på burken i fråga och i fall du når 60 fps överhuvudtaget i vissa spel.
När du ändå investerar skulle jag råda att lägga den lilla slanten extra, annars har du nog pressat fram vad du kan för budgeten.

Hmm ska tänka på saken! Låter som det hade varit värt det!

Permalänk
Medlem

Skippa hårddisken och köp en bättre 1 TB SSD istället. Hårddiskar är inte lönsamma för "små" storlekar på någon enstaka terabyte.

Denna är ett bra alternativ:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888

Permalänk
Skrivet av TMG:

Skippa hårddisken och köp en bättre 1 TB SSD istället. Hårddiskar är inte lönsamma för "små" storlekar på någon enstaka terabyte.

Denna är ett bra alternativ:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888

Går det att skippa hårddisken helt? Trodde det behövdes för några saker, klarar man sig helt utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildebill:

Går det att skippa hårddisken helt? Trodde det behövdes för några saker, klarar man sig helt utan?

Man har alltid kunnat köra utan hårddisk. Grejen är att det var så dyrt att få hög kapacitet med endast SSDs för 10 år sedan; därav använde många en SSD tillsammans med en hårddisk.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Man har alltid kunnat köra utan hårddisk. Grejen är att det var så dyrt att få hög kapacitet med endast SSDs för 10 år sedan; därav använde många en SSD tillsammans med en hårddisk.

Det visste jag inte, tack! Finns det några nackdelar med detta? Krävs någon extra process?

Permalänk
Medlem

Inte för en vanlig dator, annat än priset vid stora kapaciteter.

Om du konstant skriver till disken (till exempel video från ett övervakningssystem) kan vissa billigare konsumentdiskar slitas ut rätt så snabbt jämfört med vanliga hårddiskar. Utöver det känner jag inte till några nackdelar för SSDs. Jag kan även tillägga att vanliga SSDs normalt håller betydligt längre än hårddiskar vid normal användning (lite skrivning då och då).

Permalänk
Skrivet av TMG:

Inte för en vanlig dator, annat än priset vid stora kapaciteter.

Om du konstant skriver till disken (till exempel video från ett övervakningssystem) kan vissa billigare konsumentdiskar slitas ut rätt så snabbt jämfört med vanliga hårddiskar. Utöver det känner jag inte till några nackdelar för SSDs. Jag kan även tillägga att vanliga SSDs normalt håller betydligt längre än hårddiskar vid normal användning (lite skrivning då och då).

Okej, som sagt så ska datorn användes till regelbundet spelande, men jag kanske borde köra på detta då! Om det är bättre!