Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Tips på single-player colony management/RPG?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Irland/UK
Registrerad
Apr 2020

Tips på single-player colony management/RPG?

På jakt efter nytt spel och tar gärna emot tips. Lite osäker om tråden ska ligga här eller under rollspel. Gillar främst elementet med att man utvecklar karaktärer/levlar samt strategi och överlevnad.

Tittar jag på min historik på Steam så finns följande:
Judgement: Apocalypse 300h
Thronebreaker:A witchers tale 150h
Northgard 150h
Banished 120h
AoE II 90h
Frostpunk 60h

Har Witcher III i backloggen, har spelat igenom första när det släpptes. Köpte även Civ 6 nu när det var rea som jag ska ge ett försök på vid tillfälle. Har provat Paradox olika titlar men tycker det är lite för brant inlärningskurva, fast det kanske är värt att traggla nån timme innan det blir kul? Samtidigt ogillar jag många moderna titlar när allt är så uppenbart och man får handen hållen genom hela spelet. Thronebreaker var grymt kul på det viset med alla kluriga pussel att lösa.

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

@Hujeta: Kan rekommendera Darkest Dungeon (tycker inte det är värt fullpris, men det kommer ofta på sale).
Provat Divinity Original sin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Irland/UK
Registrerad
Apr 2020
Skrivet av topfuel:

@Hujeta: Kan rekommendera Darkest Dungeon (tycker inte det är värt fullpris, men det kommer ofta på sale).
Provat Divinity Original sin?

Ah fina tips, tackar för det. Inte hört om nåt av dem förut. Darkest Dungeon ser ut att påminna en hel del om Thronebreaker. Divinity Original sin ser också intressant ut!

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Anno 1800 det är ett bra spel.

[Fractal Design Define S2]-[Asus Rog Strix X-470-F]-[Ryzen 7 3700x]-[G-Skill Trident Z RGB 2x8gb]-[Asus Rog Strix 2080TI OC]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz]-[EKWB Custom Loop]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011

Provat rimworld?
Svårighetsgrad; 3åring -> käftsmäll för allt du gör.
Mycket stort mod-community.(A rimworld of magic är favoriten)

Main: AMD Ryzen 1700 @ 3.95GHz | Fractal Design Celsius S360 | Asus Prime B350-Plus| 32 GB DDR4@3400 MHz | MSI RTX 2080 TI Gaming X Trio | Corsair RM750 | Fractal Design Define-S
Server0: HP MicroServer Gen. 8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Hujeta:

På jakt efter nytt spel och tar gärna emot tips. Lite osäker om tråden ska ligga här eller under rollspel. Gillar främst elementet med att man utvecklar karaktärer/levlar samt strategi och överlevnad.

Tittar jag på min historik på Steam så finns följande:
Judgement: Apocalypse 300h
Thronebreaker:A witchers tale 150h
Northgard 150h
Banished 120h
AoE II 90h
Frostpunk 60h

Har Witcher III i backloggen, har spelat igenom första när det släpptes. Köpte även Civ 6 nu när det var rea som jag ska ge ett försök på vid tillfälle. Har provat Paradox olika titlar men tycker det är lite för brant inlärningskurva, fast det kanske är värt att traggla nån timme innan det blir kul? Samtidigt ogillar jag många moderna titlar när allt är så uppenbart och man får handen hållen genom hela spelet. Thronebreaker var grymt kul på det viset med alla kluriga pussel att lösa.

Tipsar om två spel jag håller på att lira mig sönder på och två som står på tur att lira sönder mig på. Klipper och klistrar text från Steam osv.

Första. Mercury Fallen, första av två jag lirar sönder mig på. Den där typen av spel som passar mig som han i handske. "Bara en liten stund till" när timmarna redan flugit iväg. Early Access.

(Exempelklipp.)

https://store.steampowered.com/app/704510/Mercury_Fallen/

"Dig, Build & Explore. Manage a group of colonists as they attempt to survive underground on an alien world. Automated machine construction was sent ahead to create the Mercury facility, but something has gone wrong. Your colonists awake to find the facility in ruin."

Första jag har nedladdat i väntan på att jag ska toklira. Foundation. Early Access (?).

(Exempelvideo igen, uppdaterat spel sedan klippet gjordes.)

https://store.steampowered.com/app/690830/Foundation/

"Foundation är ett gridlöst, sprudlande medeltida stadsbyggessimulering med ett starkt fokus på organsik utveckling och skapande av monument."

Nummer två jag har nedladdat i väntan på att toklira. Endzone - A World Apart. Early Access.

(Exempelklipp, uppdaterat spel sedan klippet gjordes.)

https://store.steampowered.com/app/933820/Endzone__A_World_Ap...

"Endzone is a post-apocalyptic survival city builder, where you start a new civilization with a group of people after a global nuclear disaster. Build them a new home and ensure their survival in a shattered world, threatened by constant radiation, toxic rain, sandstorms and droughts. "

Andra spelet jag lirar vääääldigt mycket. Industries of Titan. Problemet är att de patchar det ofta och mycket och att sparfilerna inte fungerar längre efter men jag startar om och startar om. Oerhört beroendeframkallande lir. Early access också. "Endast" på Epic Games Store nu.

(Exempelklipp. Uppdaterat ett antal gånger sedan klippet gjordes.)

https://store.steampowered.com/app/427940/Industries_of_Titan...

https://www.epicgames.com/store/en-US/product/industries-of-t...

"Create a sprawling industrial city. Compete with the other Great Houses of Titan for resources, territory, and power. Do battle with ships, technology, influence, or the sheer productive power of your factories. Stake your claim to the Industries of Titan in this innovative sim/strategy game! "

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.