Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Rekommendation på chassi för mATX (och kylare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020

Rekommendation på chassi för mATX (och kylare)

Hej,

Med hjälp från lite vänliga folk i denna tråd har jag kommit fram till följande bygge:

(Kommer köpa minnena och ssd:n från Amazon.de, så de är inte fullt så dyra som det står där.

Jag behöver datorn nu, men räknar med att köpa tex ett 3070 när de kommer ut och en ny Zen3 processor så småningom.

Där jag fortfarande står och stampar är chassi.

Vill ha ett mATX-tower som är hyffsat tyst. Men är det då bra med mesh (e.g. Meshify Mini C) eller något dämpat som typ Corsair Carbide 275Q eller Cooler Master Silencio S400 eller Fractal Design Mini C?

Jag kommer inte ha några 5,25-tums enheter och inga spinnande diskar, bara M.2-SSDs och grafikkort.

Funderar också på vilken kylare jag ska ha, lutar åt någon Noctua då jag har haft en sån för typ 15 år sedan.

Tankar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

@andreaslundin:
Moderkortet stödjer tyvärr inte processorn
CPU support list
Du får nog välja ett X570 om du vill ha stöd för både Zen+ & Zen 3.
Nätaggregatet finns inte i lager.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Core V21.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.8GHz|2x4GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB@1084/3200MHz| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av Fenrisulvfan:

@andreaslundin:
Moderkortet stödjer tyvärr inte processorn
CPU support list
Du får nog välja ett X570 om du vill ha stöd för både Zen+ & Zen 3.
Nätaggregatet finns inte i lager.

Aww, crap

Hmm, då får det kanske bli en 3600 och ett så billigt grafikkort som möjligt.

Några tips på ett billigt grafikkort, typ 1500-ish? Typ något sånt här:

https://www.amazon.de/-/en/GV-N105TOC-4GD/dp/B01MEHGRMS/ref=s...

eller

https://www.amazon.de/-/en/GeForce-Graphics-NVIDIA-Base-Tak-S...

Några tankar kring nätagg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

@andreaslundin: Du skulle kunna göra något i den här stilen:

Valde endast 16GB RAM då du troligen ändå vill byta ut det till en hastighet som matchar Zen 3 när du behöver mer.
Nätagget är semi-modulärt, min bror köpte nyligen ett sådant enda kruxet med det var att SATA-ström kablarna var lite korta, framförallt den med 4st (finns en kabel med 2s SATA-ström också) helsvarta kablar dock, så man slipper ketchup & senap.
Annars går det att spara 200:- på ett CV650 som inte är modulärt.
Ett annat alternitiv är ju att gå för ett RTX3080 som släpps idag kl15 då behöver du inte köpa ett tillfälligt grafikkort.
Begagnade grafikkort finns ju såklart också om du bara ska ha dem en månad eller 2.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Core V21.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.8GHz|2x4GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB@1084/3200MHz| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av Fenrisulvfan:

@andreaslundin: Du skulle kunna göra något i den här stilen:
https://komponentkoll.se/bild/TJiQO.png
Valde endast 16GB RAM då du troligen ändå vill byta ut det till en hastighet som matchar Zen 3 när du behöver mer.
Nätagget är semi-modulärt, min bror köpte nyligen ett sådant enda kruxet med det var att SATA-ström kablarna var lite korta, framförallt den med 4st (finns en kabel med 2s SATA-ström också) helsvarta kablar dock, så man slipper ketchup & senap.
Annars går det att spara 200:- på ett CV650 som inte är modulärt.
Ett annat alternitiv är ju att gå för ett RTX3080 som släpps idag kl15 då behöver du inte köpa ett tillfälligt grafikkort.
Begagnade grafikkort finns ju såklart också om du bara ska ha dem en månad eller 2.

Jag har kollat på ett CX650 förut och de verkar likvärdigt med Seasonic, jag valde mest Seasonic:en för att jag alltid hade sådana agg när jag byggde datorer i slutet på 90-talet. Så, jag kan lika väl ta ett Corsair.

Vad tror du om Zotac-kortet jag länkade till från amazon? Kanske inte lika bra kvalitet som Gigabyte, men för nästan 500 spänns skillnad...

Något tips på chassi och kylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av andreaslundin:

Jag har kollat på ett CX650 förut och de verkar likvärdigt med Seasonic, jag valde mest Seasonic:en för att jag alltid hade sådana agg när jag byggde datorer i slutet på 90-talet. Så, jag kan lika väl ta ett Corsair.

Vad tror du om Zotac-kortet jag länkade till från amazon? Kanske inte lika bra kvalitet som Gigabyte, men för nästan 500 spänns skillnad...

Något tips på chassi och kylare?

1650 Super är c.a 40% kraftfullare än 1650. 1650 korten är mest för om man vill ha något väldigt strömsnålt.
Kylaren som kommer med CPU'n bör räcka, hur mycket ström Zen 3 kommer dra har jag ingen aning om, så omöjligt att föreslå någon kylare.
MB311L & Lancool mesh, är bra chassin och personligen så använder jag ett Core V21.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Fractal Design Mini C är en dröm att bygga i, den utan fönster är dessutom ordentligt dämpad och levereras med 2 st vettiga fläktar.

ABC 80

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av Fenrisulvfan:

1650 Super är c.a 40% kraftfullare än 1650. 1650 korten är mest för om man vill ha något väldigt strömsnålt.
Kylaren som kommer med CPU'n bör räcka, hur mycket ström Zen 3 kommer dra har jag ingen aning om, så omöjligt att föreslå någon kylare.
MB311L & Lancool mesh, är bra chassin och personligen så använder jag ett Core V21.

En kollega hade ett 1080 TI liggande som jag kunde köpa för en hyffsat billig penning. Förändrar det bygget på något sätt? Kortet ser ganska hungrigt ut, kommer 650W-nätagget att räcka?

Blir CPUn en flaskhals? Kanske värt att satsa några hundra extra på en 3600?

Lurigt det här, trodde allt var klart i måndags, men sen har mycket hänt.

Skrivet av Teoror:

Fractal Design Mini C är en dröm att bygga i, den utan fönster är dessutom ordentligt dämpad och levereras med 2 st vettiga fläktar.

Låter bra, får bli en sån. Har haft funderingar på den tidigare.

/Andreas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

En kollega hade ett 1080 TI liggande som jag kunde köpa för en hyffsat billig penning. Förändrar det bygget på något sätt? Kortet ser ganska hungrigt ut, kommer 650W-nätagget att räcka?

1080Ti är ett rätt strömhungrigt kort som kräver ett ordentligt nätagg, så 650W är ett bra val som räcker mer än väl.

Folk verkar alltid överskatta hur mycket ström komponenter drar. Det behövs ett rätt extremt system för att 650W inte skulle räcka, och man får anstränga sig för att ens få ihop en dator som drar mer än 500W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av Erik_T:

1080Ti är ett rätt strömhungrigt kort som kräver ett ordentligt nätagg, så 650W är ett bra val som räcker mer än väl.

Folk verkar alltid överskatta hur mycket ström komponenter drar. Det behövs ett rätt extremt system för att 650W inte skulle räcka, och man får anstränga sig för att ens få ihop en dator som drar mer än 500W.

Misstänkte det. Senaste gången jag byggde en gamingdator var dock innan millennieskiftet, och grafikkort verkar ju blivit lite mer hungriga de senaste 20 åren. Så ville bara vara på den säkra sidan.

Men vad tror ni? Är det dumt att spara in några hundra och köra en 3100 istället för en 3600? Nu kommer jag ju ända ha ett ganska kraftfullt grafikkort. Tanken var ju att uppgradera till Zen3 sen, men om nu 3100 blir en flaskhals i systemet kanske jag ska köpa en 3600 nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Men vad tror ni? Är det dumt att spara in några hundra och köra en 3100 istället för en 3600? Nu kommer jag ju ända ha ett ganska kraftfullt grafikkort. Tanken var ju att uppgradera till Zen3 sen, men om nu 3100 blir en flaskhals i systemet kanske jag ska köpa en 3600 nu?

Ryzen 3100 kommer säkert att bli lite av en flaskhals, men om du ändå tänker uppgradera till Zen3 senare så kanske inte det spelar så stor roll under tiden.
3100 är inte så väldigt mycket långsammare än 3600.