Vad är skillnaden på Samsung Q70R och Q77T?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Samsung Q70R och Q77T?

Vad är egentligen skillnaden på dessa?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe55q70...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149467/samsung-55-q77t-4k-uhd-qled-smart-qe55q77tat
Och vilken skulle man välja såfall för PS5?

Eller om ni har tips på en annan svinbra tv på max 11k och inte större än 65"

Förtydligade rubriken från "Vad är skillnaden på dessa?"/Thomas Y
Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Avstängd

Det viktiga i Samsungs modellnummer är det efter Q (om det är QLED). Så den förstnämnda är alltså en Q70R och den senare är en Q77T. Om du söker på dom så kommer du att hitta mer info. Siffrorna före, alltså efter QE, är bara storleken.

Q70R är förra årets modell och Q77T är årets, det ser man på R respektive T. Jag vet inte riktigt vad skillnaden är på en Q70T och en Q77T men i allmänhet så är det samma paneler för alla "inom samma tiotal", men det kan skilja i fot, antal ingångar och sånt. Samsung är också lite fula för allt verkar flytta en serie upp varje år, så dagens Q70T motsvaras bäst av förra årets Q60R bildkvalitetsmässigt. Samtidigt får man ju sannolikt några nya funktioner i årets modeller. Alltså får du göra en avvägning, nya funktioner (i T-modellen) eller bättre bild (i R-modellen). Alternativt kollar du på en Q80T-modell om du vill ha motsvarande bildkvalitet som Q70R men nyare funktioner.

Sen rekommenderar jag att skaffa ett Benify-konto, det kostar tio kronor. Samsung har ofta riktigt bra rabatter där. Jag fick min TV sextusen billigare där än billigast på Prisjakt förra BF exempelvis. Just nu har de inte superbra priser, 65 tums Q80T kostar 16995 mot 17995 på prisjakt, men å andra sidan får man med en "gratis" produkt om man köper en QLED TV. Note 10 Lite, robotdammsugare eller en G7 gamingskärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet, Q70R = 2019-modell. Den motsvaras tekniskt av 2020-modellen Q80T som också är bättre. Q70T är 2020-modellen och den är sämre än Q70R, saknar bland annat FALD:en och ljusstyrkan. Som skrivet.

Q77T är i sin tur samma sak som Q70T fast det skiljer sig i försäljningskanal och någon detalj, likt färgen på en list och kanske designen på en fot. Detta gäller alla varianter av Q70T och Q60T. Samma modell, olika beteckningar och olika försäljningskanaler som försöker ducka prisjämförelser. Har sett varianter som Q64T, Q65T och Q67T som alltså är samma Q60T-modeller fast med olika detaljer på utseendet och försäljningskanal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet, Q70R = 2019-modell. Den motsvaras tekniskt av 2020-modellen Q80T som också är bättre. Q70T är 2020-modellen och den är sämre än Q70R, saknar bland annat FALD:en och ljusstyrkan. Som skrivet.

Q77T är i sin tur samma sak som Q70T fast det skiljer sig i försäljningskanal och någon detalj, likt färgen på en list och kanske designen på en fot. Detta gäller alla varianter av Q70T och Q60T. Samma modell, olika beteckningar och olika försäljningskanaler som försöker ducka prisjämförelser. Har sett varianter som Q64T, Q65T och Q67T som alltså är samma Q60T-modeller fast med olika detaljer på utseendet och försäljningskanal

Mycket handlar nog namnsättningen om att kunna ha prisgarantier som man inte behöver infria.

Permalänk
Bildexpert 📺

@snajk: Japp. Man är så stor köpare, oftast en europeisk ägare i ryggen, likt Dixons för El-Giganten, att man kan gå direkt till tillverkaren och köpa en miljon TV-apparater och säga att man vill ha något som skiljer sig fysiskt på produkten och som bär en egen beteckning.

När Samsung presenterar dem heter de Q70T, Q60T etc. och inget annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@snajk: Japp. Man är så stor köpare, oftast en europeisk ägare i ryggen, likt Dixons för El-Giganten, att man kan gå direkt till tillverkaren och köpa en miljon TV-apparater och säga att man vill ha något som skiljer sig fysiskt på produkten och som bär en egen beteckning.

När Samsung presenterar dem heter de Q70T, Q60T etc. och inget annat.

Jo. En skillnad för just min TV, Q85R, var ju att den hade OneConnect-boxen till skillnad från Q80R, här i EU i alla fall. I USA hade Q80R boxen om jag fattade rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@snajk: Den skillnaden för Q80R/Q85R var med från första början som just samma TV med och utan one connect. I år är det Q90T och Q95T som står för den skillnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@snajk: Den skillnaden för Q80R/Q85R var med från första början som just samma TV med och utan one connect. I år är det Q90T och Q95T som står för den skillnaden.

Ja ok. Jag måste säga att det är riktigt trevligt att ha boxen. Mycket enklare att fippla med ingångarna och så, och om någonting går sönder så antar jag att det bara borde vara att byta boxen i de flesta fall då väldigt mycket av funktionaliteten sitter där så att säga. Förstår inte att fler inte satsar på något liknande, har för mig att Sony hade något sånt för riktiga high-end-apparater för länge sedan, men annars verkar det inte finnas utanför Samsung.

Permalänk
Medlem

Märkligt att Samsung ger one-boxen till färre och färre. Jag har Q70 2018 års modell och den har one-boxen. Och den är riktigt bra att ha dels pga det estetiska, dels enkelheten.