Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Ang HDMI 2.1 TV - Förstärkare

Hej!

Det är så att jag har en TV som stödjer hdmi 2.1, dock så gör inte min förstärkare det.

Om man skaffar ett PS5 eller Xbox som stödjer HDMI 2.1.
Måste jag plugga in systemet direkt i TV istället för genom förstärkaren, som allt annat är inkopplat i?
För att få ut fördelarna av 2.1?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Jag skulle säga JA.
Det kan hända att det beror på förstärkaren om den kanske på nåt sätt stödjer nån passthrough ändå så att den inte rör signalen, bara skickar vidare. Kanske nån firmware update som kan implementeras.

Men med tanke på extra bandbreddskapaciteten som stöds i 2.1 och som du troligen kommer använda dig av om du t.ex. ska gejma i 4k 120Hz lär det bli problem om inte recievern stödjer det oavsett.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Twille:

Hej!

Det är så att jag har en TV som stödjer hdmi 2.1, dock så gör inte min förstärkare det.

Måste jag plugga in systemet direkt i TV istället för genom förstärkaren, som allt annat är inkopplat i?

Korta svaret är, Ja.

Åtminstone om det är 4k 120hz t ex. Du kan ju fortfarande koppla in och få ut vad din receiver stödjer. Om det nu är 4k@60hz ,vet inte vad du har för någon receiver.. Ljudet kommer du kunna få ut genom hdmi som vanligt.

[Fractal Design Define S2]-[Asus Rog Strix X-470-F]-[Ryzen 7 3700x]-[G-Skill Trident Z RGB 2x8gb]-[Asus Rog Strix 2080TI OC]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz]-[EKWB Custom Loop]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Twille:

Hej!

Jag kör via PCn och ville ha G-sync. Köpte en Yamaha RX-V485 där jag kör PC--->LGC9TV--->RX-V485 via eARC, fungerar hur bra som helst, har både g-sync och min 5.1 surroundsound fungerar utan problem. Du slipper dessutom använda två seperata fjärkontroller, TVns sköter ljudet också.

Kör du via recievern tappar du VRR bland annat. Kör du med min setup men utan eARC, då har du ingen surroundsound, i alla fall när du använder PCn. PS5 vet jag inte hur det fungerar.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

HDMI-versioner guidar sällan hela vägen till vad som är möjligt och inte. Gå på funktioner. Vill du köra exempelvis VRR genom stärkaren måste stärkaren klarar VRR. 4K/120 så måste stärkaren klara 4K/120 etc. Det blir snabbt en omöjligt checklista.

Som framtiden ser ut är det eARC som gäller mer och mer, sedan kopplar man via TV:n för de nyaste finesserna. Äldre teknik där förstärkaren hunnit ikapp med funktioner kan man köra via stärkaren. Men den här funktionslistan blir svårare och svårare att efterleva. med fler och fler viktiga funktioner som Dolby Vision, VRR, ALLM, 48 Gbps FRL etc. vilka måste dubbleras i stärkaren.