3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexXxuS:

Tack för info
Då känns det verkligen som att det måste hända något snart!

Men med tanke på din köplats och beställningstid så skulle jag nog ha beställt av Inet istället. De verkar ha levererat snabbare eller haft färre beställningar än Webhallen.
Jag försökte hos båda under release-webside-krasch-minuterna men fick igenom en beställning snabbast hos Webhallen och nöjde mig med den. Lätt att vara efterklok...

Jag har en beställning 15:14 hos webbis också men enligt tabellen på hemsidan är jag på plats 100+. Inet var för säkerhets skull när jag anade att det kunde bli så här. Med snabb beställning på Inet hade jag nog haft kort för länge sedan, så jag får sällan mig till de efterklokas skara...

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Fick meddelande idag om att mitt 3080 Tuf från inet skulle packas (stod att det skulle levereras i januari förut) men med alla nya lanseringar som pågår så tänkte jag att jag gott kunde fortsätta vänta och avbokade.

Intressant, när beställde du?

Permalänk
Medlem

@r1nne @TheBlackbeard @Ph4st @Senocs

3080 tuf och från Elgiganten. Beställt 8 oktober. Så det verkar som att någon glömt kön. Beklagar.

https://pasteboard.co/JAW6cDu.jpg

Bild fungerade inte...
Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Snälla sätt alla fläktar på minimum i datorn och spela in när du spelar något krävande spel i höga FPS
Jag tror inte på att det finns tysta kort

Mitt Aorus 3080 Xtreme under load med out of the box fläktkurva är extremt (pun intended ) tyst och går inte över 64 grader som max.

Skrivet av Vresigg:

Hittade det här i lager hos Computersalg via CDON. Sjukt pris, inget jag skulle betala men länkar. finns kanske någon som är villig.

gigabyte-aorus-geforce-rtx-3080-xtreme-10g

Kan varmt rekommendera kortet men inte för det priset. Jag köpte mitt från Komplett för 11.490:-

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Bah!
Testat 3x 3090, alla har whine
Ska snart testa 2x 3080 med...

Du borde testa korten i en annan dator för att se ifall det är något i din dator i kombination med grafikkorten ger spoltjut.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Bah!
Testat 3x 3090, alla har whine
Ska snart testa 2x 3080 med...

Gött jag har tur med något.
Väntade i 1.5 mån på ett kort.

Permalänk
Medlem

Gällande ASUS 3080 TUF (non oc). Beställning från Inet den 17/9. Fick bekräftelsen 15:27 samma dag.

Skrev till Inet ang min kö-plats den 12/11 och hade då nr 112.

Dagens plats i kön: 94. Så det har väl ramlat in nått kort iaf!..

Permalänk
Medlem

Nu blir väl trycket ännu högre på folk som vill ha 3080 kort efter mindre bra recensioner på röda lagets nya kort.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Du borde testa korten i en annan dator för att se ifall det är något i din dator i kombination med grafikkorten ger spoltjut.

Testat polarens nybyggda dator med.
Fast bara med ett av korten som låter dubbelt så mycket som de andra

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

ati lanseringen verkar inte direkt varit superbra sett till kommentarerna... så hjälper nog inte våra stackars köer här så mycket=(

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vresigg:

Är du nöjd med ditt? Jag har ett påväg från Amazon, just nu i Hannover

I stort, ja. Den ligger 3-4 procent under de testresultat jag ser på olika håll, men om det beror på att de flesta testar med snabbare processorer än 3900X och kanske snabbare minnen, eller om det är kortet som är lite långsammare än snittet, det vet jag inte.

Har ingen Zotac-specifik mjukvara installerad. Kanske kan det förändra resultatet.

Men, det kan möjligen påverka ett par procent att jag kör det med PCIe 4.0 x8 i stället för x16. Jag har nämligen ett 2080 Ti i burken också, som snor de andra åtta kanalerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

ati lanseringen verkar inte direkt varit superbra sett till kommentarerna... så hjälper nog inte våra stackars köer här så mycket=(

Speciellt med tanke på att recensionerna som börjar komma ut inte är överdrivet positiva. Linus på LTT sa bland annat att han inte ser någon anledning till att överge Nvidia för AMD.

Ray Tracing ska tydligen vara helt ospelbart.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flovv:

Intressant, när beställde du?

På kvällen på release dagen tror jag, hade först beställt ett MSI kort någon annanstans, gissar att många avbrytit sina beställningar nu när AMD verkar bli så pass bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gird:

@r1nne @TheBlackbeard @Ph4st @Senocs

3080 tuf och från Elgiganten. Beställt 8 oktober. Så det verkar som att någon glömt kön. Beklagar.

https://pasteboard.co/JAW6cDu.jpg

https://pasteboard.co/JAW6cDu.jpg

När jag inte trodde Elgiganten kunde bli sämre 😂¨
Antar att supporten kommer fasthålla att dom inte fått några kort alls, men att ALLT kommer i lager 4 Januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Inet verkar heller inte ha fått in 3080 Strix OC på ett tag. Jag beställde 16:16 17/9. Mailade och frågade om köplats 3/11, hade då plats 20. Idag frågade jag igen, har nu plats 19. Håller tummarna för snar leverans.

Senast var 3/11 så jag hoppas de kommer in denna vecka eller nästa. Hoppas också det är fler än 57 😂

Permalänk
Viking

Någon som kontaktat Elgiganten angående kösystemet på 3080 TUF OC?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

När jag inte trodde Elgiganten kunde bli sämre 😂¨
Antar att supporten kommer fasthålla att dom inte fått några kort alls, men att ALLT kommer i lager 4 Januari

Jag hade velat påstå att det är svårt att argumentera mot bildbevis men... Om de nu säger att de inte fått något kort och de därför inte har skickat något till mig får du gärna fråga kundtjänst om det betyder att jag kan skippa att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Inet verkar heller inte ha fått in 3080 Strix OC på ett tag. Jag beställde 16:16 17/9. Mailade och frågade om köplats 3/11, hade då plats 20. Idag frågade jag igen, har nu plats 19. Håller tummarna för snar leverans.

Om nu inet ger ut köplats kan de då inte angiva det på ordersidan så dom slipper bli nerringda.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Någon som kontaktat Elgiganten angående kösystemet på 3080 TUF OC?

Inte kontaktat men att döma utifrån tidigare inlägg så kör de lotto-system med nummerdragning ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Någon som kontaktat Elgiganten angående kösystemet på 3080 TUF OC?

Ringde dit nyss och sa att folk som beställt i oktober fått hem kort nu osv. Jag bad henne lyfta frågan så de åtminstone ser till att kort skickas ut enligt kön framledes men eftersom jag inte har telefonnummer/ordernummer från någon som fått hem kort så kunde jag inte uppge något. Ni som fått hem kan ju höra av er och säga att kort har skickats ut, då de inte ens verkar veta det själv haha😂

Permalänk
Medlem

Någon som gjort en summering på vilka minuter/timmar/datum vi är inne på nu för respektive kort?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Orkar inte jaga kort längre, köper ett 3090 istället. Inte prisvärt för fem jävla öre men vem fan vet när man får tag på nåt annat.

Hoppas mitt 750w nätaggregat räcker bara.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som gjort en summering på vilka minuter/timmar/datum vi är inne på nu för respektive kort?

det kan du se i denna tråd. Bortse dock all information gällande Elgigantens kö. De vet inte ens själva vad som händer.

Permalänk

Bytte precis några ord med supporten på Inet och deras leverans av Gigabyte RTX 3080 Gaming OC beräknas komma in nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Towbiekun:

Bytte precis några ord med supporten på Inet och deras leverans av Gigabyte RTX 3080 Gaming OC beräknas komma in nästa vecka.

Var det på telefon eller chatt? De har inte velat svara på något sådant de gånger jag snackat med dem via mejl.

Permalänk
Skrivet av Lyrael:

Var det på telefon eller chatt? De har inte velat svara på något sådant de gånger jag snackat med dem via mejl.

Chatt!
Fick även veta att det verkade som om att jag skulle få utdelning på mitt kort, beställde relativt sent kan jag meddela.

Permalänk
Medlem

@r1nne @Donnerstal @Ph4st

Pratade precis med en snubbe på deras kundtjänst och gav dem ordernummer så att de kunde sparka iväg ärendet uppåt i organisationen. Han kunde inte ge någon klarhet i varför det skett, verkade inte kunna se något alls om det förutom mitt kvitto i systemet. Bad honom undersöka och gärna höra av sig om de listar ut varför jag fått beställningen före er andra.

Hör de av sig igen så uppdaterar jag er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

@Nasen Uppdatera gärna hur det går och vad du får hem, Elgiganten ska få sig ett argt samtal om det visar sig att oktoberbeställningar skickats ut före de lagda vid release i september!

Ja var faktiskt ett ASUS 3080 TUF OC i lådan från Elgiganten, beställt 10/10.

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk

Finns några 3080 på Tradera för den som är intresserad. Jag slog till på ett idag då jag inte orka vänta. Lite dyrare, men man slipper huvudvärken haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gird:

Hör de av sig igen så uppdaterar jag er.

Riktigt schysst av dig att du kontaktar dom. Var själv på väg men insåg att utan bevis i form av ordernummer osv så skulle det inte leda någonstans.

Skrivet av Nasen:

Ja var faktiskt ett ASUS 3080 TUF OC i lådan från Elgiganten, beställt 10/10.

Då verkar det ju faktiskt som fler ordrar runt samma datum gått iväg från Elgiganten