Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Det här med Elgiganten och kö för ASUS 3080 TUF OC-korten är ju helt otroligt. Jag misstänkte att jag tog en liten risk när jag beställde där, men min order kändes såpass tidig att jag behöll den till slut.

Jag förväntade mig aldrig att det skulle vara så otroligt j*vla illa som de hanterat det här. Det är ju trots allt ca 8000kr man betalar för varan. Var jag naiv att tro att det inte skulle vara så illa? Det blir bojkott av Elgiganten livet ut.

Tack @Gird och @Nasen för att ni bekräftar att ni fått ut korten så i alla fall vi vet mer vad som händer än deras egna kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

3 st MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC - 24GB GDDR6X RAM i lager.

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3090-Ventus...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gird:

@r1nne @Donnerstal @Ph4st

Pratade precis med en snubbe på deras kundtjänst och gav dem ordernummer så att de kunde sparka iväg ärendet uppåt i organisationen. Han kunde inte ge någon klarhet i varför det skett, verkade inte kunna se något alls om det förutom mitt kvitto i systemet. Bad honom undersöka och gärna höra av sig om de listar ut varför jag fått beställningen före er andra.

Hör de av sig igen så uppdaterar jag er.

Du är en hjälte <3

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara något generellt mönster att oktoberbeställningarna till Elgiganten skickas, min från den 7 oktober är åtminstone inte skickad. Jag har f ö inte hört ett ord från dem sen den 8:e oktober då de meddelade att det beräknade leveransdatumet hade skjutits från den 14/10 till den 19/10.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Frågade Inet nyss om min köplats på 3080 TUF OC, fick veta att dom inte lyckats uppdatera sin köplats under denna veckan så inget nytt där, 274 senast för två veckor sen. Fick även veta att det har varit långsamt flöde på inkommande kort också och ser inte jätteljust ut den kommande veckan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Du är en hjälte <3

En hjälte hade skickat tillbaka det till kön. Jag har bara tillräckligt med skam i kroppen för att höra av mig till kundtjänst samtidigt som jag vässade argumenten om varför det var rätt att behålla det. 😅

Permalänk
Medlem

längtar tills man får ett kort nu alltså :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har någon här fått kort från Dustin? Slängde iväg en fråga nu. Bör inte ses som påstridig när man väntat i 40 dagar typish

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Webhallen
Får man fiska lite hur man kan tänkas ligga till inför er kommande leverans av 3080 TUF OC den 27:e november?
Ordernummer: *8928
15:38

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

@Webhallen
Får man fiska lite hur man kan tänkas ligga till inför er kommande leverans av 3080 TUF OC den 27:e november?
Ordernummer: *8928
15:38

Undrar detsamma då jag såg leverans till Non OC också.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk

@vlKz3080 efter att ha sett dom första recensionerna på 6800XT så håller jag fast vid mitt råd till dig.

Faktum är att AMD kortet är ännu sämre än vad jag befarade och raytracing är bara till att gömma helt med det kortet. Överhypat kort av AMD som inte riktigt håller måttet jämfört med Nvidias 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av bqobd:

Gällande ASUS 3080 TUF (non oc). Beställning från Inet den 17/9. Fick bekräftelsen 15:27 samma dag.

Skrev till Inet ang min kö-plats den 12/11 och hade då nr 112.

Dagens plats i kön: 94. Så det har väl ramlat in nått kort iaf!..

Jag ringde dit förra veckan för att fråga hur jag låg till. Plats 70+.
Jag var också en av de som satt och försökte 15.00.00. Det hala tog över 20 minuter att betala.

De sa att jag kunde få byta till ett TUF OC och behålla kötiden (inte könumret). Kör på, sa jag.
Kostade 165:-, men är sedan Budbee kom igår betydligt gladare.
Vi kanske var rätt många som tog erbjudandet när det fanns, vilket kan förklara turordningen.
Jag tyckte det var just av Inet.

Vågade knappt skriva det.

Ha de gott!

Permalänk
Medlem

Fick uppdatering på min XC3 bokning på Inet nu. XC3 Ultra är bokad och förväntas levereras 27:e nov. Sitter nu i valet o kvalet om man ska behålla eller ej. Nästan 10k är en bra bit över den MSRP man förväntade sig för några månader sen...

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem

Som @Samvetet här ovan så fick jag ett EVGA kort uppdaterat.

Ett EVGA 3080 FTW3 Ultra
Står nu som Bokad på Inet så misstänker dem fick in ett par under dagen.

Var på plats 20 i kön och jag beställde 2020-11-12

Kan vara intressant att veta för er som behöver ett kort innan Cyberpunk eller liknande då kön verkar kort på EVGA. Samt att dem verkar få in rätt bra med leveranser på korten ifrån EVGA.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Som @Samvetet här ovan så fick jag ett EVGA kort uppdaterat.

Ett EVGA 3080 FTW3 Ultra
Står nu som Bokad på Inet så misstänker dem fick in ett par under dagen.

Var på plats 20 i kön och jag beställde 2020-11-12

Kan vara intressant att veta för er som behöver ett kort innan Cyberpunk eller liknande då kön verkar kort på EVGA. Samt att dem verkar få in rätt bra med leveranser på korten ifrån EVGA.

beställde cx3 ultra av samma anledning. hur ser du köplats på inets sida? står i min order att de får in lite kort imorgon men på deras sida står det 30e. räknar inte med att få ett kort redan nu eftersom jag bokjade i måndags efter att jag hört att kön dit inte alls är lång

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

beställde cx3 ultra av samma anledning. hur ser du köplats på inets sida? står i min order att de får in lite kort imorgon men på deras sida står det 30e. räknar inte med att få ett kort redan nu eftersom jag bokjade i måndags efter att jag hört att kön dit inte alls är lång

Du kan maila alternativt skriva till deras chatsupport så berättar de för dig vilken kö plats du har.
Som jag förstått det så är det statusen på din ordersida som gäller.

Datumet som är på produktens hemsida korrigeras allt eftersom bokningar ramlar in.
T,ex att de räknar med att få in 20 kort den 20e november och så kommer det stå tills 20st bokat produkten.
Då korrigeras datumet till nästa leverans. I ditt fall 30e November.

För mig stod det att kortet skulle ramla in igår på min statussida, vilket det ej gjorde och då ändrades det till 'Försenad inleverans'
Men ändrades nu under kvällen till Bokad. (Dessa ändringar såg jag på min ordersida)

Så för din del skulle jag ha koll på datumet som står på din ordersida

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Köp inte 3090 evga bara, de funkar inte med högre än 450w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Du kan maila alternativt skriva till deras chatsupport så berättar de för dig vilken kö plats du har.
Som jag förstått det så är det statusen på din ordersida som gäller.

Datumet som är på produktens hemsida korrigeras allt eftersom bokningar ramlar in.
T,ex att de räknar med att få in 20 kort den 20e november och så kommer det stå tills 20st bokat produkten.
Då korrigeras datumet till nästa leverans. I ditt fall 30e November.

För mig stod det att kortet skulle ramla in igår på min statussida, vilket det ej gjorde och då ändrades det till 'Försenad inleverans'
Men ändrades nu under kvällen till Bokad. (Dessa ändringar såg jag på min ordersida)

Så för din del skulle jag ha koll på datumet som står på din ordersida

ursäkta mig om jag är dum nu, men att det står bokad, betyder det att dom har det i lager, redo för att skickas? mitt gick över till bokat också nämligen.

Permalänk
Medlem

tänkte fråga er som förhoppningsvis har lite bättre koll på hur det här fungerar just nu.

det blir nog att jag köper antingen zotac trinity, evga xc3, msi gaming x trio eller https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-3080-iCH.... detta pga vattenblock och garanti. har någon några bra tankar om var man ska lägga sin beställning? verkar ju vara kort kö på både zotac trinity OC på webhallen och evga xc3 på inet vad jag förstår. gäller det också xc3 black då eller bara ultra? ska man kanske vänta på att komplett får in ett lass zotac trinity till? msi gaming x trio är det bara att glömma kanske? någon som vet något om inno3d-kortet jag länkar? möjligen något referenskort kanske, typ palit eller gainward.

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullzeyeBane:

@vlKz3080 efter att ha sett dom första recensionerna på 6800XT så håller jag fast vid mitt råd till dig.

Faktum är att AMD kortet är ännu sämre än vad jag befarade och raytracing är bara till att gömma helt med det kortet. Överhypat kort av AMD som inte riktigt håller måttet jämfört med Nvidias 3080

Försökte mig på F5 kriget lite YOLO och till min förvåning lyckades boka en 6800XT

Har dock kvar min beställning på 3080. Tar några dagar extra på mig att fundera på det. I nuläget känns det som du säger lite svårt att justifiera 6800XT för samma pris (300 kr skillnad) när de presterar i princip identisk i vanliga spel men sämre i raytracing.

Har tagit upp det med Kompletts kundtjänst idag om att det blivit fel i deras kösystem men än så länge, nada.

3080 står kvar på "Förväntad i lager 22a november". Rekordtid (för mig i alla fall) utan förflyttningar.

Har dock lite funderingar kring hur det kommer att se ut framöver, med tanke på att nya spel optimeras med fokus på PS5/XSX och kanske DXR plus AMDLSS blir bra så de blir verkligen likvärdiga? Isåfall har man ju de extra 6GB VRAM "just in case"

Aa ja vi får se hahahah

Permalänk
Skrivet av r1nne:

Vore riktigt bussigt om ni kunde uppdatera med bekräftelse om ni får korten levererade eller vad som pågår. Jag beställde samma modell på releasedagen och har bokstavligt talat fått höra från Elgiganten KS att jag var på plats 5 i kö på kortet efter att flera hade avbeställt den modellen.

Det är typ den enda anledningen till att jag inte försökt få tag på någon annan modell då jag i stort sett var garanterad ett kort från deras första batch. Mitt GTX 680 går jävligt tungt sedan mitt 980ti pajjade...

Fick mitt kort beställt från elgiganten beställt 10/10 (De får ett hjärta pga allt hat de har fått utstå i denna tråd <3)

Jag önskar er all lycka till vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vresigg:

ursäkta mig om jag är dum nu, men att det står bokad, betyder det att dom har det i lager, redo för att skickas? mitt gick över till bokat också nämligen.

Som jag förstått det så är det exakt så det är.
Dem har fått in ett kort och det är reserverat till dig men inte ännu skickat.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Hur va de med kod till Cod om man har köpt RTX 3080 på @webhallen, ingick de och hur får man koden?

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Mitt Palit 3090 Gamerock OC kom förra veckan och har äntligen byggt nya riggen med 5950X.

Kan fortfarande inte riktigt förstå varför vissa väntar på Asus TUF/Strix i månader när det finns så bra kort som Palit Gamerock OC, till och med i lager. Förutom att det är rätt coolt med RGB (går iofsig stänga av) så är prestandan riktigt bra!

- Boost clock från fabrik 1845Mhz. Bra mycket högre än MSI X Trio eller ASUS TUF. Inte långt från ASUS Strix OC.
- Med manuell överklockning boostar den stabilt runt 2100Mhz
- 420W power från fabrik
- Ca 470W power limit (+12% i AB)
- Hyffsad kylning och ljudlösa fläktar upp till ca 50%. Oftast 70-72 grader vid full load.
- Ca 13600p i FireStrike Ultra innan jag ens testat maxa clocks:
http://www.3dmark.com/fs/24017317

Och ja RGB går att styra med Aura (om man kopplar medfölja de RGB kabel till moderkortet)

Jag är helnöjd. Rekommenderas varmt!

Och stort tack till @webhallen för all hjälp och snabb leverans!

https://i.imgur.com/vbggc8y_d.webp?maxwidth=1280&shape=thumb&fidelity=high

Sjukt fint bygge! Snacka om mycket rå-styrka i ett paket hehe. Grattis!

Ang:

Skrivet av SweViver:

Kan fortfarande inte riktigt förstå varför vissa väntar på ASUS TUF/Strix i månader när det finns så bra kort som Palit Gamerock OC, till och med i lager.

Det är väldigt simpelt för min del i alla fall: priset! Det är svårt att få tag i ett RTX 3080 för under 8 000 kronor, med en av de bättre luftkylarna som finns till det kortet och tillåter iaf 110% PL i VBIOS ur kartong utan att flasha det. Internationella recensioner visar att det klockar rätt ok också, SweC verkar ha fått testa ett mindre bra ex har jag för mig.

Jag gillar själv Palit/Gainward-kort och hade inte haft några problem att byta till det om priset inte var faktorn.

Jag tror det är just där många har hamnat och fastnat - eftersom ASUS var en av några få som gav intro-priset så beställde säkert den större majoriteten deras kort. Och därmed kommer förmodligen en längre tid innan leverans kontra andra tillverkare och modeller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Sjukt fint bygge! Snacka om mycket rå-styrka i ett paket hehe. Grattis!

Ang:
Det är väldigt simpelt för min del i alla fall: priset! Det är svårt att få tag i ett RTX 3080 för under 8 000 kronor, med en av de bättre luftkylarna som finns till det kortet och tillåter iaf 110% PL i VBIOS ur kartong utan att flasha det. Internationella recensioner visar att det klockar rätt ok också, SweC verkar ha fått testa ett mindre bra ex har jag för mig.

Jag gillar själv Palit/Gainward-kort och hade inte haft några problem att byta till det om priset inte var faktorn.

Jag tror det är just där många har hamnat och fastnat - eftersom ASUS var en av några få som gav intro-priset så beställde säkert den större majoriteten deras kort. Och därmed kommer förmodligen en längre tid innan leverans kontra andra tillverkare och modeller.

This, and this and this. Kan vänta även om det är sjukt drygt. Sent rent principiellt vägrar jag köpa något annat kort för överpris med som i många fall sämre prestanda (även om det inte är många procent som skiljer)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ehm är det någon som vill ha 3080 i år eller? 😅 jag beställde mitt evga XC3 Ultra hos Inet i tisdags, 17/11 och paketet packas nu 19/11 men ordern blev ”bokad” igår, onsdag. Verkar inte vara mycket tryck där. Hade plats 904 hos webbis på eftertraktade rog strix, så kände att jag kunde spendera 800 mer o få det nu istället för sommaren 21.

Rösta upp inlägget så att alla stackare som väntat i 2 månader ser att det finns kort att få tag på snabbt!! 😃

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr betala scalperpriser för att få kort snabbt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Ehm är det någon som vill ha 3080 i år eller? 😅 jag beställde mitt evga XC3 Ultra hos Inet i tisdags, 17/11 och paketet packas nu 19/11 men ordern blev ”bokad” igår, onsdag. Verkar inte vara mycket tryck där. Hade plats 904 hos webbis på eftertraktade rog strix, så kände att jag kunde spendera 800 mer o få det nu istället för sommaren 21.

Rösta upp inlägget så att alla stackare som väntat i 2 månader ser att det finns kort att få tag på snabbt!! 😃

Grattis men som nämnts har du ju fått betala ett överpris för det också men det har väl varit Nvidias plan hela tiden