3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Nej betalade normal pris, eller vad man nu kan kalla det.. Att 3090 Kingpin inte är ett dussin kort ska tas i beaktning, OLED skärm, AIO kylare, byggkvalitet och för att inte nämna innehav av högsta benchmark i port royal. Dessutom finns inga 3080 att köpa för 12k för tillfället, vill inte vänta flera månader (eller mer) som det ser ut just nu.. Är ingen överklockare så det sistnämnda är egentligen ointressant..
Därav frågan, är det hål i huvet att ens fundera på att behålla?

Permalänk
Medlem

Under rådande omständigheter, nej inte alls hål i huvudet. Nu är det bara köpa vad som erbjuds och inte titta bakåt. Iaf om man vill ha något kort alls dvs.

Permalänk
Medlem

Tusan, ville att ni skulle övertala mig om att det var helt fel. Får väl bita i det sura äpplet och betala.. Men börjar inse att valen är begränsade.

Permalänk

Jag besöker den här tråden mer eller mindre dagligen för det är intressant/skrämmande att följa utvecklingen...

Har själv inte beställt något Ampere-kort, då jag sitter på ett Strix 2080 super och spelar AAA-titlar problemlöst i 1440p med ultra-settings och reshade, så jag ser inget direkt behov...

Eventuellt kan jag tänka mig att sätta in 2080-kortet i den gamla burken (som i för sig har ett suveränt klockande Strix 1080, som också klarar allt i 1440p med ultra-settings, ja inte rtx så klart (kanske säljer jag det)) och köper ett nytt Ampere? till den "nya" burken eller vänta till 4000-serien?

Min egentliga fråga:
Tror ni att Ampere-korten (3080/3080 Ti) kommer till kampanjpris någon gång (Black Friday tex) när hysterin/tillgången kanske har förbättrat sig till hösten??? eller senare?

Fast å andra sidan släpps ju förmodligen 4000-serien ett år senare... förhoppningsvis under sundare förhållanden... kanske bättre att vänta...

Ursäkta om inlägget blev lite långt kanske utan att bidra med något nytt angående 3080-situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

19 lax är snarare lowend 3090 Black nivå, 22-2300kr 3090 FTW3 Ultra, Kingpin är ju gräddan av gräddan med handplockade GPU:s som klockar bäst och avsedda för LN2 osv.
MSRP säger ju inget vettigt när efterfrågan är skyhögt över tillgång och bara en siffra på pappret under ideala förhållanden vilet inte kommer ske innan någon gång under andra delen av 2022.
Bättre att behålla 3090 och inte se bakåt för det kommer räcka betydligt längre än 3080 i slutändan.
3080 dessutom kommer snart inte gå att få tag på då det bara är tidsfråga innan det börjar avbokas av säljare då det inte kan levereras eller finns nåt hållbart datum att gå efter. Men vill man vänta 1år på ett 3080 för 12-15000kr så visst är det bara hoppas på extrem tur att det hittar hem innan det står 2022 i kalendern.
Vill man ha 3080 prestanda för 8000kr får man vänta några år efter pandemin mattas av och 4070 finns för den penningen då högre prisnivå kommer vara det normala lång tid framöver..

Tror du missade min poäng helt och hållet? Snubben skrev ju detta "Fullt användbart men som tillgången ser ut nu känns det fel att ge överpris för ett 3070 istället för "normal pris" för ett 3090 Kingpin.."

Och min poäng då var ju att även fast Kingpin lanserades för 27.000 kr, vilket det fortfarande kostar, så är ju det fortfarande inte "normal pris" för ett 3090. Precis som 8500 kr, eller vad han nu betalade för sitt 3070, inte är "normal pris" för ett 3070.. Båda är "överpris" och därför anser jag inte detta vara ett giltigt argument för att behålla 3090 istället för 3070 då båda går för mycket högre än MSRP, och inte endast 3070 som han antydde. (detta gäller då om snubben betalade 27k för 3090)

För om båda kostade normal pris så skulle 3070 hamna på kanske 6k kr. Medans, som jag skrev ovan, 3090 hamna på ca 19k. Och inte 26k som den ligger på nu!

Jag snackar även om 3080 här på marknaden, Sweclockers marknad, inte i butik, vilket du kan få tag på för 13-15k. Så tror inte du läste min kommentar alls, eller bara ignorerar allt jag skrev?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Procompius:

Min egentliga fråga:
Tror ni att Ampere-korten (3080/3080 Ti) kommer till kampanjpris någon gång (Black Friday tex) när hysterin/tillgången kanske har förbättrat sig till hösten??? eller senare?

Nej.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd

Så länge ethurium är över 1000 dollar kommer grisarna minea oavsätt vilka grafikkort de får tag i

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Skrivet av Eken:

Så länge ethurium är över 1000 dollar kommer grisarna minea oavsätt vilka grafikkort de får tag i

förvisso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Procompius:

Min egentliga fråga:
Tror ni att Ampere-korten (3080/3080 Ti) kommer till kampanjpris någon gång (Black Friday tex) när hysterin/tillgången kanske har förbättrat sig till hösten??? eller senare? .

Nej inte en chans.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tror du missade min poäng helt och hållet? Snubben skrev ju detta "Fullt användbart men som tillgången ser ut nu känns det fel att ge överpris för ett 3070 istället för "normal pris" för ett 3090 Kingpin.."

Och min poäng då var ju att även fast Kingpin lanserades för 27.000 kr, vilket det fortfarande kostar, så är ju det fortfarande inte "normal pris" för ett 3090. Precis som 8500 kr, eller vad han nu betalade för sitt 3070, inte är "normal pris" för ett 3070.. Båda är "överpris" och därför anser jag inte detta vara ett giltigt argument för att behålla 3090 istället för 3070 då båda går för mycket högre än MSRP, och inte endast 3070 som han antydde. (detta gäller då om snubben betalade 27k för 3090)

För om båda kostade normal pris så skulle 3070 hamna på kanske 6k kr. Medans, som jag skrev ovan, 3090 hamna på ca 19k. Och inte 26k som den ligger på nu!

Jag snackar även om 3080 här på marknaden, Sweclockers marknad, inte i butik, vilket du kan få tag på för 13-15k. Så tror inte du läste min kommentar alls, eller bara ignorerar allt jag skrev?

Läste men kan som skrivet ej hålla med under rådande omständigheter av flera skäl då din poäng inte håller eller ens stämmer.
Kan inte använda pris på FE eller MSRP för något mer än referens för vad som är underpris då FE bara är knappt produktionskostnaden, inte extrakostnad för AIB:s modeller inräknat. KPN är och har varit handplockade för maximal prestanda där tid lagt ner på kortet och kylaren i sig kostar mer än vad många skulle ens fundera att lägga på en CPU-kylare.
Varför hänga upp sig på uppenbara underpriser och anse det vara "normalpriser" när dom riktiga normalpriserna är liknande det som 2000 serien hade? Bara inse att både AMD och Nvidia gjorde en fuling och lanserade till underpriser med medvetet lågt satta MSRP, därav en orsak till bristen på kort i butik utöver pandemins verkan och mining mfl..

Vill du hellre se att kort 100% blir beställningsvara med för tillverkaren/återförsäljaren självmordspris än lagervara till något högre och sunt pris som gör att det går runt för alla led? INGEN tvingar någon att betala vad saker faktiskt kostar, så vill man betala vad det kostar så är det bara att avstå eller köpa något som faller inom ekonomiska ramen man har oavsett om drömmen om 3080 blev ett 3070 för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marling:

Tusan, ville att ni skulle övertala mig om att det var helt fel. Får väl bita i det sura äpplet och betala.. Men börjar inse att valen är begränsade.

Beror väl på vad du behöver men du verkar inte spela alltför mycket så varför inte köpa ett 3070 nu?

Skulle du sedan köpa ett 4070 (eller kanske 4080) lär du ändå ha betalat mindre än vad du ger för ett 3090 i dag. Inte minst då ditt 3070 också får ett hyggligt andrahandsvärde.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Nu har amazon tagit bort min beställning på 3080 EVGA. Ingen information om att de tagit bort beställningen, bara borttagen. Dessutom går det inte att kontakta dom ang. borttagna ordrar då den inte kan refereras. Är grymt förvånad över hur amazon kan vara så hypat när det är nivån sämre än wish eller annan valfri kinabutik. 3,5 månaders väntan och sedan bara bortplockad.
Nu är det bara att fortsätta att vänta på Elgiganten. Blir ett halvår i veckan.

Permalänk
Skrivet av HighGrade:

Nu har amazon tagit bort min beställning på 3080 EVGA. Ingen information om att de tagit bort beställningen, bara borttagen. Dessutom går det inte att kontakta dom ang. borttagna ordrar då den inte kan refereras. Är grymt förvånad över hur amazon kan vara så hypat när det är nivån sämre än wish eller annan valfri kinabutik. 3,5 månaders väntan och sedan bara bortplockad.
Nu är det bara att fortsätta att vänta på Elgiganten. Blir ett halvår i veckan.

Oj, ja det var riktigt dåligt. Nej, jag är inte heller speciellt imponerad av amazon.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte riktigt varför jag blev upprörd på Amazon, men jag tänkte den gången "aldrig mer den där smörjan". En dag senare köpte jag nån skräpgrej som var betydligt billigare där..;)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Webhallen
Skrivet av shivaliciouz:

En av mina underbara frågor, bara jag som börjar bli redigt less på webhallen? Man får så luddiga svar ena gången man pratar med dom säger dom att mitt grafikkort skall komma 28/2 2021. (Beställt MSI 3080.) En vecka efter den 28/2 så hör jag av mig till dom åter igen och får ett svar att dom inte vet någonting alls. Väntat sedan September på mitt kort nu.

Vet inte vilket kort du har beställt, men om jag får anta att det är MSI X TRIO så är det 94 personer på kö i september 2020, jag ser att vi har fått små små batcher på sistone (senast 3e mars, verkar vara de som kundtjänst syftade på). 17e sept 16.21 är näst på tur att få kort, har tyvärr ingen information om det är fler kort pågång desvärre.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Trist med amazon, jag var också ruskigt osugen på att stödja dem men slängde iväg en beställning på Asus tuf 3080 non-oc för 8200 i januari efter att jag insett att de beställningar jag haft på svenska webshoppar inte rörde sig nämnvärt. Det kortet sitter i datorn nu sedan ett par veckor. Ruskigt nöjd, gediget bygge. Klockar bra. Kommer sätta kylflänsar på backplaten och deshrouda det då det är för högljutt vid belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

Trist med amazon, jag var också ruskigt osugen på att stödja dem men slängde iväg en beställning på Asus tuf 3080 non-oc för 8200 i januari efter att jag insett att de beställningar jag haft på svenska webshoppar inte rörde sig nämnvärt. Det kortet sitter i datorn nu sedan ett par veckor. Ruskigt nöjd, gediget bygge. Klockar bra. Kommer sätta kylflänsar på backplaten och deshrouda det då det är för högljutt vid belastning.

Svenska amazon? Grattis! Tycker inte jag sett något tillgängligt eller möjligt att lägga en kommande order på ang. rtx3080 serien där..

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

Trist med amazon, jag var också ruskigt osugen på att stödja dem men slängde iväg en beställning på Asus tuf 3080 non-oc för 8200 i januari efter att jag insett att de beställningar jag haft på svenska webshoppar inte rörde sig nämnvärt. Det kortet sitter i datorn nu sedan ett par veckor. Ruskigt nöjd, gediget bygge. Klockar bra. Kommer sätta kylflänsar på backplaten och deshrouda det då det är för högljutt vid belastning.

Vilket datum beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Svenska amazon? Grattis! Tycker inte jag sett något tillgängligt eller möjligt att lägga en kommande order på ang. rtx3080 serien där..

Jodå och vissa var lyriska över snabba leveranser osv, vilket såklart var bra. Men nu är amazon lika otransperanta som lolgianten och liknande. Ännu värre när de tar bort orders på folk utan att infa något. Amazon.se är generellt ett skämt att ha och göra med vs. co.uk/.de/.com av egen erfarenhet...

Skrivet av arvcop:

Vilket datum beställde du?

Ligger själv på 2 jan på samma kort och pris. Hade hoppats ngt skulle hända förra veckan då ngn annan fick sin order borttagen pga för lite likvider tillgängliga på kontot men icke...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är ju knappst värt att lägga upp om det endå kostar 65tkr+

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag skrev "..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Svenska amazon? Grattis! Tycker inte jag sett något tillgängligt eller möjligt att lägga en kommande order på ang. rtx3080 serien där..

Japp, svenska amazon.

Skrivet av arvcop:

Vilket datum beställde du?

1/1

Skrivet av Kimball:

Jodå och vissa var lyriska över snabba leveranser osv, vilket såklart var bra. Men nu är amazon lika otransperanta som lolgianten och liknande. Ännu värre när de tar bort orders på folk utan att infa något. Amazon.se är generellt ett skämt att ha och göra med vs. co.uk/.de/.com av egen erfarenhet...

Ligger själv på 2 jan på samma kort och pris. Hade hoppats ngt skulle hända förra veckan då ngn annan fick sin order borttagen pga för lite likvider tillgängliga på kontot men icke...

Ja kändes som en chansning att beställa på amazon helt klart, ingen info om planerad leverans innan det skickades. Du borde få det snart, beställde mitt bara en dag innan dig, haft kortet i snart två veckor. Grymt nöjd! Bortsett från hög vram temp, men det avhjälps lätt med litet kylflänsar på backplaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

Japp, svenska amazon.

1/1

Ja kändes som en chansning att beställa på amazon helt klart, ingen info om planerad leverans innan det skickades. Du borde få det snart, beställde mitt bara en dag innan dig, haft kortet i snart två veckor. Grymt nöjd! Bortsett från hög vram temp, men det avhjälps lätt med litet kylflänsar på backplaten.

Jag beställde TUF non oc 1/1 från Amazon. Har inte skickats än. Hoppas att de skickas snart då

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

@webhallen

Vill bara ge @webhallen ett MEGA STORT TACK för att dom gett mig falska förhoppningar i kanske 4-5 dagar!

Fick ett beräknat leveransdatum på mitt SUPRIM X 3080 som nu jag försvunnit och jag är tillbaks på ruta 1!

TACK @webhallen

Permalänk

Någon som fått något liknande från webhallen?
Att man får ett beräknat leveransdatum som sedan går tillbaka till ”finns Inte i lager, vi har i dagsläget Inte ett leveransdatum”

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Någon som fått något liknande från webhallen?
Att man får ett beräknat leveransdatum som sedan går tillbaka till ”finns Inte i lager, vi har i dagsläget Inte ett leveransdatum”

Nope, kontakta kundtjänst om du inte redan gjort det?

Tycker @webhallen skötte mitt ärende mer än bra med mitt 3080 kort. Det tog tid att få men korten är en bristvara och inget de kan göra någonting åt

Kan vara att de fått ett preliminärt datum från leverantören och att de sedan ändrat/avbokat detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

@webhallen

Vill bara ge @webhallen ett MEGA STORT TACK för att dom gett mig falska förhoppningar i kanske 4-5 dagar!

Fick ett beräknat leveransdatum på mitt SUPRIM X 3080 som nu jag försvunnit och jag är tillbaks på ruta 1!

TACK @webhallen

dom brukar försvinna så när paketet är påväg nånstans så det kommer nog snart 👍 ska du hämta i butik så har det blivit så för mej med när det transporteras till butiken men sen är det magisk där för avhämtning 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

dom brukar försvinna så när paketet är påväg nånstans så det kommer nog snart 👍 ska du hämta i butik så har det blivit så för mej med när det transporteras till butiken men sen är det magisk där för avhämtning 🙂

Får hoppas på det bästa!
Låter lite oförskämt att säga att jag väntat 3 1/2 månad när jag vet att vissa väntat längre men man tappar verkligen tålamodet desto länge tid de tar /:

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

@webhallen

Vill bara ge @webhallen ett MEGA STORT TACK för att dom gett mig falska förhoppningar i kanske 4-5 dagar!

Fick ett beräknat leveransdatum på mitt SUPRIM X 3080 som nu jag försvunnit och jag är tillbaks på ruta 1!

TACK @webhallen

NaCl