3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Jag var och hämtade upp RAM-minnen efter att ha hämtat processorn i Webhallen för någon dag sedan. Skall tydligen ligga 113:e i kön för ASUS TUF 3080 non-OC.
Beställde 21/9 00:53.
Känns som att det gått frammåt åtminstone även om det inte går fort. Hoppas det ramlar in lite kort nu i veckan

Jag beställde mitt 3080 tuf Non-OC den 20e. Kanske ja ligger runt 100 i kön nu då! Neråt går det. Men förjävla sakta.

Vägrar ge 10.000+ som priserna ligger på nu.

Som tur är, är det nog "bara" processorn+mobo som strular i min burk.. Men de kanske dyker upp till Valborg.. om man har tur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laiq:

Och jag tycket 13500 var dyrt för ett 2080ti när det kom...Varför betalar folk över 20k för ett grafikkort? :/

Är man entusiast med höga krav så brukar höga priser vara strunt samma. Använder man det varje dag i minst 2 år så är det inte så dyrt känner jag.

Jag hade kunnat lägga mig där om jag spelade mer men jag nöjde mig med 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Av vad jag har förstått så är det mer eller mindre ett nollsummespel att sälja grafikkort idag och även om Inet har en marginal på säg 5-10% medan Proshop kanske har en marginal på 15-20% så känns det i min värld helt sjukt att kalla ett företag (och indirekt människorna som jobbar där) för äckliga råttor bara för att de tar ett högre pris på en produkt. Men du kanske gör samma sak på ICA om de tar 2spänn mer för en liter mjölk än vad de gör på Coop?

Lugn i stormen det var inte jag som kallade dem för råttor, jag påpekade bara priskillnaden på 1000:- mellan en leverantör och en annan.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZlatanAndCO:

@”Felixark”
Fick precis ett sms om att ordern med mitt 3060 ti håller på att plockas. Även statusen på hemsidan har ändrats till ”skickad”

Vart Beställde du ifrån?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Vart Beställde du ifrån?

Beställde kortet igår från Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZlatanAndCO:

Beställde kortet igår från Inet

Men vafan när vara inet på inet flera gånger i går och såg inget rtx 3060 ti kort i lager. Får hoppas på att jag får tag på rx 6700xt på torsdag 😃😢

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZlatanAndCO:

Beställde kortet igår från Inet

Blir också lite trött på inet eftersom jag frågade vid lunch igår om det kommer komma in något rtx 3060 ti kort inom de närmaste veckorna och de sa att de inte hade några kort påväg.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Sjuka priser 8tkr för den dar modellen alldeles för högt

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Sjuka priser 8tkr för den dar modellen alldeles för högt

Aa men med tanke på 3060 ti hamnar på nästan 9k i andra hand är det väl bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Proshop scalpar deras egna kort, 9500kr för ett 3070. Det är vad de säljs för på tradera. Smutsiga råttor

Skrivet av Snudge_B:

Lugn i stormen det var inte jag som kallade dem för råttor, jag påpekade bara priskillnaden på 1000:- mellan en leverantör och en annan.

Jag citerar in ditt inlägg igen, för det var ju Precis vad du gjorde, kallade dom för "smtusiga råttor". Att olika åtterförsäljare tar olika pris för samma produkt är ju inget nytt. Rent procentuellt så är det ju dessutom bara ca 10% mellan de Proshop och Inet vilket ju är en i högsta grad normal prisskillnad mellan återförsäljare.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Aa men med tanke på 3060 ti hamnar på nästan 9k i andra hand är det väl bra pris

Varför ska man köpa hos andra hand när rtx 3070 kommer in i lager typ varje dag dock för orimliga priser såsom 7500-8000kr

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Blir också lite trött på inet eftersom jag frågade vid lunch igår om det kommer komma in något rtx 3060 ti kort inom de närmaste veckorna och de sa att de inte hade några kort påväg.

Visar bara på hur dålig kommunikation det finns från leverantörerna till butikerna också många fortsätter spekulera i att butikerna inte vill säga något men.. Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Visar bara på hur dålig kommunikation det finns från leverantörerna till butikerna också många fortsätter spekulera i att butikerna inte vill säga något men.. Ja.

Tycker i allafall att de kunde säga något om jag redan har en beställning på rtx 3060 ti kort hos dom

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför ska man köpa hos andra hand när rtx 3070 kommer in i lager typ varje dag dock för orimliga priser såsom 7500-8000kr

Fråga de som köper upp de för o mina

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Någon som vet om det levererats några MSI 3080 Ventus 3X OC senaste tiden eller om de fokuserar på de dyrare korten?

Ångrar lite att man inte lade på 800 spänn och beställde ett Suprim istället. Men det skulle ju ändå inte överklockas så varför lägga de extra slantarna. Hade man gjort så hade nog kortet suttit i burken nu..

Jag delar din ånger här.

Beställde ett från Inet 01-05, då var jag på "någonstans över plats 380 i kön" enligt deras support.

Sedan dess har det sett ut såhär:

01-26 plats 372

02-16 plats 353

03-05 plats 335

(Mycket) grovt räknat cirka en plats ner om dagen hittills. Hade avbokat och beställt ett av de dyrare korten om det inte var att jag med presentkort fick det för ~5800kr, och en sån bra "deal" kommer ingen få på länge som det verkar..

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag citerar in ditt inlägg igen, för det var ju Precis vad du gjorde, kallade dom för "smtusiga råttor". Att olika åtterförsäljare tar olika pris för samma produkt är ju inget nytt. Rent procentuellt så är det ju dessutom bara ca 10% mellan de Proshop och Inet vilket ju är en i högsta grad normal prisskillnad mellan återförsäljare.

Jag pallar inte bli involverad i ett flamewar så jag lägger ner efter detta, men om du kollar signaturerna så ser du att det är två olika va? Du får läsa in vad du vill läsa in. Jag ville bara poängtera att en återförsäljare tar 8490:- en dag och en annan tar 9490:- för samma kort dagen efter. Att det var då jag citerade dig när du lackade till på nån annan som förolämpade någon må var hänt, men på sin höjd var det fel att citera dig där.

De hr självklart all rätt i världen att ta vad de vill, precis som vi har all rätt i välden att inte handla från dem. Om du vill försvara det, så fine, men lägg inte ord som någon annan yttrat i min mun. Om det är så dålig marginal på grafikkorten så får man väl som återförsäljare välja att inte sälja dem (eller som Proshop lägga sig 1000 spänn över de andra). Men kom inte och försök tuta i mig att de på nåt vis inte tjänar på dem, för det är bara de korten som de redan lovat ut till MSRP som säljs med förlust.

Tycker jag det är kass med prissättningen, ja. Har jag förolämpat någon återförsäljare eller representant på det bolaget, nej!

Förtydligande. Orent spel var fel uttryck
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tycker i allafall att de kunde säga något om jag redan har en beställning på rtx 3060 ti kort hos dom

"hej, vi har beställt 2000 kort, men vi har inte hört något mer efter det. Det kan komma om ett par minuter eller om ett par månader" 🤷‍♂️ hur butikerna än gör, får dom skit. Inte lätt att försöka sälja och möta kunders behov nu dessvärre. Jag tror att dom helt enkelt inte vet. Kikar vi på diverse sidor står det "kommer in xXx datum" men det blir livat när det flyttas på, då leverantören ej kunnat leverera.

Inget drömläge direkt för varken kunder/butiker. Förstår dock frustrationen!

Tror för övrigt 3060ti korten behöver en egen tråd då denna var tänkt för 3080/3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag pallar inte bli involverad i ett flamewar så jag lägger ner efter detta, men om du kollar signaturerna så ser du att det är två olika va? Du får läsa in vad du vill läsa in. Jag ville bara poängtera att en återförsäljare tar 8490:- en dag och en annan tar 9490:- för samma kort dagen efter. Att det var då jag citerade dig när du lackade till på nån annan som förolämpade någon må var hänt, men på sin höjd var det fel att citera dig där.

De hr självklart all rätt i världen att ta vad de vill, precis som vi har all rätt i välden att inte handla från dem. Om du vill försvara det, så fine, men lägg inte ord som någon annan yttrat i min mun. Om det är så dålig marginal på grafikkorten så får man väl som återförsäljare välja att inte sälja dem (eller som Proshop lägga sig 1000 spänn över de andra). Men kom inte och försök tuta i mig att de på nåt vis inte tjänar på dem, för det är bara de korten som de redan lovat ut till MSRP som säljs med förlust.

Tycker jag det är kass med prissättningen, ja. Har jag förolämpat någon återförsäljare eller representant på det bolaget, nej!

Sorry jag blandade ihop er, jag förstår kritiken jag reagerade bara på ordvalet (som inte var av dig).

Jag tycker inte om priserna men jag tänker "don't hate the player, hate the game".

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Sorry jag blandade ihop er, jag förstår kritiken jag reagerade bara på ordvalet (som inte var av dig).

Jag tycker inte om priserna men jag tänker "don't hate the player, hate the game".

Misstänkte det! Det är lugnt!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tror för övrigt 3060ti korten behöver en egen tråd då denna var tänkt för 3080/3090.

Det finns en tråd för 3060Ti (och 3070).
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625971-3060-3070-i-la...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Sorry jag blandade ihop er, jag förstår kritiken jag reagerade bara på ordvalet (som inte var av dig).

Jag tycker inte om priserna men jag tänker "don't hate the player, hate the game".

GPU-stressen är på riktigt uppenbarligen

Permalänk
Medlem

3 stycken Geforce 3080 Ventus Rtx 3X finns här
https://www.amazon.se/Grafikkort-Geforce-Ventus-Videografikko...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Fan, bara fri frakt mellan 20-25 mars...

Skrivet av samurai:
Permalänk

Har inte sett om någon skrivit om det tidigare, men vad i helskotta är det som händer på amazons grafikkortsförsäljning?

Ser bland annat en 3080 som ligger ute för 67000:-
(fri frakt och bara tre kvar så skynda er nu!)

Är det nån sorts prissättningsrobotar som får hjärnblödning när de ska värdera korten mot hur tillgången ser ut ?

Inte ens en uttråkad miljonär skulle känna att det var värt att köpa för den summan 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Fan, bara fri frakt mellan 20-25 mars...

Typiskt!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

"hej, vi har beställt 2000 kort, men vi har inte hört något mer efter det. Det kan komma om ett par minuter eller om ett par månader" 🤷‍♂️ hur butikerna än gör, får dom skit. Inte lätt att försöka sälja och möta kunders behov nu dessvärre. Jag tror att dom helt enkelt inte vet. Kikar vi på diverse sidor står det "kommer in xXx datum" men det blir livat när det flyttas på, då leverantören ej kunnat leverera.

Inget drömläge direkt för varken kunder/butiker. Förstår dock frustrationen!

Tror för övrigt 3060ti korten behöver en egen tråd då denna var tänkt för 3080/3090.

Håller verkligen med om att det måste vara ytterst frustrerande (och kostsamt) för butikerna. Förundras över varför nvidia inte tillsammans med tillverkarna av korten och butikerna tar ett gemensamt tag i det hela för att fylla upp det beställningar som ligger. Istället lanseras nya modeller på löpande band. I dag sex månader efter releasen så är flera av korten beställda på releasedagen fortfarande inte levererade. Jag har faktiskt lite svårt att se att marknaden kan ha ett så högt förtroende för ett företag som inte kan leverera ifatt ens efter 6 månader.

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Idag firar vi sex månaders jubileum.

Tiden flyger. Men inte när man väntar på grafikkort.

Permalänk

Hämtade ut mitt SUPRIM X 3080 igår från @webhallen

Tack så hemskt mycket! (: @webhallen