3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Rimligt att gå med tusentals kronor i förlust per kort för att ni ska få en produkt ni inte bokat. Intressant ståndpunkt.

Rimligt att låta folk köpa kortet när man inte har täckning för det?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Problematiken nu är 3070Ti, vem f*n köper ett 3070Ti för 11K, när du kan få tag på ett vettigt 3080 för 13K. Dessutom så är det betydligt snabbare än 3070Ti. Nåja, det är nu man får chansen att det eventuellt dalar i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Rimligt att låta folk köpa kortet när man inte har täckning för det?

Tror inget av ÅF visste att det skulle bli en sån brist på Ampere-serien. För jag menar, om du visste. Skulle du vilja gå med förlust med 3-4K per kort? Nä, just det. Därför kommer vi inte förmodligen inte kunna köpa kort som inte levererats till ÅF på 4000-serien, alternativt att man kör en placeholder på 50K och du får priset när korten har levererats till ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag argumenterar själv och inte för något kollektiv. Jag står fast vid att det var en dålig lösning och närmare ett hån. Hur andra upplevde det är totalt irrelevant för mig.

Och hur tänker du att Inet ska veta vad du tycker är rimligt?

Permalänk
Medlem

Att gå back på försäljning är inte orimligt inom hemelektronik i alla fall.

Jag jobbade på elgiganten för många år sedan och då var det standard att gå back ett par tusen på annonserade produkter såsom tv, telefoni och pc. Därför de säljarna så gärna vill sälja tillbehör, försäkringar eller annan produkt.

Gör vad ni vill med den infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Och hur tänker du att Inet ska veta vad du tycker är rimligt?

De verkar ju ha förstått orimligheten själv då de inte hört av sig och erbjudit något av de kort de fått in (åtminstone de två av de tre). Med din logik kan de lika bra fråga om jag vill köpa vad som helst till inköpspris, ett RTX 3070 eller 3090 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

De verkar ju ha förstått orimligheten själv då de inte hört av sig och erbjudit något av de kort de fått in (åtminstone de två av de tre). Med din logik kan de lika bra fråga om jag vill köpa vad som helst till inköpspris, ett RTX 3070 eller 3090 t.ex.

Eller så var det ett engångserbjudande som det var med Komplett (så vitt jag vet). Eller så ser dom att du inte accepterade ett erbjudande som var bättre än det dom kan erbjuda nu. Du stod inte i kö till ett 3070 eller ett 3090, så nej det är inte alls min logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Eller så var det ett engångserbjudande som det var med Komplett (så vitt jag vet). Eller så ser dom att du inte accepterade ett erbjudande som var bättre än det dom kan erbjuda nu. Du stod inte i kö till ett 3070 eller ett 3090, så nej det är inte alls min logik.

Nej, det är inget engångserbjudande.

Fast var drar du gränsen? Du kommer inte lyckas definiera en rimlig avgränsning i och med din utgångspunkt att det inte skadar att fråga om kunden vill köpa ett 50% dyrare grafikkort mer än ett halvår efteråt. Jag stod inte heller i kö till just den modellen heller. I så fall kan ju ett 3070 för 7000 t.ex. vara intressantare. Eller varför inte en gamingdator? Eller en PS5 med mellanskillnaden till mig? Som sagt, märkligt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nej, det är inget engångserbjudande.

Fast var drar du gränsen? Du kommer inte lyckas definiera en rimlig avgränsning i och med din utgångspunkt att det inte skadar att fråga om kunden vill köpa ett 50% dyrare grafikkort mer än ett halvår efteråt. Jag stod inte heller i kö till just den modellen heller. I så fall kan ju ett 3070 för 7000 t.ex. vara intressantare. Eller varför inte en gamingdator? Eller en PS5 med mellanskillnaden till mig? Som sagt, märkligt resonemang.

Gränsen dras vid kort i samma serie, d.v.s. 3080, inte supersvårt att klura ut. Det finns trots allt en viss skillnad mellan modell- och kort-serie samt helt andra produktsegment. Helt ointressant att argumentera mot sådana fjantargument dock, så du kan få sista ordet och sen fortsätta känna dig hånad över Inets erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Gränsen dras vid kort i samma serie, d.v.s. 3080, inte supersvårt att klura ut. Det finns trots allt en viss skillnad mellan modell- och kort-serie samt helt andra produktsegment. Helt ointressant att argumentera mot sådana fjantargument dock, så du kan få sista ordet och sen fortsätta känna dig hånad över Inets erbjudande.

Jaha, du tycker det, det gör inte det till en sanning. Som jag sa så kommer du inte lyckas då du snårade in dig i ett märkligt resonemang. Att få sista ordet kvittar men att lämna med ett par personliga angrepp känns ju verkligen patetiskt men dessvärre inte förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Att gå back på försäljning är inte orimligt inom hemelektronik i alla fall.

Jag jobbade på elgiganten för många år sedan och då var det standard att gå back ett par tusen på annonserade produkter såsom tv, telefoni och pc. Därför de säljarna så gärna vill sälja tillbehör, försäkringar eller annan produkt.

Gör vad ni vill med den infon.

Precis. Sen finns det massa bakomliggande bonusar som nästan varje företag betalar till återförsäljare. Säljs det exempelvis x antal Asus kort per kvartal så kickar det en saftig kickback till återförsäljaren.

Vi har även haft en starkare krona mot dollarn senaste året och där hämtar åf även in massa.

Permalänk
Medlem

19 st suprem x 3080 kvar på inet.

Det värkar ändå gå undan rätt så snabbt 😅

Permalänk
Medlem

Idag slog jag faktiskt till.
Blev ett Suprime X 3080 ifrån @Inet

Ja, det var lite dyrt, men nu orkar jag inte vänta mer.
Tack till Inet som skickade kortet snabbt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog också beställt ett Suprim om det hade fått plats i mitt chassi men det är helt enkelt en cm för stort. Nu ångrar jag lite att det blev ett ITX-bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det kan såklart ha ändrats men för exakt en månad sedan "erbjöd" Inet mig och andra som beställde grafikkort under lanseringsperioden att köpa Suprim X för vad de kallade 0-marginal/inköpspris, vilket var 11 799 kr. Då kostade den 13 490 också vill jag minnas men självklart kan deras inköpspris ha blivit bättre. Nu har vi i alla fall data att använda sig oss av istället för att bara gissa och spekulera.

Jag tackade nej och anmärkningsvärt att de inte hörde av sig nu igen när de fått in tre nya modeller...

Aha, ok. Tack för källan. Det kan säkert stämma vid det aktuella tillfället och fungerar som en referens, även om det troligen inte stämmer exakt längre. Känns inte som någon fantastisk marginal. De dyrare AIB-modellerna tenderar att ha klart högre marginal än modellerna som är tänkt att ligga nära MSRP såvitt jag vet.

Skrivet av Qubeista:

Jo, men det tror jag? Förmodligtvis en stor beställning då det är 50+ i lager = Bättre pris. 1 Pall rymmer 50st 3080 kort. Priserna på kort från tillverkare till ÅF har knappast ökat så mycket, det är snarare tillgång / efterfrågan, då dessutom miningen lugnat ner sig senaste månaderna. Dessutom kan beställningen vara gjord bra mycket tidigare i år.

När återförsäljare haft ett underskott på tusentals 3080 är 50 eller 100 kort inte en stor order. Med nuvarande marknad finns det i princip ingen anledning att ge mängdrabatt vid inköp så det tvivlar jag på.

Jo, all publik information som jag sett medan jag följt detta indikerar att priserna gått upp mycket i tidigare led på grund av komponentbrist, men även på grund av hög efterfrågan. Detta är även baserat på vad media med kontakter i branchen har kommit fram till.

När ordern är lagd är totalt ointressant då återförsäljarna till skillnad från oss konsumenter får priset satt vid leverans, inte när beställningen läggs. Detta har redan diskuterats tidigare och bekräftats av flera återförsäljare.

Skrivet av Qubeista:

Inet är dessutom en av de största ÅF:arna i Sverige när det kommer till konsument, vad man ser här på Sweclockers så är det ju klart en favorit (även för mig själv).

Jämfört med Komplett (finns i flera länder) och Webbhallen (omsätter lite mindre än dubbelt så mycket som Inet) är Inet inte så stora. Tvivlar på att de skulle kunna utnyttja sitt varumärke för att förhandla till sig rabatter i detta onormala läge, även om de säkert kan ha en del kontakt med tillverkarnas nordiska eller europeiska kontaktpersoner.

Skrivet av Qubeista:

Är det inte bara ÅF-priset det där är? Alltså vad ÅF minst kan sälja kortet för - det är inte ett inköpspris. Inet är som sagt en av sveriges största ÅF och har garanterat ett väldigt fint specialpris hos sin(a) valda distributör.

Nja, det kan vara så, men vi har inget som talar för det annat än att du tycker att så måste vara fallet. Däremot kan de nog ha avrundat upp beloppet några kronor för att nå ett belopp som slutar på 99.

Varför tror du att en halvstor inhemsk ÅF i lilla Sverige skulle få "väldigt fina specialpriser" när det råder sådan brist att korten säljer ändå?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Blev ett 3080 suprim här med

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Antagligen. Hmm, funderar lite, vad ska man välja mellan XFX 6900 XT Black och MSI-kortet om båda kostar lika mycket?
Lite orolig över att det enbart är 10 GB VRAM på 3080, dock GDDR6X mot GDDR6 på 6900 XT men det har ändå 16 GB.
Känns mer framtidssäkert?

Jag gick från ett 3080 Suprim X till 6900XT.
6900XT daskar 3080 på fingrarna ordentligt. Gå på 6900XT om du kan få tag på ett.

Jag hoppas att bristen lättar nu och priserna sjunker till humana nivåer igen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danskung:

Blev ett 3080 suprim här med

INET var osäkra på om detta var ett LHR. Beställde ett jag med, får se imorgon när jag hämtar ut det helt enkelt. Vore tråkigt iom andrahandsvärdet.

Permalänk
Medlem

Okej, med ett 6900 XT vad hade du kört mellan en 10700f och en 5600x?
blev en beställning på 3080 suprim x också.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Skrivet av jamalya:

INET var osäkra på om detta var ett LHR. Beställde ett jag med, får se imorgon när jag hämtar ut det helt enkelt. Vore tråkigt iom andrahandsvärdet.

Tror inte denna batch 3080 har LHR, bara kolla tillverkarens artikelnr finns inget v2 eller LK/LHR skrivet. Bara mina på, låt din 3080 finanseria 4080 sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Blev ett 3080 suprim här med

Grattis! Jag returnera min för 1 månad sedan för att gav 14.000kr för den på NON.

Fick ångest efter dag 1 och kunde inte justifiera kostnaden 😅 (inga bollar här antar jag).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravnit:

Grattis! Jag returnera min för 1 månad sedan för att gav 14.000kr för den på NON.

Fick ångest efter dag 1 och kunde inte justifiera kostnaden 😅 (inga bollar här antar jag).

Helt sjukt vad man hur lätt man vänjer sig vid höga priser. Köpte ett 3090 för en månad sen för 25K, men lyckan ville inte infinna sig. Började köra Death Stranding med 3090 och 144Hz monitor. Slutade med att jag lämnade tillbaks skärmen och 3090. Nu kör jag på mitt 1060 och gamla 60Hz skärmen. Visst är det inte lika fint, men känslan finns där. Nu blir det 28K in i börsen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag gick från ett 3080 Suprim X till 6900XT.
6900XT daskar 3080 på fingrarna ordentligt. Gå på 6900XT om du kan få tag på ett.

Jag hoppas att bristen lättar nu och priserna sjunker till humana nivåer igen.

Hur mycket betalade du för ditt 6900XT? Jag såg nämligen att dom fanns i lager för en kort stund igår på AMDs shop för 1043€, tyvärr hann jag inte köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Helt sjukt vad man hur lätt man vänjer sig vid höga priser. Köpte ett 3090 för en månad sen för 25K, men lyckan ville inte infinna sig. Började köra Death Stranding med 3090 och 144Hz monitor. Slutade med att jag lämnade tillbaks skärmen och 3090. Nu kör jag på mitt 1060 och gamla 60Hz skärmen. Visst är det inte lika fint, men känslan finns där. Nu blir det 28K in i börsen istället.

sjukt bra gjort! 28k i börsen eller bara i plånboken får en att må mycket bättre
Jag är inte så nöjd över mina fps men jag tänker att jag kanske kan köpa ett 3080 under Q3/4 2021 för ett vrakpris när alla miners ska sälja sina kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Helt sjukt vad man hur lätt man vänjer sig vid höga priser. Köpte ett 3090 för en månad sen för 25K, men lyckan ville inte infinna sig. Började köra Death Stranding med 3090 och 144Hz monitor. Slutade med att jag lämnade tillbaks skärmen och 3090. Nu kör jag på mitt 1060 och gamla 60Hz skärmen. Visst är det inte lika fint, men känslan finns där. Nu blir det 28K in i börsen istället.

Smart val! Kanske dock värt att försöka hitta en mellanpunkt mellan balls-out 3090 och peasant 1060?

Skulle aldrig kunna tänka mig att ha någon av dem, utan ett mellanting mellan det bästa och det "sämsta" brukar göra både mig och plånboken nöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Hur mycket betalade du för ditt 6900XT? Jag såg nämligen att dom fanns i lager för en kort stund igår på AMDs shop för 1043€, tyvärr hann jag inte köpa...

Betalade 13.3k för ett Red Devil.
På AMDs hemsida kommer dom ut på Torsdagar i alla fall.

På tal om 3080 Suprim så är de korten ruskigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Betalade 13.3k för ett Red Devil.
På AMDs hemsida kommer dom ut på Torsdagar i alla fall.

På tal om 3080 Suprim så är de korten ruskigt bra.

Finns det någon särskild tid på torsdagar som AMD-korten släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

INET var osäkra på om detta var ett LHR. Beställde ett jag med, får se imorgon när jag hämtar ut det helt enkelt. Vore tråkigt iom andrahandsvärdet.

Var det LHR?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

Var det LHR?

Testade lite snabbt och lyckades få 82 mhs vid ett tillfälle. Majnar inte själv på kortet men man vill ju veta så att andrahandsvärdet står sig.

Dom bör ligga runt 90+ mhs tror jag men LHR ska ju vara capad halvägs så det verkar inte vara LHR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Testade lite snabbt och lyckades få 82 mhs vid ett tillfälle. Majnar inte själv på kortet men man vill ju veta så att andrahandsvärdet står sig.

Dom bör ligga runt 90+ mhs tror jag men LHR ska ju vara capad halvägs så det verkar inte vara LHR.

Har hört att det brukar fungera vanligt en liten stund för att sedan droppa. Det blev inte så för dig?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M