Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000 är Wifi 6-router med spelfokus

Permalänk
Melding Plague

Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000 är Wifi 6-router med spelfokus

Utöver Wifi 6 och mjukvaran Duma OS 3.0 ska Netgears senaste router enligt företaget erbjuda rejält sänkta ping-nivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wrom Wrom Star Wars.
Skulle varit kul och se om en sådan här gör minsta lilla skillnad mot en billigare router som Archer C9 för 1000 spänn jag köpte för flera år sedan

Permalänk
Medlem

Det skulle vara väldigt intressant att se ett test från er på redaktionen av denna router (kanske tom två eller tre "spelroutrar" mot varandra) för att se om dessa funktioner verkligen fungerar i verkligheten

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk

Är det där en såndär "PS"?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som första rymdskeppet (sidewindern) man börja med i spelet Elite dangerous
Och ja - namnet "Nighthawk Pro Gaming XR1000" är väl inte långt därifrån.

Jag tänker mig att flertalet antingen gömmer routern och då behöver den inte se så.... tokig ut. Eller så är den framme - exempelvis på väggen och då önskar väl gemene man att den inte sticker ut allt för mycket.
Eller är det bara jag?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om något är designat att se ut som taget ur Star Wars (insert any other Sci-Fi) har den förmodligen också, likt Death Star, allvarliga säkerhetshål man behöver patcha för att undvika samma öde.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: jag bryr mig inte så mycket om hur routern ser ut så länge som den är potent som tusan, men om den inte ser ut att vara en rekvisita ur en sci-fi-serie med låg budget är det helt klart en fördel. Jag var extremt sugen på Ubiquiti Amplifi Alien som avtäcktes i fjol, men den verkar de själva inte satsa på och den kom aldrig till Sverige.

Mitt gamla härke till Wifi 5-router duger men behöver definitivt bytas ut inför Playstation 5, nästa telefon (nuvarande har bara Wifi 5) och min framtida Apple Silicon-laptop. Jag är också fattig i framtiden säger spåkulan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

@Söderbäck: jag bryr mig inte så mycket om hur routern ser ut så länge som den är potent som tusan, men om den inte ser ut att vara en rekvisita ur en sci-fi-serie med låg budget är det helt klart en fördel. Jag var extremt sugen på Ubiquiti Amplifi Alien som avtäcktes i fjol, men den verkar de själva inte satsa på och den kom aldrig till Sverige.

Mitt gamla härke till Wifi 5-router duger men behöver definitivt bytas ut inför Playstation 5, nästa telefon (nuvarande har bara Wifi 5) och min framtida Apple Silicon-laptop. Jag är också fattig i framtiden säger spåkulan.

Jag har en Asus RT-AX88U med Asuswrt-Merlin och är väldigt nöjd! Rekommenderas starkt!

Eller kanske vänta på en Wi-Fi 6E router?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: Tri-band är ett grundkrav för mig med nästa router-uppgradering faktiskt, men annars har jag bra erfarenheter av Asus routrar

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kanske missar jag något men vem köper dessa routrar? Den kostar ju som en billigare dator. För bra hastigheter och latenser finns ju 10 GbE som visserligen är dyrt men med samma peng får man ändå igång ett sånt nätverk. Hade routern kostat runt tusenlappen hade det varit en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag var extremt sugen på Ubiquiti Amplifi Alien som avtäcktes i fjol, men den verkar de själva inte satsa på och den kom aldrig till Sverige.

Den är på gång.

Går att beställa EU-versionen redan idag om man signar upp för Early Access-programmet (kostar inget) hos Ubiquiti:
https://eu.store.ui.com/collections/amplifi/products/amplifi-alien-router-beta

(Verkar tillfälligt vara slut. Fanns i lager igår när jag kollade.)

Permalänk
Medlem

Någon som är insatt, är det lönt att skaffa wifi 6 om man inte har någon enhet som stöder standarden?

Och finns det wifi-dongles (USB) som har stöd för wifi 6? Har för mig att jag letade för några månader sedan utan framgång.

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

@tyvar1: Tri-band är ett grundkrav för mig med nästa router-uppgradering faktiskt, men annars har jag bra erfarenheter av Asus routrar

Blir nog att ha min nuvarande ett bra tag nu men om Wifi 6E blir stort blir det garanterat ett router köp med Tri-band för mig med

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@andr3a$: se där, väldigt lång ledtid på den, mer än ett år efter lanseringen. Och då fanns den knappt tillgänglig i USA heller, var slut i lager varje gång jag (något besatt) hoppade in i deras amerikanska butik månaderna efter lanseringen. Kikade tidigare i vår också och då var det samma sak.

Jag är lite velande över om jag tycker att det är en dealbreaker att det andra 5 GHz-bandet endast kör Wifi 5. Det går ju att sätta alla spelenheter på Wifi 6-bandet förvisso, men jag vill helst framtidssäkra så mycket som möjligt när jag väl gör en ordentlig investering i nätverksteknik. Får fundera över det ett par vändor till

Tack för upplysningen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: bra framtidstänk där, men Wifi 6E är för långt bort i Sverige för att jag ska kunna vänta på det. Om jag skaffar en bra Wifi 6-router möter det nog mina behov alldeles utmärkt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Konsolgrävare

@loevet Jo, det är nog långt kvar tills den tekniken kommer! Hoppas du hittar det du letar efter snart! 😁

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av Tadidas:

Någon som är insatt, är det lönt att skaffa wifi 6 om man inte har någon enhet som stöder standarden?

Och finns det wifi-dongles (USB) som har stöd för wifi 6? Har för mig att jag letade för några månader sedan utan framgång.

Nä jag tycker inte det är värt det, av vad jag läst så om du byter upp från wifi 5 till wifi sex så märker du ingen skillnad alls om alla dina prylar har wifi 5. (Senare så kan ju en pryl gå på wifi6 och resten som går på annan antenn får därför avlastning och mer tillgång)

jag själv har redan en ny med wifi 6 men men jag hadde ändå mycket gamla grejer som en d link 655 och en liten nyare som någon kastat i soprummet. jag kör bara mest en enda surfplatta och tycker att bara neflix och youtube fungerar så är det ok,. Sen ska det vara så att man inte märker så mycket skillnad om man har få grejer. Wifi 6 är bra om man har mycket prylar och är en stor familj. Sen att små saker ska kunna gå mycket strömsnålare, En liten sak kan stå där utan att kolla upp mot nätverket tusentals gånger i sekunden utan den sätter sig i stället i viloläge och kollar en gång i veckan. Det kan wifi 6

Det dök upp en på rea för nån femhundring och det är inte en värsting heller men jag behöver i inte så mycket som sagt och den var billig så jag slog till på en TP AX1500.
En liten tanke är att det kan var nice med kortare svarstider när man kollar på youtubeklipp och det kanske blir lite mer saker uppkopplat om ett par år. Ja ska också uppgradera allt jag har för allt är gammalt, ny dator, ny platta, ny telefon och så vill jag ha en webbradio i köket. tanken är att allt ska ha wifi 6 har dom inte det då köper jag inte

har letat webbradiol nu men det står inte ens vilket WIFi dom har så ... Finns ju knappt några prylar än så nej du kan lugnt luta dig tillbaka och köpa senare när du tycker att du har det behovet. läs på under tiden kanske slå till på någon rea.
Det är mitt tips...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av loevet:

jag bryr mig inte så mycket om hur routern ser ut så länge som den är potent som tusan, men om den inte ser ut att vara en rekvisita ur en sci-fi-serie med låg budget är det helt klart en fördel. Jag var extremt sugen på Ubiquiti Amplifi Alien som avtäcktes i fjol, men den verkar de själva inte satsa på och den kom aldrig till Sverige.

Bryr mig inte så mycket om det själv heller - det är ju bra om den inte ser ut som en jätteplastblaffa med en skog av antenner som sticker upp ur den (*host host* ASUS gaming-routers exempelvis *host hack*), men då jag haft en tredje generationens Apple Time Capsule ståendes här och tagit upp plats sedan 2011 så bråkar jag inte så mycket över det... Den är ju rätt stor den också och inte så värst snygg heller skulle då jag säga.

Jag läste lite om Amplifin när den först dök upp i teknikpressen, men eftersom det rapporterats att Ubiquitis grejer läcker massor av personlig info om dig och ditt nätverk tillbaks hem till moderskeppet förträngde jag att den såg ut som en riktigt snygg, häftig router. Nu när jag läser specs-listan är den ju faktiskt rätt bra, det enda den saknar är ju snabbare än gigabit nätverksportar (vilket nästan inget konsumentjox har ändå) och Wifi6E-stöd, som ju inte fanns än när den släpptes.

Den verkar iofs dessutom bara vara dual band, med en radio för 2.4GHz och en för 5GHz, även om det förmodligen inte är så jäkla viktigt om man nu inte har en himla massa wifi-grejor hemma. Dock, 8x8 MU-MIMO wtf! lol Aldrig sett en konsumentrouter med så fet MIMO förut. Dock är väl nyttan begränsad om man inte har andra prylar som också klarar 8x8. Kanske bra om man ska mesh-koppla flera stycken? *axelryck* Den ser även ut att ha intern nätdel, vilket är superplus i mina ögon. Jag hatar HATAR lösa nätadaptrar!

Finns ju WIFI6E-routern ASUS ROG GT-AXE11000 (vilket smidigt produktnamn! lol) snart/nu också. "Bara" 4x4 MU-MIMO, men å andra sidan trippelband radio istället (2.4/5/6GHz) och 2.5Gbit ethernet samt fyra vanliga 1Gbit ethernetportar (två som är sammanslagningsbara.) Jätteplastblaffa dessutom, med en skog växandes ur sig håhåjaja. Och extern nätdel. OCH fläkt internt också dessutom. Och RGB LED i loggan. Jösses. Är väl därför den har fläkt, de fick väl inte plats med passivt ventilationsgaller på grund av den lysande ROG-loggan...

Kostar väl sex tusen åtminstone när den kommer ut i handeln? Fanvet. Fattig lär man då bli, som du säger!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@LennyV: nej egentligen faller den på mitt krav om Tri-band, men funktionsuppsättningen den har ser ut att vara riktigt imponerande. MU-MIMO 8x8 är rejält med overkill, vilket kan vara trevligt som framtidssäkring, men å andra sidan är de största datamängderna jag tankar ned på konsolerna och Playstation 5 stöder ju bara 2x2 MU-MIMO över Wifi 6 (och Xbox Series X/S bara Wifi 5 tyvärr). Mer än Gigabit över Ethernet-portarna är inte heller något jag skulle maxa hemma, även om det i nördhjärtat känns bra med 2,5 Gigabit som minst nOch ja, intern nätdel is the shit!

På samma tema får ju Asus ROG GT-AXE11000 nördhjärtat att pumpa en del, men samtidigt skulle jag aldrig i helsike utnyttja en tredjedel av kapaciteten där (och en tredjedel är nog frikostigt uppskattat). Wifi 6E kommer ju inte standardiseras i EU och Sverige i första taget, och jag är nog inte villig att invänta routrar som har stöd för det. Får se om det blir ett panikbeslut inför PS5:an dyker upp, antingen snygg-Ubiquity eller monster-Asus som får bo under en snusnäsduk

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av loevet:

Får se om det blir ett panikbeslut inför PS5:an dyker upp, antingen snygg-Ubiquity eller monster-Asus som får bo under en snusnäsduk

Hhahaha! Sätt en peruk och måla läppstift på den!

Man skulle kunna leva med en Ubiquiti Uniquiti Uwifiti vafan ett tag utan större problem tror jag, den är inte så ruskigt dyr i deras väbb-butik tyckte jag mig skåda, iallafall för att vara wifi6, tokfet MU-MIMO (sett andra wifi6 routers som bara stödjer 2x2 eller inget alls) och med lite annan lull-lull som skärm med inbyggd haptik osv. Finns kanske en app också för att styra routern? Var inte det det som var Ubiquitys grej ursprungligen, "smarta" wifi-routers? Många andra wifi6-routers verkar kosta mycket mer.

Så även om den inte har precis allt man vill ha så är den säkert bra nog tills något nytt bättre dyker upp tänker jag. Varför måste du prompt ha dual band nätverksstöd till exempel, driver du gästhus hemma och vill ge dina inneboende ett eget separat nätverk eller...?

Redigerat:

Specifikt om den här routern och Netgear i allmänhet:
Är de bättre på firmware-uppdateringar nuförtiden än de var under 00/tidigt 10-tal? Hade en modell en gång i tiden (som testades här på Sweklockers, och vars recension var själva anledningen att jag hittade sajten, började läsa här, samt köpte routern ) som bara fick en enda uppdatering, och den fixade inte ens problemet routern hade, nämligen att den behövde en Vulcan Neck Pinch varannan månad ungefär för att den helt enkelt råhängt och vägrade routa fler paket.

Varenda router jag hade fram tills jag köpte min Apple Time Capsule var så, funkade i veckor bara, sedan häng. Fetjobbigt, sådär på en menlös i-världsproblemsnivå typ.

Fråga jag glömde ställa förut
Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Är man seriös så har man ju kabel!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Är man seriös så har man ju kabel!

Sant, jag skulle dock säga att om du har möjligheten bör du pröva att köra över Wi-fi.
När jag gjorde mitt senaste bygge hoppade jag över från kabel till Wi-fi och jag har inte märkt någon skillnad alls. Jag får samma ping, samma hastighet både upp och ner.
Så ja, om du någonsin får tag i en bra Wi-fi 6 router och en wi-fi 6 kompatibel mottagare i datorn, pröva det. Jag lovar dig att du inte kommer märka någon skillnad.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ladrason:

Jag lovar dig att du inte kommer märka någon skillnad.

Beror iofs säkert lite på hurpass många aktiva enheter du har på ditt wifi och hur många wifi-nätverk som surrar runtikring dig.

Nu ska ju wifi6 vara förbättrat på båda dessa punkterna mot tidigare (särskilt om du har stöd för MU-MIMO i båda enheterna), men hurpass väl de teknikerna faktiskt funkar i praktiken är väl en annan femma... Har tyvärr inte sett några utvärderingar om det, generellt verkar intresset att recensera accesspunkter svagt bland tekniksajter... Sedan det där vanliga tjabbet med att 5GHz penetrerar väggar sämre än 2.4GHz och därmed ger lägre signal/brusförhållande osv som också kan spöka till det.

Med kabel är man ju garanterad ostörd bandbredd simultant in och ut, vilket brukar vara välkommet vid nätverksspelande speciellt då både du och servern skickar snabb ström av paket i vardera riktningen. Till och med wifi6 är bara halv duplex (dvs endast trafik åt ett håll åt gången), och som jag fattat det fortfarande använder det rätt primitiva CSMA/CA-protokollet om både accesspunkt och wifi-enhet försöker sända på samma gång.

Om du sitter och gejmar bara på din dator så märker du kanske ingen reell skillnad alls då man kör över wifi, men det finns en chans att din ping/jitter skulle kunna gå upp avsevärt om exempelvis steam/battle.net app eller dylikt börjar dra hem uppdateringar i bakgrunden, eller om du exempelvis fildelar (legitimt, såklart!)

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladrason:

Sant, jag skulle dock säga att om du har möjligheten bör du pröva att köra över Wi-fi.
När jag gjorde mitt senaste bygge hoppade jag över från kabel till Wi-fi och jag har inte märkt någon skillnad alls. Jag får samma ping, samma hastighet både upp och ner.
Så ja, om du någonsin får tag i en bra Wi-fi 6 router och en wi-fi 6 kompatibel mottagare i datorn, pröva det. Jag lovar dig att du inte kommer märka någon skillnad.

Vilka online-spel kör du över wifi då?

Permalänk

En Ubiquiti Edgerouter X och en AP Pro gör jobbet minst lika bra till priset ca 2500kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahaha... Sicket skräp

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Beror iofs säkert lite på hurpass många aktiva enheter du har på ditt wifi och hur många wifi-nätverk som surrar runtikring dig.

Nu ska ju wifi6 vara förbättrat på båda dessa punkterna mot tidigare (särskilt om du har stöd för MU-MIMO i båda enheterna), men hurpass väl de teknikerna faktiskt funkar i praktiken är väl en annan femma... Har tyvärr inte sett några utvärderingar om det, generellt verkar intresset att recensera accesspunkter svagt bland tekniksajter... Sedan det där vanliga tjabbet med att 5GHz penetrerar väggar sämre än 2.4GHz och därmed ger lägre signal/brusförhållande osv som också kan spöka till det.

Med kabel är man ju garanterad ostörd bandbredd simultant in och ut, vilket brukar vara välkommet vid nätverksspelande speciellt då både du och servern skickar snabb ström av paket i vardera riktningen. Till och med wifi6 är bara halv duplex (dvs endast trafik åt ett håll åt gången), och som jag fattat det fortfarande använder det rätt primitiva CSMA/CA-protokollet om både accesspunkt och wifi-enhet försöker sända på samma gång.

Om du sitter och gejmar bara på din dator så märker du kanske ingen reell skillnad alls då man kör över wifi, men det finns en chans att din ping/jitter skulle kunna gå upp avsevärt om exempelvis steam/battle.net app eller dylikt börjar dra hem uppdateringar i bakgrunden, eller om du exempelvis fildelar (legitimt, såklart!)

Jag kan säga så här. Jag delar lägenhet med två andra och vi använder alla Wi-fi 6 som uppkoppling till internet med då två stationära datorer och en laptop. Vi har såklart fler enheter (primärt mobiltelefoner) som också är uppkopplade till nätverket över då en Wi-fi 5 uppkoppling, men då ingen som laddar ner/upp saker ofta så de märks aldrig av.

Vi har alla en stadig uppkoppling med 5 GHz i hela lägenheten som är på 114m² och har som minst två gipsväggar signalen behöver ta sig igenom. De är ju i och för sig inte de svåraste materialet att ta sig igenom men jag har svårt att se att det finns många personer med betongväggar eller flera lager trä inuti sina lägenheter/hus. Det är för övrigt endast just med en betongvägg som är mellan huset och balkongen som jag tappar uppkopplingen om det inte var för en extender och även fast än nätverket då körs genom extendern har jag inte märkt av några problem. Värt att säga där dock är att jag inte har alls lika mycket tid spenderad där med spelande och och så förutom några timmar då och då på laptopen en vacker sommardag så det kan mycket väl vara så att ens ping är ostabilare men det är inte tillräckligt för att jag skall märka någon uppenbar skillnad när jag spelar.

Just det med att spela och ladda ner saker samtidigt på datorn är något som jag prövat och jag vet inte om det är så att routern gör ett bra jobb med att prioritera bandbredden eller om det inte har en så stor påverkan oavsett men vi har alla tre på så att Steam/Epic/Battle.net kan uppdatera under spelet gång och hittills har vi inte märkt någon skillnad i spelets gång när en nedladdning sätter igång.

Något som jag känner är värt att nämna är att vi också har en Nvidia shield vi kör från i vardagsrummet som då är kopplad till routern med kabel för att den redan var dragen när jag köpte routern och även det funkar riktig bra. Där dock kan det uppkomma små hack i uppkopplingen var 30de minut eller så. Eller ja, det var så regelbundet för ett tag sedan men jag tror det är borta numera så det kan mycket väl ha varit något problem i en tidigare mjukvara från Asus för GT-AX11000 men jag är inte helt säker.

För att avsluta min vägg av text så skulle jag säga att av vad jag känt hittills tror jag den största majoriteten av spelare där ute hade klarat sig perfekt med Wi-fi 6 med då de enda som borde hålla sig kvar med kabel är dem som kör något väldigt reflexbaserat spel som CS: GO och då är det också även till de som kör det väldigt seriöst, som t.ex dem som säger en 240+hz VA skärm gör skillnad för dem i spelandet.
Nu överdriver jag säkert och jag är öppen för att bli motbevisad, jag har bara inte stött på några större problem med att gå över till trådlöst som många tycks tro det leder till.

EDIT: Jag håller förresten med om att det väldigt svårt att hitta recensioner och allmän information om hur väl Wi-fi 6 fungerar när det kommer till hur stabil uppkopplingen är och om det gör någon skillnad i online spelen.
@loevet det kanske är något ni kan ta en titt på i framtiden nudge nudge. Eller så har ni kanske redan gjort det och jag lyckas bara inte hitta det.

Skrivet av Sveklockarn:

Vilka online-spel kör du över wifi då?

Utav de som kräver bra ping körde jag WoW, Overwatch och PUBG en hel del förr men har hoppat över till Apex, Titanfall 2 och lite Black Desert vid sidan av för tillfället.
Sen så kör jag ju självklart mycket annat utöver det men det är inget jag kör regelbundet eller har ett så stort krav på ping som de jag nämnt ovanför.