Krönika: Vad kostar ett grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem

Det låter på alla som att Nvidia ska höja priset på RTX nu? Var har ni fått den infon ifrån?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det jag skulle vilja inflika där är att du då förmodligen väljer bort de butiker som under denna lanseringen valde att spela med öppna kort.
Övriga återförsäljare har vad vi vet exakt samma förutsättningar de har bara valt att inte vara olika tydliga med det.

Själva påhittet kommer heller inte från återförsäljarna själva. Så det blir lite bakvänt att straffa dem som är mest transparenta i sammanhanget.

Vänta nu... ok, läste om artikeln, tror jag missförstod, gick snabbt där.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag tror på rekommenderade priser när det är flera led inblandade*.
En av landets största tillverkare inom VVS började kommunicera ut rekommenderade priser på sin hemsida. Det blev direkt prispress på hela ledet av grossister och installatörer, problemet blev bara att "svenskt riktpris" "funkade dåligt" (blev ett jävla liv) på andra marknader där prissättningen var högre, iof ett problem som kan gälla alla produkter, olika prissättning på olika marknader beroende på lönenivåer/konkurrens etc.
*(dataprylar är jag dock mindre övertygad om då handeln är enklare över landsgränser, jag köper tex alla hårdvaruprylar vid datorbygge i Tyskland)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Det låter på alla som att Nvidia ska höja priset på RTX nu? Var har ni fått den infon ifrån?

Dvs alla kort som kostar 7825-7990 kronor kommer att höjas i pris inom kort. Antingen när de sålt slut ett visst antal eller när de når den 16e oktober.

Om du läser själva krönikan så framgår detaljerna tydligare där:
https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Men är det Nvidia eller svensla återförsäljare som har satt detta?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@UndaC Är det ens tillåtet map konsumentköplagen att friskriva sig "Med visst antal menas att om ett satt antal säljs så kommer introduktionspriset ersättas av det som kommer vara ordinarie pris"?

Det kan teoretiskt innebära vad som helst i prisnivå, då måste de väl ändå skriva vad det nya ordinarie priset är?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

@UndaC: Och vad är nytt under himlen? Hur är det här dåligt? AIB kort ligger aldrig på MSRP. Har aldrig gjort det heller så vitt jag vet.
Det är inte direkt som att korten kommer att stiga med 1000kr, det kanske rör sig om 2-500 kronor på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Jag tänker att det handlar om en hierarki av ansvar. ...
... högst upp har producenten av varan. ...
Efter detta har vi recensenterna. ...
Sedan har vi konsumenterna...

Skrivet av AmpRC:

Jag tror inte det är återförsäljarna som är problemet, de är rakt i händerna på NVIDIA eller i händerna på partnertillverkarna.
NVIDIA styr och ställer precis hur de vill vilket inte är bra.

Som jag ser det så ligger det stora problemet i att tillverkarna av GPU går ut offentligt med generella riktpriser för grafikkort som innehåller deras GPU.
Det kan vara okej om man gör som AMD och har en referensmodell för partnertillverkarna att använda för vilken riktpriset är rimligt.
Vad Nvidia nu gjort är att ta fram en helt egen modell där riktpriset är orimligt i förhållande till tillverkningskostnaden, och säljer dessa direkt till slutkund.
Partnertillverkarna måste ta fram egna kortdesigner som har mycket lägre tillverkningskostnad om de ska kunna säljas till samma pris mot kund efter två mellanled. Nvidia har dessutom tagit sig rätten att ha veto mot designer de inte tycker håller måttet.

Skrivet av meanh:

Är det inte skillnad på "msrp" och "introduktionspris"? Trodde i min enfald att 7825:- var msrp (rekommenderat pris) och att sedan de olika tillverkarna var fria att gå över detta... Borde då rimligen inte msrp vara högre...?

Ganska rätt. Riktpriset ska vara just ett riktvärde. Återförsäljarna bör då kunna ha möjlighet att lägga sig såväl över som under detta, beroende på hur stora marginaler de vill/behöver ha.

Skrivet av UndaC:

Founders kostar de facto 7825 och därför ändras inte det betyget.
Om det visar sig vara fuffens med founders ... så kommer vi absolut ändra vårt omdöme...

Ett förväntat fuffens är att FE-korten fortsättningsvis kommer säljas i exakt så stor rännil som juridiskt krävs för att kunna hävda att RTX 3080 faktiskt "finns till salu" för deras riktpris.
De kommer utgöra en väldigt liten andel av de sålda korten och är därmed irrelevanta som framtida referens gällande överklockningspotential, effektförbrukning och ljudnivå.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Men är det Nvidia eller svensla återförsäljare som har satt detta?

Nvidia/Korttillverkarna.

Skrivet av AmpRC:

@UndaC Är det ens tillåtet map konsumentköplagen att friskriva sig "Med visst antal menas att om ett satt antal säljs så kommer introduktionspriset ersättas av det som kommer vara ordinarie pris"?

Det kan teoretiskt innebära vad som helst i prisnivå, då måste de väl ändå skriva vad det nya ordinarie priset är?

De får inte skriva ordinariepris enligt svensk marknadslag eftersom man inte får ha "rea" på en produkt som aldrig sålts till ordinariepris.
Vissa återförsäljare hade angett ordinariepriser men tog bort dem illa kvickt.

Angående att skriva att bara ett visst antal säljs till ett lägre pris så är det lite oklart. Lockpriser är ju inte lagliga med det är ganska svårbedömt. Produkten måste ha funnits tillgängliga i en "rimlig" mängd är väl på ett ungefär nuvarande praxis.
Dvs du får inte ha en annons på en produkt som du aldrig haft för försäljning med syfte att locka folk till dina butiker för att köpa något annat "när de väl är inne".

Skrivet av Nekrol:

@UndaC: Och vad är nytt under himlen? Hur är det här dåligt? AIB kort ligger aldrig på MSRP. Har aldrig gjort det heller så vitt jag vet.
Det är inte direkt som att korten kommer att stiga med 1000kr, det kanske rör sig om 2-500 kronor på sin höjd.

Alla kort som vi fått "ordinariepris" på rör sig om en höjning om 1 000 kr eller mer.
Om man tycker det är dåligt är förstås en helt personlig bedömning, jag har inga anspråk på att någon ska tycka det ena eller andra. Däremot tycker jag att man som konsument bör kunna kräva rak och tydlig fakta helt enkelt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC: Så du menar att ASUS TUF kommer att kosta 9000? Ja det är lite kraftigt. Men det är väl ändå ASUS som sätter det priset och inte Nvidia? Samtidigt så har de väl varit ärliga om att detta rör sig om en prismatchningskampanj från ASUS och några andra?

Det känns som att folk förväntade sig AIB-kort som låg på MSRP när vi aldrig har fått det tidigare, och sen så ska det bli något slags ramaskri för att det blir så igen. Under presentation och upp till recensioner så har väl Nvidia endast nämnt det pris som gäller för FE, och det kommer fortsätta att gälla vad jag vet.

Men jag kanske bara misstolkar hela situationen.
Tråkigaste enligt mig är nog ASUS extrema "ROG Tax" de alltid ska ha på sina strix-kort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nekrol:

@UndaC: Så du menar att ASUS TUF kommer att kosta 9000? Ja det är lite kraftigt. Men det är väl ändå ASUS som sätter det priset och inte Nvidia? Samtidigt så har de väl varit ärliga om att detta rör sig om en prismatchningskampanj från ASUS och några andra?

Det känns som att folk förväntade sig AIB-kort som låg på MSRP när vi aldrig har fått det tidigare, och sen så ska det bli något slags ramaskri för att det blir så igen. Under presentation och upp till recensioner så har väl Nvidia endast nämnt det pris som gäller för FE, och det kommer fortsätta att gälla vad jag vet.

Men jag kanske bara misstolkar hela situationen.
Tråkigaste enligt mig är nog ASUS extrema "ROG Tax" de alltid ska ha på sina strix-kort.

Japp det kort vi testade t.ex. kommer att kosta 9090 kr efter 16 oktober.
Riktigt så enkelt som att det är ASUS som sätter priset är det inte.

Min egen erfarenhet från att jobba som inköpare av just grafikkort och de källor vi har bland återförsäljare och tillverkare har gjort det tydligt för oss att hela initiativet med "introduktionspriser" kommer från Nvidia för att det ska finnas kort på marknaden vid launch som möter deras MSRP om ca 7800 kr.
Samma sak gäller produkter från andra tillverkare också. Med samma prisdelta på cirka 1000 kr. Och vissa återförsäljare flaggar redan för att samma "procedur" gäller för 3090 (fast skillnaden kommer att vara cirka 2000 kr):

Vissa återförsäljare visar till och med ordinarie och kampanj bredvid varandra:
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3090-E...

Dold text

Jag kan med gott samvete säga att det här inte orkestreras av varken återförsäljarna eller korttillverkarna. De är förstås med på noterna för att möjliggöra det men det är inte deras strategi och det är inte de själva som står för den temporära rabatten.

Detta görs av kretstillverkarna för att ge sken om att korten kostar det de påstår att de kostar när de kommunicerade ut sin MSRP. Men efter 16 oktober (och i många fall tidigare än så) kommer priserna att vara betydligt högre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Så varför just rtx3080? Övriga kort som rtx2070 har ju inte varit problem att köpa till msrp

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Så varför just rtx3080? Övriga kort som rtx2070 har ju inte varit problem att köpa till msrp

Om man kollar de billigaste RTX 2070 Super kostade de billigaste modellerna ca 6500 kr vid launch, Nvidias MSRP var 5849.
Inte riktigt samma 15+% vi ser nu men i vart fall ca 11+%.

Så det är absolut inte isolerat till 3080, det är ett återkommande fenomen. Mig veterligen startat av ett av bolagen, precis som jag redogör för i själva krönikan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om man kollar de billigaste RTX 2070 Super kostade de billigaste modellerna ca 6500 kr vid launch, Nvidias MSRP var 5849.
Inte riktigt samma 15+% vi ser nu men i vart fall ca 11+%.

Så det är absolut inte isolerat till 3080, det är ett återkommande fenomen. Mig veterligen startat av ett av bolagen, precis som jag redogör för i själva krönikan.

Jag menade dock egentligen RTX2070 och det köpte jag vid lanseringen för 5495kr ifrån Elgiganten, pricerunner visar dock 5699kr men det var inte vad jag betalade iaf

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@UndaC: Ja, det skulle röra sig om ungefär $1015. Skulle röra sig om en höjning på ungefär 15%. Vilket betyder att kortet kommer gå för ungefär $762 i USA, en höjning på 9%
Går inte det ihop lite med hur korttillverkares vinstmarginaler? Vet att jag läste någonstans att AIBs har ungeför 15-20% i gross margin.
Men samtidigt så har man ju alltid vetat vad korten egentligen kommer att gå för? EVGAs XC3 kort går väl för ungefär 9000. Så det är ju inte som att Nvidia och tillverkarna har döljt något.

Denna gång såldes ju i alla fall något för MSRP. Förra generationen så fanns det väl inte ett enda kort i närheten? Vet att jag gav ungefär $1600 i dollarvärde för mitt 2080ti som skulle ha en MSRP på $1248 här i Sverige.

Har försökt googla mig fram hur branschen fungerar flera gånger, men det finns fan inga vettiga källor.
Köper de sina kort direkt från Nvidia? Eller fungerar det så att Nvidia tar en del av försäljningen?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nekrol:

@UndaC: Ja, det skulle röra sig om ungefär $1015. Skulle röra sig om en höjning på ungefär 15%. Vilket betyder att kortet kommer gå för ungefär $762 i USA, en höjning på 9%
Går inte det ihop lite med hur korttillverkares vinstmarginaler? Vet att jag läste någonstans att AIBs har ungeför 15-20% i gross margin.
Men samtidigt så har man ju alltid vetat vad korten egentligen kommer att gå för? EVGAs XC3 kort går väl för ungefär 9000. Så det är ju inte som att Nvidia och tillverkarna har döljt något.

Denna gång såldes ju i alla fall något för MSRP. Förra generationen så fanns det väl inte ett enda kort i närheten? Vet att jag gav ungefär $1600 i dollarvärde för mitt 2080ti som skulle ha en MSRP på $1248 här i Sverige.

Har försökt googla mig fram hur branschen fungerar flera gånger, men det finns fan inga vettiga källor.
Köper de sina kort direkt från Nvidia? Eller fungerar det så att Nvidia tar en del av försäljningen?

Jo det är lite rörigt och varje lansering är lite annorlunda jämfört med den förra (vilket i sig gör det än svårare att hålla reda på vad som händer förstås).

Ibland rör det sig absolut bara om mer påkostade modeller där en tredjepartstillverkare ökat priset. Svårare att påstå det samma om denna lansering.

Diskrepansen nu är ju att MSRP är tidsbegränsat. I en månad eller tills man sålt x antal av korten gäller MSRP, sen kommer alla kort gå upp i pris.
Det hade inte varit några konstigheter alls i min bok om man var helt öppen med det: "Inledningsvis för att fira vår lansering kommer vi att sälja korten för pris x, efter en månad höjs priserna". Men istället är det spel bakom stängda dörrar i princip och det krävs grävande oavsett om man är kund eller redaktör för att förstå vad som egentligen gäller.

Eller om man vill ta den extrema TL;DR-versionen: om alla kort kommer att kosta cirka 9000 kr från och med mitten av oktober och sedan ligga kvar där den överskådliga framtiden var det då en sanning att MSRP var 7825? jag skulle säga at best ett "mjaeeeh".

Angående hur branschen funkar så beror det lite på vilka du menar med "de" i din fråga.
Kedjan brukar se ut ungefär såhär:

Kretstillverkaren säljer antingen 1: kompletta referenskort (PCB, kylning, GPU och RAM), 2: referensdesign (PCB+GPU och ofta RAM men inte alltid),3: GPU och RAM eller 4: bara en lös GPU till tredjepartstillverkarna.
Vilken vinstmarginal de har mot tredjepartstillverkarna vet jag faktiskt inte riktigt (tittar man på brutto kommer väl det ser enormt ut men räknar man netto not so much).

Tredjepartstillverknas smäller på ett klistermärke i fall 1 eller kompletterar designen så att det blir en fullständig produkt i fall 2 ,3 och 4. Beroende på vilket alternativ ovan så har tredjepartstillverkarna olika mycket påverkan på produktens slutpris. I fall 1 har de nästan ingen påverkan och i fall 4 stor påverkan.

Tredjepartstillverkarna slänger på sin bruttovinstmarginal (jag vet inte hur mycket men jag anar att det ligger i regionen 15% eller mer) och säljer kortet antingen via en distributör (som lägger på 1-3 %) eller direkt till återförsäljarna. Återförsäljarna i sin tur lägger på en bruttovinstmarginal om cirka 5-15 procent på det.

Men kedjan tar inte slut där.
Kretstillverkarna pratar också direkt med återförsäljarna och kan t.ex. säga "under februari kommer ni att få 50 dollar för alla kort ni säljer med krets X".
De kan också göra det samma med tredjepartstillverkarna förstås, varje kort de säljer med en viss krets rabatteras med X dollar under en viss period och tredjepartstillverkarna passar vidare rabatten till återförsäljarna och distributörerna.
Ibland blir det en kombo: rabatt på nyköps ges till tredjepartstillverkarna medan rabatt på befintligt lager ges direkt till återförsäljarna osv.

Att ha i åtanke där är att inte alla tredjepartstillverkare eller återförsäljare behandlas lika. Mindre återförsäljare har i regel ingen direktkontakt med kretstillverkare eller ens tredjepartstillverkare utan köper sina kort från distributörer, de kan ofta bli helt utan eventuella kampanjer osv då.

Ibland är tredjepartstillverkarna helt medvetna om att kretstillverkarna pratar direkt med återförsäljare om att sänka priser, ibland är de inte det och förvirring uppstår. Framförallt runt lanseringar så brukar det vara väldigt mycket hemlighetsmakeri, det är inte ovanligt att tredjepartstillverkare och/eller återförsäljare köper produkter för ett alldeles för dyrt pris för att sedan i sista sekund bli krediterade mellanskillnaden ner till det riktiga priset, allt för att trolla bort konkurrensen osv.

Utöver det har ju de flesta olika partnerprogram där de olika stegen i trappan belönas med bonusar för x antal sålda kort (ofta relativt små summor per kort men säljer man tusentals så blir det pengar av det). Dessa pengar i sin tur används inte helt sällan för att subventionera prissänkningar på produkterna (vilket då i regel sker helt på återförsäljarnas bevåg).

Vad det gäller MSRP har i regel kretstillverkaren ett MSRP - oftast bara en fantasisiffra som inga/få kort kommer att kosta i verkligheten (eller som sagt på senare tid: bara kommer existera en begränsad tid eller för en begränsad volym). Sedan har tredjepartstillverkarna sina MSRP för deras specifika produkter. (Inte helt sällan är det lite bråk där, då kretstillverkarna såklart vill att alla ska sälja deras produkter så billigt som möjligt även om det innebär att vinstekvantionen inte längre är rimlig).
Och i slutändan har återförsäljarna sitt påslag att ha i åtanke. Där är ofta MSRP satt så pass lågt att det handlar inte om att ÅF har fri lejd att prissätta, i alla steg ovan dem har priser utlovats ut i branschen så det faktiska spelrum som finns är minimalt.
I andra branscher används MSRP för att hålla uppe priserna, t.ex. HiFi-utrustning, vitvaror osv. I komponentbranschen används de i regel för att hålla priserna nere, i alla fall ur kretstillverkarnas synvinkel.

Ett annat knep kan vara att kretstillverkarna säger till tredjepartstillverkarna att "sälj era första 10000 produkter till +/- 0 vinst så lovar vi er att ni kommer att få riktigt många GPUer, vägrar ni så stryper vi tillgången och säljer GPUerna till någon annan". Då kanske den första batchen kort kan nå MSRP t.ex. och tredjepartstillverkarna köper dealen för då säkrar de tillgång till fler kort till senare när de börjar säljas till ordinariepris. osv. osv.
Det finns många varianter på temat.

Men i stora drag: det är en ganska komplex kedja men kungen av kedjan är definitivt kretstillverkarna. Resten är "marionetter" och agerar efter de förutsättningar de får "uppifrån".
T.ex. de olika aktörernas påslag/marginal är i stort sett oförändrat i kedjan över tid och priserna man ser i handeln blir bara en direkt effekt av priserna kretstillverkarna sätter till att börja med.

Puh, hoppas det gör det lite tydligare?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC

Tack för genomgången. Klargör mycket!

@Nekrol

2080Ti har aldrig funnits (i princip) för $999. Det äkta priset har alltid varit $1199 och uppåt. Ännu en av dessa rökridåer.

Permalänk
Medlem

@UndaC: Ja, tack så mycket för ett väldigt utförligt svar.
Även roligt och informativt att höra lite hur industrin fungerar då man inte får speciellt mycket genom google.

Men ja, jag förstår problematiken du presenterar. Man är väl så van vid fulspel numer att man inte direkt reagerar när det händer.
Man tänker bara "men de har aldrig stämt överens med MSRP" och ser sedan förbi problemet.
Har dock alltid antagit att det bara rör sig om att eftermarknadstillverkarna vill ha sin del av kakan och i vissa fall när de gör ett mer påkostat kort.

Tackar för att du tog dig tid för någon som inte är lika insatt.

Skrivet av Novdid:

@UndaC

Tack för genomgången. Klargör mycket!

@Nekrol

2080Ti har aldrig funnits (i princip) för $999. Det äkta priset har alltid varit $1199 och uppåt. Ännu en av dessa rökridåer.

Var inte problemet att de hade så dålig ruljans på 2080Ti's produktion över huvud taget? Väntade typ i 4 månader på att få mitt kort.
Vet att de slutade sälja sina FE kort men det var ju typ hösten 2019 när de droppade produktionen helt väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Var inte problemet att de hade så dålig ruljans på 2080Ti's produktion över huvud taget? Väntade typ i 4 månader på att få mitt kort.
Vet att de slutade sälja sina FE kort men det var ju typ hösten 2019 när de droppade produktionen helt väl?

Jag är inte helt insatt då jag personligen aldrig var en spekulant av 2080Ti så några månader hit eller dit minns jag inte angående tillgängligheten. Däremot har jag alltid lite koll på prisnivån pga rent intresse, och det var uppenbart att 20-serien innan Supervarianterna släpptes inte riktigt gick att få tag i till MSRP någonstans. Samma sak med Vega till en början, men där sjönk priserna efter ett tag ner till vettiga nivåer, mest pga att folk inte ville ha dem efter att miningboomen lagt sig misstänker jag. Efterfrågan dog av då det var fullständigt undermåliga produkter jämfört med konkurrensen. Super-korten och RX5000-serien verkar inte dragits med samma fulspel.

Vi får väl se inom några månader om detta är en upprepning av fulspelen eller om korten sjunker till lovade nivåer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är inte helt insatt då jag personligen aldrig var en spekulant av 2080Ti så några månader hit eller dit minns jag inte angående tillgängligheten. Däremot har jag alltid lite koll på prisnivån pga rent intresse, och det var uppenbart att 20-serien innan Supervarianterna släpptes inte riktigt gick att få tag i till MSRP någonstans. Samma sak med Vega till en början, men där sjönk priserna efter ett tag ner till vettiga nivåer, mest pga att folk inte ville ha dem efter att miningboomen lagt sig misstänker jag. Efterfrågan dog av då det var fullständigt undermåliga produkter jämfört med konkurrensen. Super-korten och RX5000-serien verkar inte dragits med samma fulspel.

Vi får väl se inom några månader om detta är en upprepning av fulspelen eller om korten sjunker till lovade nivåer igen.

Nja om du tänker på det sättet så fanns Turing aldrig att finna till MSRP.
Endast FE korten såldes för det.
2080 super kostade runt 9-10.000 det med. Så samma pris egentligen.