Hur kommer det att gå för Epic Games och andra som Steam?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det att gå för Epic Games och andra som Steam?

Epic Games kör aggressivt med gratis spel. Kommer Epic Games att bli överlägsen alla andra som Steam? Hur kommer det sluta tror ni?

Permalänk
Medlem

Mig har dom inte övertygat än och kommer aldrig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Epic tror jag kommer få lägga ner snart, allt de kör gratis kostar troligtvis mer än va de får in. Har inte Epic och kommer aldrig skaffa det.

Steam är för mig en social plattform där alla vänner finns och de mesta av allas spel. Steam kommer finnas kvar för evigt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Epic tror jag kommer få lägga ner snart, allt de kör gratis kostar troligtvis mer än va de får in. Har inte Epic och kommer aldrig skaffa det.

Steam är för mig en social plattform där alla vänner finns och de mesta av allas spel. Steam kommer finnas kvar för evigt.

Precis! Steam kommer jag spendera en massa mer pengar på. De har också enormt mycket större bibliotek! Epic är som en dvärg i jämförelse! MEN de säljer bättre priser jämfört med Steam.

Permalänk
Medlem

De är alla the same, Epic kommer finnas kvar, Steam kommer finnas kvar. Köp era spel där ni vill, jag kommer fortsätta ta mina gratis spel och köpa spel på Epic för att ge mer pengar till utvecklare.

Edit: Som svar på frågan så nej de kommer inte dö, de flesta sweclockers som är oldtimers kör säkert steam men många från nyare generationer kör andra stores primärt också, gratisspel och stora releaser lockar till sig folk.

Permalänk

Har plockat på mig en redig bunt gratisspel från Epic senaste året och har faktisk också köpt 3st spel. Kommer nog fortsätta med både Epic och Steam men Uplay, Origin och GOG var ett tag sen jag hade istallerat.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Epic kommer finnas kvar, de kommer vara samma rötägg som de tidigare varit, men ensamma rötägg kommer de inte vara.

Permalänk
Medlem

Istället för gratisspel så borde de istället införa att man kan sälja/ge bort sina gamla spel. Då skulle det kännas mer som man äger spelet.

Btw, jag har massa steam program (mest dedicated server) som jag aldrig har laddat ner. Var kommer de ifrån? Jag har exempelvis half life dedicated server, men jag har inte half life spelet.

Permalänk
Medlem

Vet att uppföljaren till chivalry: medieval warfare kommer ut där och jag vill gärna prova 2an

Permalänk
Medlem

Hört att man får massa gratis spel vilket är bra men jag orkar inte ha mer bloatware som ska köras på datorn hela tiden så jag är tveksam om det blir ett konto där eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det hjälper att locka med gratisspel. Jag köper inte mer för det och gratisspelen blir oftast liggandes ospelade

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Minns att Steam var ganska ogillade för några år sedan mem de verkar ha fått med sig många nu.

Själv så förstår jag inte hatet mot Epic games.
Steams sida är ganska kass att söka spel på ärligt talat.

Priserna är dåliga också. Köper jag spel till steam är det oftast via tex humble bundle.
Ska jag gifta spel kan man inte gifta bundles på steam har jag märkt... hm...

Steam verkar lägga alla pengar i egen ficka medans Epic games tex kör cashcups i Fortnite. Eller ger bort spel gratis.
Förra helgen var kvalet till $1M cash cup tex.
Och world cup som gick av stapeln förra året där bugha blev ekonomiskt oberoende resten av livet och fick medverka i usas största talkshow.
Finns många som lever på att vinna pemgar i Epic games turneringar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Hört att man får massa gratis spel vilket är bra men jag orkar inte ha mer bloatware som ska köras på datorn hela tiden så jag är tveksam om det blir ett konto där eller ej.

Köras hela tiden? Min Epic Launcher är bara igång när jag startat den. Det går ju o ställa in om man vill att den ska starta med datorn eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Minns att Steam var ganska ogillade för några år sedan mem de verkar ha fått med sig många nu.

Själv så förstår jag inte hatet mot Epic games.
Steams sida är ganska kass att söka spel på ärligt talat.

Priserna är dåliga också. Köper jag spel till steam är det oftast via tex humble bundle.
Ska jag gifta spel kan man inte gifta bundles på steam har jag märkt... hm...

Steam verkar lägga alla pengar i egen ficka medans Epic games tex kör cashcups i Fortnite. Eller ger bort spel gratis.
Förra helgen var kvalet till $1M cash cup tex.
Och world cup som gick av stapeln förra året där bugha blev ekonomiskt oberoende resten av livet och fick medverka i usas största talkshow.
Finns många som lever på att vinna pemgar i Epic games turneringar.

Steam är ju Valve, och Valve skjuter in pengar i sina egna spel de också. Jag har inga siffror på hur mycket, men Vavle har ju under många år lagt pengar på både CSGO och Dota 2. Procentuellt är det väl inte särskilt mycket, men det är ju inte heller någon miljon på Fortnite då och då.

För mig är det snarare så att jag inte ser vad Epic gör bättre för mig än vad andra liknande tjänster gör. Gratisspel kör de väl mest för att ta andelar på marknaden, inte för att vara schyssat. Att de sedan betalar spelutvecklarna för att ha tillfällig ensamrätt till deras spel kanske är bra för spelutvecklarna, men inte är väl exklusiviteten något bra för konsumenter?
Jag har själv använt Epic för vissa av gratisspelen men köpte också Borderlands 3 när det var exklusivt hos dem, har inte haft några större problem där.

Glömde citera
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glitch_SE:

Steam är ju Valve, och Valve skjuter in pengar i sina egna spel de också. Jag har inga siffror på hur mycket, men Vavle har ju under många år lagt pengar på både CSGO och Dota 2. Procentuellt är det väl inte särskilt mycket, men det är ju inte heller någon miljon på Fortnite då och då.

För mig är det snarare så att jag inte ser vad Epic gör bättre för mig än vad andra liknande tjänster gör. Gratisspel kör de väl mest för att ta andelar på marknaden, inte för att vara schyssat. Att de sedan betalar spelutvecklarna för att ha tillfällig ensamrätt till deras spel kanske är bra för spelutvecklarna, men inte är väl exklusiviteten något bra för konsumenter?
Jag har själv använt Epic för vissa av gratisspelen men köpte också Borderlands 3 när det var exklusivt hos dem, har inte haft några större problem där.

Ah CSGO, nu mindes jag hur Valve höll på med lootboxarna som sedan blev förbjudna i vissa länder.
Valve har skjutit in ca 180miljoner USD i CSGO och Dota under 2013-2019 vad jag förstod det som, medans Epic Games bara under 2018 till 2019 skjöt in över 100 miljoner USD.
Förra året kunde man vinna ca en miljon i veckan innan World cup, så lite synd att man inte är bra på Fortnite

Jag ser varken Epic Games som ond eller god, det är ett företag som har spel jag som jag spelar, precis som Steam har spel som jag spelar, men blir så trött på detta eviga gnäll om att just Epic games är de onda.

Att ta marknadsandelar är ju något alla företag ska försöka göra, annars är det dags att byta ut ledningen i företaget.
Tänk vad som skulle hända med AMD:s aktie om Lisa Su går ut och säger "Jo föressten, så ska vi sluta ta över marknaden. vi låter Intel få sina 50% av marknaden så har vi 50%. Det är inte en kartellbildning om ni tror det, där vi tillsammans med Intel ska ha samma priser på allt, och dela på marknaden"

Själv är jag ju så gammal att jag minns att exklusiva spel har funnits sedan 80talet.
"Endast på Nintendo" "Endast på Sega" "Endast på Playstation" "Endast på Xbox", så jag bryr mig inte riktigt. Eller att ett spel är exklusivt för en konsol ett tag innan de släppts på andra plattformar.
Godfall på Playstation 5 till exempel, men det verkar bara bli ett problem för många om spelet även är exklusivt till Epic Games,

Om det är bra för oss konsumenter? njae, inte om man bara äger en plattform.
Dock blir ju läget enklare på PC då man bara behöver installera en till store, så det är ju egentligen ett icke-problem.
Jag har själv avinstallerat både uplay och origin och rockstars launcher för att jag alrig spelar mina spel där i stort sett.

Men jag äger till exempel både sega och nintendo-konsoler, och xbox och playstation just för att det är enda sättet att spela dessa exklusiva spel. att köpa en konsol för ett spel är inga problem, men jäklar om jag behöver installera en gratis app ifrån epic games

edit : sedan kan jag ju tillägga att inga utvecklare blir ju hotade av Epic games att de måste släppa sina spel hos Epic.
Troligen har Epic mindre avgifter och stor kundbas vilket gör det till ett lätt val för företag att släppa spelen exklusivt till epic store.
Varför ska jag även traggla med Steam, om jag ändå säljer det förväntade antalet spel som jag tänkt? och dessutom betala en lägre avgift för det hela?

Vill man inte ha gratisspel så behöver man ju inte "köpa" dom i butiken , så slipper man ha en massa spel man aldrig spelar

De saker jag kan köpa är att Epic Games saknar tex achievements som verkar vara viktigt för många spelare.
Men att de skulle bli the bad guys för det.. njae?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Personligen väljer jag plattform efter spel och då hellre ett bra än 1000 halvdana. Just nu lirar jag mycket ett spel på steam och ett på battlenet. Så för mig personligen så spelar inte plattformen allt för stor roll. Dock har jag ju de största sociala nätverket via steam. Men jag brukar ta med mig vänner från steam till andra plattformar om det krävs för att kunna lira ett spel. Epiq är jag nästan aldrig inne på och jag brukar glömma av och är väl lite lat också för att lägga till alla deras gratisspel men då och då gör jag det. Men det slutar oftast med att jag ändå inte spelar dom. Jag är väl rätt kräsen när det gäller spel och lirar oftast hellre samma spel om och om igen istället för att lira olika. Just nu är det awesomenauts på steam och diablo 3 på battlenet som gäller för mig. Dessa två spel har jag lirat till och från i ca 7 år eller mer.

Har gjort lite avstickare då och då. Tex "a way out" som fanns på origin, mycket trevligt spel att lira med en kompis med röstchat.

Skrivet av AMD-FX:

Jag vet inte om det hjälper att locka med gratisspel. Jag köper inte mer för det och gratisspelen blir oftast liggandes ospelade

Är det inte Epiq som är plattformen som gäller om man vill spela Fortnite? Jag tror att det spelet ensamt lockar till sig väldigt många användare även om jag själv inte spelar det.

Dagens barn och ungdomar har det bra med gratis spel och inte direkt någon brist på spel. Annat var det förr ^^

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Ah CSGO, nu mindes jag hur Valve höll på med lootboxarna som sedan blev förbjudna i vissa länder.
Valve har skjutit in ca 180miljoner USD i CSGO och Dota under 2013-2019 vad jag förstod det som, medans Epic Games bara under 2018 till 2019 skjöt in över 100 miljoner USD.
Förra året kunde man vinna ca en miljon i veckan innan World cup, så lite synd att man inte är bra på Fortnite

Jag ser varken Epic Games som ond eller god, det är ett företag som har spel jag som jag spelar, precis som Steam har spel som jag spelar, men blir så trött på detta eviga gnäll om att just Epic games är de onda.

Att ta marknadsandelar är ju något alla företag ska försöka göra, annars är det dags att byta ut ledningen i företaget.
Tänk vad som skulle hända med AMD:s aktie om Lisa Su går ut och säger "Jo föressten, så ska vi sluta ta över marknaden. vi låter Intel få sina 50% av marknaden så har vi 50%. Det är inte en kartellbildning om ni tror det, där vi tillsammans med Intel ska ha samma priser på allt, och dela på marknaden"

Själv är jag ju så gammal att jag minns att exklusiva spel har funnits sedan 80talet.
"Endast på Nintendo" "Endast på Sega" "Endast på Playstation" "Endast på Xbox", så jag bryr mig inte riktigt. Eller att ett spel är exklusivt för en konsol ett tag innan de släppts på andra plattformar.
Godfall på Playstation 5 till exempel, men det verkar bara bli ett problem för många om spelet även är exklusivt till Epic Games,

Om det är bra för oss konsumenter? njae, inte om man bara äger en plattform.
Dock blir ju läget enklare på PC då man bara behöver installera en till store, så det är ju egentligen ett icke-problem.
Jag har själv avinstallerat både uplay och origin och rockstars launcher för att jag alrig spelar mina spel där i stort sett.

Men jag äger till exempel både sega och nintendo-konsoler, och xbox och playstation just för att det är enda sättet att spela dessa exklusiva spel. att köpa en konsol för ett spel är inga problem, men jäklar om jag behöver installera en gratis app ifrån epic games

edit : sedan kan jag ju tillägga att inga utvecklare blir ju hotade av Epic games att de måste släppa sina spel hos Epic.
Troligen har Epic mindre avgifter och stor kundbas vilket gör det till ett lätt val för företag att släppa spelen exklusivt till epic store.
Varför ska jag även traggla med Steam, om jag ändå säljer det förväntade antalet spel som jag tänkt? och dessutom betala en lägre avgift för det hela?

Vill man inte ha gratisspel så behöver man ju inte "köpa" dom i butiken , så slipper man ha en massa spel man aldrig spelar

De saker jag kan köpa är att Epic Games saknar tex achievements som verkar vara viktigt för många spelare.
Men att de skulle bli the bad guys för det.. njae?

Ja oavsett hur mycket eller lite pengar som skjuts in så är det falskt att Valve "lägger alla pengar i egen ficka" medan Epic inte gör det.
Sen tycker jag inte det är orimligt att diskutera ett företags etik heller. Nu säger jag inte nödvändigtvis att Valve är bättre, jag är inte vidare påläst om vare sig Epic eller Valve i det avseendet, men faktum är ju att Tencent äger en stor del av Epic, och folk verkar väl inte så överförtjusta i vad Tencent håller på med alla gånger.

I mitt tycke är det skillnad på att ta marknadsandelar för att man tillhandahåller en likvärdig eller bättre produkt, än att man istället för att utveckla sin produkt köper upp exklusiva rättigheter till spel för att "tvinga" folk att använda deras plattform om de vill spela vissa spel. Jag tycker inte det är konsumentvänligt när Sony eller Microsoft gör detta heller, och jag vet inte om Valve har några sådana avtal annat än för sina egenproducerade spel. Tycker du målar upp stråmän om du menar att folk inte beklagar sig över exklusiva konsolspel. Det har hållt på längre så folk är väl mer vana vid det bara.

Nu vet jag inte hur stor Epics kundbas är, men om de har bättre avgifter på sin marknad och en tillräckligt stor kundbas så hade de ju inte behövt ha spelen där exklusivt för att folk skulle välja det över andra plattformer. De betalar väl stora summor till spelutvecklarna just för att folk annars i stor utsträckning hade valt att köpa dessa produkterna på annat håll. Det syns ju gång på gång med spel från Origin som nu släpps på steam och får massa nya kunder som helt enkelt var ointresserade av att använda Origin, och spel som inte längre är exklusiva på Epic får ju även de en uppsving i försäljning så fort det embargot går ut.

Jag använder mig som sagt av Epic, så jag tycker inte problemen är tillräckligt många för att hålla mig därifrån, men om man skall argumentera för att man inte ser några problem med Epic så kanske det är värt att först försöka förstå vad för problem folk anser sig ha med dem först.