Hur avinstallerar jag/uppdaterar jag rätt i Fedora?

Permalänk
Medlem

Hur avinstallerar jag/uppdaterar jag rätt i Fedora?

(Via terminal)
När jag önskat senaste versionen av Darktable och LibreOffice så har jag behövt göra nyinstallation och det slutar med att jag både har den nya och den förra versionen installerad. (Sudo dnf install *)

Då blir jag osäker hur jag ska avinstallera rätt, alltså den gamla versionen och försöker då via Discover softwarecenter men gamla libre syntes inte där då som exempel.

Detta dilemma kunde jag undvikit om jag avinstallerade först och nyinstallerade sen, fast då är jag rädd att jag missar att återvinna eventuella inställningar och sånt som gamla versionen har.

Jag anar att jag gör på fel sätt.
Hur gör ni som kan Linux när ni vill ha senaste versionen av något som inte 'sudo dnf update' ger er?
(eller apt-get för andra)

Och vad kommer det sig att update-funktionen inte uppdaterar alla program till det senaste? (såsom darktable,libreoffice)

Permalänk
Medlem

På Ubuntu är update bara package information update. Dvs att det uppdaterar inte själva programmen. Apt upgrade är för att installera uppdateringen
https://www.google.com/amp/s/www.cyberciti.biz/faq/what-does-...
Tror fedora gör liknande via dess package manager. Men annat ord
Edit: fedora verkar köra liknande bara via dnf, så dnf upgrade
https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/dnf/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Har inte helt koll på när libreoffice uppdateras men det är möjligt att det inte uppdateras centralt speciellt ofta i fedora. Men å andra sidan släpps en ny version ganska ofta av fedora så du får nog en ny när du uppdaterar distributionen.