Har jag rätt PSU-sladdar eller behöver jag köpa?

Permalänk
Medlem

Har jag rätt PSU-sladdar eller behöver jag köpa?

Jag vet, jag borde redan ha listat ut detta men jag trodde ärligt talat inte att jag skulle få tag på ett 3080 vid release. Nu fick jag det och undrar om mitt Corsair RM650x 650W kom med sladdar som kommer funka till detta kort. Det är TUF-gamingkortet.

Permalänk
Skrivet av Binomar:

Jag vet, jag borde redan ha listat ut detta men jag trodde ärligt talat inte att jag skulle få tag på ett 3080 vid release. Nu fick jag det och undrar om mitt Corsair RM650x 650W kom med sladdar som kommer funka till detta kort. Det är TUF-gamingkortet.

Visst följder de med en extra 8-pin? Från nätaggregat till pci-e

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@Blackwizard: Har tittat på unboxing-videos men ser ingen sladd? Har jag missat det?

Permalänk

Jo, följer med en sån här:

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@Blackwizard: Är det säkert att använda en sådan? Har för mig att många avrått från att använda daisy chains. Alltså en gren-kabel istället för två separata 8pins-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binomar:

@Blackwizard: Är det säkert att använda en sådan? Har för mig att många avrått från att använda daisy chains. Alltså en gren-kabel istället för två separata 8pins-kablar.

Kabeln som hänger med Nvidia 3080 FE är är inte en gren kontakt. Den slår ihop två 8 pins pci-e till en 12 pins nvidia specialare.

Så koppla den helst från två separata kablar från nätagget!

...

Nu ska dock Seasonic börja leverera kablar som passar direkt i grafikkortet, som helt ersätter vanliga PCI-e kabeln..

Se här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30403-seasonic-erbjuder-gra...

*edit*
Om du köpt något annat grafikkort än Nvidias egna från deras hemsida, så har grafikkortet helt normala 8 pins PCI-e pluggar
(OBS att vissa har tre kontakter dock!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Binomar:

@Blackwizard: Är det säkert att använda en sådan? Har för mig att många avrått från att använda daisy chains. Alltså en gren-kabel istället för två separata 8pins-kablar.

jag menar använda två seperata. Jag använder en till nuvarande grafikkort och den på bild fanns också tillöver från corsair.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@Roger W: Vet du något om corsair kommer sälja liknande som seasonic? Har hört att man inte ska blanda märken då PSU:n kan få för sig att klappa ihop...

Permalänk
Medlem

@Blackwizard: Då är jag med, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binomar:

@Roger W: Vet du något om corsair kommer sälja liknande som seasonic? Har hört att man inte ska blanda märken då PSU:n kan få för sig att klappa ihop...

Det stämmer: man ska aldrig blanda modulära kablar mellan olika märken av nätagg! Du ska inte ens blanda kablar mellan olika modeller utan att kolla upp om de är kompatibla..
Jag skulle tro Corsair kommer sälja såna kablar separat, men har inte kollat upp det...

Men du behöver inte någon nån kabel
Jag såg nu i ditt första inlägg att du hade köpt ASUS TUF modellen av 3080. Den behöver inga speciella kablar eller adaptar.
Bara att koppla i två stycken pci-e från ditt nätagg!

(enbart Nvidias egen Founders edition modell kräver specialkontakt än så länge)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

F*n jag inser nu i efterhand att jag snurrat till hela diskussionen
Jag trodde Blackwizard pratade om adaptern som hänger med grafikkortet, inte sladden som hänger med nätagget.
Jag lyckades även få för mig att du hade Seasonic istället för Corsair.

Ursäkta röran

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ett sista tillägg: ditt RM650x nätagg ska komma med två separata PCI-E kablar med två kontakter vardera.
Om du är orolig över strömförbrukningen så kan du använda båda kablarna för att säkra att du inte överbelastar en kabel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binomar:

@Blackwizard: Är det säkert att använda en sådan? Har för mig att många avrått från att använda daisy chains. Alltså en gren-kabel istället för två separata 8pins-kablar.

Det hänger ju på vad grovleken på kablen som de två kontakterna sitter på.

I ditt fall så är det AWG18 kablar, vilka är specificerade att klara 10A per kabel/ledare vid 60 °C.
MOLEX Micro Fit JR (kontakterna) är specificerade att klara av 8,5 A per pinne.
I en PCI-e 8-pins kabel så är 3 stycken 12V ledare som tillsammans skall leverera 150W, vilket motsvarar att varje ledare har hand om max 4,16A.

Så om du har två PCI-e 8-pins kontakter på din kabel så är du fortfarande under både ledarnas och kontakternas (i synnerhet den som kopplas i nätaggregatet) max strömbegränsning, så det är bara att köra på.

Visst kanske det är bättre att ha separata kablar, men hade det inte gått så skulle ju man ju inte skicka med en sådan kabel, i synnerhet till ett nätaggregat av lite högre klass.

Tror mycket av detta härstammar från nätaggregat av lite mer budgetkaraktär som kommer från mer suspekta kinesiska OEMer, som kanske använder klenare kablar för att spara några Yuan.. Går man bara ner till AWG20 kablar (vilka är vanliga i billigare nätaggregat) så vore det en dum ide att använda en grenkabel som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

F*n jag inser nu i efterhand att jag snurrat till hela diskussionen
Jag trodde Blackwizard pratade om adaptern som hänger med grafikkortet, inte sladden som hänger med nätagget.
Jag lyckades även få för mig att du hade Seasonic istället för Corsair.

Ursäkta röran

Haha, ingen fara! Det ordnade ju upp sig tillslut, tack för din hjälp :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det hänger ju på vad grovleken på kablen som de två kontakterna sitter på.

I ditt fall så är det AWG18 kablar, vilka är specificerade att klara 10A per kabel/ledare vid 60 °C.
MOLEX Micro Fit JR (kontakterna) är specificerade att klara av 8,5 A per pinne.
I en PCI-e 8-pins kabel så är 3 stycken 12V ledare som tillsammans skall leverera 150W, vilket motsvarar att varje ledare har hand om max 4,16A.

Så om du har två PCI-e 8-pins kontakter på din kabel så är du fortfarande under både ledarnas och kontakternas (i synnerhet den som kopplas i nätaggregatet) max strömbegränsning, så det är bara att köra på.

Visst kanske det är bättre att ha separata kablar, men hade det inte gått så skulle ju man ju inte skicka med en sådan kabel, i synnerhet till ett nätaggregat av lite högre klass.

Tror mycket av detta härstammar från nätaggregat av lite mer budgetkaraktär som kommer från mer suspekta kinesiska OEMer, som kanske använder klenare kablar för att spara några Yuan.. Går man bara ner till AWG20 kablar (vilka är vanliga i billigare nätaggregat) så vore det en dum ide att använda en grenkabel som du säger.

Låter i linje med det jag läst om att kvalitet på både PSU och kablar spelar stor roll. Eftersom det var som att jag har 2 stycken separata kablar så lirar jag så för att spela säkert. Tack för din hjälp!