Köpråd - "tråkig" bärbar för runt 6k - finns det ett bättre alternativ än förslaget?

Permalänk
Medlem

Köpråd - "tråkig" bärbar för runt 6k - finns det ett bättre alternativ än förslaget?

Dottern spillde ut ett glas vatten i en bärbar här hemma och därmed är det dags för nyköp.
Den gamla datorn var en Samsung Series 9 900x som började närma sig femårsstrecket och funkade ganska bra till det den användes för: office-paket, surf och lite filmtittande (youtube, Netflix, plex etc). Det som kändes begränsande på slutet var det löjligt låga ram-minnet (4 GB) och en pekplatta som inte riktigt levde upp till förväntningarna.

Inga nya utmaningar ska kastas på den nya datorn, så jag letar inte efter något kraftpaket. Dock, vissa önskemål:
13-14" skärm - gärna matt, men det är inte nödvändigt. Samma med IPS - ett plus i kanten, men inte nödvändigt. Jag kan absolut leva utan touchscreen. Upplösningen behöver inte vara bättre än 1080.
Processor spelar inte så stor roll, men gärna motsvarande en i5 eller bättre för att den inte ska kännas seg redan efter två år
Åtminstone 8 GB RAM
Åtminstone 256 GB SSD
Bra pekplatta. Förstår att det inte går att få samma som på en Mac, men ju mindre frustration, desto bättre.

Har kollat runt lite och kan via företaget få en ny HP Pavilion x360 för strax över 6 000 kr. Uppfyller de flesta önskemål förutom matt skärm.
Vet heller inte riktigt hur bra pekplattan är, men jag har en elitebook via jobbet och den pekplattan funkar helt ok.

Någon som har ett bättre förslag för runt 6000 kronor?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Här är några liknande som finns med matt skärm: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s453246193

Visa signatur

😑