Jag söker tips och råd på hur man blir en bättre webbdesigner?

Permalänk
Inaktiv

Jag söker tips och råd på hur man blir en bättre webbdesigner?

Hej. Jag undrar om ni har några bra tips eller råd till tutorials om hur man ska göra för att göra en sån bra webbdesign som möjligt? Jag vet att det klassas som konst, men om ni vet något får ni gärna dela med er.

Permalänk
Medlem

@anon321431: Om du vill kunna bli en bättre webbutvecklare bör du kolla in Udemy.com och W3School.com

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som frontendutvecklare i flera år och har på så sätt jobbat tillsammans webbdesigners. Här är några råd från det perspektivet.

Mitt största råd är att jobba tätt ihop med frontendutvecklare som ska göra verklighet av din design. Lär av varandra – frontendutvecklaren behöver lite designöga, designern behöver lite förståelse för webbens begränsningar. Försök att få ett delat språk så att ni använder samma namn för olika komponenter, färger och mönster.

Här är lite random punkter jag kom att tänka på.

  • Lär dig litegrann HTML och CSS (om du inte redan kan!) bara för att få ett hum om hur det är och vilka skillnader det finns mellan designverktyg och hur webben råkar fungera. Vanliga missförstånd inluderar: 12pt i ett designprogram kan betyda 12px i CSS (12pt i CSS skulle bli alldeles för stort!), radhöjd fungerar i regel helt annorlunda på webben, och en ”CSS-pixel” är ofta större än en riktig skärmpixel. Ju mer du utmanar dig själv och lär dig om webben i allmänhet och programmering desto bättre egentligen! Och tvärtom – ju mer utvecklare får lära sig design desto bättre också.

  • Att ha för många olika web fonts kan ge dålig performance. Inte bara olika typsnitt, utan även varianter av samma typsnitt: light/regular/bold + italic etc. Bra att känna till och bra att diskutera med utvecklare. Det finns inga enkla svar på hur många som är för mycket eller så.

  • Lär dig lite om tillgänglighet, till exempel färgkontrast. Eller hur någon som har svårt att använda en mus/touchpad kommer att kunna använda sidan.

  • Windows är största desktop-operativsystemet. Glöm inte att tänka på att sidan ska se bra ut där! Om man designar på Mac är det lätt att glömma att scrollbars inte är dolda på Windows (och Linux för den delen – det går också att ha dem synliga jämt på Mac).

  • Designa i ”komponenter”. För det är så frontendutvecklarna kommer koda ändå. Då kan också nya sidor på en sajt byggas upp i din designstil utan din involvering. Hjälp också till att komma på namn för komponenterna så att det går att prata om den. Till exempel, ”jag kallar den här knapp-varianten för text-button och den…”

  • En bild säger mer än tusen ord sägs det, men att bara ge en frontendutvecklare en design av en sida kan ibland säga mindre. Gå igenom designen tillsammans och berätta du tänker och om allt som man inte lägger märke till vid första anblick. Frontendutvecklaren kommer sedan se din design med helt andra ögon.

  • Utmana utvecklare som säger att något inte går att göra. Webben utvecklas hela tiden. Det kanske går att göra till 80% och det kanske är gott nog. Jag har själv gjort detta misstag flera gånger. Sen är det också viktigt att kunna ändra designen om något faktiskt är problematiskt på riktigt.

  • Glöm inte att designa hur saker ser ut när de laddar (spinners och dylikt), eller gått snett (felmeddelanden). Ibland är detta svårt att göra innan utvecklarna listat ut hur saker kommer laddas in, vad som går snabbt/långsamt och vad som kan gå fel.

Permalänk
Medlem

Som med allt annat finns det inga genvägar. 10 000 timmar fokuserad träning. Tråkigt svar men sant. Kolla på 10 designer, analysera, skriv ner vad som gör dem bra eller dåliga. Skapa en egen med de bra delarna. Analysera vad som blev bra eller dåligt. Rinse repeat.

Läs litteraturen. Finns uppsjöar, bara börja beta av.

Dina första 100 designer kommer vara rätt ruttna kommer du inse efter ett tag. Analysera igen, förbättra, etc.

Läs böcker om görbättringsmetodik, retroåerspektiv.

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

@lydell: Tack där, jättebra inlägg. Jag ska verkligen försöka ha dem här punkterna i åtanke. Jag har en fråga när det kommer till hemsidor, vad är standardstorlek på texten? Är det 10 px på sånt man läser som i en artikel ?

Permalänk
Medlem

Har du gjort något som du kan visa oss? Ett av de bättre sätten att lära sig är att få konstruktiv kritik, något jag tror att de flesta av oss sweclockare kan ge. Hoppas jag i alla fall...

Permalänk
Inaktiv

@Trunk: Jag har inte gjort något på länge, så nej tyvärr. Jag är dock med i en community på reddit som går ut på kritik för webbdesigns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Jag har en fråga när det kommer till hemsidor, vad är standardstorlek på texten? Är det 10 px på sånt man läser som i en artikel ?

Jag skulle säga att 16px är standard. Åtminstone numera. Känns som att äldre sidor har lite mindre. Till exempel, här på forumet verkar forumposter och artiklar vara 14px medan det mesta andra är 12px.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, övning ger färdighet, precis som med alla yrken, däremot är det ju en fördel om man har ett öga för det man jobbar med.

Titta hur andra gör, och lär av andras misstag och lyckanden, kopiera dock inte rakt av

Som du själv nämner är det ju lite utav ett konstnärligt yrke.

Permalänk
Medlem

Mina tips är

1. Responsiv - hur ska sidan bete sig vid olika storlekar och zoomgrader
2. Många kunder har en grafisk profil som de vill att man rättar sig efter. Kan vara färger, typsnitt och bildspråk
3. Målgrupp - vad ska "appen" förmedla? Samma site/app har troligen flera målgrupper, t.ex. "kunden" och "administratören" med olika behov

w3c schools är en bra början!

Lycka till!

// Lazze