Uppgradera till 3080, håller övrigt system? Prisidé: "Bang for the buck"

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 3080, håller övrigt system? Prisidé: "Bang for the buck"

Hej,

Mina tankar går kring att uppdatera till RTX 3080 detta året, men frågan är om mitt övriga system är värt att behåll eller om man skall uppgradera det också?

Min nuvarande setup:
CPU: I7 7700K 4,2GHz
Moderkort: Gigabyte Z270-Gaming K3
Minnen: Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200MHz
GPU: EVGA GeForce GTX1080 SC Gaming
Hårddiskar: Crucial MX300 525GB
Seagate Barracuda 3TB
Nätagg: Corsair RM750X 750W
Chassie: Fractal Design Define S Black
Skärm: ASUS ROG Swift PG278QR

Tanken med datorn är nöjen i form utav spel. Jag är även lite sugen på att byta skärm, helst en bred rackare. Mitt skrivbord är 120cm brett så där är måttet vi behöver hålla oss inom. Vill ha mest "bang for the buck" i detta segmentet, priset får bli vad det blir :).

Kommer jag kunna motivera förtjänsten i spel med att uppgradera moderkort, minnen och processor, mot kostnaden? Och vad skulle i så fall rekommenderas för hårdvara?

Permalänk
Medlem

vad kör du för spel och hur är dina preferenser gällande fps/eyecandy?

Permalänk
Medlem

Varför ens chansa?
Köp en RTX 3080 och släng in i nuvarande system, kolla recensioner och jämför vad folk landar på för FPS i spel som du annars gillar (där dom då har vassare CPU), kolla sedan om det är värt skillnaden eller ej.
Enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

vad kör du för spel och hur är dina preferenser gällande fps/eyecandy?

Jag spelar lite blandat. Just nu går AC: Odyssey rätt hårt. Annars är det AC, Syndicate, Diablo 3, Battlefield V, Far cry, Wolfenstein, Mafia 3, Wreckfest, DiRT Rally, NFS heat.

Just nu kör jag runt 50FPS i AC Odyssey, men tycker G-Sync gör ett fruktansvärt bra jobb, men självfallet vill jag ha så höga FPS som möjligt. Vill kunna starta ett spel och trycka upp inställningarna till MAX, utan att behöva bekymra mig för om det går eller inte. Känner att mitt 1080 i 1440p börjar tappa greppet lite nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

Varför ens chansa?
Köp en RTX 3080 och släng in i nuvarande system, kolla recensioner och jämför vad folk landar på för FPS i spel som du annars gillar (där dom då har vassare CPU), kolla sedan om det är värt skillnaden eller ej.
Enkelt.

Jo, det är såklart ett sätt att göra det på, men samtidigt vill jag gärna ha så mycket info som det bara går innan jag bestämmer mig.
Så jag kan välja hur jag vill göra innan jag börjar uppgradera, så slipper jag åka flera gånger och handla grejjer. Vill ta allt på en gång så att säga

Permalänk
Medlem

@Ztigmata: Vänta på Zen 3 och RDNA2 i oktober, det finns ju inga RTX3080 i lager nu ändå.
Skaffa då en 8+ kärnig CPU och eventuellt ett RTX3080, det kommer nog ändå inte maxa din skärm i spel och om det skulle hända kan du ju slå på strålspårningen för mer ögongodis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En i7 7700K kommer inte vara en sån stor flaskhals för ett 3080, iaf i de upplösningarna du kommer spela i. Om du har en bra processorkylare skulle du kunna överklocka processorn också.