Permalänk

144 Hz över HDMI på HP-laptop?

Hej

Vill köpa en 144hz skärm till min laptop men har vara hdmi uttag på laptopen.
Vad behöver ja för adapter för att lösa det? Man kan ej få ut 144hz över hdmi vad jag förstått?

Förtydligade rubrik från "144hz hdmi"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Vad är det för dator och vilken skärm är det du tänker k
Skaffa?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hp omen ax212 no
https://support.hp.com/au-en/document/c05489081

Skärm vet jag ej kollar begagnat. Inget specifikt mer än 144hz ska ha till spelande

Permalänk
Bildexpert 📺

@sadistovic: Enligt specen du länkar har den en GTX 1050 som GPU och den GPU:n har inga problem med 144 Hz över HDMI.

Ja, så länge skärmen du vill ansluta fungerar med 144 Hz över HDMI. Vilket de flesta moderna, 2016-ish och framåt faktiskt gör på ena eller båda HDMI-anslutningarna över 1080p och 1440p.

Men det förutsätter att HP har valt att bygga sin laptop på sådant sätt att den kör utan begränsning på HDMI, vilket sällan är helt självklart. Och informationen är otydlig. Så allt du kan göra är att testa och se. Då hänger det på vilken skärm du tänkt köra med.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@sadistovic: Enligt specen du länkar har den en GTX 1050 som GPU och den GPU:n har inga problem med 144 Hz över HDMI.

Ja, så länge skärmen du vill ansluta fungerar med 144 Hz över HDMI. Vilket de flesta moderna, 2016-ish och framåt faktiskt gör på ena eller båda HDMI-anslutningarna över 1080p och 1440p.

Men det förutsätter att HP har valt att bygga sin laptop på sådant sätt att den kör utan begränsning på HDMI, vilket sällan är helt självklart. Och informationen är otydlig. Så allt du kan göra är att testa och se. Då hänger det på vilken skärm du tänkt köra med.

Stort tack för hjälpen.
Mao spelar inte vga/dp adapter någon roll?

Permalänk
Skrivet av sadistovic:

Stort tack för hjälpen.
Mao spelar inte vga/dp adapter någon roll?

begränsningen sitter i vilken version av hdmi hp valt att impletera i sin dator med tanke på datorn så är det troligen hdmi 1.4 eller 2.0

men bägge versionerna ska iaf fixa 1080p 144hz, 2.0 fixar upp till 1440p 144hz.

sen brukar spelskärmar inte stödja över 60hz via hdmi utan vill ha det på display port eller DVI ingången vilket är den jobbiga biten och troligen ganska dyra då bägge lösningarn kräver någon form av aktiv omvandling av signalen.

om datorn har en thunderbolt 3 port dock så kan du köpa en relativt billig adapter

köpte denna adapter till min laptop för att kunna köra på extern ultra wide skärm
https://www.amazon.de/gp/product/B07G9F1MB6/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Den klarar att köra 3440x1440 på 100hz (inte för att min laptop ändå kommer upp i dessa 100hz...) så troligen fixar den iaf 120hz på en 1440 16:9 skärm eller 144+ på en 1080 16:9 skärm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

VGA och DVI ska man inte längre blanda in och planera för.

@Rouge of Darkness: Man implementerar inte HDMI-versioner (eller DP-versioner för den delen) utan man implementerar ett urval av funktioner. På en laptop med Intels integrerade grafik plus diskret GPU brukar man som regel implementera 18 Gbps bandbredd över TMDS/HDMI. Då brukar det vara möjligt att köra 1080p/240 eller 1440p/144 över HDMI.

Med enbart Intels integrerade grafik brukar man inte göra detta utan går via Intels kretsar som är begränsade till 9 Gbps för TMDS/HDMI. Med 9 Gbps räcker bandbredden för 1080p/120 Hz. Det finns ingen tillverkare som implementerat 10.2 Gbps-gränsen från HDMI 1.3-specen. Defacto är 9 Gbps/300 MHz.

Så man vet först när man testat vad som är möjligt. Eftersom ingen laptop-tillverkare verkar skriva i klartext vad som fungerar.

De allra flesta spelskärmar från 2015-16 och framåt med HDMI klarar 18 Gbps på åtminstone ena HDMI-anslutningen. Det är snarare ovanligt idag med 60 Hz-strypta HDMI-anslutningar. Främst skärmar med G-Sync-modul som haft den begränsningen.

Permalänk

Tack för så utförligt svar. Jag for testa mig fram då.

Skrivet av Laxpudding:

VGA och DVI ska man inte längre blanda in och planera för.

@Rouge of Darkness: Man implementerar inte HDMI-versioner (eller DP-versioner för den delen) utan man implementerar ett urval av funktioner. På en laptop med Intels integrerade grafik plus diskret GPU brukar man som regel implementera 18 Gbps bandbredd över TMDS/HDMI. Då brukar det vara möjligt att köra 1080p/240 eller 1440p/144 över HDMI.

Med enbart Intels integrerade grafik brukar man inte göra detta utan går via Intels kretsar som är begränsade till 9 Gbps för TMDS/HDMI. Med 9 Gbps räcker bandbredden för 1080p/120 Hz. Det finns ingen tillverkare som implementerat 10.2 Gbps-gränsen från HDMI 1.3-specen. Defacto är 9 Gbps/300 MHz.

Så man vet först när man testat vad som är möjligt. Eftersom ingen laptop-tillverkare verkar skriva i klartext vad som fungerar.

De allra flesta spelskärmar från 2015-16 och framåt med HDMI klarar 18 Gbps på åtminstone ena HDMI-anslutningen. Det är snarare ovanligt idag med 60 Hz-strypta HDMI-anslutningar. Främst skärmar med G-Sync-modul som haft den begränsningen.