Hjälp! Tvistlösning Tradera vid köp av 3600X

Permalänk
Medlem

Hjälp! Tvistlösning Tradera vid köp av 3600X

Hej! Köpte komponenter till en ny dator via Tradera (olika säljare) första försöket var med ett second hand mortar b450 och fick inte systemet att posta (fläktar och rgb på ram osv fungerade men ez debug på cpun lyste. Flashade även till senaste bios och dubbelkollade alla kopplingar samt clearade cmos genom att ta ut batteriet och använda en jumper.

Köpte sedan ett nytt asrock fatl1ty b450 som står att den är ryzen 3000-ready på lådan, exakt samma problem här. Den loopar omstarter men ingen bild. Är mitt första riktiga datorbygge men har rätt mycket teoretisk erfarenhet, men drar då slutsatsen att det är något fel på processorn. Känner ingen i närheten med en annan 3000-serie att testa (Uppsala om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa).

Med den långa introduktionen kommer vi till problemet i titeln, köpet av 3600X för 1600kr skedde genom Tradera och PayPal. Jag trodde att inom 30 dagar kan man skapa en tvist om varan inte motsvarar beskrivningen (som är ryzen 3600X i fint skick med kvitto). Säljaren var behjälplig först men efter andra moderkortsförsöket skriver han att han inte kan hjälpa mer, att köpskydd inte gäller för privat och att det är upp till mig att lösa allting. Att jag kan ringa Dustin och ge ordernummer för att försöka utnyttja garanti, men fick bara beställningsbenräftelsen och inget riktigt kvitto, för han menar att det var allt han fick och är Dustins "riktiga" kvitto. Han menar att den fungerade innan frakt, att det lika bra kan vara jag som hittat en billigare processor, förstört denna med flit och vill lämna tillbaka den.

Riktigt rörigt som ni hör. Tar tacksamt emot generella tips för själva bygget men framförallt med vad som gäller på Tradera och med hur man borde gå vidare för att lösa detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

det kan stå att det är 3000 ready! men i vissa fall är det inte så!
Jag köpte ett asus rog strix B450 den hade samma problem medans mitt andra Asus Rog strix B450 funkade out of the box.... prova rma det kortet och köp ett anannat prova då med ett B550 kort för att vara påden säkra sidan...

Tror inte det är nåt fel alls på prollen! jag fick min att funka på ett x570 kort som jag bytte till istället.... Mvh Tom

Permalänk
Medlem

Koll så att det inte behövs bios uppdatering
Säkra är att kolla vad moderkorts tillverkarens cpu lista

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ang. eventuell tvist så kan det bli klurigt.
Den tillämpbara lagen i detta fall är Köplagen (1990:931) och den säger att säljaren ansvarar för varan fram till att den nått mottagaren. Om det skulle vara så att säljaren har sålt en trasig CPU med beskrivningen att den fungerar så är det självklart han som har fel i rättslig mening. Svårigheten ligger i att bevisa att den var trasig redan innan du mottagit den, så tyvärr tror jag att du sitter i skiten
Du skulle dock kunna kontakta Paypal då dem har ett eget köparskydd, som jag tyvärr inte har någon erfarenhet med.

Men du kan ju även checka BIOS som föregående person rekommenderat.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Bios-uppdatering är en klassiker. Väldigt vanligt. Jag har tidigare löst det med att köpa en billig cpu för att uppdatera bios men även en gång tagit med moderkortet till en datorbutik och de har då hjälpt mig för en hundring.

Jag reagerade dock på det här: "att köpskydd inte gäller för privat" vilket är helt felaktigt. Paypals köpskydd gäller för alla köp och du kan garanterat använda det här för att reklamera ditt köp.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Ang. eventuell tvist så kan det bli klurigt.
Den tillämpbara lagen i detta fall är Köplagen (1990:931) och den säger att säljaren ansvarar för varan fram till att den nått mottagaren. Om det skulle vara så att säljaren har sålt en trasig CPU med beskrivningen att den fungerar så är det självklart han som har fel i rättslig mening. Svårigheten ligger i att bevisa att den var trasig redan innan du mottagit den, så tyvärr tror jag att du sitter i skiten
Du skulle dock kunna kontakta Paypal då dem har ett eget köparskydd, som jag tyvärr inte har någon erfarenhet med.

Men du kan ju även checka BIOS som föregående person rekommenderat.

Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Bios-uppdatering är en klassiker. Väldigt vanligt. Jag har tidigare löst det med att köpa en billig cpu för att uppdatera bios men även en gång tagit med moderkortet till en datorbutik och de har då hjälpt mig för en hundring.

Jag reagerade dock på det här: "att köpskydd inte gäller för privat" vilket är helt felaktigt. Paypals köpskydd gäller för alla köp och du kan garanterat använda det här för att reklamera ditt köp.

Tack, mortar 450 har usb flashback så man kan uppdatera BIOS utan en gammal processor. Gjorde det och det verkade fungera som den ska, men fungerade ändå inte sen. Att nu sen köpa ett nytt b450 som står att den ska va 3000-ready ur butik och exakt samma problem kvarstår känns lite osannolikt. Då skulle först bios-uppdateringen jag själv gjorde måsta varit misslyckad samt att det nya kortet inte skulle varit uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Är det troligt att processorn är trasig när den bara loopar bootförsök? Ingen POST eller bild alls, på mortar MSI b450 lyste cpu indikatorn för debug. På det fabriksnya fatal1ty b450 finns ingen indikator, men ingen bild, inga beeps eller någon indikator. I b450 kände jag att processorn blev lite varm, tyder det på att den fungerar eller kan det fortfarande vara trasigt? Har läst massor om strul med b450 och ryzen 3000 där det inte funkat fast det står "3000 ready" på lådan. Har ni några förslag på vad som är bästa tillvägagångssättet i den här situationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Är det troligt att processorn är trasig när den bara loopar bootförsök? Ingen POST eller bild alls, på mortar MSI b450 lyste cpu indikatorn för debug. På det fabriksnya fatal1ty b450 finns ingen indikator, men ingen bild, inga beeps eller någon indikator. I b450 kände jag att processorn blev lite varm, tyder det på att den fungerar eller kan det fortfarande vara trasigt? Har läst massor om strul med b450 och ryzen 3000 där det inte funkat fast det står "3000 ready" på lådan. Har ni några förslag på vad som är bästa tillvägagångssättet i den här situationen?

Jag skulle lägga ut en tråd om det finns någon i din närhet som kanske du kan få testa din processor i eller har ett MK någon kan låna ut för test!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara problem med minnet då?

Det är extremt sällan som det faktiskt är fel på cpu:n.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@equir: Kräv Kvitto. Finns Garanti så borde det ju inte vara några problem. Skriv till tradera att säljaren inte skickat kvittot och att varan inte verkar fungera. får du sen kvittot kan du försöka ta det med Dustin om inte säljaren är vill hjälpa till med den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Är det troligt att processorn är trasig när den bara loopar bootförsök? Ingen POST eller bild alls, på mortar MSI b450 lyste cpu indikatorn för debug. På det fabriksnya fatal1ty b450 finns ingen indikator, men ingen bild, inga beeps eller någon indikator. I b450 kände jag att processorn blev lite varm, tyder det på att den fungerar eller kan det fortfarande vara trasigt? Har läst massor om strul med b450 och ryzen 3000 där det inte funkat fast det står "3000 ready" på lådan. Har ni några förslag på vad som är bästa tillvägagångssättet i den här situationen?

Är sällan det är fel på CPU, men visst kan hända, men det kan lika gärna vara RAM problem eller grafikkortet, man får försöka utesluta dessa först..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har köpet gjorts i Tradera och du betalat med Paypal behöver du reklamera ditt köp till Paypal.
Det ingår ett köpskydd i Paypal om du köpt en vara och den är defekt. Jag har själv använt mig av det köpskyddet och fått pengarna tillbaka. Tror du har 3 månader efter köp att reklamera till Paypal.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Gå till en datoraffär eller hem till någon kompis som kör ett amd system och fråga om du ka nfå testa cpun där.... för att utesluta den! cpu'er är sällan trasiga dock!

Permalänk
Medlem

Levererades cpun i ESD skydd?
Har du använt ESD skydd när du fingrat på processorn och din övriga hårdvara.
Om inte så kan det vara du som haft sönder din egen hårdvara.

Har du kollat att dina RAM minnen är ok?
Ta ut dom och sätt i dom igen, i RÄTT kanaler, kontrollera att dom är kompatibla med ditt moderkort också.
Svart skärm utan post är typiskt för problem med minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kan inte vara problem med minnet då?

Det är extremt sällan som det faktiskt är fel på cpu:n.

Sorry att jag varit så sen med att svara, jag var till webbhallen som testade processorn i deras testrigg och det var samma problem där.. funkade med deras 3700x som satt i, men ingen bild med denna :/

Permalänk
Medlem

@b-fire: Tack bra tips ska testa det, har inte orkat ta upp konflikt med säljaren via traderas tvistlösningssystem, han har varit helt omöjligt och vad jag läst så är det inte lätt för köpare när det blir ord mot ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

@equir: Kräv Kvitto. Finns Garanti så borde det ju inte vara några problem. Skriv till tradera att säljaren inte skickat kvittot och att varan inte verkar fungera. får du sen kvittot kan du försöka ta det med Dustin om inte säljaren är vill hjälpa till med den biten.

Japp, problemet är bara att Dustin enbart gör det via kunden, så jag skulle måsta skicka in den, ta risken för att det inte går på garanti om han tex klockat sönder den och betala avgift, men om den går på garanti är det orginalägaren som får utbetalningen och så får jag lita på att han betalar tillbaka mig det jag köpt den för (av någon som redan skickat en trasig) så det går inte heller.. riktigt surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Gå till en datoraffär eller hem till någon kompis som kör ett amd system och fråga om du ka nfå testa cpun där.... för att utesluta den! cpu'er är sällan trasiga dock!

Tack, hade webbhallen att testa och det var samma resultat för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Levererades cpun i ESD skydd?
Har du använt ESD skydd när du fingrat på processorn och din övriga hårdvara.
Om inte så kan det vara du som haft sönder din egen hårdvara.

Har du kollat att dina RAM minnen är ok?
Ta ut dom och sätt i dom igen, i RÄTT kanaler, kontrollera att dom är kompatibla med ditt moderkort också.
Svart skärm utan post är typiskt för problem med minnena.

Bra tips, den kom bara i plastförpakningen som processorn ska sitta i och sen kartong runt. Jag själv har använt esd-armband. Har testat olika konfigurationer, ram-minnena corsair dominator platinum rgb 3200mhz ska va kompatibla vad jag sett och rbgn lyser på dem när jag startar, dessutom som jag tidigare nämnt körde webbhallen processorn i sin test-rigg med 3700x utan att det funkade med min

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Japp, problemet är bara att Dustin enbart gör det via kunden, så jag skulle måsta skicka in den, ta risken för att det inte går på garanti om han tex klockat sönder den och betala avgift, men om den går på garanti är det orginalägaren som får utbetalningen och så får jag lita på att han betalar tillbaka mig det jag köpt den för (av någon som redan skickat en trasig) så det går inte heller.. riktigt surt

Om du är i den sitsen och han inte vill hjälpa till så skulle jag ta det med tradera och se om dom kan hjälpa till. Kanske kan du skicka tillbaka processorn? hörd med dom iallafall kan inte vara första gången nån sålt trasiga varor

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Sorry att jag varit så sen med att svara, jag var till webbhallen som testade processorn i deras testrigg och det var samma problem där.. funkade med deras 3700x som satt i, men ingen bild med denna :/

Ok, ja, då är det ju till synes ingen tvekan. Inte kul, jag kan bara hoppas att det löser sig på något bra sätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Sorry att jag varit så sen med att svara, jag var till webbhallen som testade processorn i deras testrigg och det var samma problem där.. funkade med deras 3700x som satt i, men ingen bild med denna :/

Det låter som det är helt uppenbart att det är problem med CPU.
Det är ju fullt möjligt att som du skrivit i andra inlägg att säljaren redan orsakat skada.
Tittat på vilka betyg säljaren har?

Skulle även rekommendera att inspektera undersidan noga så det inte visar sig att det saknas någon pinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

@b-fire: Tack bra tips ska testa det, har inte orkat ta upp konflikt med säljaren via traderas tvistlösningssystem, han har varit helt omöjligt och vad jag läst så är det inte lätt för köpare när det blir ord mot ord.

Ta det till PayPal, inte Tradera. Min erfarenhet är att PayPal är bra mycket bättre när det gäller reklamation. T ex köpte jag själv en laptop på Tradera som visade sig inte alls stämma med beskrivning. Eftersom jag reklamerade ca 2 månader efter köp så vägrade Tradera ta emot reklamationen. Jag reklamerade till PayPal och det slutade med att jag skickade tillbaka datorn till Tradera. Ja Tradera eftersom det var dom som stod som betalningsmottagare och motpart. Och jag fick tillbaka summan jag betalat🙂

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk

Vad har du för minnen? Betydligt mer troligt att problemet ligger där.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Vad har du för minnen? Betydligt mer troligt att problemet ligger där.

https://www.inet.se/produkt/5301543/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Webbhallen testade som sagt den i sin rigg också! Så tror tyvärr det är cpun, vad jag kunde hitta så ska dom minnena fungera till ryzen