Förlänga internet mellan två hus - hur?

Permalänk

Förlänga internet mellan två hus - hur?

Hej,

Jag vill förlänga vårt internet från vårt huvudhus ut till gäststugan (20 meter). Jag är totalt newbie på detta. Jag har läst på en del, mest gamla forum, om att dra nätverkskabel mellan husen. Men detta känns inte helt hundra procent utifrån vad jag läser. Jag hade gärna velat dra sladd i luften mellan husen, men det verkar uteslutet. Och gräva ned känns som ett enda stort projekt.

I det stora huset har vi fiber. Men så läste jag på om trådlösa accesspunkter, men vet egentligen inte alls vilken som är bäst för detta. Blev lurad på Kjell&Company en TP-link RE305 Wifi-repeater AC1200 förra sommaren - men det funkade inte överhuvudtaget. Så, till er proffs där ute som kan sånt här. Vad är bäst?

Allt gott!

/ Kjellis

Permalänk
Medlem

Beror lite på budget men fiber är inte så dumt
https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/forlang-nat...

Permalänk
Medlem

Dra fiber mellan fastigheterna, det hade i alla fall jag gjort, @varget länkande en bra sida som du bör läsa igenom

Permalänk
Medlem

@Kjellis85:

Att dra sladd är ju helt klart att föredra framför trådlöst.
Och det enklaste är ju isåfall en luftledning, men om det är uteslutet så får du ju helt enkelt gräva ner eller lägga eller ha kabeln på marken.
Varför är förresten luftledning uteslutet?

Men jag tänker att ni antagligen har el i gäststugan som görmodligen kommer från huvudhuset, och isåfall kanske det finns kabelrör med platsför en nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

Håller med om att kabel är att föredra, funkar inte det kan jag rekommendera exempelvis Ubiquiti's AirFiber mellan byggnaderna, dock så känns det lite overkill då det handlar om så korta avstånd.

Permalänk
Medlem

Jag har ca 20m till mitt garage ifrån min router å där ute har jag nästan full mottagning till routern så det kanske räcker med router eller det har du redan testat?

*Menar att testa en annan/bättre router?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Skrivet av MinpinStudios:

Jag har ca 20m till mitt garage ifrån min router å där ute har jag nästan full mottagning till routern så det kanske räcker med router eller det har du redan testat?

*Menar att testa en annan/bättre router?

Har du tips på bättre router? Tar tacksamt emot. Även om jag känner att alla svar ovan är toppen, så tacksam för alla svar, så känns det så jäkla krångligt med nedgrävd nätverksakabel. Är Mesh-system att föredra?

Vårt router sitter idag i vardagsrummet och från den till gäststugan är det typ 25 meter. Så vill få det att funka någorlunda iaf.

Permalänk
Skrivet av varget:

Tack Varget! Men det där känns nästa över min befattning vad jag kan och förstår faktiskt. Som jag skrev ovan så är jag newbie på detta. Och vill hitta en lösning som inte är allt för dyr eller allt för krånglig.

Är mesh-system något du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

https://www.ui.com/airmax/nanobeamm/

Har kört 2 sånna där hos en polare mellan två hus, runt 80-100 meter, i 3 år nu utan några som helst problem. Deras lina är 100Mbit och det funkar i full hastighet över länken.

Verkar finnas att köpa för ungefär 700:- st.

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Tänk bara på att inte ha en strömsladd tillsammans med en signalkabel(i detta fallet en nätverkskabel) speciellt om det är en 3 fas kabel (380-400V)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Många bra tips här. Sitter lite i samma sits då jag vill ta täckning i mitt garage ca 30-40(beroende på vart man är i det) meter bort.
Utanför får jag 20mbit med telefonen och inne om jag kramar väggen närmast huset får jag 5 mbit.
Har en unify lr.
Det tips jag har som jag själv sneglat på är ap's för utomhusbruk. Skulle jag ha en ute på altanen närmadt garaget skulle jag inte bara eliminera 2 väggar utan dessutom komma några meter närmare. Brukar vara poe på dom så endast en kabel behövs, poe "injektorer" brukara vara rätt små och lätta att gömma lite fint.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Homeplug?

Permalänk
Medlem

@Kjellis85: Vad har du för router idag?
Kanske går att bygga vidare med för mesh.
Annars testa med en AP på ytterväggen mot stugan som klarar att vara utomhus.

Om du inte har grannar i närheten som kan störa wifit, kan du testa med att öka kanalbredden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Finns en hel del lösningar.
Om man förutsätter att de delar elcentral så finns dessa (bäst till sämst):
1. Kabel är alltid bäst
2. Trådlös brygga, Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco är bland de billigare
3. Homeplug, här vet man aldrig på förhand hur det kommer att fungera. Måste testas på plats
4. AP placerad utomhus så nära gästhuset som möjligt

På sommarstället har vi fyra hus. Ett använder jag som kontor och där finns 4G routern.
Till det lite större huset har jag använt både Ubiquiti Networks NanoStation M5 och Homeplug.
Ubiquiti Networks NanoStation M5 har 100 Mbit/s och ping runt 1s.
Homeplug ger 300 Mbit/s och ping runt 3s.
För att täcka in de två sista husen finns en Ubiquiti Networks UniFi AP AC Mesh.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Köp 25m pem slang och gräv ner under grästorvan och skicka igenom en vanlig nätverkskabel känns ändå som smidigaste lösningen och inte speciellt dyrt heller kostar väl runt 500:- eller något för 25m

Att gräva ~20cm djupt 20m är ju gjort på nån timme typ med spade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@No_Jah: Tänk bara på att inte ha en strömsladd tillsammans med en signalkabel(i detta fallet en nätverkskabel) speciellt om det är en 3 fas kabel (380-400V)

En trefas ger ju teoretiskt sett mindre störningar/strålning då en korrekt belastning nollar ut strålning/fält helt (såvitt jag förstår)
Däremot bör man ju inte ha de allt för tätt ihop pga risker vid skador på kablarna.

Vad gäller att dra kabel i mark har jag använt pem-slang, 20m sådan är inte överdrivet dyr, ger dig möjlighet att dra två nätverkskablar i samma slang om så önskas med, och är både stark och skyddande.

tänk på att dra nätverkskabeln innan du gräver ner slangen då en sten eller oväntad böj kan göra det omöjligt att få igenom kabeln/kablarna senare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: Jobbar inom industrin där separerar man alltid signalkabel & kraftkabel har många gånger råkat ut för dataförluster pga att signalkablar varit ihop med kraftkabel, allt ifrån (plc) profibus, profinet (rj45) och styrkort till diverse maskiner. Speciellt haft bekymmer på proportionalventiler & frekvensriktare (frekvensstyrd elmotor)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@Kjellis85: Vad har du för router idag?
Kanske går att bygga vidare med för mesh.
Annars testa med en AP på ytterväggen mot stugan som klarar att vara utomhus.

Om du inte har grannar i närheten som kan störa wifit, kan du testa med att öka kanalbredden.

Vi har en router från Comhem, technicolor router tg389ac - som funkar helt ok. Men kanske inte bästa valet, vad vet jag, för AP eller mesh-system. Lite det jag vill undersöka. Vi har grannar runt omkring oss men det är 50-100 meter emellan husen. Stora gårdar, fast tätt ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellis85:

Vi har en router från Comhem, technicolor router tg389ac - som funkar helt ok. Men kanske inte bästa valet, vad vet jag, för AP eller mesh-system. Lite det jag vill undersöka. Vi har grannar runt omkring oss men det är 50-100 meter emellan husen. Stora gårdar, fast tätt ihop.

Då skulle jag prova med en AP och testa hur det funkar.
Jag har en Unifi AC Pro och trodde jag skulle behöva komplettera med nån till för täckning utomhus, men har inte behövt det än. Den sitter i taket på övervåningen och täcker huset, lillstuga och utomhus. Det är bara i garaget som den inte når in i.
Kör med high power och 40 respektive 80 i kanalbredd, på 2,4 och 5 GHz. Inga nära grannar som störs 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Gräv ner en kabel mellan husen om du har möjlighet.
https://www.webhallen.com/se/product/281961-Deltaco-FTP-Cat6-...

Dra den i någon typ av slang för extra säkerhet när någon är ute och gräver i trädgården

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Dra inte kopparkabel! Annars är fastigheterna inte galvaniskt avskilda längre så då kan du sprida åsknedslag mellan dom och andra otrevligheter.

Fiberkabel, single mode är mycket mer lämpligt. Om det passar kan du köpa en switch, typ Unifi 8-150/edgeswitch 10x, med SFP-portar. Annars är det bara köpa fiberkonverterare. Från t. ex. fs.com kostar det cirka 600kr för två fiberkonverterare med tillhörande SFP:er.

Om dra kabel inte är ett alternativ så kan du skaffa Airmax Gigabeam eller UniFi building-to-building bridge som är samma produkt fast med det fina UniFi-gränssnittet för dubbla priset.

Permalänk
Medlem

@Kjellis85:

Ursäkta sent svar. Mesh kan vara en lösning beroende på vilka krav du har. Om du köper nått se till att få det på öppet köp bara. Men tre noder skulle ev funka bra. Sätt två av dem på närmsta avståndet mellan husen och hoppas att det duger.

Edit Asus har sitt koncept Ai mesh, på vissa vanliga routrar som kan erbjuda lite mer flexibilitet men ändå enkel setup. Se mer på https://www.asus.com/Microsite/AiMesh/se/

Permalänk
Skrivet av dEnnA:

Dra inte kopparkabel! Annars är fastigheterna inte galvaniskt avskilda längre så då kan du sprida åsknedslag mellan dom och andra otrevligheter.

Fiberkabel, single mode är mycket mer lämpligt. Om det passar kan du köpa en switch, typ Unifi 8-150/edgeswitch 10x, med SFP-portar. Annars är det bara köpa fiberkonverterare. Från t. ex. fs.com kostar det cirka 600kr för två fiberkonverterare med tillhörande SFP:er.

Om dra kabel inte är ett alternativ så kan du skaffa Airmax Gigabeam eller UniFi building-to-building bridge som är samma produkt fast med det fina UniFi-gränssnittet för dubbla priset.

om bägge utrymmena delar samma inkommand elcentral och elmätare är de ändå hopkopplade på elfaserna och jordplanet så tveksamt om en nätverkskabel skulle han någon större påverkan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows