Äger någon ett MSI 3080 Gaming X Trio?

Permalänk
Medlem

Äger någon ett MSI 3080 Gaming X Trio?

Om ja, vad tycker ni om kortet?

Hur känns kylaren samt ljudnivån?

Har ni testat en mer aggressiv fläktkurva än default?

Känns dess "backplate" varm?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sett båda dessa samt några till men...svårt att säga hur det blir i praktiken i ens chassi. Man vill ju inte köpa fel nu när de är så svåra att få tag på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

De recensioner som finns indikerar att MSI 3080 Trio X är sämre än Asus 3080 TUF Gaming OC på alla sätt.
Fläktarna är likvärdiga vid samma ljudnivå. MSI:t går tystare, men varmare direkt ur kartong.
GPUn når samma temp vid samma ljudnivå
Övriga komponenter/kortet är varmare på MSI än TUF. Jag tror det beror på att Backplaten som dels är i plast och saknar luftgenomföring.

Har inget själv, men kan du se förbi den hemska designen på TUF-korten är dom faktiskt bättre på alla sätt jämfört mot MSI.

Själv klarar jag inte av TUF-designen, så min beslutsångest går på högvarv just nu.
Stor konflikt mellan design och funktionalitet.

Sist din fråga: Hur blir det i chassit? Det är mycket värmeenergi som ska transporteras bort ur chassit.

Edit: Detta är min egna tolkning från recensioner.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Mocka: Jag har haft mitt sedan i fredags, på det stora hela är jag riktigt nöjd. Enda som skaver lite är att vissa spel, t ex. The Witcher 3 och Forza Horizon 4 hänger sig inom någon minut. Medan andra som t ex. Metro Exodus fungerar felfritt. Läst att flera har samma problem så det är väl säkert omogna drivrutiner som ligger bakom. Kommer runt detta i dagsläget genom att sänka core clock 100Mhz när jag spelar dom spelen.

Jag upplever kortet som riktigt tyst och är absolut nöjd med ljudnivån. Kylaren känns gedigen, kortet kommer upp i runt 74-76C vid spelande för mig.
Det går säkerligen att få ner temperaturen med en egen fläktkurva utan att ljudnivån blir störande. Det är dock inget jag laborerat med ännu eftersom jag mest spelat the Witcher 3 under helgen och därmed kört kortet underklockat.

Ja, backplaten känns varm. Jag plockade ut kortet strax efter en spelsession och reagerade då på att backplaten kändes riktigt varm.
Det är så det bränns om man håller handen på den.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 5800X3D ll Corsair H115 Platinum (2xNF-A14 IPPC) ll Asus CH VI HERO ll G.Skill Ripjaws V@3600Mhz 2x8GB ll MSI RTX 3080 Gaming Trio X 10G ll Samsung 970 EVO PLUS 1TB ll Fractal Design Define S ll EVGA SuperNOVA 1000 G3 ll Acer Predator X34 ll Creative Sound BlasterX AE-5 ll Corsair SP-2500
AMD Ryzen R7 3700X ll Corsair H60 V2 (ML120Pro) ll ROG STRIX B450-F GAMING ll Kingston HyperX@3600Mhz 2x8GB ll ZOTAC GTX 1080 AMP! Extreme ll Toshiba XG3 512GB ll Fractal Design Define C ll Corsair CS750M ll Asus ROG Strix XG27UQ
AMD Ryzen R5 2600X ll Wraith Prism ll ROG STRIX X370-I GAMING ll Corsair Vengeance LPX@3200Mhz 2x8GB ll MSI GTX 970 Gaming 4G ll Samsung 960 Evo 250GB ll Kolink Satellite ll Cooler Baster B700 V2 ll Sony Bravia KE-65XH9505

Permalänk
Medlem

något som är mer intressant om detta kort är hur dom kommer undan med att säga att den har en "Torx fan"... ganska säker på att Torx är ett reggat trademark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

något som är mer intressant om detta kort är hur dom kommer undan med att säga att den har en "Torx fan"... ganska säker på att Torx är ett reggat trademark.

Så fungerar inte trademark. Det finns ingen risk att en konsument bladar ihop typen av skruvskalle med en fläkt till ett grafikkort. Det är två olika klasser av Trademark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

Så fungerar inte trademark. Det finns ingen risk att en konsument bladar ihop typen av skruvskalle med en fläkt till ett grafikkort. Det är två olika klasser av Trademark.

Säg det till Apple ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Så fungerar inte trademark. Det finns ingen risk att en konsument bladar ihop typen av skruvskalle med en fläkt till ett grafikkort. Det är två olika klasser av Trademark.

så vadå jag kan kalla min nya linje med badkar "Microsoft bathtubs" sweet!

Permalänk
Medlem

Trademark är väl namnet plus vad företaget pysslar med? T.ex. kan ett företag heta X och hålla på med fönster med TM samtidigt som hans granne också heter X men driver reklambyrå.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Så fungerar inte trademark. Det finns ingen risk att en konsument bladar ihop typen av skruvskalle med en fläkt till ett grafikkort. Det är två olika klasser av Trademark.

Säg det till Monster Energy

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

De recensioner som finns indikerar att MSI 3080 Trio X är sämre än Asus 3080 TUF Gaming OC på alla sätt.
Fläktarna är likvärdiga vid samma ljudnivå. MSI:t går tystare, men varmare direkt ur kartong.
GPUn når samma temp vid samma ljudnivå
Övriga komponenter/kortet är varmare på MSI än TUF. Jag tror det beror på att Backplaten som dels är i plast och saknar luftgenomföring.

Har inget själv, men kan du se förbi den hemska designen på TUF-korten är dom faktiskt bättre på alla sätt jämfört mot MSI.

Själv klarar jag inte av TUF-designen, så min beslutsångest går på högvarv just nu.
Stor konflikt mellan design och funktionalitet.

Sist din fråga: Hur blir det i chassit? Det är mycket värmeenergi som ska transporteras bort ur chassit.

Edit: Detta är min egna tolkning från recensioner.

Det är lite det jag också läst men vissa reviewers tycker ändå MSI kortet är riktigt bra och sen får vi inte glömma att kvalitén på chippet varierar från kort till kort oavsett vBIOS. Frågan är om några MHz hit eller dit spelar någon roll.

Skrivet av Shelby85:

@Mocka: Jag har haft mitt sedan i fredags, på det stora hela är jag riktigt nöjd. Enda som skaver lite är att vissa spel, t ex. The Witcher 3 och Forza Horizon 4 hänger sig inom någon minut. Medan andra som t ex. Metro Exodus fungerar felfritt. Läst att flera har samma problem så det är väl säkert omogna drivrutiner som ligger bakom. Kommer runt detta i dagsläget genom att sänka core clock 100Mhz när jag spelar dom spelen.

Jag upplever kortet som riktigt tyst och är absolut nöjd med ljudnivån. Kylaren känns gedigen, kortet kommer upp i runt 74-76C vid spelande för mig.
Det går säkerligen att få ner temperaturen med en egen fläktkurva utan att ljudnivån blir störande. Det är dock inget jag laborerat med ännu eftersom jag mest spelat the Witcher 3 under helgen och därmed kört kortet underklockat.

Ja, backplaten känns varm. Jag plockade ut kortet strax efter en spelsession och reagerade då på att backplaten kändes riktigt varm.
Det är så det bränns om man håller handen på den.

Kul att höra att du är nöjd, däremot är det inte kul att höra att det inte går att spela vissa spel pga omogna drivrutiner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Om ja, vad tycker ni om kortet?

Hur känns kylaren samt ljudnivån?

Har ni testat en mer aggressiv fläktkurva än default?

Känns dess "backplate" varm?

Äger OC versionen som jag tror har samma kylare?

Kylaren är ju helt sjuk i huvudet för mig som kom från ett 970 Strix. Sånt där med "stöd" som tar upp tre expansionsplatser har jag aldrig varit med om, Väger ju dock som en sten och känns stabil om man jag vet inte vill pröva att böja kortet hårt, backplaten blir varm men inte "läskigt" varm? Är dock kock så har lite högre tröskel för vad som är varmt om fingertoppar.

Hörde något sorts lite smågnäll vid ett enda tillfälle när jag spelade allt max i red dead redemption 2, har dock inte återskapat det efter att jag installerat stödgrejen under kortet med samma väldigt aggressiva fläktkurva. Kan bara varit nån jävla sladddsom slog emot en chassifläkt eller något(byggt datorn med 1.5 armar pga en är bruten).

Annars så fläktarna på full patte låter som tre fläktar på full patte, runt 60% är dom nästan ljudlösa i mitt fractal C case.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erpatjoff:

Äger OC versionen som jag tror har samma kylare?

Kylaren är ju helt sjuk i huvudet för mig som kom från ett 970 Strix. Sånt där med "stöd" som tar upp tre expansionsplatser har jag aldrig varit med om, Väger ju dock som en sten och känns stabil om man jag vet inte vill pröva att böja kortet hårt, backplaten blir varm men inte "läskigt" varm? Är dock kock så har lite högre tröskel för vad som är varmt om fingertoppar.

Hörde något sorts lite smågnäll vid ett enda tillfälle när jag spelade allt max i red dead redemption 2, har dock inte återskapat det efter att jag installerat stödgrejen under kortet med samma väldigt aggressiva fläktkurva. Kan bara varit nån jävla sladddsom slog emot en chassifläkt eller något(byggt datorn med 1.5 armar pga en är bruten).

Annars så fläktarna på full patte låter som tre fläktar på full patte, runt 60% är dom nästan ljudlösa i mitt fractal C case.

Tack för input.

OC versionen är den som heter Gaming X Trio, non-OC heter bara Gaming Trio och finns inte i Sverige vad jag vet.

Verkar som att GPU bracket är ett krav för detta kortet, lite synd med tanke på deras "anti-sag" teknologi som inte verkar funka? Personligen känns det som att GPU bracket hämmar luftintaget på sidorna av kortet men har aldrig testat det ordentligt på mitt nuvarande.

Edit - Står ju att du har Ventus kortet i din signatur

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fick hem ett Ventus 3x OC i fredags, ser ut att vara snarlik kylare.

Jag är helnöjd med kortet, ljudlöst i idle och helt klart resonabelt under full load.
Ligger runt 75C, och håller stabila 1785Mhz clock.

Väldigt stort kort, fick med en fin liten bracket.
Osäker på hur mycket det hjälper, men skadar inte att slänga in den. Inte speciellt tjock så den ser inte ut att hindra luftflödet nämnvärt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tack för input.

OC versionen är den som heter Gaming X Trio, non-OC heter bara Gaming Trio och finns inte i Sverige vad jag vet.

Verkar som att GPU bracket är ett krav för detta kortet, lite synd med tanke på deras "anti-sag" teknologi som inte verkar funka? Personligen känns det som att GPU bracket hämmar luftintaget på sidorna av kortet men har aldrig testat det ordentligt på mitt nuvarande.

Edit - Står ju att du har Ventus kortet i din signatur

Äh hänger inte med https://www.webhallen.com/se/product/324067-MSI-GeForce-RTX-3... den har jag

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

Buildzoid har gjort en PCB-genomgång på MSI 3080 Gaming X Trio
https://www.youtube.com/watch?v=UrXFH6SsAXY&ab_channel=Actual...

Han var inte jätteimponerad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fick hem ett Ventus 3x OC i fredags, ser ut att vara snarlik kylare.

Jag är helnöjd med kortet, ljudlöst i idle och helt klart resonabelt under full load.
Ligger runt 75C, och håller stabila 1785Mhz clock.

Väldigt stort kort, fick med en fin liten bracket.
Osäker på hur mycket det hjälper, men skadar inte att slänga in den. Inte speciellt tjock så den ser inte ut att hindra luftflödet nämnvärt.

1785MHz? Är det under max load? Känns väldigt lågt. Trio och TUF ska ju ligga på runt 1930-1950 i load.

Skrivet av Erpatjoff:

Hehe tråden handlar om https://www.webhallen.com/se/product/324068-MSI-GeForce-RTX-3...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

1785MHz? Är det under max load? Känns väldigt lågt. Trio och TUF ska ju ligga på runt 1930-1950 i load.

Hehe tråden handlar om https://www.webhallen.com/se/product/324068-MSI-GeForce-RTX-3...

Jag kanske har tittat på fel fält.
TUF kortet ska ha en turbofrekvens på 1785Mhz.
https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

Att ligga 155-175Mhz över annonserad frekvens låter lite konstigt.

Edit:
Körde en snabb benchmark.
Antar att det är GPU clock man ska titta och och inte GPU Video Clock?

Inget långvarit test, en genomkörning av Hitman 2's inbyggda benchmark.

Edit 2:
Mina resultat ligger helt klart som förväntat.

Min genomkörning i sotr

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag kanske har tittat på fel fält.
TUF kortet ska ha en turbofrekvens på 1785Mhz.
https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

Att ligga 155-175Mhz över annonserad frekvens låter lite konstigt.

Edit:
Körde en snabb benchmark.
Antar att det är GPU clock man ska titta och och inte GPU Video Clock?
https://i.imgur.com/VzlxU7k.png

Inget långvarit test, en genomkörning av Hitman 2's inbyggda benchmark.

Edit 2:
Mina resultat ligger helt klart som förväntat.
https://tpucdn.com/review/asus-geforce-rtx-3080-tuf-gaming-oc/images/shadow-of-the-tomb-raider-3840-2160.png

Min genomkörning i sotr
https://cdn.discordapp.com/attachments/85682709761916928/756587134424449114/unknown.png

Tror det står fel på Sweclockers sida. Kikar man på hos ASUS står det : https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-O10G-GAMING/s...

Den hastighet som anges är den hastighet som kortet garanterat ska klara av och det gör alla exemplar. Däremot boostar de alltid högre då marginalerna är stora (sett från den specificerade hastigheten).

Precis, det är GPU Clock du ska titta på och om jag inte minns fel är kolumnen till vänster ett medelvärde (average) vilket då säger 1950MHz, något som faktiskt är bra!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror det står fel på Sweclockers sida. Kikar man på hos ASUS står det : https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-O10G-GAMING/s...

Den hastighet som anges är den hastighet som kortet garanterat ska klara av och det gör alla exemplar. Däremot boostar de alltid högre då marginalerna är stora (sett från den specificerade hastigheten).

Precis, det är GPU Clock du ska titta på och om jag inte minns fel är kolumnen till vänster ett medelvärde (average) vilket då säger 1950MHz, något som faktiskt är bra!

Kolumnerna är:
Current - lowest - highest - avarage

Den pendlade lite mellan 1860 och 1960.
Runt 98% användning.

Användningen sjunker under scenbyte, därav 76% användning i snitt.

Har inte reflekterat så mycket över frekvenser utan personligen fokuserat på resultat.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kolumnerna är:
Current - lowest - highest - avarage

Den pendlade lite mellan 1860 och 1960.
Runt 98% användning.

Användningen sjunker under scenbyte, därav 76% användning i snitt.

Har inte reflekterat så mycket över frekvenser utan personligen fokuserat på resultat.

Iofs, average kan vara missvisande då det helt beror på när man sätter på programmet. Gör man det direkt innan benchmark blir det ju okej men inte om man har på den innan eller långt efter. Dock var current på 1950 ändå bra.

Hehe jag förstår men högre frekvenser ger högre resultat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har kortet. Även under full load är det så tyst att jag inte ens hör det. Överklockar också rätt najs trots låg power limit. Ligger runt 2 ghz in game. rekommenderas varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Jag har kortet. Även under full load är det så tyst att jag inte ens hör det. Överklockar också rätt najs trots låg power limit. Ligger runt 2 ghz in game. rekommenderas varmt.

2GHz under load med stock fläktkurva och stock inställningar? Antar att det är i 4K?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Nej med en överklockning på 45mhz core och 600 memory i 4k. En aggressivare fläktkurva ger mig dock ännu högre poäng i benchmarks och låter inte särskilt mycket mer. Stock ligger tempen på ca 67c under full load och överklockat med stock kurvan. Min aggressivare drar ner tempen till 62 och låter inte mycket mer. Kylningssystemet är fantastiskt på det här kortet. Hoppas vi får en bios uppdatering med högre power limit så kan man förhoppningsvis få upp frekvenserna under full load till 2050mhz

i shadow of the tomb raider 4k med sweclockers benchmark inställningar ligger jag på 95 med en low på 78. Dvs snarlikt tuf benchen som någon postade däruppe. Min processor är dock sämre (9700 non k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

@Mocka: Nej med en överklockning på 45mhz core och 600 memory i 4k. En aggressivare fläktkurva ger mig dock ännu högre poäng i benchmarks och låter inte särskilt mycket mer. Stock ligger tempen på ca 67c under full load och överklockat med stock kurvan. Min aggressivare drar ner tempen till 62 och låter inte mycket mer. Kylningssystemet är fantastiskt på det här kortet. Hoppas vi får en bios uppdatering med högre power limit så kan man förhoppningsvis få upp frekvenserna under full load till 2050mhz

i shadow of the tomb raider 4k med sweclockers benchmark inställningar ligger jag på 95 med en low på 78. Dvs snarlikt tuf benchen som någon postade däruppe. Min processor är dock sämre (9700 non k)

Just ja, hörde att man skulle öka med 15MHz i taget. Har testat en snabb OC på +50 men förutom högre Firestrike score märktes det inte värst mycket i spel (några frames på sin höjd). Känns som att du har bra temps, min hamnar på 72c under full load, allt på stock. Kör jag en lite bättre fläktkurva (kör Beta 2 som har buggad fläktkontroll) så ligger jag runt 64-65C.

Hehe ja över 2000MHz borde definitivt vara möjligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så här ser mina scores ut i olika spel/benchmarks (vs mitt palit gamepro oc 2080 ti överklockat till ca 2ghz)

Superposition 4k: 15241 (1.162)
Firestrike ultra 4k: 11408 (graphics) (1.284)
asscreed Odyssey utra high 4k: 69fps (1.21)
Shadow of the tomb raider 4k highest TAA: 87fps (totalfps) (1.24)

Inte dåligt med tanke på att jag sålde mitt 2080 ti för ungefär samma summa som jag köpte mitt 3080 trio för

Permalänk
Avstängd

Visst är det 3 x 8-stifts PCI Express strömkontakt på kortet? Hade du rätt sladdar för att koppla det redan?

@Taggen86

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Det stämmer! Jag uppgraderade till en 850w PSU innan köpet och den hade gott om uttag och kablar. Även om det have varit 4 8pin hade det funkat med mitt PSU

Permalänk
Medlem

Folk verkar ha problem med MSI Gaming X Trio också

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/msi-rtx-3080-gamin....

Får nog mitt kort under nästa vecka.
Vet ej om jag ska behålla det eller gå på min andra beställning av Strix OC hos webhallen istället.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.