programmerare eller teknikutbildning

Permalänk
Medlem

programmerare eller teknikutbildning

Hejsan, Jag är extremt less på mitt arbete och har varit sugen nu under en längre tid att byta, men har inte riktigt kommit på till vad jag skulle vilja byta till, men har tänkt mycket på just programmering eller teknikutbildningar.

Tänkte först om man skulle göra Spåk och Kommunikation 1 och sedan Programmering 1 och 2, tror ni man skulle kunna lyckas hitta nå jobb med dessa utbildningar?

Bryr mig inte om jag bara skulle få ut en 17k efter skatt, jag ha mkt investeringar redan, tänkte bara att försöka byta jobb så man kanske kan börja må lite bättre än vad man har gjort på senaste tiden.

mvh

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ingen aning om vad språk och kommunikation 1 är, men har läst programmering. Är det programmering 1 och 2 på gymnasienivå? Kan villigt erkänna att min gymnasieutbildning inte höll måttet då puckot till lärare inte lärde ut rätt saker enligt kursplanen, men fick en del annat nyttigt ändå. Iofs var programmering 2 bättre.

Tog "Grundläggande programmering med C++" samt "Objektorienterad programmering" (med Java, simpelt GUI) och skulle inte säga att det var nog för jobb, varken gymnasie eller högskolan. MEN, om man är duktig hemma och kör på och lär sig, så kan det gå rätt bra. Gör man minsta möjliga för att bara komma förbi, så är det inte nog. Gör du däremot det extra, bygger in extra onödiga funktioner i syfte med att lära sig, gör designen supersnygg istället för det enklaste som går, så kan det vara en bra bas.

Egentligen hänger det på vilket driv du har hemma. Är du motiverad, kör på, lär dig och utvecklas så kan programmering 1 och 2 vara nog, men är du som jag och det "tar slut när du är färdig", så är det inte nog, skulle jag säga. Hoppas det var till någon hjälp och det inte var för nedlåtande. Har du bara ett driv att vidareutvecklas så kommer det nog gå bra.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Vet liksom personen ovan inte heller vilka de utbildningar du nämner är men om ditt mål bara är en snabb väg in på arbetsmarknaden utan särskilda mål där skulle jag utifrån det du beskriver rekommendera en YH-utbildning inom programmering snarare. Snabb väg in som genererar jobb för många.

Permalänk
Medlem

@wahlmat: Tog du flera utbildingar efter det? du kanske inte jobbar med programmering nu?

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

@carr3: Körde webbutveckling på gymnasiet, sen 2 år av Webbutveckling - programmering på högskola (var 3årig, gick inte sista året). Jobbar inte som det nu, då jag inte hade disciplinen att plugga hemma riktigt... Idag hade jag nog fullföljt det.

Av de som gick i samma klass, så fick de enligt mig 2 bästa rätt bra jobb efter. Men dom var ju duktiga och fixade hemma med det, så skolan var ju inte så svår, då dom fortsatte "förbi" klasserna efter hemma, typ låg alltid några steg före. För min del nu så blir det nåt enstaka här och där när jag är motiverad och har en ide om vad jag kan göra...

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

@wahlmat: Ah, fårse lite hur man gör då ^^ kanske väljer nå annat inom it ist, vet dock inte vad man skulle kunna göra.

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|