Xbox All Access får svenska priser – spelkonsol och Game Pass i ett paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker det var mycket värre för typ tjugo år sedan. Då annonserades exempelvis mobiltelefoner för 5 kronor med långvariga och extremt dåliga avtal, och elektronikkedjorna annonserade avbetalning, "avgiftsfritt", konstant dessutom fanns typ Thorn och liknande (Leasy har jag för mig kom lite senare) där man hyrde en TV eller vad man nu ville ha och betalade ungefär samma som för ett köp (ofta lite mer) men hade inget att visa för det när avtalet gick ut efter ett antal år.

Idag är det inte alls på samma sätt. Telefoner säljs med avbetalning men kostnaden är separat från abonnemanget och redovisas tydligt, dessutom är det för det mesta grundpriset som annonseras störst. Avbetalning av elektronik är inte alls lika framträdande i annonseringen heller.

Personligen köper jag i princip aldrig på avbetalning, men man får ju se till totalkostnad mot nytta liksom. I detta fallet sparar man, kanske, några kronor men man slipper lägga ut ett antal tusen nu. För en del är det säkert värt det. Jag leasade exempelvis en bil förra året, inget jag hade funderat på att göra tidigare, men jag sparade ganska mycket på att inte köpa bilen och risken att en hyfsat törstig bensinbil inte håller sitt värde så bra hamnar på leasingföretaget och inte på mig. Istället får jag stå för eventuella reparationskostnader för repor och sånt när jag lämnar tillbaka bilen. Totalkostnaden, inklusive rabatterna jag fick när jag leasade som en köpare inte kunde få, gjorde det mer fördelaktigt helt enkelt.

Håller helt med om det du skriver med att illa redovisade avbetalningsprogram var vanligare förr. Speciellt illa runt 00-talets början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Håller helt med om det du skriver med att illa redovisade avbetalningsprogram var vanligare förr. Speciellt illa runt 00-talets början.

Jag tror inte heller denna deal är så dum. Däremot om man absolut inte vill lägga ut pengarna nu, så tror jag det är bättre att köra på faktura via exempelvis Klarna, alternativt dela upp smällen på 2 eller liknande till en kostnad av ett par 10or eller vad det nu blir, för att sedan fynda ett Game Pass på rea och där istället kunna spara flera hundra och inte vara bunden till fullt pris i flera år.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av saigon:

Jag tror inte heller denna deal är så dum. Däremot om man absolut inte vill lägga ut pengarna nu, så tror jag det är bättre att köra på faktura via exempelvis Klarna, alternativt dela upp smällen på 2 eller liknande till en kostnad av ett par 10or eller vad det nu blir, för att sedan fynda ett Game Pass på rea och där istället kunna spara flera hundra och inte vara bunden till fullt pris i flera år.

Nja kanske. Game Pass Ultimate är ganska nytt och har mig veterligen inte reats ut särskilt mycket, mer än lanseringserbjudandet om att omvandla Gold och vanliga GP till Ultimate gratis då. Men det är förstås omöjligt att veta ifall det kommer att reas ut som GP och Gold har gjorts tidigare.

Men att ta en kredit via exempelvis Klarna istället, och betala deras ränta och avgifter, under förhoppningen att man ska hitta GPU såpass billigt att det väger upp den ökade kreditkostnaden känns inte så smart. Däremot kanske man inte är så säker på att man vill ha Game Pass och specifikt Ultimate, och då bör man nog inte hoppa på detta erbjudande förstås. Men i så fall är det nog bättre att hitta något erbjudande utan ränta och med så låga avgifter som möjligt för själva konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja kanske. Game Pass Ultimate är ganska nytt och har mig veterligen inte reats ut särskilt mycket, mer än lanseringserbjudandet om att omvandla Gold och vanliga GP till Ultimate gratis då. Men det är förstås omöjligt att veta ifall det kommer att reas ut som GP och Gold har gjorts tidigare.

Men att ta en kredit via exempelvis Klarna istället, och betala deras ränta och avgifter, under förhoppningen att man ska hitta GPU såpass billigt att det väger upp den ökade kreditkostnaden känns inte så smart. Däremot kanske man inte är så säker på att man vill ha Game Pass och specifikt Ultimate, och då bör man nog inte hoppa på detta erbjudande förstås. Men i så fall är det nog bättre att hitta något erbjudande utan ränta och med så låga avgifter som möjligt för själva konsolen.

Jo håller med dig. Klarna i sig har jag inget emot, speciellt inte faktura. Jag tar alla större inköp via faktura. Nåt annat känns för mig fel då jag behåller kontrollen fram till mottagande av produkten.

Däremot avbetalning är en annan sak, inte alltid fel men ofta är det så. Men att låsa upp sig i 2 år känner jag är värre än att sopa av inköpet direkt samvetsmässigt.

Om rea på Game Pass så har du nog rätt. Man kan nog inte förvänta sig några jättebra erbjudanden där kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Någon som vet om man kan förboka All Access på Elgiganten även om det är fullbokat på releasedatum?

Går alldeles utmärkt kan jag svara mig själv. Och eventuellt var det olika tilldelning för de som cashade och de som valde All Access så det skulle inte dröja så länge att få en konsol efter releasedagen.

Permalänk
Medlem

Hur funkar Gamepass i en familj?
Får alla användare på konsollen tillgång till spelen eller måste alla använda det kontot som har gamepass?
Kan man använda samma gamepass på två olika konsoller? Vi har ju en One S redan men tänkte uppgradera.
Om man går och förbokar får man tillgång till gamepass direkt eller måste man vänta tills man får sin Xbox Series X/S? Vi har ju en XBox one redan där man skulle kunna nyttja det.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ärligt talat förstår jag inte poängen med denna typ av inlägg. Ser Sweclockers som ett förhållandevis sansat och vettigt tillhåll på nätet men ibland förvånas man.

Självklart kan det vara så att Sony inte har råd med den finansieringsmodellen, men vad talar för att Microsoft har det och inte Sony? Det får du backa upp ordentligt. Är modellen så bra är det självklart så att investerare lär flockas runt både Sony och Microsoft. Sen har jag inte ifrågasatt modellen som sådan eller frågat vad den går ut på. Det förstår jag lika väl som andra här på forumet.

Dina val att stava produkterna fel, översätta delar av företagsnamn, analogier till knarklangare osv är bara osmakliga och omogna. Dessutom har det inget med min ursprungliga fråga att göra. Tänk om och formulerera dig lite vettigare i fortsättningen.

Anledningen till att Microsoft har råd med sin finansierings plan är för att dom har en betydande kassa att lägga ned på sin produkts framtid. Betänk att bethesda kostade microsoft nästan lika mycket som sony har totalt som rörligt kapital inom spelbranschen . Microsoft planerar att dominera marknaden och dom senaste siffrorna jag läste var 25 miljarder dollar för sony och 136 miljarder för microsoft, dvs cash on hand... Ett litet företag som sony kan inte handla vadsomhelst. Hoppas du lugnat ner dig angående micromjuk, det är bara ord och det finns inget mer än en personlig tolkning i dom. Jag ber hen om ursäkt om jag irriterat hen med något osmakligt eller omoget. Ämnet var dock inte vi två, detta handlar om tvspel och två stora företag. Vad var din ursprungliga fråga btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Anledningen till att Microsoft har råd med sin finansierings plan är för att dom har en betydande kassa att lägga ned på sin produkts framtid. Betänk att bethesda kostade microsoft nästan lika mycket som sony har totalt som rörligt kapital inom spelbranschen . Microsoft planerar att dominera marknaden och dom senaste siffrorna jag läste var 25 miljarder dollar för sony och 136 miljarder för microsoft, dvs cash on hand... Ett litet företag som sony kan inte handla vadsomhelst. Hoppas du lugnat ner dig angående micromjuk, det är bara ord och det finns inget mer än en personlig tolkning i dom. Jag ber hen om ursäkt om jag irriterat hen med något osmakligt eller omoget. Ämnet var dock inte vi två, detta handlar om tvspel och två stora företag. Vad var din ursprungliga fråga btw?

Ledsen men du får debattera detta med någon annan. Båda företagen är jättekoncerner och du har knappast någon insyn i hur deras prioriteringar ligger. Du har inte backat upp vad du skriver med några referenser alls eller ännu hellre marknadsanalyser av riktiga experter. Detta, tidigare barnsligt argumenterande tillsammans med en skenhelig ursäkt har fått mig att tröttna. Vill du ha diskussion i fortsättningen får du bete dig vettigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ledsen men du får debattera detta med någon annan. Båda företagen är jättekoncerner och du har knappast någon insyn i hur deras prioriteringar ligger. Du har inte backat upp vad du skriver med några referenser alls eller ännu hellre marknadsanalyser av riktiga experter. Detta, tidigare barnsligt argumenterande tillsammans med en skenhelig ursäkt har fått mig att tröttna. Vill du ha diskussion i fortsättningen får du bete dig vettigare.

https://fm-static.cnbc.com/awsmedia/chart/2019/11/07/110519_c...