Frågor kring PS5 priser!

Permalänk
Medlem

Frågor kring PS5 priser!

Varför är det så dyrt i Sverige att köpa Playstation konsoler?
Och varför är det så billigt i tex. USA och Japan?

Kollar vi på priserna Sony själva postade nu inför PS5 releasen (ej Digital Edition):

Om jag konverterar samtliga priser till Svenska kronor (SKR)
Så ser priserna ut något i denna stilen (priserna avrundade uppåt till närmsta 5 eller 10 tal)

  • ~4230 kr (JP)

  • ~4425 kr (US)

  • ~5105 kr (GB)

  • ~5210 kr (EU)

  • ~6000 kr (SE)?

Sen om vi kollar på hur PS4'a priserna såg ut:
LÄNK TILL LIVEMINT.COM (Taget från bloomberg)
Så ser vi att Sverige hamnar i top 3!

Kollar vi sen på OECD statistiken (Organization for Economic Co-operation and Development)
Så är Sverige på ~11:e plats (hittade ingen statistik för 2019/2020)

Om vi sen gör om det till % för respektive land i listan ovan med USA som grund:

  • US: 0% = 4425 kr

  • SE: -19,9% = 3545 kr

  • EU: -21% = 3496 kr

  • JP: -35.7% = 2845 kr

  • GB: -37,2% = 2779 kr

Vad är det då som gör att USA kan vara så sjukt billiga?
Och att sverige måste vara så sjukt dyra?

Har allt med svenska skatter och att vi har Nordic Films som svensk distributör av Playstation i Sverige?

Jag klarar av att betala ~1000kr extra, men nog fan blir jag alltid lite butthurt varje gång en ny konsol lanseras och jag ser hur priserna ser ut runt om i världen!

Skulle uppskatta en mer utvecklad förklaring kring de Svenska priserna (och gärna de amerikanska med)

//Tack på förhand.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

+550kr = kemikalieskatt (440kr + moms på skatten)
+100kr = CopySwede (1,25kr/GB för konsoll, max 100kr)

Sen anges US priser alltid utan moms, eftersom den varierar mellan delstater och alltid adderas på i kassan.

Så sträck på dig och var stolt, du gynnar artister och miljön om du köper en PS5 i Sverige!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Verkar som att vi får rabatt!

Valutaomvandling: 499.99 usd -> SEK = ~4430
Moms: 4430 * 1.25 = 5538
Copyswede: 5538 + 80 = 5618
Kemikalieskatt: 5618 + 550 = 6168

Permalänk
Medlem

USA priser är alltid utan skatt så i praktiken så får de betala mer vid kassan. Sen är valutakursen olika jämfört med $ och € så det påverkar en del så därför är det mer rimligt att jämföra med € priset som jag dessutom tror att det svenska priset är baserat på. Då kan man förklara det mesta av skillnaden med en skyhög moms, kemikalieskatt och privatkopieringsavgift.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Nu känns det som jag har bättre koll på det hela, och har mer förståelse för priserna!

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Gissar på att Nordisk Film också ska ha en del av kakan, PS5 kostar egentligen lika mycket som Series X, men i Sverige så är Series X ett par hundralappar billigare. Det är Microsoft själva som distribuerar Xbox i Sverige, medan Sony har anlitat Nordisk Film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+550kr = kemikalieskatt (440kr + moms på skatten)
+100kr = CopySwede (1,25kr/GB för konsoll, max 100kr)

Sen anges US priser alltid utan moms, eftersom den varierar mellan delstater och alltid adderas på i kassan.

Så sträck på dig och var stolt, du gynnar artister och miljön om du köper en PS5 i Sverige!

Det där med att det gynnar artister och miljön är ju högst tveksamt. Copyswede-pengarna går till skivbolagen och kemikalieskatten är inte öronmärkt för att gå till miljön.

Permalänk
Avstängd

@stocken:

Sverige be like:

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Det där med att det gynnar artister och miljön är ju högst tveksamt. Copyswede-pengarna går till skivbolagen och kemikalieskatten är inte öronmärkt för att gå till miljön.

Jag tror du missade hans poäng

r/whoosh

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Gissar på att Nordisk Film också ska ha en del av kakan, PS5 kostar egentligen lika mycket som Series X, men i Sverige så är Series X ett par hundralappar billigare. Det är Microsoft själva som distribuerar Xbox i Sverige, medan Sony har anlitat Nordisk Film.

Vertikal integrering innebär inte alltid en kostnadsreduktion. För att maximera sin egna vinst kommer Sony hitta den aktören som tar minst vinstpålägg på konsolen. Om Sony trodde de kunde göra det billigare själva än genom att anlita en extern aktör så hade de gjort det.

Det är inte gratis för Microsoft att distribuera deras produkter själva. Om det hade varit ett öre billigare per konsol att anlita en lokal aktör så hade de gjort det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag tror du missade hans poäng

r/whoosh

(ja det var s.k. ironi)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vertikal integrering innebär inte alltid en kostnadsreduktion. För att maximera sin egna vinst kommer Sony hitta den aktören som tar minst vinstpålägg på konsolen. Om Sony trodde de kunde göra det billigare själva än genom att anlita en extern aktör så hade de gjort det.

Det är inte gratis för Microsoft att distribuera deras produkter själva. Om det hade varit ett öre billigare per konsol att anlita en lokal aktör så hade de gjort det.

Jag sa aldrig att Microsoft eliminerade kostnaden för distributionen, men dom tog den kostnaden själva och tog inte med det i konsolpriset. Hur förklarar du annars kostnadsskillnaden mellan Xbox och PS5 i Sverige?

Permalänk

I Finland kostar den bara 529EUR

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Verkar som att vi får rabatt!

Valutaomvandling: 499.99 usd -> SEK = ~4430
Moms: 4430 * 1.25 = 5538
Copyswede: 5538 + 80 = 5618
Kemikalieskatt: 5618 + 550 = 6168

Euro priset som gäller oss är inkluderat moms, men med din uträkning så stämmer det ganska bra.

€499 -> SEK = 5303
Copyswede: 5303 + 80 = 5383
Kemikalieskatt: 5383 + 550 = 5933,-

Det konstiga för mig som bor i Norge är att priset är helt likt även om vi inte har kemikalieskatt eller Copyswede. Tek.no frågade Sony Norge om vad priset blir här och dom svarade att det är upp til återförsäljarna vilket pris dom vill ta.

Källa: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zgL669/sony-avsloerte-ende...

Permalänk
Medlem

Priset i Sverige kommer landa på 4999 SEK (digital edition) resp. 5999 SEK (optisk läsare).

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte förstår är varför det är omvända roller i Sverige mellan Xbox one x och ps5?
ps5 (disk) 5999:- (399:-) + 2000kr
Xbox one X 5695:- (499:-) +700kr

Antagligen en ökad subvention från MS sida?