Köpråd! 2 nya skärmar till 9 år gammal dator.

Permalänk

Köpråd! 2 nya skärmar till 9 år gammal dator.

Hej! För 9 år sedan hjälpte Sweclockers forum mig att bygga ihop min alldeles egna första "gaming-dator"! På 9 år har den fungerat felfritt och jag är makalöst nöjd. Men nu är det dags att köpa nya skärmar, och vill höra er input igen:

Jag funderar på att köpa:

Jag har:

Jag behöver:

  • 2st skärmar. (gärna likadana av estetiska skäl)

  • gärna 24" (då 2st 27" blir lite stort tror jag)

  • <5000kr för båda skärmarna (satte först budgeten till <4000 men det går ju inte)

  • 1020p-1440p (det sistnämnda är så dyrt dock)

Aktiviteter:

  • Programmering

  • Ibland CAD såsom Gimp och blender3d

  • Simplare spel (tänk Minecraft, Runescape, Portal 2)

  • Ibland snabbare eller mer krävande spel (CSGO, Skyrim med massa mods etc)

  • Jag är inte en hardcore competitive gamer någonstans, men spelar mycket på fritiden

Min förhoppning är att kunna köpa 2st AOC 24G2U, där den ena kopplas med HDMI och den andra med D-port. Sedan kopplar jag min befintliga BenQ GW2450HM till en av DVI-portarna på grafikkortet, ifall jag skaffar ett stativ eller så, om jag vill ha 3 skärmar någon gång.

När och om min gamla BenQ dör så har jag ändå två relativt nya skärmar som kanske håller i 10 år ungefär.

Mina frågor nu då:

  • Är detta rimligt med tanke på vad jag använder datorn till, och framförallt, kommer mitt gamla GeForce GTX 770 klara av att prestera och utnyttja skärmarnas fulla potential?

  • Är 1020p fortfarande okej att köra på? Jag brukar vilja köpa datordelar inom rimlig budget men ändå med framtidstänk. Kommer allt gå över till 1440p inom 5-10 år?

  • Jag spelar ju som sagt inte jätteofta supersnabba mega-fps-spel. Är 144Hz overkill?

Tack på förhand!

Stavfel
Permalänk
Medlem

Rekommenderar 1440p starkt för utveckling

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5011188059/b-line-245b1-24-...

har en philips 34" b-line som jag är supernöjd med

*edit*
Förvisso bara 75Hz..

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

@bobonolla:

Citat:

*edit*
Förvisso bara 75Hz..

Min gamla BenQ har 60Hz, asså så länge den inte har lägre än det, tror jag det är lugnt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@totallyzoidberg: Du kommer endast kunna driva en av 24G2U-skärmarna i 144 Hz. Den du ansluter via HDMI bör kunna gå att köra i 120 Hz, men alltid lite oklart med så gamla grafikkort.

Gammelskärmen kommer du kunna fortsätta med över DVI. Lär mest bli tydligt hur mycket sämre den är vinkel.

Annars kan det rekommenderas att fundera över en större och bättre skärm, till exempel en UW-skärm. Kan du enkelt driva med en DP så länge vi talar om att köra 3440x1440 i 60 Hz. Eventuellt runt 100 Hz också. Beror lite på den praktiska gränsen hos DP-porten hos ett GTX770.

Du lär inte kunna driva spelen i något vidare frekvens på den skärmen. Men kan förstås sänka kvaliteten eller skala. Annars kan ett i7-4770K hänga med helt okey med "modernare" grafikkort. Alltså något i stil med en GTX1660 kan gör lyft med spel som inte ska upp i 144+ Hz.

Permalänk

@Laxpudding:
Jag vet inte riktigt om UW-skärmar. Jag tycker om att "fysiskt" kunna dela upp allt jag gör på datorn liksom. Jag har letat runt ännu mer nu och hittar till exempel Lenovo L24q-30 i samma prisklass, sämre responstid men 1440p istället för 1080p...

Sen finns ju såklart AOC 27" Q27G2U som du recenserat, vilket är lite av det dyrare slaget (lite över min budget för 2 skärmar), och 27", men den har också 1440p och verkar riktigt trevlig.

Är det värt att satsa på 1440p, eller tror du bara jag snöar in mig på upplösning? Jag menar, vad som helst är ju bättre än det jag redan har, känns det som. Vill bara ha något som kommer fungera bra även på lång sikt.

stavfel
Permalänk
Medlem

En annan medlem säljer två st Dell UltraSharp 2518D i SweClockers marknad. De kanske är av intresse?

https://www.sweclockers.com/marknad/187872-2x-dell-ultrasharp...

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av totallyzoidberg:

[...]sämre responstid men 1440p istället för 1080p...

Specad responstid säger ingenting om någonting, så det kan du ignorera.

Skrivet av totallyzoidberg:

Är det värt att satsa på 1440p, eller tror du bara jag snöar in mig på upplösning? Jag menar, vad som helst är ju bättre än det jag redan har, känns det som. Vill bara ha något som kommer fungera bra även på lång sikt.

Generellt är det alltid säkrare köp med 2560x1440-skärmar, särskilt med IPS-paneler. Det är större variation och vanligare med sämre skärmar när det handlar om 1920x1080. VA-paneler är i sin tur än mer oberäkneliga med vad man får. Någon måste testa och verifiera hur de fungerar.