Förenklade krav för SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle inte våga skriva här på Sweclockers om jag hade verifierats av ID-kollen.
Mysigt att bli stämd för dåliga köpråd eller liknande?
Köpes annonserna kanske får lite mer trafik genom detta?

Har säkert redan skrivits men vi bor inte i USA.

On Topic: Ett bra steg till en ännu säkrare marknad! Har varit medlem länge och aldrig blivit blåst och har alltid känt mig lite tryggare här än på många andra sajter både vid köp och sälj. Men ett steg till för att öka tryggheten är aldrig fel, bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Har säkert redan skrivits men vi bor inte i USA.

On Topic: Ett bra steg till en ännu säkrare marknad! Har varit medlem länge och aldrig blivit blåst och har alltid känt mig lite tryggare här än på många andra sajter både vid köp och sälj. Men ett steg till för att öka tryggheten är aldrig fel, bra jobbat

Göra marknaden säkrare genom att sälja ut personuppgifter så att folk kan råka illa ut, när illasinnade går in för att förfölja andra.
Jag har personligen blivit hotad av köpare som kommit tillbaks och velat ha tillbaks sina pengar och uppträtt hotfullt, medans de samtidigt har sålt varan vidare. Att backa köpet var ju inte ens på tapeten. Detta var dock inte på Sweclockers, men samma eller liknande personer kan ju lätt skapa sig ett konto här.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Hmmmm 🤔

We remove a requirement for 10 posts before becoming a seller, because we think it is too difficult for some people to post more than 0.1 times per year on average.

That implies we are happy to have sellers who won't communicate? (Writing the ad was already too far out of the comfort zone. Forget about clarifications, answers, updates, guiding the process, informing buyers, making efficient arrangements. Motto: Post, then ghost!)

No. Please! We should raise that bar, not lower it. 😲

At least if the person has written SOME posts, other members can see a little more information before committing money or goods.

I also agree with others that three months wait is better than one. The safety of members is more important than boosting up the number of participants. It reminds me though, after dozens of good purchases here, I have been getting a bit careless. One more thing I am going to have to remember is to avoid trading with 1 or 2 month old accounts, even if they are verified by BankID.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

hehe, det var väl dock ingen ovan som påpeeade eller ens antydde att det skulle leda till fler bedrägerier? Eller så tolkar vi saker helt olika.

Hade vi trott att det här skulle leda till en nämnbar påverkan av antalet bedrägerier hade vi inte infört det. Men precis som vi skrivet i artikeln: skulle vi ha fel är det extremt enkelt att ändra tillbaka.

Hade uppskattat om man även kunde söka på avslutade annonser. Se det som en prisjämförelse / prishistorik.

Exempel. Jag var nyfiken på att se hur det gick med 3080 FE-annonserna här på marknaden, kunde inte hitta dem då de var avslutade.

Mvh
Überklass

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Überklass:

Hade uppskattat om man även kunde söka på avslutade annonser. Se det som en prisjämförelse / prishistorik.

Exempel. Jag var nyfiken på att se hur det gick med 3080 FE-annonserna här på marknaden, kunde inte hitta dem då de var avslutade.

Mvh
Überklass

taggar in @jreklund då jag inte riktigt själv har koll på de tekniska förutsättningarna

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Überklass:

Hade uppskattat om man även kunde söka på avslutade annonser. Se det som en prisjämförelse / prishistorik.

Det finns inga tekniska hinder för att lägga till en sökfunktion/filter där. Det har inte bara byggts en.

@UndaC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Göra marknaden säkrare genom att sälja ut personuppgifter så att folk kan råka illa ut, när illasinnade går in för att förfölja andra.
Jag har personligen blivit hotad av köpare som kommit tillbaks och velat ha tillbaks sina pengar och uppträtt hotfullt, medans de samtidigt har sålt varan vidare. Att backa köpet var ju inte ens på tapeten. Detta var dock inte på Sweclockers, men samma eller liknande personer kan ju lätt skapa sig ett konto här.

Om det är vad du tror SweClockers gör med de personuppgifter de har om dig så kanske du bör avsluta ditt konto och undvika sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Om det är vad du tror SweClockers gör med de personuppgifter de har om dig så kanske du bör avsluta ditt konto och undvika sidan?

Varför läser du mina inlägg som fan läser bibeln?
Det blir ju en massa mellanhänder, ID-kollen & Banken och visst Sweclockers är ju inte omutbara heller.
Att enskilda personer som använder BankID är själva direkt ansvariga för eventuella fel som kan ske vid transport är kanske inte allmän kännedom, men det står svart på vitt i det finstilta i avtalet för mobilt BankID.
Jag tänker definitivt INTE gå i god för alla dessa mellanhänder.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför läser du mina inlägg som fan läser bibeln?
Det blir ju en massa mellanhänder, ID-kollen & Banken och visst Sweclockers är ju inte omutbara heller.
Att enskilda personer som använder BankID är själva direkt ansvariga för eventuella fel som kan ske vid transport är kanske inte allmän kännedom, men det står svart på vitt i det finstilta i avtalet för mobilt BankID.
Jag tänker definitivt INTE gå i god för alla dessa mellanhänder.

Vem har sagt att du ska gå i god för någon?

Kan du förklara vad du syftar på? Jag är genuint nyfiken

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vem har sagt att du ska gå i god för någon?

Kan du förklara vad du syftar på? Jag är genuint nyfiken

swedbanks avtal andra banker har liknande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuLioS:

Vilken förändring? Att skriva 10 inlägg? Du inser väl att man kan bara skriva "Bra!", "Najs" under nyhetsartiklar? Femminuters ansträngning.

Det är emot Sweclockers regler att skriva den typen av meningslösa inlägg. Under den period jag själv var moderator på forumet så var det ett vanligt förekommande ärende att hantera den sortens inlägg och ta bort dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

swedbanks avtal andra banker har liknande.

Ska jag läsa hela den och förstå exakt vad du syftade på..?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ska jag läsa hela den och förstå exakt vad du syftade på..?

Just där har vi problemet med vad jag just förklarade. Finns många olika anledningar till att rygga tillbaka här, t.ex avtalsändringar kan göras fritt osv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är ett problem så länga som man förhindrar att marknaden spammas med bedrägeriförsök. Man behöver inte köpa av folk med kort tid registrerade eller med lågt antal inlägg.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB